Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Mi a baj a magyar iskolarendsz...

Mi a baj a magyar iskolarendszerrel?

Figyelt kérdés

Mindenki nagyon szereti szidni a rendszert, hogy buta fiatalokat nevel... Már olyan régóta jó volt és működött, miért pont most kell ezen pattogni? Tapasztalatom szerint pedig sokat igazodott a modern világhoz, lexikális tudás helyett a logikus gondolkodás van előnyben. Szerintem semmi baj nincs a rendszerrel, magam is benne vagyok (voltam). 12 évet kibírtam, és igen, volt nulladik órám, ami kellemetlen volt, de kibírható, volt hetedik órám is, így volt, hogy nyolc órám volt, ettől nem tudom miért kell elájulni. Az érettségi inkább vicces, mint nehéz, egyeltalán nem tűnt fel, hogy lexikális tudást kérnének, nem csak akkor, de a 12 év során bármikor is.

Értem én, hogy a tanárok szeretnének kevesebbet dolgozni és több pénzt kapni, hát ki nem? Így is ott a nyáriszünet, ami azért más munkáknál nincs, még ha be is kell menniük az iskolába, akkor se tanítanak, szóval nem tudom miért sírnak. Nekik nincs is annyi órájuk mint a diákoknak, több lukas órájuk van, akkor tudnak dolgozatot javítani. Hogy milyen rossz dolgozatot javítani... Ezt tudta mindegyik, mielőtt tanárnak ment, akkor ne panaszkodjon. Szerintem a bele fektetett energiájukhoz képest jól meg vannak fizetve. Főleg, hogy az új életpályamodellel tudnak extrán keresni mellette. Nekem is volt olyan tanárom, aki a tankerületben vállalt mindenféle pozíciót plusszban.

Plussz ott a kréta, amit megint csak nagyon jó szidni, pedig nekem azzal se volt olyan negatív tapasztalatom. Az inkompetens tanárok és diákok hangját lehet hallani a legjobban. A neptunról sokkal rosszabbakat mondanak, pedig az egy komolyabb rendszer, azért a krétán nincs akkor tét, nem kell benne pénzügyeket intézni például vagy vizsgákat felvenni. Ha valakinek nem tetszik, vezetheti papíron is a jegyeit. Nekem kifejezetten tetszett, hogy magam is látom a hiányzásokat például.

Szóval akik nagy hangon szeretik szidni a rendszert, jaj a magyar oktatási rendszer így meg úgy, azoknak pontosan mi is a baja? :DD Mert szerintem csak a lusta és buta diákoknak és szüleiknek és a pénzehes tanároknak jár a szája.



2018. okt. 3. 14:13
1 2 3
 11/27 anonim ***** válasza:
80%
Amíg az osztályozást nem törlik el, addig maguk a gyerekek is kikövetelik, hogy lexikális tudást kérdezzenek vissza, mert az az, ami megtanulható egyik napról a másikra. Ha nem így csinálja a tanár, akkor igazságtalannak érzik, hogy ők tanultak, mégse lett jó a jegyük (mondjuk mert nem láttak meg összefüggéseket, nem fejlődnek a készségeik ugyanolyan tempóban, mint a többieknek, stb.).
2018. okt. 3. 18:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/27 anonim ***** válasza:
87%

Nagyon sok gond van ezzel az oktatásrendszerrel, és itt elsősorban nem az, hogy 7-8 órája van a gyereknek (habár az is lehet kimerítő, főleg ha mindennap így van, gondolj csak arra, hogy rengeteg házit adnak, aztán azon kívül még rengetegen magántanárhoz járnak, sportolnak vagy hangszeren játszanak stb.), hanem az, hogy az összes gyereket ugyanolyan módszerrel tanítják, ugyanaz az elvárás mindenki felé, ugyanazt tanítják kötelezően ésígytovább. Szerintem a 21. században már nem meglepő senki számára, hogy az emberek különböző képességekkel születnek, különböző személyiségük van, és mindenki másban tehetséges. Egyáltalán nem gyerekbarát az oktatás, és kifejezetten lemaradott.

"Már olyan régóta jó volt és működött, miért pont most kell ezen pattogni?"

