Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A földalatti járművei mindig...

A földalatti járművei mindig villamos üzeműek voltak?

Figyelt kérdés
Találtam információt arról, hogy az 1920-30-as években az új motorkocsik elektromosak voltak, de az azt megelőző járművekről semmit nem találtam... Kíváncsi vagyok, hogyan működött a földalatti vasút a 19. század végén.
2012. ápr. 17. 09:50
 1/7 anonim ***** válasza:
Igen, már az első Siemens motorkocsik is elektromosak voltak. Nem is nagyon lett volna más vontatási lehetőség abban az alacsony, keskeny alagútban úgy, hogy a díszes állomások ne menjenek tönkre a füsttől. Volt valahol egy oldal, ahol egész részletesen le volt írva a MILLFAV története, majd megkeresem, de most nem találom.
2012. ápr. 17. 09:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
Igen, nálunk az első földalatti vasút elektromos vonatású volt, de az angoloknál gőzvontatásút használtak először. Bár hozzá kell tenni, hogy a britek előbb építették ki a földalatti vasutat (1863), mint mi, de a kontinensen, Budapesten volt a legelőször (1896).
2012. ápr. 17. 10:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
Nagyjából igen. Próbálkoztak a gőz és pneumatikus hajtással is, de nem jött be. Isztambulban ma is van egy földalatti, ami siklóvasút, de ez kivétel, csak a kedvező terep miatt épülhetett meg.
2012. ápr. 17. 12:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

Igen, az angol földalattiról én is olvastam, hogy eleinte gőzüzemű volt, ezért lepett meg kicsit, hogy a budapesti vonal már kezdetben is villamos energiával működött. De igaz, a magyar földalatti évekkel később épült meg, valószínűleg addigra a londoni járműveket is elektromosra cserélték. Illetve, a Budapesti elektromos hálózat ellátottsága is kielégítő lehetett már akkoriban, hiszen ott a közvilágításhoz, és az ipari, illetve lakossági villamosenergia felhasználáshoz is meglehetősen nagy teljesítményű erőművek kellhettek - már a századforduló idején is - így átgondolva, egyáltalán nem tűnik valószínűtlennek a villamos hajtású földalatti motorkocsi.

Így utána nézve: az első fővárosi villamos hajtású utcai vasút már 1887-ben, a MILLFAV 1896-os átadása előtt elindult, így a fővárosiaknak már nem volt újdonság a villamosított tömegközlekedés. A távolsági vasúthálózat villamosítása pedig már az 1930-as években megkezdődött.

2012. ápr. 17. 13:31
 5/7 anonim ***** válasza:

Igen mindíg is villamosított volt a vonal de benne van a nevében is. FAV = Földalatti Villamos.


Ez a metróvonal amúgy sohasem volt metrónak nevezhető, inkább hasonlít villamosra a pálya is. A most közlekedő GANZ kocsik meg az Ipari csuklós villamosokhoz nagyban hasonlítanak. Egy fontos külömbség, hogy még a villamos szolenioid fékes, addig a földalatti kocsik meg légfékesek

2012. ápr. 17. 16:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
FAV= nem Föld Alatti Villamos, hanem Föld Alatti Vasút.
2012. máj. 2. 01:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 Albu ***** válasza:

Az 1930-as évekig szerintem ugyanúgy működött, mint előtte. Ez az első, villamos motorkocsiüzemű földalatti vasút a világon. Tulajdonképpen a Siemens mintaprojektje.


1936-ban annyi változás volt, hogy visszatápláló fékezésűre (!) építették át a járműveket. 1973-ig (!) közlekedtek azok a járművek, amiket 1896-ban adtak át (plussz hozzá építettek pótkocsikat az 1950-es években, pár peront meg is kellett hosszabbítani, máig látszik).


Nem tudom, hol találtál infót arról, hogy 1920 előtt nem ez volt. Amiket leírtam, mind megtalálod a hálón.


A FJFVV-ben benne volt a villamos, a FAV-ban szerintem nem. Szabályozás tekintetében sosem volt közúti vasút (ezt értjük ma a villamos alatt főnévként), bár az üzemmódja és az üzemeltetője a kezdetektől villamosüzemeltető (BKVT és BVVV közösen) volt.

2014. febr. 3. 09:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!