Van valahol a KRESZ-ben szabály arra vonatkozóan, hogy elválasztott gyalog- és kerékpárút esetében kinek van elsőbbsége?
Főleg buszmegállók környékén fordul elő, hogy a kerékpárút elválasztja egymástól a buszmegállót és a gyalogutat. Itt a gyalogosok legnagyobb része oldalra sem nézve megy át a bicikliúton. Hiába figyelem már messziről, soha nem lehet tudni, hogy az addig ácsorgó gyalogos mikor dönt úgy, hogy elindul, és hacsak nem vánszorgok marha lassan, van rá esély, hogy nem állok meg időben. Szóval van valami erre vonatkozó szabály?
Mielőtt még megkapnám a magamét, tudom: attól, hogy elsőbbségem van, még nem lehet elütni senkit, biztonságos tempóban kell közlekedni. Viszont ma egy nő kegyetlenül leoltott, amiért kilépett elém, és alig tudtam megállni. Szerinte a gyalogos elsőbbséget élvez a bicikliúton való átkelésnél de én sem ezt, sem az ellenkezőjét nem találom sehol, igaz, annyira nem mélyedtem bele a keresésbe.
Elsőbbséget kijelölt gyalogátkelőhelyen élvez. Kerékpárúton is szokott lenni ilyen.
Ha hosszában halad, akkor pedig a gyalogos forgalom akadályozása nélkül teheti meg. Közös gyalogos-kerékpáros úton, meg mindkét félnek figyelnie kell a másikra.
Előző nem tudom honnan vesz ezeket a hülyeségeket, de biztos nem a Kreszből. A gyalogosnak 2 esetben van elsőbbsége, kereszteződésben kanyarodó járművel szemben és a zebrán.
Bicikliúton a biciklisnek van elsőbbsége, kivéve ha van zebra rajta vagy elsőbbségadás tábla. Más nem is nagyon tartózkodhatna a bicikliúton, mert az a kerékpárosok részére elkerített útszakasz.
Biztos nekem rossz a szövegértésem, de a kérdező KERÉKPÁROS nem autós!
Néhány szemelvény a KRESZ-ből:
i)53 „Gyalog- és kerékpárút” (26/d. ábra); a gyalogos, a kerekes szék és a kétkerekű kerékpár közlekedésére kijelölt út. Ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el (26/e. ábra), a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt részén közlekedhet;
(6)158 A gyalog- és kerékpárútra festett folytonos sárga vonal a gyalogos és kerékpáros forgalmat választja el egymástól. Lakott területen belül - járdán létesített - kerékpárutat eltérő színű és/vagy anyagú burkolat, vagy folytonos sárga vonal választja el a gyalogos forgalomtól.
21. § (1) A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie.
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
(8) A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud.
A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.
10)348 A gyalog- és kerékpárúton a kerékpáros a gyalogos forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.
Nos a lényeg, hogy se a gyalogos se a kerékpáros nem köteles ismerni a KRESZ rendelkezéseit.
Az a legjobb ha mindenki figyel a másikra. Ha a buszmegállóhoz érsz, akkor jelezz időben a csengővel, hogy nem lépjenek eléd és közben figyelj!
Ez a legtöbb szerintem amit megtehetsz.
Konkrétan annyit ír a KRESZ, hogy a gyalogos nem akadályozhatja a gykpúton a kerékpárost, illetve a kerékpáros a gyalogosforgalmat nem akadályozhatja ugyanott...
Illetve annyit, hogy amennyiben a gyalogosok forgalma a kerékpárost akadályozza, akkor mehet az úttesten is -ami ilyen esetekben a legjobb megoldás.
Ahogy Harkonnen írta: jelenleg sem a gyalogosnak, sem a kerékpárosnak nem kötelező számot adnia a KRESZ ismeretéből, így túl sok értelme nem lenne ilyen szabályozásnak -lehetne persze egy olyan pont, miszerint a gyalogos mindig adjon elsőbbséget a kerékpárosoknak, de nem hinném, hogy ezt számon lehetne kérni pl. egy négyéves kisgyermeken.
Ami még ide illik, az a Bécsi közlekedési Egyezmény 7. cikkének 3. pontja:
"A járművezetőknek különös figyelmet kell fordítani a legvédtelenebb úthasználókra, úgymint a gyalogosokra, kerékpárosokra és főleg a gyerekekre, az idős és mozgáskorlátozott személyekre."
Eszerint a kerékpáros -mint járművezető- felelőssége vigyázni a gyalogosok -mint gyengébb és védtelenebb fél- épségére.
Józan paraszti ésszel is azt kell feltételezni, hogy a gyalogosnak fogalma sincs a rá vonatkozó szabályokról, ösztönösen közlekedik a célja irányában a saját elképzelése szerint, ezért fel kell készülni a legváratlanabb helyzetekre is és lemondani az elsőbbségünkről a biztonság érdekében.
A bringagyalogok ebből a szempontból -is- hibás, balesetveszélyes konstrukciók: gyalogosokat és járműveket engednek össze egy útfelületre anélkül, hogy a szabályok ismeretét bármelyiken számon lehetne kérni. A lehető legveszélyesebb kialakítás, ami egyik félnek sem kedvez...
Kerékpárosként csak azt tudom ajánlani mindenkinek, hogy kerülje ezeket -a hiedelmekkel ellentétben az úttesten sokkal nagyobb biztonságban van az ember, ahol a többi járművezető tisztában van a szabályokkal és azzal is, hogy ezek megszegésének mik a következményei. Aki fél a forgalomban, annak csak annyit: jobban félti a sofőr az autóját annál, hogy nekimenjen a másiknak...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!