Ezt a kérdést megmondom őszintén, hogy nem is értem. A világ folyamatosan változik. A tudomány is, az oktatás, a gyereknevelés, a technika, minden. És ezek alkalmazkodnak egymáshoz. Ma sem azt tanítják már mondjuk az orvosoknak, amit egy évszázaddal ezelőtt. Ha csak azt tanítanák, szerinted mennyi betegség lenne most, amit még mindig nem tudnának meggyógyítani?

Szóval a hangsúly a fejlődésen van.

Említetted a krétát meg a neptunt. Én bevallom, nekem nem működött tökéletesen a kréta, nem nagyon szerettem, de ahogy akkor a kréta, úgy most a neptun se lopta be magát a szívembe. Ezekkel is vannak kisebb-nagyobb gondok, de szerintem ez még az elhanyagolhatóbb része a témának.

Egy másik, sokkal fontosabb dolog, hogy nem tudom mennyire ismersz más oktatásrendszereket nemzetközi szinten. De Európában a finnek vezetik a listát. Nagyon jó mutatókkal rendelkeznek sok szempontból, de erről hosszan lehetne írni, úgyhogy itt van pár ízelítő.:D

[link]

[link]

[link]


Aztán ha összeveted a magyarral (mi rendszerint a lista végén kullogunk), akkor szerintem te is észreveszed az alapvető különbségeket, és hogy mennyi mindent csinálhatnánk másképp a mi kis poroszos oktatási módszerünk helyett.

2018. okt. 3. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/27 anonim ***** válasza:
68%
A természettudományoknál valaki azt mondta,hog ypl az a jó benne; nem tudom pontosan idézni, hogy pl van a víz. És akkor kémiából/fizikából megtanuljuk róla azt, hogy folyadék. És akkor biológiából megtanuljuk belőle, hogy milyen az élővilága. Szal hogy nincsen így szétbontva, széttagolva, hanem egybe mindent megtanulunk a vizekről. Szal nem darabolják; hanem a víz lesz ebből az egyik nagy témakör pl.
2018. okt. 3. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/27 anonim ***** válasza:
87%

Mi a baj??? Egy rovidke elnagyzolt hasonlat a mai oktatasrol (barhol):

1.egy evig azt tanitjak, pl, hogy mik a bicikli reszei, mibol es hogy keszulnek, hogy raknak ossze egy biciklit.

2.A kovetkezo evben, megtanitjak a bicikli es a biciklizes tortenetet.

3.Majd ha ebbol jol levizsgazik az ember, kap egy 5-ost, es azt mondjak, "on tud biciklizni"...Pedighat...


A baj az-(tisztelet a kivetelnek, amik vannak, megis erositik a szabalyt), ami mindenhol mashol baj: szodfogado, fogyaszto polgarokat es nem gondolkodo embereket termel, legtobbszor elavult lexikalis tudas (hazugsag)sulykolasaval, ami egy termeszettol elszakitott, konnyen megfelemlitheto, befolyasolhato, onbecsules nelkuli, cselekveskeptelen, szethuzo emberekbol allo tarsadalmat eredmenyez.


....Es sajnos a "biciklivizsgazott" emberek nagy resze el is hiszi, hogy tud is biciklizni...

2018. okt. 4. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/27 A kérdező kommentje:

Én ezekből személy szerint semmit, de semmit nem tapasztaltam :D

A finn rendszer szép és jó, köszönöm a linkeket, érdekes volt elolvasni. Elképzelem, hogy ha itthon hasonló reformokat vezetnének be, akkor hogy zúgna a nép, hogy nem a kórházaknak vagy a nyugdíjasoknak megy a pénz, mert ezt igen sok pénzbe kerül kiépíteni/fenttartani. Másrészt ez kisiskolásoknak tök jó, de egy bizonyos életkor felett elkerülhetetlen a kötelességekre nevelés. A munkahelyén sem mászkálhat, amikor kedve tartja, és nem kezdhet el olvasgatni valamit, ha éppen nincs kedve dolgozni.

