Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Változik az autó tapadása ha...

Változik az autó tapadása ha változik a sebesség?

Figyelt kérdés
Arra gondolok, hogy nagyobb sebességnél csökken e a tapadás, vagy ugyanannyi a tapadás, a tapadást határon belül?
2019. febr. 9. 07:31
 1/8 anonim ***** válasza:
15%
Csökken a tapadás minél gyorsabban megyünk.
2019. febr. 9. 07:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 Beviz Elek ***** válasza:
68%
Szerintem nem változik a tapadás, a járműre ható erők változnak.
2019. febr. 9. 09:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
11%
Próbálj bekanyarodni egy nyerges vontatóval 40-nel, meg 90-nel egy derékszögű kanyarban. Melyikkel sikerül?
2019. febr. 9. 09:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
75%

Nem.

A tapadás két anyag között elvileg állandó, ha nincs semmilyen egyéb tényező (hőmérsékletváltozás, idegen anyag a két felület között, stb.). A valóságban persze van, hiszen ott a menetszél, por, egyéb.

Nagyobb sebességnél nagyobb erők hatnak az autóra, de a súrlódás állandó.

Kanyarodásnál az autó lényegében egy körpályán halad, ilyenkor centrifugális erő jön létre, amely függ az autó tömegétől, a (szög) sebességtől és a kör sugarától. Ezt az erőt te is érzed, oldalirányba akar téged vinni. Természetesen az autót is. Kis sebességnél kicsi ez az erő, nagy sebességnél nagy.

A súrlódó erő az autó súlyából (vagyis a pályanyomó erőből) és a súrlódási együtthatóból (anyagonként változik) áll.

Ha a centrifugális erő nagyobb, mint a súrlódási erő, az autó megcsúszik.

2019. febr. 9. 09:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
Valamilyen szinten változik. Ugyanis minél nagyobb a sebesség (jobb esetben) annál nagyobb leszorítóerő keletkezik, aminek hatására a tapadás is megnő. Egy utcai autónál ez annyira nem jelentős változás, de egy versenyautónál nagyon sokat számít. Nézzünk meg egy komolyabb pályaautót, alacsony sebességnél (pl. 50 km/h) maximum mondjuk 1.5g-s oldalgyorsulási erő hat az autóra (jobban elfordított kormánynál nem nőne ez az érték, hanem elkezdene csúszni az autó), viszont nagyobb sebességnél (pl. 250 km/h) már lehet hogy 2g felett lesz ez az érték, a leszorítóerőnek köszönhetően.
2019. febr. 9. 11:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:

A tapadás nem változik (jelentősen). Az csak a tapadási együtthatótól, az érintkezési felülettől és a kerekere ható nyomóerőtől függ. Normál utcai autón nincsenek olyan szárnyak, mint egy Forma1-es autón. Így nagyobb sebességnél a levegő által kifejtett leszorító erő sem jelentős. Nyilván ha egy völgy aljára huppansz be, vagy egy dombtetőn vagy nagy sebességgel, akkor a nyomóerő változhat. Ezt te is érezheted: "lift-effektus".

Viszont nagyobb sebességnél kanyarban az oldalerők is megnőnek. Így hiába ugyan annyi a tapadásod, ha azt legyőzi a centrifugális erő, ki fogsz sodródni.

2019. febr. 9. 12:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:

Igen, változik, de normál ember, normál autó, normál körülmények esetén ez elhanyagolható. Hadd magyarázzam meg.


Kétféle erő hathat az autó gumijaira (ez se teljesen igaz, de mondjuk, hogy a többi erő szummája 0), longitudinális és laterális (fékezés-gyorsítás ill. kanyarodás közben). Egy adott kerék tapadása függ attól, hogy a jármű tömegközéppontja hol van épp (alaphelyzethez képest), nőhet, csökkenhet, a kocsi mozgásától függően -- illetve a légellenállás is beleszól a képletbe. Megcsúszni akkor fog egy kerék, ha a kétféle erő (hosszanti + keresztirányú) összege átlépi a tapadási határt. Ebből az is látszik, hogy könnyebben fog megcsúszni az autó, ha mondjuk pl. egyszerre fékezel és kanyarodsz, ez laikusként úgy tűnhet, hogy csökkent a tapadás, pedig igazából nem, hanem a kerékre ható erőket növelted addig, amíg a tapadási határt átlépted, és végül emiatt csúszott meg.


