Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Budapesten miért van sok...

Budapesten miért van sok metrómegálló tök értelmetlenül elnevezve?

Figyelt kérdés

Szerintem egy kétmillás világvárosban, ahol a turistaforgalom is jelentős és létszükséglet a tömegközlekedés, alap lenne, hogy a megállók nevei ne legyenek félrevezetőek, és legalább a fontosabbak könnyen megjegyezhetők legyenek. Ezzel szemben itt van pár példa.

Puskás Ferenc Stadion. A megállótól pont a legmesszebbi stadion a Puskás. Ott konkrétan a Budapest Aréna és a Stadion szálló van. A Stadionok sokkal találóbb volt, ezt minek kellett átnevezni? Vagy ha már mindenképpen, akkor miért nem inkább Aréna lett? Annál is inkább mert szerintem manapság az Aréna sokkal jelentősebb létesítmény, ráadásul a Népstadi évek óta nem működik, sőt nem is létezik konkrétan, az új meg ki tudja mikorra készül el.

A 4-es vonalán lévő akármilyen pápatértől még én is fejreálltam amikor hallottam, nemhogy egy külföldi, aki nem beszél magyarul.

Az Árpád híd megálló sem szerencsés, valami egy kilométerre van a hídtól, de legalább rövid volt és úgy kábé betájolható. Ezt most át akarják nevezni Göncz Árpád Városközpontra, ami megintcsak az előző eset, hosszú és nehezen kiejthető, arról nem is beszélve, hogy én pl nem is tudtam, hogy egyáltalán létezik ilyen városrész :-D Kíváncsi lennék a véleményetekre, szerintetek is zavaró-e, iletve miért nem figyel a város az ilyesmire?



2018. febr. 19. 22:24
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
75%
Ez eddig három. De hol a "sok" amit a címben emlegettél?
2018. febr. 19. 22:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
85%

1. Az gondolom nem új infó, hogy a rezsim szereti a focit és különösen szeret Puskással pózolni, persze jelképesen. (Hogyan is hívják a csúti csapatot, ugye?) 2011-ben erős nyomás volt a fővároson, hogy nevezzék el Puskásról a metróállomást is. Azóta szinte akárhol akadt egy kisebb-nagyobb stadion melletti megálló, azt átnevezték, pár kivétellel.


Hja, és a távolsági autóbusz-állomás neve maradt Budapest, Stadion...


2. A pápatérnél érthetetlen, miért nem hallgattak a Földrajzinév Bizottságra. (Igen, azt a tudományos testületet rúgták ki, amikor keresztbefeküdtek a reptér mai, nyakatekert elnevezésének.) Az indokolatlanul hosszú teljes név plusz rang összetételeket ők mindig leszavazták korábban, most nyilván itt sem mertek már ugrálni, pedig kellett volna. A II. János Pál tér is bőven elég lett volna.

3. Az Árpád hídnál mindenképp szerencsésebb Göncz Árpádról elnevezni a megállót, de ehhez kellene egy kis ész is: a hosszú városközpont utólag helyett előbb el kéne nevezni a terület egy részét Göncz Árpád térnek, és arról elnevezni a metróállomást.

Amúgy meg ki tudja, lehet pár év múlva már Agorának hívja majd a népnyelv a helyet, ha odaszokik a most épülő bevásárlóközpontba.

2018. febr. 19. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 A kérdező kommentje:
Oké, akkor helyesbítek, “több megálló”. Így valóban korrektebb, de a kérdés lényege azért remélem érthető.
2018. febr. 19. 22:49
 4/16 A kérdező kommentje:
#2, Jaja, igazad lehet. De az azért elég abszurd, hogy a politika felülír egy szakmai bizottságot a hülységével.
2018. febr. 19. 22:53
 5/16 anonim ***** válasza:
95%

Nem metró, de a Ferencváros vasútállomás -

Málenkij Robot Emlékhely milyen? :D

2018. febr. 20. 05:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:
95%

"De az azért elég abszurd, hogy a politika felülír egy szakmai bizottságot a hülységével."


Sajnos ez mindennapos jelenség. És az elnevezéseknél fontosabb kérdésekben is.

2018. febr. 20. 05:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:
80%

Hát még amikor belekezdenek a jármű hangosbemondóján a megálló nevéhez csatolt bölcsességekbe. Annyit kéne kb. mondani, hogy a villamos nem jár, a pótlóbusz az ABC előtt áll meg, szíves megértésüket kérjük. És akkor ezt a semmit megfogalmazzák 18 soros körmondatban, de úgy, hogy a jármű már rég a következő megállóban áll, mikor még a fele se ment le a hülyeségnek.


Annak a "Pápa térnek" Lóvásár-tér a tisztességes pesti neve, már ha ezekkel a húszévente cserélődő különféle politikai jöttmentekkel nem szennyeznék a város saját történelmi hagyományait. Rajtam múlna, nem lenne egyetlen embernév se, csak amihez az utcának valóban köze volt, úgy volt az rendjén valamikor.


A Népstadion nem volt teljesen eszementség, amikor kitalálták, hogy az legyen az állomás neve. Nem nagyon volt még ott messze környéken más egy laktanyán meg a gumigyáron kívül. Utóbbinak amúgy is külön megállója volt a BHÉV idejében.