Aki azt írta, milyen jó lenne összevonva tanulni a tantárgyakat: el lehet menni valdorf iskolába Magyarországon is :D tény, hogy onnan esélytelen egyetemre menni, mert olyan használhatatlan tudást kapnak, de érdemes megnézni azt a rendszert, sokban hasonlít az istenített finn mintára. Illetve nálunk is vannak olyan iskolák (a Fazekas ilyen Pesten ha jól tudom?) hogy például matekból nem begyakorolják, hogy hogyan kell megoldani a feladatokat, ha em gondolkodni tanítanak (ezért nyerik az ilyenek az oktv-t mindig). Illetve egyetemen is így tanítanak már. Én középiskolában is minden tanáromon azt vettem észre, hogy nem az ész nélküli magolásra törekednek, hanem az összefüggések megmutatására. Például fizikából elmondták az elméletet, levezették a képletet, és ha megértettem az elméletet, akkor magamtól tudtam a képletet és nem kellett magolni és ment a számolás. De magyarból is így volt, a történelmi háttérrel indítottunk mindig, hiszen az volt az események mozgatórugója. A verselemzéseket nem követelték véresen komolyan, arra voltak kíváncsiak, hogy nekem mit mond a vers, ami szerintem fontos az életben, hogy ne olyan műveletlen barbárok legyünk, aki elolvas egy veset és néz ki a fejéből, hanem gondolatai támadnak és értékeli a művészetet.

Aki annyit mond, hogy ,,sokat kell ész nélkül magolni" az mondjon már példát is, mert szerintem magolás nélkül is tökéletesen végigcsinálható a 12 év.

Illetve a házi feldatot mondták sokan. Nekem ez valamiért megint csak nem jelentett véresen komoly problémát. Az óra előtt összecsapottól az otthon normálisan elkészítettig mindegyik előfordult nálam. Matekból például figyelt a tanárunk, hogy ne ész nelküli ,,ujjgxakorlatokat" adjon, vagy ha azt adott nem volt muszáj megcsinálni, hanem gondolkodtató feldatokat, amihez magunknak kelllett rájönni a megoldás menetére.

2018. okt. 4. 18:02
 16/27 anonim ***** válasza:
94%

"Elképzelem, hogy ha itthon hasonló reformokat vezetnének be, akkor hogy zúgna a nép, hogy nem a kórházaknak vagy a nyugdíjasoknak megy a pénz, mert ezt igen sok pénzbe kerül kiépíteni/fenttartani."

Persze, én tudom hogy milyen a magyar nép, meg azt is, hogy sok terület van, ahol sürgősen tenni kéne valamit a javulás érdekében. De most csak az oktatásról beszélünk, és szerintem ha már csak ezen a területen mutatkozna valami javuló tendencia (többek között a funkcionális analfabetizmus megállítása/leredukálása, vagy épp az esélyegyenlőség ügye) akkor az már nagy lépés lenne.

A szöveg második részére reagálva pedig nyilván több pénzbe kerülne fenntartani, de 1. Ne hidd azt, hogy az államnak ne lenne pénze erre... És most itt nem szeretnék belemenni az aktuálpolitikába.

2. Szerinted a sok más dolog közül pont az oktatásra nem érné meg többet költeni? A következő generációk kitermeléséért és jövőjéért?


Amit még mondani szerettem volna, és nagyon fontos, hogy csak a saját tapasztalataidra tudsz támaszkodni -persze, kérdezheted, hogy mi másra, és teljesen jogosan- de csak szubjektív vélemény alapján nem lehet megítélni semmit. Azt meglehet, hogy neked milyen volt a suli, mennyire hasznos, vagy épp mennyire hatásos, de azt, hogy az összes gyereknek ezek a dolgok hogyan alakulnak, azt nem. Én tényleg örülök, ha te ennyire szuper iskolába jártál, van ilyen szerencsére, de nem ez az átlag.


"Illetve a házi feldatot mondták sokan. Nekem ez valamiért megint csak nem jelentett véresen komoly problémát. Az óra előtt összecsapottól az otthon normálisan elkészítettig mindegyik előfordult nálam."

Örülök, hogy ezt így írtad, mert ezzel sikerült is bekeírnod a probléma forrását. A házi feladatnak ugye eredetileg az lenne a célja, hogy a gyerek megértse az anyagot, gyakoroljon és a tanulásra ösztönözze. Na most a diákoknak ezekből semmi sem valósul meg, hiszen nagyon jól írtad, tényleg nagyrészt már csak az a lényeg, hogy kész legyen a házi. Teljesen mindegy, hogy épp a gyerek másról másolta le, vagy csak a buszon összecsapta. Viszont ha nincs kész, akkor 1-es, vagy mínusz, vagy akármi. Így a gyakorlatban semmi értelmük a háziknak, az eredeti, elméleti hasznos funkciójuk nem valósul meg, sőt, csak plusz teher.

