Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Szerintetek nem kéne a jogsiho...

Szerintetek nem kéne a jogsihoz felső korhatár is?

Figyelt kérdés

Sajnos nagyon sok idős bácsika, nénike által okozott balesetről hallok.


Persze fiatalok is okoznak balesetet, de azért egy idős embernek akármilyen fitt is, lassulnak a reflexek, látás/hallás nem olyan már, mint 25 éves korban meg ilyenek.


Mondjuk én 17 évesnek se adnék a segge alá autót, mert azok meg - tisztelet a kivételnek - vadul vezetnek, nem tudják hol a határ főleg ha haverok előtt kell menőzni.

IQ és szigorúbb orvosi vizsgálathoz kötném a jogosítvány megszerzését...

(nem kéne ennyi autó az utakra sem, de ez más téma..)


Természetesen itt is igaz a "tisztelet a kivételeknek" kifejezés! Szóval nem kell letámadni, ha véletlenül valakinek jó idős sofőr ismerőse van!

Minden vélemény érdekel.


2012. okt. 10. 10:19
 1/6 anonim ***** válasza:
100%
Elvileg az orvosi vizsgálatkor mindenkinél egyénileg dől el a felső korhatár. Van aki, 60 évesen már teljesen leépült, más meg 70 évesen fiatalosabb, mint sok 50-es. Jogos, amit írsz, csak nehéz egy felső határt húzni.
2012. okt. 10. 10:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%
Az orvosi vizsgálatot kéne átszervezni. Ne csak a látás, színtévesztés és vérnyomás számítson, hogy ki vezethet, hanem a szellemi frissesség, reakcióidő. Mondjuk 65 fölött 3 évente kötelező PÁV 4 vizsga vagy valami ilyesmi.
2012. okt. 10. 10:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 Golan Trevize ***** válasza:
68%

Így van, az orvosi alkalmasságin kellene szigorítani. De nem csak az időseknél, hanem mindenkinél.


Sőt továbbmegyek: időnként KRESZből is újra kellene vizsgáztatni a delikvenseket, és forgalmi vizsgát is tetenék mindenkivel, aki jogsit akar hosszabbíttatni.

Jogsit nem is adnék 10 évre, hanem maximum 5. De inkább csak 2-3.

2012. okt. 10. 11:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:

Nem lehet egységes felső korhatárt meghúzni. Van, aki szerencsés géneket örököl, nem végez nehéz fizikai munkát, egészségesen él és mondjuk 75 évesen is lefutja a maratont, a reflexei jók, szellemileg ép. Az ilyennek lehet jogosítványa, nem jelent kockázatot. Aki viszont nehéz fizikai munkát végez, esetleg még iszik és dohányzik is hozzá és eleve "nem volt 100-as", az néha már 50 éves korára annyira tönkremegy, hogy bár a kormányt még bírja forgatni és a pedálokat is nyomogatja, de már azt sem tudja, hol van. Sőt, van, aki szellemi képességeit tekintve soha nem is alkalmas autóvezetésre: nem tud megosztottan, több dologra figyelni, képtelen pár percnél tovább koncentrálni, a mozgáskoordinációja elégtelen, arra tekeri a kormányt, amerre néz.

Mindenkinél más az a felső korhatár, ameddig biztonságosan tud autót vezetni, mint ahogy az alsó is változó: nem minden 17 éves teljesen hülye. Az egészségügyi alkalmassági (avagy "orvosi") vizsgálat tudná ezt megbízhatóan megoldani. A rossz színlátás és magas vérnyomás csak egészen extrém esetekben okoz problémát, de azt nézik, mert egyszerű (baboskönyv, vérnyomásmérő, aztán kész is, az minden rendelőben akad). Viszont a rossz egyensúlyérzék, a koncentrációképesség hiánya, esetleg a reménytelenül nagy reakcióidő sokkal fontosabb a hétköznapokban, de azt senki sem vizsgálja az "úrvezetők" esetében. Igen, tudom az indokot: nincs pénz arra, hogy minden rendelőben legyenek vizsgálóberendezések, az orvosok túlterheltek, nincs rá se idejük, se energiájuk - igazából nem akarja ezt megoldani senki. Az orvosok nagy részének jó ez így is, egyébként soha nem kapna egy tízperces vizsgálatért több ezer forintot (mondjuk ez lehet, hogy nem mind marad nála), az autóvezetőknek is jó, mert biztosak lehetnek benne, hogy amíg egyedül be tudnak jutni a rendelőbe, megkapják az alkalmasságit (nagyapa-nagymama is megtarthatja a jogosítványát, nem ugrasztja mindig a gyerekeket, unokákat, ha piacra akar menni és nem kell buszon, vonaton zötykölődnie) és a szakpolitikusoknak is tökéletes ez a rendszer, mert mindenki szája be van fogva, az autózás alanyi jogon jár mindenkinek, tehát jól élünk.

De ha sikerülne épkézlába orvosi vizsgálatot összehozni, akkor is lenne még egy probléma, amit meg kell oldani: a korrupció. Jó lenne, ha nem lehetne zsebbe csúsztatott borítékkal átlökdösni az autóvezetésre alkalmatlan sofőröket a vizsgálaton, mert amíg ez így van, lehet vizsgálni bármit, akkor sem érünk el vele sokat. És nem ártana elgondolkodni azon sem, hogy nem ördögtől való dolog az sem, hogy a jogosítvány ne egy életre szóljon. A közlekedési szabályok ismeretét és az autóvezetési képességek meglétét ugyanis soha, senki nem ellenőrzi, így például a mai napig lehetnek olyanok, akik motoron fékezéskor feltartják a jobb kezüket, mert "aztat tanították, úgy kellesz jelezni a fékezést". Igaz, ez már a '80-as években sem így volt, de aki még ezt tanulta, annak sem kellett számot adnia a szabályok ismeretéről. Persze, tudom, a szabály ismeretének hiánya nem ment fel az alkalmazás alól, olvasni kell a közlönyt meg ilyenek, de valljuk be: ami nem kötelező, amit nem kérnek számon, azt sokan elsumákolják. Szóval lenne létjogosultsága az 5-10 évenkénti utólagos vizsgáknak, de félő, hogy abból is csak mindenféle jól kitömött borítékok csereberéje lenne, tényleges tudásszint-felmérés nélkül.

2012. okt. 10. 11:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
100%
Szerintem eleve a korhatár nem feltétlen jó kritérium. Ismerek olyat, aki 30, 40 évesen is olyan kretén, hogy rollerezni se engedném, aztán mégis csak 18 a korhatár. Robogóra miért 14? Ugyanabban a forgalomban vesz részt, mint az autó, csak ha ütközik, nagyobb eséllyel hal bele. Felső korhatárnál is szerintem embere válogatja, ki milyen fizikai meg mentális állapotban van. Igazad van abban, amiket írsz, de te is azt írod, más feltételekhez kötnéd.
2012. okt. 10. 23:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Igen, szerintem is az orvosi vizsgálat szigorítása illetve hogy újra kéne KRESZ-vizsgázni egy idő után az embereknek, ez lenne a jó megoldás!
2012. okt. 12. 13:53

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!