Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Mire jó az irodalomoktatás?

Mire jó az irodalomoktatás?

Figyelt kérdés

Fiammal arról beszélgettünk a minap, hogy melyik tantárgynak hol, milyen helyzetben tudja majd hasznát venni a felnőtt élete során, milyen problémát tud a segítségével átlátni, megoldani, akár a munkája során, akár a gyereknevelésben, akár egy baráti összejövetelen. A főbb tantárgyak közül (nyelvtan, töri, föci, biosz, matek, fizika, kémia, nyelv, infó) mindegyikhez találtunk olyan szituációt, amikor jól jöhet, de az irodalom kifogott rajtunk.

Mikor vesszük hasznát annak, ha tudjuk, ki volt Ady múzsája; kivel levelezett Babits; miben halt meg Móricz; milyen rímképletű a Toldi; milyen sorrendben követik egymást Petőfi életrajzi eseményei; milyen rokonságban állt Kosztolányi Csáth Gézával?



2021. máj. 12. 11:15
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

Szerintem az irodalomoktatásnak az lenne a lényege hogy az illetőre ragadjon némi általános műveltség, megtanuljon véleményt kifejteni, normálisan fogalmazni, na meg megszerettesse a diákkal az olvasást.

Más kérdés hogy a magyar oktatási rendszernek hála ez sehogy nem valósul meg, ritka ha a te véleményedre kíváncsiak, a műelemzéseknek (szerintem) arról kéne szólnia hogy te rád hogyan hatott a mű, mi a véleményed róla stb. Ehelyett azt kell mondanod amit a tankönyv/tanár mond. A költők, írók életrajzát tudjad A-tól Z-ig, pedig szerintem bőven elég lenne azt tudni pl. hogy milyen korban élt, egy-két fontosabb mű vagy életrajzi esemény aztán csókolom. A kötelező olvasmányok nagy része borzalmas, némelyik felér egy kínzással.

Szóval így összefoglalva lenne értelme, csak el lett b@szva az egész.

2021. máj. 12. 12:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
100%

Az irodalom sokkal inkább képességet fejleszt, mint konkrét élethelyzetben segít. (De egyébként tud segíteni egy élethelyzetben is, de ebbe most ne menjünk bele.) A tárgy haszna nem a lexikális tudás részében rejlik. De ettől függetlenül fontos az alapműveltség. A tárgy, ha jól oktatják, fejleszti a memóriát, fogalmazási készséget, gondolkodást, sőt, türelemre oktat, ezzel pedig kitartásra. Az olvasás fontos, karban tartja az agyat, ellenben a sok mobilos, konzolos, számítógépes játékkal. (De nem vitatom, hogy van haszna a technikának! Csak a gyerekek nem épp a hasznos oldalát használják...)

Így kapásból ennyi.

2021. máj. 12. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
40%
Az irodalom egy nagyobb része alap műveltség, ha nem vagy vele tisztában, máris az átlag alá rakom az IQ-dat akarratlanul is. A szépirodalom által rengeteg szép kifejezést tanulhatunk, amelyek megfelelő használata szebbé teheti a mondandódat. Emellett,ha valaki szépen beszél, valamiért rögtön azt feltételezem, hogy intelligens. SZÖVEGÉRTÉS, így, csupa nagybetűvel. Ha úgy olvas valamit, hogy nem is érti (legyen az akár egy 100éve írt Jókai mű) akkor ott már probléma van. Értő olvasás nélkül tanulni sem lehet rendesen semmit. Az tény, hogy a költők életének minden apró részletet ismerni pl nem szükséges, de hidd el, pont ezek a dolgok fognak egyébként is törlődni. Ettől függetlenül muszáj megtanítani, mert ha nem csinálná, akkor nem tanítana róluk kb egyáltalán, vagy legalábbis nem teljeskörűen, az utóbbinak pedig annyi értelme sincs, mint az előbbinek. Engem egyébként mindigis kifejezetten érdekelt az irodalom és nagyon örülök, hogy hallhattam órán a írók életéről is. Tény, hogy van akit ezek nem kötnek le, de nem lehet személyes igényekhez kötni a gyerekek tanítattását, ha valaki szeretné, fogadjon magántanárt.
2021. máj. 12. 22:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:

