Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal Belépés/Regisztráció Egy véletlen kérdés Facebook






Kategória: Közlekedés » Autók, motorok

A kérdés

Mi az az oktánszám?

Szeretném tudni hogy mi is az az oktán szám.....és persze a ROZ és MOZ jelentését ...... hogy is müködik a dolog ? még valami.... szertném ha valaki megmagyarázná ha nagyobb oktánszámu benzin van a kocsiba mint a gépkönyv elö irja jobban megy e? vagy hogy is van ez a jobban megy dolog? köszönöm elöre is válaszokat.(egyébként hivatásos autóbuzi vagyok =).)

 2008. okt. 23. 18:13  Privát üzenet  

A válaszok

Az oktán egy 5 szénatomos vegyület - a benzin egyik összetevője. A 'szám' pedig a százalékot jelenti.

A repülőbenzin 100-as... az autóra pedig meg van adva, melyik a legjobb neki. Jobbat fölösleges venni, nem megy jobban tőle - a gyengébbet meg nem nagyon szereti.



A válasz 53%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 69%-ban hasznos válaszokat ad.
# 1/4Időpont 2008. okt. 23. 18:26 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?

Egészen pontosan: az oktán 8 szénatomos szénhidrogén, a motorbenzinben sok minden más mellett ez is előfordul. Az oktánszám a benzin égési sajátosságait jelzi. Egészen pontosan úgy, hogy az adott üzemanyag (adalékokkal együtt) olyan "tiszta" (adalékmentes, csak szénhidrogéneket tartalmazó) benzinnel egyezik meg égés szempontjából, ami az oktánszámnak megfelelő százalékarányban (nem tudom pontosan, tömeg- vagy térfogatszázalék) tartalmaz oktánt. Tehát a 86-os benzin úgy viselkedik égés szempontjából, mint egy 86% oktánt és 14% egyéb szénhidrogént tartalmazó benzin. Meglepő módon akár a 100-at is átépheti ez a szám, ami az oktánszámnövelő adalékoknak köszönhető. Gyakorlati jelentősége a kompressziótűrésnél van: a magasabb oktánszámú benzin nagyobb kompressziótűrésű, nagyobb az a sűrítési viszony, amely esetén magától begyullad, ezzel kopogó égést előidézve. Mindamellett magasabb oktánszámú benzin használata mellett azonos sűrítés esetén nagyobb előgyújtást lehet alkalmazni, ami a motor jelleggörbéjét előnyösen is módosíthatja (de nem mindig és nem minden tartományban). Egyébként amennyire én tudom, a repülőbenzin oktánszáma nem olyan nagyon magas (habár itthon a 98-asnál magasabb oktánszámú benzineket jellemzően repülőbenzinnek hívták), hanem inkább az égéshője nagy. De ebbe nem merek belemenni, mert speciálisan légijárműbe tervezett motort még nem javítottam.

A motorokat adott oktánszámú üzemanyaghoz tervezik. Lefelé eltérni nem tanácsos (kopogó égés), felfelé szintén nem, mert változatlan sűrítés és gyújtás-jelleggörbe mellett nem lesz gyakorlati haszna annak, hogy lehetne magasabb is a sűrítési viszony és az előgyújtás. Ha azonban akár a sűrítést, akár az előgyújtást meg tudod növelni és ahhoz választasz üzemanyagot, akkor már van értelme magasabb oktánszámút tankolni.

A ROZ és MOZ rövidítésekkel még nem találkoztam, egyedül a RON-nal (Research Octane Number). Ez magyarul szabad fordításben az oktánszám rövidítése, a pontos fordítás azt hiszem, kísérleti oktánszám. A ROZ talán ugyanez lehet németül.

Üdv: egy másik hivatásos autóbuzi :-)



A válasz 96%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 91%-ban hasznos válaszokat ad.
# 2/4Időpont 2008. okt. 23. 19:24 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?

Vagy rövidebben, ahogy (általános?) középiskolában is tanultuk:

A benzint kompressziótűrés szempontjából izooktánból (2,2,4-trimetil-pentán) és n-heptánból álló keverékkel hasonlítják össze. A mérendő benzinnel kompressziótűrés szempontjából azonos tulajdonságokkal rendelkező keverék térfogatszázalékban megadott izooktán tartalmát nevezzük a benzin oktánszámának. Tehát például a 95-ös benzin kompresszió-tűrése azonos a 95 V/V% i-oktánt és 5 V/V% n-heptánt tartalmazó keverékével.

Minél nagyobb ez a szám, annál jobban össze lehet sűríteni a benzingőz/levegő elegyet anélkül, hogy öngyulladás következne be.



A válasz 100%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 78%-ban hasznos válaszokat ad.
# 3/4Időpont 2009. aug. 14. 13:39 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
Szerintem az előgyújtást csak a fordulatszám emelésének esetén kell növelni, a kompresszió növelésével meg a tüzelőanyag oktánszámát, úgy lesz jó. Az előgyújtásnak nincs köze az oktánszámhoz.

A válaszíró 51%-ban hasznos válaszokat ad.
# 4/4Időpont 2011. febr. 4. 15:13 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?

Értesítsünk róla, ha új válasz érkezik? Válasz küldése










Minden jog fenntartva © 2019, www.gyakorikerdesek.hu | GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | WebMinute Kft. | Kapcsolat: info (kukac) gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!