Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Az M7 tömegbaleset vis maior...

Az M7 tömegbaleset vis maior volt?

Figyelt kérdés

Vis maior, azaz nem lehetett elkerülni.


Nézzük meg a videót:

https://www.youtube.com/watch?v=OzSlqx3bpik


Nyílt pályaszakasz, hirtelen köd. Mit lehetett volna csinálni?


Az én meglátásom az, hogy semmit.


0) Kezdjük ezzel, hogy a beszámolók szerint nem volt látható előzetes tájékoztatás az információs szalagokon, ezért az ember nem számított balesetveszélyes szituációra. Ennek ugyan ellentmond az üzemeltető, de érdekes, hogy az ott közlekedők mind azt nyilatkozták, hogy nem volt előzetes tájékoztatás. Mindenki döntse el ezek után, hogy kinek hisz, kinek az érdeke kihúzni magát a felelősség alól.


1) Ha távolról látszódott is a köd és az ember számított rá, akkor sem volt lehetősége a lehajtásra.


Igen, a videó egy benzinkút mellől kezdődik, de azon a ponton már túlment a lehajtási lehetőségen. Sok száz méterrel korábbról, amikor még dönteni lehetett volna a lehajtásról, még nem látszódott mekkora ködfelhő van a pálya felett.


A leghamarabb itt kellett volna döntést hozni:

[link]


Még képen belenagyítva sem látok el addig a pontig, ahol a ködfelhő volt. A videón látszódik, hogy az pont ott kezdődött, ahol enyhén jobbra ível a pálya. Körülbelül a lehajtó legvégénél lehetett látni a ködöt egyértelműen, akkor viszont már késő volt lehajtani és megállni. Még ha a szaggatott-egyenes vonal találkozása előtt kicsivel észleli valaki a ködöt, a döntést századmásodpercek alatt kellett volna meghozni a lehajtásról, ami nem reális és ekkor már amúgyis csak kormányrántással és intenzív fékezéssel lehetett volna begurulni a benzinkútra, ami ott okozott volna balesetet.


2) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe, de lassít. A nulla látótávolság miatt a mögötte haladó ezt nem tudja észlelni, ezért belérohan. Igen, még akkor is, ha a mögötte lévő is lassít, hiszen mekkora esély van rá, hogy a relatív sebességkülönbség közöttük növekedő lesz (magyarra fordítva: a mögötte lévő kisebb tempóra áll be, ezért nem találkoznak össze)? Gyakorlatilag nulla.


3) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe, de gyorsít. Ebben az esetben ő nem látja, hogy előtte van-e valaki és hogy ő milyen tempóban megy. Szintén garantált az ütközés, csak ilyenkor ő hajt bele az előtte haladóba.


4) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe és megáll. Lehúzódik a leállósávra. Talán még ez lehetne a legjobb eset statisztikailag, de gondoljunk arra, hogy mennyi baleset szokott még jó látási körülmények között is lenni a leállósávon. Plusz vagyük figyelembe azt is, hogy a leállósáv véges, nem tud mindenki lehúzódni. Amint balesetezik valaki a ködben, garantált, hogy a leállósávon állók is balesetet szenvednek, hiszen oda fogják húzni a kormányt a menekülők.


Van még valami, amit kihagytam volna? Ha más is így látja, mint én, akkor azt gondolom, hogy kijelenthető a vis maior, hiszen amit nem lehet elkerülni, az ellen nincs mit tenni.



márc. 2. 17:03
1 2 3
 1/22 A kérdező kommentje:
Konkrétan én úgy látom, hogy a megelőzés egyedület az lehetett volna, ha az üzemeltető teljesen lezárja a pályát és mindenkit leterel a legközelebbi lehajtónál!
márc. 2. 17:05
 2/22 anonim ***** válasza:
96%

Légyszi írd hogy neked NINCS jogosítványod :D :D :D


Mindíg az út és látási viszonyoknak megfelelően kell közlekedned, autópályán is. A videón látható több autós is így tett és nem is történt velük baleset.


Nem kell kifogást keresni, nem kell nulla látótávolságról dumálni, be kell tartani a közlekedésre vonatkozó szabályokat és akkor nincs gond. Ez nem vis maior, ez sima felelőtlenség.

márc. 2. 17:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/22 anonim ***** válasza:
94%

Vis major akkor lehetett volna, ha egy hirtelen jött (előre nem jelzett) forgószél, szökőár stb. lesöpört volna mindenkit az útról.

