Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért külföldi kocsik voltak...

Miért külföldi kocsik voltak a 100%-ban magyar vonalon közlekedő vonaton?

Figyelt kérdés
azt hiszem a Rigó IC volt ami ugye kör IC a keleti és a nyugati között..az elején volt pár pótjegyes kocsi, ezek MÁV-osak voltak, de az IC kocsik azt hiszem cseh kocsikból álltak..a kérdés: miért?

2016. aug. 1. 00:38
 1/2 anonim ***** válasza:
100%

Konyhanyelven:


A vasúttársaságok a külföldön futó kocsijaik futásteljesítményét egymás felé elszámolják. Ennek egyik módja a pénzbeli elszámolás, a másik - gyakrabban alkalmazott - módja pedig az un. futáskiegyenlítés. Ennek során "A" vasút igyekszik annyi kilométert használni a saját hálózatán "B" vasút kocsijait, mint "B" használja "A" kocsijait.


Ennek egyszerűbb módja, ha a két országot érintő nemzetközi vonatok összeállítása során a két vasút a náluk töltött távolsággal arányosan állapítja meg a besorozott kocsik arányát. Pl.: 100 km "A" országban és 200 km "B" országban ---> 3 kocsit "A", 6 kocsit pedig "B" állít ki.

Mivel ez nem mindig lehetséges, így a kilométer-tartozás ledolgozására egyes külföldi szerelvényeket 1-1 forduló erejéig belföldi forgalomban is felhasználnak.


Sőt, arra is lehetőség van, hogy egy harmadik vasúttársaságot is bevonjanak a kiegyenlítésbe.

Pl.: "A" tartozik "B"-nek, "B" pedig "C"-nek, így egyes "B" országból "C" országba közlekedő ("A"-t nem is érintő) vonatokba "A" kocsijait is besorozzák.


A számítást tovább bonyolítja, hogy a kocsikilométereket különféle szorzók módosítják. A szorzó több tényezőtől függ, pl.:

-klimatizált-e a kocsi

-hálókocsiról van-e szó

stb.

Ezen felül a vasutak közti megállapodások értelmében egyes esetekben a kocsikat különféle üzleti érdekből kedvezményesen számolják el. Pl.: Az egyik vasút kevés étkező kocsival rendelkezik a társvasút azonban nem akarja a nemzetközi vonatba a saját étkezőkocsiját besorozni a magas kiegyenlítendő futáskilométer miatt. Ekkor kecske-káposzta alapon a két vasút megállapodhat mondjuk egy 0,5-ös kilométerszorzóról.

2016. aug. 1. 01:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 anonim ***** válasza:
100%

Meg aztán van beérkező nemzetközi szerelvény, ami vissza bír még menni aznap, és van, ami csak másnap tud.


Pl. beérkezik 12-re, visszamegy 13-kor, oké.

Vagy beérkezik éjfélre, visszaindul másnap hajnalban oké.

De mi van, ha hülyén jön ki a menetrend, és beérkezik 13-kor, de 12-kor kéne visszamennie? Az ilyen nemzetközi járatok egy szerelvénnyel nem kivitelezhetőek, kettővel meg baromi gazdaságtalanok. 23 órán keresztül kihasználatlanul ott állna, és foglalná a helyet a Keleti valamelyik tárolóján, már ha egyáltalán elférne még ott. Éppen ezért befogják kör IC-nek addig. A MÁV úgyis mindig gondban van, hogy épp nincs elég levizsgázott kocsija, stb. Na lényegében ezért van ez a hasznos játék kitalálva. De ez már évek óta így megy, az egyik csehszolvák vonat esténként a Nyugatiban alszik. A személyvonatokkal ugyan ez van, azok se feltétlen ugyanarra a vonalra futnak ki, ahonnan beérkeztek, hanem ahogy gazdaságosan megoldható minél kevesebb szerelvénnyel. Rég kitalált játék ez már, mért lennének ez alól a távolsági szerelvények kivételek?

2016. aug. 1. 05:38
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!