Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Középsulisok! Hogyan tehetném...

Középsulisok! Hogyan tehetném izgalmasabbá az irodalomóráimat? Egy magyartanár.

Figyelt kérdés

Sziasztok! Fiatal, lelkes, motivációval teli magyartanár vagyok, aki szeretné felmérni a mai középiskolások irodalomórai igényeit. Ez alatt elsősorban a "hogyan" kérdésre szeretnék választ kapni: hogyan tehető izgalmassá számotokra egy-egy verselemzés/regény- vagy életrajzfeldolgozás, milyen munkaformákat (projekt, csoportmunka, kiselőadás stb.) részesítetek előnyben, milyen házi feladatokat készítenétek el szívesen (pl. fogalmazás, versírás, illusztráció, stb.), de számos hasonló megjegyzésnek, ötletnek nagyon örülnék. :) Ezen kívül érdekelne, hogy az érettségi témák, témakörök esetén inkább szeretnétek egy részletes, jól felhasználható vázlatot a füzetbe, ami az időhiány miatt sajnos azzal jár, hogy az óra kevésbé izgalmas, vagy legyen kreatív és játékos az a 45 perc, de kevésbé részletes a füzetbe írt vázlat.

Nagyon örülnék, ha megosztanátok velem a gondolataitokat, ezzel segítve a munkámat, no meg a tanítványaim életét. Saját ötletekre, de konkrét példákra is nagyon kíváncsi vagyok, hogy a ti tanáraitok milyen módszereket alkalmaznak. Ellenpéldák is jöhetnek. hogyan NE tanítsak! ;)

Köszi!



2018. febr. 15. 18:19
 1/10 anonim ***** válasza:
100%
Az én magyartanárom egy-egy téma végén összeállít egy "Legyen ötöse!" ppt-t, amivel a diákok tudását játékosan tudja mérni. Még Vágó István szerepét is fantasztikusan játssza. :D Megpróbál elbizonytalanítani, majd ha megjelölsz valamit, rákerdez az okára, így ki is kell fejtened a válaszod, mint például egy sima feleletnél. Csak így nem olyan stresszes a számonkérés. És persze van közönség (osztály), telefon (1 diák) és felező segítség. Szerintem nagyon kreatív. :)
2018. febr. 15. 19:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
25%

Már elballagtam, de azért leírom a véleményem.

A verselemzés sajnos sehogy:( (nem tehető "izgalmassá") A verset olvasni kell, átélni, nem elemezni - persze tudom, hogy ez a követelmény:(

Az órai csoportmunka általában nettó időpazarlás és nem vezet sehova. A kiselőadásból az előadó sokat tanul, és lehet jó, de ahhoz képest, hogy mennyire informatív, sok időt elvesz az órából (és kiszámíthatatlan, lehet, hogy nem ér semmit:S).

Házi feladatnak szerintem a rövidebb fogalmazások a legjobbak: nem túl sok idő, de elgondolkodtatnak, fogalmazni kell, érvelni és helyesen írni:), szóval elég komplex. A rajzolás, versírás stb. inkább egyéni készségeken múlnak, akinek nincs hozzá affinitása, annak csak plusz kínlódás.

Amennyiben van rendes, jól tanulható, megfelelő könyv, akkor jobb, ha az óra valami "pluszt" ad (pl. én szívesen hallottam volna több információt az alkotók és művek hátteréről, akár fogadtatásáról, a korszellemről stb.) Ha nincs megfelelő írott anyag, akkor a jó érettségi eredmény érdekében szükség van egy alapos jegyzetre is:S

2018. febr. 15. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 A kérdező kommentje:
Köszi mindkettőtöknek! Ez a Vágó Istvános dolog nagyon tetszik!!! :)
2018. febr. 15. 20:30
 4/10 anonim ***** válasza:
100%
A verselemzést mi csoportmunkában (is) csináltuk. Minden csoport kapott egy szempontot, ami szerint vizsgálnia kellett az adott művet. Erre kaptak x időt, majd közösen megbeszéltük, ki mire jutott. De a csoportmunka csak akkor jó, ha mindenki megpróbál egy kicsit hozzátenni. A mi csapatunkban például szabályosan megvitattuk, hogy ki hogyan értelmezte a költő szavait. Így van értelme, és kicsit össze is kovácsolja a társaságot.
2018. febr. 15. 20:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
100%