Ha erőteljesen gyorsítasz, csökken az első tengelyen a súly, így a tapadás is csökken az első két keréknél (hátul viszont nő). Ha vészfékezel, előrébb tolódik a tömegközéppont, hátul csökken a tapadás, elöl pedig nő (erről leginkább egy tapasztalt motoros tudna mesélni, ott egy kimaxolt fékezés során a hátsó kerék pár mm-rel el is van emelkedve a földtől, azaz 0 a tapadás hátul, 100% tapadás elöl, ami több, mint fékezés előtt). Ha kanyarodsz, akkor a belső íven lévő kerekeknek a tapadása csökken, a külső íven lévő kerekek tapadása nő.


Ha a kérdésed alatt azt érted, hogy más-e az autó tapadása, ha egyenes vonalú, egyenletes mozgást végez, csak a sebesség más (pl. fixen 30-cal megy egyenesen előre, vagy fixen 120-szal), akkor megint ki kell térnem a konkrét válasz elől, mert a légellenállás más a két sebesség esetén, azaz a kerekeken lévő súly is más lehet, általában más is. A legtöbb autó, főleg a sportkocsik, úgy vannak megtervezve, hogy a levegőt megfelelő irányba tereljék, hogy a leszorítóerő által nőjön az autó súlya (nem a tömege, az ugyanaz marad, csak a súlya nő), például egy Forma 1-es autó nagyjából a saját súlyával gyarapszik, amikor eléregy bizonyos sebességet (kb 200 km/h, lsd. források részt), ezért nyilván nagyon megnő az a bizonyos tapadási határ, emiatt sokkal erőteljesebb, agresszívabb kanyarodásra lesz képes, mivel akkor veszíti el a tapadást (csúszik meg), amikor a kétféle (longitudinális + laterális) erő átlépi a határt, ami ugye jó magasan van jelen példában. De ezt pontosan tudod, ha láttál már forma 1-es autót kanyarodni.


Egy átlagos autónál is fog változni emiatt a tapadás, nőhet, de akár csökkenhet is, ha a légellenállásra nem figyeltek a mérnökök, és rosszul tervezték meg a kocsit (mondjuk valami noname olcsó autó, ahol nem volt a költségvetésben pénz szélcsatornás tesztelésre, meg mérnökökre). Ugyanakkor egy átlagos autónál ez a tapadásváltozás szinte elhanyagolható, azaz gyakorlati szempontból a válasz a kérdésedre az, hogy nem. Ez egy pontatlan válasz, de nagyon közel áll a fizikai igazsághoz.


Ha csinálsz egy légüres alagutat, azaz egy zárt csövet, amiből kiszivattyúzod az összes levegőt, az összes gázt, és itt tesztelsz egy autót (mondjuk elektromosnak kell lennie, vagy kell vinni külön oxigént az égéshez), akkor itt már őszintén ki lehet jelenteni, hogy egyenes vonalú, egyenletes mozgás esetén ugyanakkora lesz a tapadás, sebességtől függetlenül, ha a tapadási súrlódási együttható változatlan (azaz az úttest végig ugyanolyan minőségű és állagú).


Nem lehet rövidebb választ adni, és ezért kaptál ilyen sokféle, egymásnak ellentmondó választ eddig, mert mindenki csak egy részét ragadta meg a teljes igazságnak, csak egy perspektívából közelítették meg a kérdést.


A rövid válasz az tehát, hogy "attól függ, igen is meg nem is".


Néhány forrás:


[link]


[link] (itt a következő 1 perc a fontos kb)


[link]


Illetve főleg a saját, objektíven kevéske tudásom fizika területén.

2019. febr. 9. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Fuhhh... Jó sok szakértői választ kaptam, köszönöm, de tényleg. :)
2019. febr. 10. 11:52

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!