Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért nem egyforma mélységben...

Miért nem egyforma mélységben épültek a metróvonalak?

Figyelt kérdés
Tehát miért vannak különböző mélységben az állomások? Nem az érdekel hogy pl a 3-as is és a 4-es is egyforma mélyen, hanem csak mondjuk a 3-as (vagy bármelyik) miért nem egyforma mélységben épült végig? Magyarul miért kellett szintkülönbség?

2015. okt. 2. 19:15
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

Kicsit messziről indul a leírás, de a lényeg kiderül belőle:


2-es metró:


"Budapest legrégibb kőzetei a triász korban keletkeztek. Ekkor a várost és az ország területét nagyrészben tenger borította. A későbbi földmozgások, az erózió, a tenger időszakos visszahúzódásai, majd ismételt előnyomulásai különböző üledékek felhalmozódását idézte elő.

Tengeri lerakódás képződménye pl. a Gellért-hegy, amely nagyrészt dolomitból áll. A Duna vonalában az orogenetikus (hegységképző) mozgások következtében egy hatalmas törésvonal húzódik, így ugyanez a dolomitréteg a pesti oldalon a Városligetnél 800 m mélységben található meg.

A metróalagutak ennél fiatalabb korú kőzetekben fekszenek.

A kelet-nyugati vonalon a legidősebb az eocén korú budai márga, ami 50-60 millió évvel ezelőtt keletkezett. Az alagutak a Vérmező alatt és a déli pályaudvari mélyállomásnál helyezkednek el ebben a kőzetben. Ez is tengeri lerakódás képzédménye. A márgában nagy mennyiségű víz jelentkezik, ami karsztvíz eredetű. A karsztvíz a mészkőhegységek repedéseit és a koldott mészkő üregeit kitöltő víz.

A Vérmező után a Batthyány és Kossuth téren keresztül az Astoriáig az alagutak a mintegy 30-40 millió éves oligocén korú „kiscelli” agyagban fekszenek. Ez is tengeri lerakódás következménye. Ez a talajréteg kedvező az alagútépítésre. Helyenként meszes márga- és homokos talajok is előfordulnak. Néhány helyen metánszivárgást is észleltek (Batthyány tér közelében).

A beékelődött meszes rétegeket csak robbantással lehetett fejteni, ami nehézségeket okozott a pajzsod alagútépítésnél. Az Astoria után a Blaha Lujza és Baross téren át a mélyvezetésű szakasz végéig az alagút miocén korú, mintegy 15-30 millió éves agyagrétegben halad. A tenger ebben a korban ismét előrenyomult. Az üledékekben homokerek találhatók, ami a tenger partközeli eredetére utal. Vulkáni tufa- és tufirétegek is előfordulnak. A tenger gyakori partingadozásai miatt sekélyvízi laguna és mocsári eredetű üledékek váltják egymást. Az éghajlat ebben az időszakban szubtrópusi volt, így a kőzetben az arra jellemző állatmaradványok találhatók meg. Ez az agyag kevésbé vízzáró és kevésbé állékony. Az építést csak levegőtúlnyomás védelmében lehetett végrehajtani. Így sikerült a talajvizeket távoltartani.

Egyes helyenen, így pl. a Blaha Lujza tér környékén az Ős-Duna maradványai voltak megtalálhatók 25-30 m mélységben. Itt igen változó homokos rétegek szakítják meg az agyagrétegeket, folyós homok- és iszaprétegek fordulnak elő. "


3-as metró:


"Az észak-déli vonalon a Nyugati tértől a Deák Ferenc téren át a Kecskeméti utcáig az alagút kiscelli agyagban fekszik. Innen a Nagyvárad térig miocén korú réteg fordul elő. Az Üllői úton a Könyves Kálmán körúttól kezdve a burkolat alatti alagút pannon korú rétegben halad. Ez igen sűrűn változó agyag- és homokrétegek egymásutánjából áll. Ebben a korban a tenger beltengerré, majd későtt tóvá, mocsárrá alakult át, és a terület kiemelkedett.

