Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Hogy történik a feszültségvált...

Hogy történik a feszültségváltás az Ev3 és az MMZ 81-717, MMZ 81-714 metrószerelvények esetében?

Figyelt kérdés

A budapesti metró betáplálása 825 V, de a a szovjet szerelvények 750 voltot kajálnak. Az Alstom Metropolis is, de az 750 V +/- 20%-ot, amibe beleesik a 825 V DC.


Az M3-nál viszont még a Wikipédia is külön írja az áramnemnél, hogy: 750V (825V betáplált).

(Az M2-n ugye már Alstomok járnak, az M4-en eredetileg is azok vannak, a Millfav meg más sztori, ott 600V a betáp és annyit kérnek a járgányok is.)


A BME-re járok, villamosmérnök BsC-re és az elektromos járművek felé orientálódok, ehhez kapcsolódóan vettem fel egy szabvál tárgyat, ott mondta a tanár, hogy más a betáplálás és a metró által fogyasztott feszültség. Viszont közelebbit nem tudott, csak hogy "nézzek utána".


A trafó ugye nem játszik, a különböző félvezetős, szaggatós kiviteleket a kor és a gyártóország miatt nem valószínűsítem (villamosok közül pl. a Combino az első itthon, ami ezt tudja), ha pedig tolerálná a 75 V túlfeszültséget (mint az Alstom), akkor miért hangsúlyozzák a Wikipédián, a tananyagban és mindenütt másutt, hogy a betáplálási és a használt fesz nem egyezik?


Valaki aki járatosabb nálam elmondaná? :-)


Köszönöm előre is! :-)



2014. okt. 29. 19:47
 1/7 anonim ***** válasza:
Nem azért van ez, mert a feszült esik?
2014. okt. 29. 20:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:

Szerintem sehogy.

Annyiról mennek, amennyit írtál.

Egy kocsi rövid idejű teljesítménye 440 kW, egy 6 kocsis szerelvénynél ez összesen kb. 2,5 MW (mint egy V43 mozdony), 825 volttal számolva ez több mint 3000 A áramfelvétel. Számold bele a betápláló rendszer feszültségesését ekkora áramnál... az áramátalakítótól hány méter vezeték van, hány méter vezetősín, összeadva összejöhet pár század ohm ellenállás.

2014. okt. 29. 20:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:

Ezt lefelejtettem:

[link]

2014. okt. 29. 20:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

Jogos, egyébként én is gondoltam rá és a 75 V feszültségeséshez ekkora indítási áram mellett csak 0,025 ohm kell.

Viszont akkor nem értem, hogy az Alstomok által járt másik két vonalon miért nem tartja senki (egyetem, Wikipédia) fontosnak a megkülönböztetést? Az Alstom Metropolis indítási árama is 880 A kocsinként, a négyes metrón négy, a kettesen ötkocsis szerelvények járnak. Ami azt illeti, ezek még jobban lerántanák (lerántják) a feszültséget, ha a munkavezeték-betápsín-áramszedő-motorbekötés ellenállása ugyanakkora, mint a hármas vonalán.


Akkor a kérdés újrafogalmazva: miért csak a hármas metró szerelvényeinél fontos tényező a betáplálástól a motorig eső feszültség?

2014. okt. 30. 11:24
 5/7 anonim válasza:
100%
Nem tudom érdekel-e még a téma, de szerintem nem arról van szó, mint fentebb írták. Szerintem az a helyzet, hogy 825 V váltó, effektívet egyenirányítanak, amiből lüktető egyenáram lesz, amit a 3. sínbe táplálnak. A lüktető egyenáramnál viszont az egyenáramú középértéket (is) szokás használni (vagy abszolút közép, átlagos érték, stb.), ami nem egyezik meg az effektív értékkel! Az egyenáramú középpel (e.k.) arányos pl. az egyenáramú motorok nyomatéka (pl. orosz metró), nem az effektív értékkel. Az e.k.feszültség számítása effektívből: Uek=Ueff*2*gyök(2)/pi, ez 825 V effektív esetén kb. 743 V, azaz közel 750 V. (Az Alstomok meg tudtommal inverteres-aszinkronmotoros megoldásúak, az más tészta, bár lehet, hogy ez ott is igaz.)
2015. márc. 22. 22:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:

Jaj, pedig ez második féléves anyag és eszembe sem jutott :-)


Köszönöm szépen a választ :-)

2015. márc. 25. 21:54
 7/7 anonim válasza:
Szívesen!:)
2015. márc. 27. 23:15
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!