Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Jet pilóták! A reverserrel...

Jet pilóták! A reverserrel elvileg lehetne rükvercben "taxiztatni" a gépet?

Figyelt kérdés

2013. márc. 22. 18:50
 1/7 anonim ***** válasza:
Lehet elméletileg pushback helyett használni, de nagyon nem ajánlott: a visszafordított légáram a földről kisebb tárgyakat emelhet fel, amit a hajtómű beszívhat és emiatt az károsodhat. Ez főleg a szárny alatt elhelyezett hajtóműveknél jelent veszélyt.
2013. márc. 22. 19:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:
Ja igen, a tereptárgyakkal nem kalkuláltam :) köszi amúgy.
2013. márc. 22. 20:49
 3/7 anonim ***** válasza:
Ez mondjuk a turbopropoknál működik jobban - meglepő amikor mondjuk egy Piper Cheyenne elkezd tolatni... Párszor kipróbáltuk javítás közben. :D
2013. márc. 22. 22:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
Kedves K ügynök és Magyarországon hol van ilyen repülő???
2013. márc. 25. 12:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
Nem tudom magyar lajtsrom alatt van-e éppen, amiken én dolgoztam osztrák és horvát masinák voltak.
2013. márc. 25. 12:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 KovA1963 ***** válasza:

Nem vagyok pilóta - úgyhogy csak módjával súlyozandó a véleményem - de szerintem a felszippantható tereptárgyakon kívül érdemes gondolni arra is,

hogy a sugárfék (gondolom ez a reverser) normálisan néhány másodpercig van működtetve egy előrerohanó gépen a hajtómű körül szemből áramló hűvös (legalábbis a visszafordított sugárral keveredő) közegben.


A hátrataxiztatás meg huzamosabb folyamat és a géphez képest lassan hátulról áramló közegben sőt alighanem az is nagyrészt a visszafordított forró sugárból áll - gyanítom, hogy túlmelegedést illetve egyes alkatrészek tervezett meghaladó hőterhelését és károsodását okozhatja.

Nem csodálkoznék rajta, ha szimplán gépkönyvileg tiltva volna.


Attól még működhet - de a fentiek miatt mérnöki szemmel aggályos az efféle vagánykodás - és a hatásfoka is rosszabb mint egyszerűen hátratolni a gépet - ahhoz képest sokkal több üzemanyagba kerül.


Egyébként általában tekintettel kell lenni arra, hogy ugyanannak a dolognak több nézete van. Más egy technikai eszköz pl repülőgép a pilóta szemével, más a gépész szemével. Mindkettőnek megvan a maga szempontjából egyszerűsített modellje - afféle inkubátor a fizikai valóság teljességéből szemben.

A pilótának aerodinamika alapjai - állásszögek sebességek sőt manapság sajnos egyre inkább számítógépkezelés - és annak kiszolgáltatottság - lásd Airbus katasztrófák.

A gépésznek nyomatékok szakítószilárdságok korlátos üzemi hőtartományokon belül - hővezetés, kopás és hasonlók - ezekről a pilótának felületes ismerete van.

A kettő között a híd a gépkönyv - ami jó esetben leírja mit hogyan szabad és hogyan kell, amit kell. És jobb ha az ember ahhoz tartja magát - mert amit azon kívül lehetne játszani az rengeteg - az robbantja bármely leírás kereteit - viszont nagyrészt olyan dolgok amire nézve az eszközt nem tervezték, nem tesztelték.

Végszükség esetén és a lehetőségekhez képest kellő körültekintéssel előfordulhat hogy szükség van soha nem látott/tesztelt műveletekre - de az adott helyzet dönti el, hogy az adott művelet vagánykodás, kísérlet vagy utolsó esély.

Ha valakinek nagyon izgatja a fantáziáját a rückwärtsben taxizás (és hasonlók), jobb ha utánanéz a gépkönyvben és ha abból nincs válasz kikéri a gyártó véleményét - mielőtt belekezd - esetleg a családi költségvetését meghaladó károkat okozva.


Turbópropos gépeknél más lehet a helyzet ott a negatív tolóerő alighanem egyszerűen a légcsavarok állásszögével van előállítva az merőben más mint a hátralőtt tolósugár előreterelgetése - de ott sem biztos, hogy korlátlan időtartamig egészséges.

2013. márc. 29. 09:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 Tomi FH válasza:
Az előttem szólókat még annyival kiegészíteném, hogy kis sebességű reverselésnél nagyobb a veszélye az ún. "compressor stall"-nak is. Ez a kompresszorátesés, ami elvileg ugyan nem károsítja a hajtóművet, de nem is használ neki. Utána alaposan át kell nézni => a repülő kiesik hosszú időre a forgalomból :)
2013. jún. 15. 10:14
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!