Szintén csapatjáték, egy kis memóriafejlesztéssel: 4 fős csapatok játszanak, akik közül ketten kimennek a teremből. Bent az 1. elolvassa az író/költő életrajzát, majd amit fontosnak tart, azt elmondja a 2.-nak (bent maradt csapattársának). Ezt követően behívják az egyik kint várakozót (3.), akinek a 2. diák mondja el, amit megjegyzett az elsőtől. Végül behívják az utolsót is (4.), neki a 3. diák mondja el, ami megmaradt a fejében. :)

Ezután a tanár felragaszt a táblára egy papírt, amin az író/költő életművének kulcsszavai vannak, és a 4. diák a táblának háttal állva mondja el, amit megjegyzett. Amelyik kulcsszót (vagy azzal közel egyformát) kimondta, azt a tanár kipipálta. Annyi pontot kapott a csapat, ahány pipa volt a papíron. Itt a versenyszellem dobhat a hangulaton és a tanulók teljesítményén. Ebből egyébként vicces dolgok is kisülhetnek, egy-egy rosszul megragadt információfoszlány miatt. :)


Összegezve:

1. Diák: Olvas, mond a 2.-nak.

2. Diák: Hallgat, mond a 3.-nak, aki most jön be.

3. Diák: hallgat, mond a 4.-nek, aki csak ekkor jön be.

4. Hallgat, mond a táblának háttal állva, közben a tanár pipál.

2018. febr. 15. 21:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:

Ne olvass könyvből, és ne olvastass könyvből ha csak nem fontos dolgot mondasz vagy olvastatsz.


Ha vesztek egy verset próbálj arra reflektálni hogy mit jelenthetett akkoriban mitől íródott így. (pl mai napig a fejemben van hogy volt egy mű amiben gyárak kéményeiről volt szó, talán törött ablakról meg a kocsmából kiszűrődő füstről, mivel ezt egy helyettesítő tanárral vettük)


Ha így elmondod azokat a verseket akkor már érdekesebb mint 120x végigolvasni.


Illetve próbálj meg olyan költőket leadni komolyabban amiket visszavársz érettségin, és ne görcsösen a tananyaggal haladni. A mi tanárunk érettségi évében is leadta azokat a költőket akiknek semmi köze nem volt az egészhez.


Illetve ha lehet gyakoroltass szövegértéses feladatokat, meg ami érettségiben benne van. Mi 4 év alatt 2 szövegértéses feladatot csináltunk összesen.

Emellé persze nem kell megszórni a diákokat jegyekkel ha rossz, mondd azt hogy írtok 2 szövegértést az évben és a jobbikat beírod, vagy valami hogy ne csak az legyen hogy rágörcsöl.

2018. febr. 15. 21:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
A #5-ös válaszoló ötlete bennem nagy stresszt okozna.
2018. febr. 15. 21:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
Nem kell rágörcsölni, hiszen csak jó jegyet lehet vele szerezni, rosszat nem. A többiek pedig addig is tanulják az életrajzot, amíg a csapatokat hallgatják.
2018. febr. 15. 22:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:
Húúú, nekem tetszik #5-ös ötlete! Nagyon köszönöm!
2018. febr. 15. 22:09
 10/10 anonim ***** válasza:
Az életrajz ismertetése szerintem baromi unalmas, de ha olyan az osztály szerintem vicces lehet eljátszatni velük a szerepeket. pl. kihúzni egy kalapból ki lesz mondjuk petőri, arany, a feleségeik, gyerekeik, bem tábornagy stb, és pár percben az ismert önéletrajz alapján megkellene személyesíteni a karaktereket. egy egy jelenet elég ha pár perc lesz, de garantál, hogy megjegyzik mi történt xy életében ha az osztálytársaik bénázásán nevetnek, vagy ők mafuk bújnak a szereplők bőrébe
2018. febr. 18. 17:09
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!