Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Egy kamion motorja miért csak...

Egy kamion motorja miért csak 2500-ig pörög kb? Addig éri meg huzatni a nyomaték miatt vagy nem értem. És miért van akkora hangjuk, mint egy sima motornak mondjuk 6000-ren?

Figyelt kérdés

2017. nov. 2. 23:22
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
16%
A kasztni miatt
2017. nov. 2. 23:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 crudy ***** válasza:
52%
Azert mert nem ketezres TéjDéjÌ hanem 13-16 ezres nagydiszno. Azert lassuak mert nyomatekra van szugseguk nem teljesitmenyre. 16sebesseges valtoval nem kell h sokat forogjon a motor. Leadja a max teljesitmenyt 1600 korul es ezen tul mar elvalt. A teljesitmenyuk is eleg csekely. Pont azert mert nincs ra szugseg.
2017. nov. 2. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 anonim ***** válasza:
100%
A hangról meg annyit, hogy nem mindegy hogy 2 literes motorból érkezik 500ccm-es hengerekből vagy épp egy 12 literes V8 adja ki 1500ccm-es hengerekből, na meg ugye ott van mögötte egy olyan apróság, hogy kipufogó, de a hang akkor is megmarad, max tompítva.
2017. nov. 2. 23:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 anonim ***** válasza:
100%
Ilyen méretű alkatrészeket nem lehet a végtelenségig forgatni. A min. 5kilós dugattyú leszakadna a hajtókarról nagyobb ford.számon.
2017. nov. 3. 00:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 anonim ***** válasza:
68%

"Azert lassuak mert nyomatekra van szugseguk nem teljesitmenyre."


Mr. Crudy, ez más sosem fog kikopni a köztudatból? Ideje lenne :D


" A teljesitmenyuk is eleg csekely. Pont azert mert nincs ra szugseg."

Ja, a passzátszél mozgatja a 40 tonnát :D


Amúgy már leírták: a nagyobb alkatrészek miatt limitált a fordulatszám, különben az anyag szétszakadna. Meg igazából értelme sincs sok, mert ha megnézel egy fajlagos fogyasztás diagramot akkor ezek a 10-16 literes motorok 1000-1400 között fogyasztanak jól, e felett még nő a teljesítmény, de jelentősen nő a fogyasztás is.

Azt sem mondanám, hogy gyengék, mert 1500-as fordulaton van amelyik 6-700+ lóerős. Ugyanezt a kis lökettérfogatú versenymotorokból ennek a fordulatnak a többszörösén tudják csak kisajtolni :)


A sima gyári kamionok elég halknak mondhatóak, vonatkozik rájuk egy csomó zajterhelési korlátozás. Még a 16 literes V8-ak sem mondhatóak hangosnak.

2017. nov. 3. 00:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:
100%

Minél nagyobb egy motor, annál alacsonyabb fordulaton működik jól. Az RC autók metanolüzemű mütyür-motorjai gond nélkül forognak percenként 30 ezret, a legnagyobb hajómotorok meg a 120-at is csak erős unszolásra érik el.

A nagy motorokhoz nagy, nehéz motoralkatrészek tartoznak, amiket nem lehet tetszőlegesen magas fordulaton pörgetni. Egy hengerenként kb. 2 literes turbódízel, ami a kamionokat hajtja, már ilyen alacsony fordulatszám-tartományban működik jól. Van annyi nyomatéka, hogy elhúzza a hegyet is, nem kell neki csillagászati fordulatszám.

2017. nov. 3. 00:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 crudy ***** válasza:
18%

Igaz igaz relatív h mi a kevés. De 16000 ccm-től az a 600 ló nem is olyan sok. De ez természetesen betudható az iszonyú alacsony alapjáratnak ami megint, mihez képest alacsony. Forma 1-ben 16000 1/perc, japán benzinek 8-9 ezer, amerikai tepsik 4-5 ezer és ezeknek a teljesítményük valahol egy szinten van.


Mai napig nem értem miért adnak meg teljesítmény adatot az autókhoz és emellett miért szorul háttérbe a nyomaték mint jellemző, hiszen ha megadunk egy nyomatékértéket a fordulatszám függvényében már tudunk közel mindent a motorról. Na jó, sztöchiometriai együtthatót nehezen.