2018. okt. 4. 18:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/27 anonim ***** válasza:
100%

Első és legnagyobb baja az alulfinanszírozottság.

Ebből fakad, hogy sok a pályaelhagyó, illetve mára már a kontraszelekció is erősödik.

Második probléma - ami a finneknél pl gyakorlatilag nincs - a társadalmi differenciáltság, és az, hogy nagymértékben meghatározza a jövődet, hogy hova születsz. (De nyugodtan cáfolj meg, ha ismersz olyat, aki putriból ment az orvosira, alkoholista szülőkkel, stb!) Sokaknak fogalmuk sincs a valós helyzetről, el lehet látogatni egyes általános iskolákba, és megnézni ott milyen szinten megy a mutyizás, és hogy kiket kell tanítania egy két tanárnak. Sokan elfelejtik, hogy nem csak gimnáziumokból áll az oktatás. Az általános az igazi mélyvíz!


"Mindenki nagyon szereti szidni a rendszert, hogy buta fiatalokat nevel... "


Nem szidni szeretem, de nem jó. És ez a fenti problémák miatt van. Nem a "kompetencia vs lexikális tudás" a fő kérdés.


"Már olyan régóta jó volt és működött, miért pont most kell ezen pattogni? "


Nem volt "jó", és nem működött, inkább csak döcögött. És nem most kezdtek el "pattogni", maximum hozzád most értek el a "pattogások". Az orbán-kormány tönkretette az amúgy is féllábon álló oktatási rendszert. Beleértve a társadalmi, közel sem mellékes dolgokat (adórendszer, híd a munka világába, szakképzés átalakítása, stb.).


"Tapasztalatom szerint pedig sokat igazodott a modern világhoz, lexikális tudás helyett a logikus gondolkodás van előnyben. "


Ezzel ellentmondasz magadnak. Ha "olyan régóta jó volt és működött", akkor minek kellett volna igazítani rajta. Ismétlem nem volt jó, és az igazításnak helye volt, sok pozitív előrelépés történt, de ez inkább csak az érettségire vonatkozik, nem arra a 12 évre. Ott ugyanazokkal a módszerekkel/eszközökkel tanítják kb. ugyanazt. Az érettségi tényleg inkább a készségekre megy (ami lexikális tudás nélkül nincs!).


"...volt nulladik órám, ami kellemetlen volt, de kibírható, volt hetedik órám is, így volt, hogy nyolc órám volt, ettől nem tudom miért kell elájulni. "


Biztos jó helyen laktál. És az osztálytársaid is így bírták? Amúgy egyértelműen használhatatlan a többség ezekben az órákban, nem igazán érik meg, csak hogy mindenképpen leadassék az anyag, amíg egyesek alszanak... Nekem is volt pontosan tudom milyenek.


"Az érettségi inkább vicces, mint nehéz, egyeltalán nem tűnt fel, hogy lexikális tudást kérnének, nem csak akkor, de a 12 év során bármikor is."


Örülök, hogy jót szórakoztál. Biztos nem egy huszadrangú gyűjtőbe jártál, vagy nem szakiskolába. Nem tudom nálatok milyenek voltak a dolgozatok, de töriből pl nem tudom elképzelni, hogy ne kérjenek lexikális tudást. Anélkül lehet gondolkodni, de miről???


"...ott a nyáriszünet, ami azért más munkáknál nincs, még ha be is kell menniük az iskolába, akkor se tanítanak, szóval nem tudom miért sírnak."


Tele van adminisztrációval. Június 25-től augusztus 21-ig tart nekik. Viszont nem vehetnek ki szabadságot (vagy csak nagyon nehezen) év közben.


" Nekik nincs is annyi órájuk mint a diákoknak, több lukas órájuk van, akkor tudnak dolgozatot javítani. "


Lehet, de minden óra igényel készülést. Jelenleg 22-26 órába vannak plusz helyettesítések, meg értekezletek, ügyelet, stb. Ehhez jön a dolgozatjavítás, programok szervezése, egyéb feladatok. Tehát általában nem 40 órát töltenek a munkájukkal, hanem többet. Van aki, 50-60 órát is.