A talajvízviszonyokkal kapcsolatban megállapítható, hogy Pesten a talajvíz kelet felől áramlik a Duna felé. A pesti oldalon egy 12-15 m vastag pleisztocán korú homokos kavics rétegben tározódik a talajvíz. A budai oldalon a keskeny Duna-parti sáv kivételével víztároló téregek nincsenek, így ott lényegében kisebb a talajvíz utánpótlása. A pleisztocén korú homokos kavicsréteg kb. 1 millió évvel ezelőtt az Ős-Duna hordalékából keletkezett és rakódott rá a korábbi agyagrétegekre. A Nyugati tértől észak felé az észak-déli vonal kéreg alatti szakasza ebben a vizes talajrétegben épült.

A Budapesten talált kőzeteknek és talajoknak igen változóak a szilárdsági tulajdonságaik. Nagy szilárdságot mutatnak a parokként megjelenő homokkövek, mészkövek, amelyek sokszor csak robbantással fejthetők. Valamivel kisebb a mszmárga és agyagmárga típusú kőzetek keménysége. Kevésbé szilárd az agyag és az iszapos agyag. Összehasonlításul az agyag szilárdsága száraz állapotban minőségtől is függően a tégla és vályog törőszilárdsága között van. A szemcsés (homok, homokos kavics stb.) kőzetrétegekben azonban mélyvezetés esetén nyomás alatti víz jelenlétével is számolni kellett. Különösen veszélyesek az egyforma nagyságú, vízzel telített finom homoktalajok.

Nyomás alatti víz esetében a talajok folyadékszerűen (folyós homok) hatolnak be az épülő alagútba, ami az építkezés szempontjából nagy veszélyt jelent."


forrás: metros.hu


Ez az egyik fele, a mélymetró. A másik fele, hogy a kéreg alatti szakaszok ott épültek, ahol erre megvolt a hely. Jellemzően a külvárosba vezető sugárutak mentén. Ott nem volt értelme mélyen vezetni az alagutat.

2015. okt. 2. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
100%
Mert teljesen mások a felszíni beépítettségi szintek (ahol ritkább, vagy ahol széles út alatt vezethető a vonal, ott nem éri meg fúrni, elég csak gödröt ásni és lefedni), mások a talajviszonyok (bizonyos talajtípusokba nem biztonságos fúrni, ott tehát vagy alámész, vagy fölé), mások a felszín alatti közművek és aluljárók, mások a talajvízáramlás rendszerei és ugye a budapesti metrónak polgári védelmi funkciói is vannak.
2015. okt. 2. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
72%
Még egy fontos szempont: az alagút az állomások között sehol nem lehet vízszintes (nem a kéregvasút szakaszra gondolok). Valamerre, ha csak pár tized százalékot, de lejtenie kell. Azért, hogy ha odabent a szerelvénnyel vagy az áramellátással bármi történik, vagy előre, vagy visszafelé, de valamelyik állomásra gravitációs úton el kell jutnia. akkor is ha épp kigyulladt, vagy a mechanikus rögzítőféken kívül már semmi nem működik.
2015. okt. 2. 22:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
55%

3. válaszoló:

Nem tudom, hogy igaz-e, amit írsz, hogy lejtenie kell az alagútnak, de az biztos, hogy az akár pár tized százalék nagyon nem stimmel. A víz lefolyásához szoktak 2%-os lejtőt kialakítani, biztos hogy egy pár tized százalékos lejtőn nem indulna el a metró.

2015. okt. 3. 13:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 10 deka farhát ***** válasza:
84%
Kötekednék egy kicsit, mivel a 2%-os lejtő vasúton már igen meredeknek számít! 2 ‰-es (kettő ezrelék, azaz 0,2% vagyis 1000 méter távolságon 2 méter szintkülönbség) az a határ ami fölött már elgurulhat egy befékezetlen vasúti jármű. Sőt, 30‰ (3%)-nél nagyobb emelkedésű pálya már hegyvidéki pályának számít. A budapesti gyermekvasút legmeredekebb szakasza pl. 33‰-es, küszködik is rajta felfelé a mozdony rendesen, lefelé meg lehet ügyeskedni a fékkel, hogy ne "szaladjon meg" a szerelvény...
2015. okt. 4. 19:45
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!