Mivel tehergépeknél vontatásról beszélünk így nincs szükség magas fordulatra így arra a tartományra se ahol már majdnem stagnál a nyomatékgörbe, épp csak annyira, hogy felváltásnál ne essen le túlságosan a fordulatszám.


Az egyébként igaz, hogy a tehetetlenségi nyomatékból olyan erők lennének ami szét vetné a motort, de gondoljunk bele a versenykamionokba ahol nincs kisebb motor viszont jóval magasabb fordulaton dolgoznak. Persze ez is egy szélsőséges példa, nem kell, hogy egy kamion motorja kerüljön csak annyiba a felhasznált anyag miatt mint az autón minden más.

2017. nov. 3. 01:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:
60%

"nincs szükség magas fordulatra így arra a tartományra se ahol már majdnem stagnál a nyomatékgörbe"


Van egy rossz hírem, évek óta olyan lapos a CR motoros kamionok nyomatékgörbéje, hogy öröm nézni. Van ahol 900-tól 1450-ig nagy síkság van - ez pont az optimális üzemi tartomány :D


"de gondoljunk bele a versenykamionokba ahol nincs kisebb motor viszont jóval magasabb fordulaton dolgoznak. "

És egy versenykamion motorblokkja többe is kerül mint 3-4 kamion egyben :D


"Mai napig nem értem miért adnak meg teljesítmény adatot az autókhoz és emellett miért szorul háttérbe a nyomaték mint jellemző"


Mert a munkavégző képességet a teljesítménnyel mérjük. Ha több üzemanyagú és "levegőellátású" motoros személyautót hasonlítunk össze, akkor egyáltalán nem biztos, hogy az lesz a leggyorsabb és a legjobban gyorsuló amelyik motorjának a legnagyobb a forgatónyomatéka. Viszont a nagyobb teljesítményű az tuti jobban megy. A teljesítménnyel összehasonlíthatók a motorok, igaz a nyomatékkal is csak át kell számolni teljesítményre :D


Mert mondhatnánk hogy pl az én benzinesem 380Nm-t tud, a régebbi 3.0TDI meg 450Nm-t azt 0-200-as sprintben mégis kap 10 másodpercet! Bamm, aztán senki nem érti.

Ha azt mondom hogy az én autóm 272 lóerő, a másik meg 225 akkor már senki nem csodálkozik a 10 másodperces különbségen.. :)


Ha például változó geometriájó turbófeltöltős CR kamionmotorokat hasonlítanánk össze, oda pl tökéletesen elég lenne tudni a forgatónyomatékot, mert a vizsgált fordulatszám tartomány állandó. Az esetében mondjuk 2550Nm @ 1000-1350rpm ( Scania DC13-490) a másiknál meg 2500Nm @ 1000-1400rpm ( Volvo D13K-500). Ebből ránézésre megmondod melyik az erősebb, míg a fenti példából meg nem. Van ahol célszerű használni és van ahol nagyon nem célszerű használni.

2017. nov. 3. 02:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:
47%

"Igaz igaz relatív h mi a kevés. De 16000 ccm-től az a 600 ló nem is olyan sok. De ez természetesen betudható az iszonyú alacsony alapjáratnak ami megint, mihez képest alacsony. Forma 1-ben 16000 1/perc, japán benzinek 8-9 ezer, amerikai tepsik 4-5 ezer és ezeknek a teljesítményük valahol egy szinten van."


Alapjárat??? :-) Bakker, az alapjárat hogy jön ide?

2017. nov. 3. 06:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:
47%

"Azert lassuak mert nyomatekra van szugseguk nem teljesitmenyre."


Ez a mondat egyes fizikából.


A teljesítmény nyomatékból és fordulatszámból "áll össze". Nem függetlenek egymástól, a teljesítmény a nyomaték és fordulatszám (kissé leegyszerűsítve) szorzata.


A 2500 már nagyon - nagyon a vége kamionnál, 2000 fölé nemigen van értelme húzatni.


Nagyok a tömegerők, 6000 - es fordulatot nem viselne el, szétszakadna az egész. Olyan egy ekkora dízel karakterisztikája, hogy olyan 1000 - 1500 között gazdaságos, ekkor ad le megfelelő nyomatékot.

2017. nov. 3. 07:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!