3: "…alap műveltség, ha nem vagy vele tisztában, máris az átlag alá rakom az IQ-dat akarratlanul is"

Ezt elég rosszul teszed, hiszen az intelligencia alapvetően velünk született képesség, kiskamaszkor után csak minimálisan fejleszthető, semmi köze sincs a műveltséghez, pláne a lexikális műveltséghez.


Abban teljesen igazad van, hogy a szövegértés, az értő olvasás elsajátítása borzasztóan fontos, de sajnos anno gyerekként és most szülőként is azt tapasztalom, hogy a lexikális tudás növelése a szövegértés fejlesztésének rovására megy, hiszen alig marad idő az utóbbira az óriási méretű tananyag árnyékában.

Pedig az értő olvasásnak nagyon is hasznát vennénk az élet bármely területén – munkától magánéletig. Ehhez képest az irodalmi műveltségnek milyen foglalkozás űzője látja hasznát? Mekkora igény van rá a munkaerőpiacon? A hétköznapi élet mely területén válik javunkra (a keresztrejtvény-fejtést leszámítva)?


Tulajdonképpen mindhármotok válasza azt erősíti meg, hogy a jelenlegi, lexikális tudásra fókuszáló irodalomoktatás semmilyen kézzel fogható, hasznosítható tudást, képességet nem nyújt, nem ad semmilyen olyan kompetenciát, amire a munkaerőpiacon szükség lenne. A közoktatás elsődleges céljának pedig ennek kéne lennie: olyan képzést nyújtani, amiből később a munkában vagy a magánéletben profitálni lehet. A lexikális tudásnak ilyen szempontból nincs haszna.


Még akár 20 évvel ezelőtt is felnéztünk azokra, akik hihetelen lexikális tudás birtokában voltak. Ma már ez nem nagy kunszt: a világ minden lexikális tudása ott lapul mindenkinek a zsebében, és másodpercek alatt bármilyen információ hozzáférhető. Éppen ezért tűnik számomra teljesen feleslegesnek az ilyen ismeretek iskolai tanítása. Helyette a szövegértést, mint kompetenciát kéne erőteljesen fejleszteni (de persze nem lediktált verselemzések formájában), mert jelenleg sajnos elég sok diák kerül úgy ki az iskolapadból, hogy funkcionális analfabéta.

2021. máj. 13. 11:27
 5/5 anonim ***** válasza:
53%
Véleményem szerint bizonyos lexikális tudás nélkül jogosan teszem lejjebb valaki intelligenciáját. Példának okáért nem tudom, hogy vagy vele, de az intelligens emberek nagyja szokott olvasni, ebből kifolyólag aztán ismeri az írókat,költőket egy minimális szinten. Ha azt mondom, hogy nevezz meg egy művet Vörösmarty, Karinthy, Petőfi vagy Kölcsey tollából a velem szemben álló pedig csak néz bambán, mert nem ismeri egyiket sem, akkor igen, véleményem szerint hülye az ember. Mert ha valakinek nincs annyi IQ-ja hogy felismerje, tantárgytól függetlenül valamennyi bemagolható tudást muszáj megtanulni, mert alap műveltség, akkor lehet baj😅. Ez most olyan, mintha azt mondanád, hogy minek helyesen írni, 10év múlva úgyis digitálisan lesz minden, ott meg már automatikusan aláhúzza, ha valami nem helyes, fölösleges tudni. Ettől függetlenül az is alap műveltség, amit bizony tudni kell. Te sem veszel már olyan komolyan valakit, hogy minden második szava hibás (hangsúlyoznám, hogy nem a néha előforduló hibákkal van a baj).
2021. máj. 13. 14:05
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!