A másik dolog, ami nekem nem tetszik, hogy keresztező járatoknál közös megállónevet akarnak teremteni, és akkor egymás mellé kimondják, hogy "Doktor Szabófalvy Kiss Arisztid útja, Ifjabb Vitéz Kovács Tihamér Tódor utca" (kb. ilyen csodás utcaneveink vannak) ahelyett, hogy simán annyit mondanának "Kiss-Kovács sarok". Szintén falra mászok az ilyen "Rákos-patak utcai patak parti parki lakópark" típusú izéktől...

2018. febr. 20. 07:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:
95%

Utolsóhoz: A nyakatekert utcanevek a FUTÁR óta vannak, s szerintem technikai oka van. Sok azonos nevű megálló lenne a rendszerben, amit el kell tudni különtíteni.

Pl. nálunk is van olyan, hogy egy járat ugyanazt az utcát kétszer is érinti, négy megálló eltéréssel.


Hosszú vagy sem a bemondás, nem szabad azokra építeni csak, akik jól ismerik őket, esetleg a szlenges elnevezést is. Pl. a tangó semmit nem mond egy Szolnokinak. Ma már az angol nyelvű bemondás is elvárás, a csúszások oka valóban sok duma, de nem nagyon lehet rövidíteni. Persze vicces, amikor elindul a busz, akkor mondja, hogy nem tud rendesen beállni…


Az Árpád híd metró megállóhoz: a folyó valóban arrébb van (kb. 780 méter), de a pesti felhalytója tulajdonképpen már a Váci útnál elkezdődik.


A Puskás Ferenc Stadion neve nem ide tartozik, de ha már a politikát is szóba hoztátok:

Az osztrákoknak nincs bajuk a néppel. Volksprater, a németeknek is van Volksparkstadionjuk.

Az átnevezést semmi nem indokolta.

2018. febr. 20. 13:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:
60%

Nekem is herótom van a modern magyar közterület nevektől. Megnézünk egy 19. századi térképet a városról és azt látjuk, hogy az utcák elsöprő többségének egyszerű, rövid és jól megjegyezhető neve volt, amik feltehetőleg nem is véletlen lettek az adott területnek adva. Kár volt ezt megbabrálni, pláne hogy ma már ott tartunk, hogy minden egyes politikai rendszer azzal kezd, hogy átnevez mindent. A közterületneveknek elsősorban a tájékozódást kéne szolgálniuk, nem történelmi személyeknek emlékhelyként, akikenk többségét azt se tudja az átlagjózsi, hogy kicsoda. Ez az egyik.


A másik amit a BKK művel a megalakulása óta. Egy megálló nevének talán méginkább fontosabb, hogy egyszerű legyen, jól megjegyezhető és utaljon a helyre, ahol van. Erre mit csinálnak? Túlbonyolítják az egészet. Példa: bevezették ezt a "perjelezős" hülyeséget, például Lehel utca / Róbert Károly krt. Mi a fenének? Értem, hogy az a logika, hogy így egy kereszteződésben megálló összes járatnak ugyanúgy hívják a megállóját, de ennek mi a gyakorlati haszna? Tegyük fel, hogy utazom az 1-es villamossal Újpestre, megnézem otthon hogy a Lehel utcánál kell átszállnom a 14-esre. Tehát az 1-esen utazva engem rohadtul nem érdekel, hogy a Róbert Károly körúton megyek, mert ha a gép bemondja, hogy a Lehel utca következik, akkor tudom, hogy ott kell leszállnom a 14-eshez. Az, hogy a 14-es megállóját ott Róbert Károly körútnak hívják, megint csak lényegtelen számomra.


A kérdéshez: szerintem a metróállomásoknak kéne a leginkább egyszerű és általános nevet adni, hiszen egy metróállomás nagy területet szolgál ki, nem úgy mint egy buszmegálló. Például a Pillangó utca állomás neve lehetne Törökőr, mivel azt a városrészt szolgálja ki, nem pedig csak a Pillangó nevű kis mellékutcát, ami ráadásul közvetlenül nem is érintkezik az állomással. Az Árpád hídnál is felmerülhet, hogy maga a híd kicsit odébb van, de szerintem ez még védhető, és mindenképp jobb, mint a Göncz Árpád városközpont, ami hosszú, és megintcsak emlékhellyé változtatja egy köztér nevét, amire semmi szükség. Nevet adni a kereszteződésnek nem rossz ötlet, de akkor már inkább legyen Angyalföld központ vagy valami hasonló. És ha már a környék, ott a Dózsa György út állomás, amire logikusabb lenne pl a Dráva utca név, hiszen a Dózsa (nem sírnék ha visszakapná az Aréna út nevet) egy jó hosszú út, aminek mindkét végénél van metróállomás.

2018. febr. 20. 15:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:
89%

#9!

A "perjelezős" elnevezés abszolút nem hülyeség. Az lehet, hogy téged az 1-es villamoson utazva nem érdekel, hogy a Róbert Károly körút a kereszteződés egyik fele, de a "Lehel utca" nem megoldás. Akkor a 14-es villamosnak is csak "Lehel utca" lesz a megállója, miközben kilométereken keresztül a Lehel utcán halad. A te javaslatodból abszolút nem derülne ki, hogy mégis merre jár a 14-es villamos... Ráadásul a Dózsa György út is keresztezi. Akkor az is csak legyen Lehel út? Akkor már 2 Lehel út elnevezésű megálló lesz. Rendkívül informatív...

2018. febr. 20. 18:02
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!