"Szerintem a bele fektetett energiájukhoz képest jól meg vannak fizetve. "


Lehet a te tanáraid belexartak, de azért ez nem így van mindenhol. Jelenleg egy kezdő pedagógus, felsőfokú végzettséggel kb. 120 000 Ft nettót keres. Elméletileg 40 órában. Ez (4 héttel számolva) kb. 736 Ft-os órabér. Egy diákmunkás is simán megkereshet ennyit. 20 évvel a pályán, mesterfokozattal olyan 195 000 Ft nettót lehet keresni. Ez eléggé elmarad az ipari fizetések mellett, ami ahhoz vezet, hogy NEM éri meg ezért 5 évet tanulni, helyette elmennek más pályára, vagy eleve nem is mennek tanárnak, ami a fent említett kontraszelekcióhoz vezet. (És több munka is hárul az ottmaradókra!)


"Főleg, hogy az új életpályamodellel tudnak extrán keresni mellette. Nekem is volt olyan tanárom, aki a tankerületben vállalt mindenféle pozíciót plusszban."


Épp hogy kevesebb pluszt lehet vállalni. Nincsennek már kitüntetések sem, mióta a KLIK-nél vannak az iskolák. Korábban az önkormányzatok rendszeresen tüntettek ki meg jutalmaztak. Illetve ezek a pótlékok nem számítanak bele a nyugdíjalapba sem! Itt emlékezzünk meg arra, hogy kormányközeli helyeken milyen jutalmakat osztogatnak: [link]


Majd egyszer folytatom, ha lesz hozzá kedvem. :D

2018. okt. 4. 20:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 anonim ***** válasza:
100%

"Főleg, hogy az új életpályamodellel tudnak extrán keresni mellette. Nekem is volt olyan tanárom, aki a tankerületben vállalt mindenféle pozíciót plusszban."


Mindenki nem vállalhat ilyet, annyi mestertanárra nincs szükség. Viszont aki vállal, annak csak kevesebb órája lehet, egy nappal kevesebbet tanít a saját iskolájában (mert heti egy napon szakértősködik, amikor másik iskolákba megy pedagógusokat minősíteni, stb.). Lehet, hogy ez neki megéri, de erre a heti egy napra nem vehetnek fel helyette másvalakit, ezért a többiek így kénytelenek annyival többet tanítani, amennyivel ő kevesebbet. Tehát ez az egész megintcsak a tanárok többségével való kiszúrás, mert olyan átgondolatlanul kezdtek bele ebbe is, hogy rossz nézni.

Egy másik nagy szívás nem csak a többi tanárnak, hanem a diákoknak is, hogy simán megtörténik, hogy egy érettségi előtt álló osztály osztályfőnökét az utolsó év januárjában nyugdíjazzák, vagyis nem csak nem viheti végig az osztályt, akiknek 4-6-8 éven át az osztályfőnöke volt, hanem még a saját tantárgyát se taníthatja végig, azaz az érettségizők 4 hónappal az érettségi előtt kénytelenek megélni egy tanárváltást úgy, hogy ráadásul egyáltalán nem mindegy nekik, hogy milyen lesz az év végi jegyük ugye. A beugró tanárnak is extragáz, hogy egy totál új osztályt kell elvinnie az érettségiig úgy, hogy nulláról kezdi, még a nevüket se tudja, nemhogy azt, hogy mi az, ami már benne van a fejükben, és mi az, amit még neki kéne belepakolni. Ráadásul mindezt úgy ugye, hogy már eleve megvan a 22-26 órája, ez a heti x óra még pluszban jön rá erre. És nem fizetnek túlórát!

2018. okt. 4. 21:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/27 anonim ***** válasza:
94%

A Lidle-be volt kiairva a minap, hogy munkatarsat keresnek vlmi 267 000 FT (bolti dolgozo)

Azert ne hasonlitsuk mar ossze egy tanari allassal!

2018. okt. 5. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 anonim válasza:
54%

Van erre a rendszerre egy nagyon jo idezet.

"Ha egy halat az alapjan itelsz meg,hogy hogyan tud fara maszni,az egesz eletet abban fogja leelni,hogy hulye."

2018. okt. 7. 08:31
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!