Ez így ebben a formában nem más, minthogy bizonyos számú sofőr nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően közlekedett. Szó se róla, biztosan nem egyszerű jól felmérni egy ilyen helyzetet és megfelelően lereagálni azt, de ezzel együtt is puszta emberi mulasztás történt.

A korábban az M1-esen történt balesetnél is az volt látható egy kamionnak a fedélzeti kameráján, hogy 90-nel vakon belemegy egy hatalmas porfelhőbe, meg is lett a böjtje. Itt ugyanez történt pepitában.

márc. 2. 17:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/22 A kérdező kommentje:

Pont ezt magyarázom, hogy hiába próbálnál a látási viszonyoknak megfelelően közlekedni, az nem garantálja, hogy nem szenvedsz balesetet. Nulla látási körülmények között kizárólag a másikon múlik, hogy belédhajt-e.


"A videón látható több autós is így tett és nem is történt velük baleset."


A videón nem volt sűrű a forgalom, de tény, hogy elővigyázatosan vezettek.

márc. 2. 17:49
 5/22 A kérdező kommentje:

Pont most futott be egy másik videó is:

https://www.youtube.com/watch?v=t_arNzDapMQ


Le kellett volna zárni azt a fránya szakaszt.

márc. 2. 18:13
 6/22 anonim ***** válasza:
93%

"Pont ezt magyarázom, hogy hiába próbálnál a látási viszonyoknak megfelelően közlekedni, az nem garantálja, hogy nem szenvedsz balesetet"


De, garantálja hogy a saját hibádból nem szenvedsz balesetet. Az olyan kretének hibájából akik ezt vitatják viszont igen.


"Nulla látási körülmények között kizárólag a másikon múlik, hogy belédhajt-e."

Azokon akik szerint nem a látási viszonyoknak megfelelően közlekednek, majd vis maiort kálltanak.


"Le kellett volna zárni azt a fránya szakaszt."

Vagy be kellene tartani a szabályokat, a hülyéket pedig örökre eltiltani a vezetéstől.

márc. 2. 18:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/22 A kérdező kommentje:

"De, garantálja hogy a saját hibádból nem szenvedsz balesetet."


Lovaglás a szavakon. Engem nem vígasztal, ha belém jönnek és nem én voltam a hibás. Engem az vígasztal, ha belém sem jönnek. Ehhez az kell, hogy vagy elkerülhető legyen az ilyen helyzetből adódó baleset vagy teljesen lezárják a ködös szakaszt. Szerintem a baleset nem volt elkerülhető, ezt ki is fejtettem, hogy miért, a preventatív lezárás meg szóba sem jött tudtommal. Ha valaki máshogy látja, akkor nyugodtan írja le, de én nem látom hogyan lehetett volna elkerülni ezt a balesetet.


Egyébként azt látom, hogy többen félreértik a kérdést: Engem az érdekel, hogy teljes egészében elkerülhető lehetett-e volna ez a tömegbaleset és ha igen, akkor hogyan. Nem az, hogy egyéni szintre levetítve el lehetett-e volna kerülni a balesetet. Nem tudom, hogy érezhető-e a különbség.

márc. 2. 18:39
 8/22 anonim ***** válasza:
81%

"Lovaglás a szavakon."

Lovaglás a probléma hiányán. A balesetet néhány nem szabálykövető autós okozta. Zárjuk le az autópályát ködben, esőben,hóban, péntek délutánonként, ünnepnapokon... az élet nem így működik.

márc. 2. 18:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/22 A kérdező kommentje:
A köd okozta a balesetet. Igenis le kell zárni a pályát, ha nem lehet rajta közlekedni. Nem tudom, hogy a magyar ember számára ez miért akkora trauma. Külföldre ha kimész, ott még piros lámpával is találkozhatsz alagutak előtt. Németeknél mesterséges staut alkalmaznak és még sorolhatnám mik vannak. Ehhez képest egy pár órás lezárás, ameddig elmegy a köd vagy megszűnik a porhivar (lásd korábbi tömegbalesetet) az semmi nem lenne.
márc. 2. 19:21
 10/22 anonim ***** válasza:
93%

Magyarországon is van lámpa az alagutak előtt. De ez amiatt van, mert egy alagútból jóval nehezebb lenne menteni, ha pl. kigyullad egy autó bent.

Ettől még nem zárják le sehol az utat egy kis köd miatt.

márc. 2. 19:39
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!