Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » A magyar közoktatás csődjét...

A magyar közoktatás csődjét mutatja, hogy sok ember nem tud szöveget értelmezni és alapdolgokkal nincs tisztában?

Figyelt kérdés

Nemcsak fórumokról beszélek, hanem a munkahelyemen és máshol is ezt tapasztalom. Az emberek többségének –még akkor is, ha diplomás, kifogástalan helyesírású bölcsész nővel vagy mérnökkel találkozom- , hogy alapvető dolgokkal vannak problémáik. (nem beszélve az alacsonyabb műveltségű, iskolázottságú emberekről):


-ezen az oldalon is az emberek kb. 90% nem tudja, mi az az általánosítás, mégis mondja, hogy ne általánosíts

-egy 5 sörös kérdés kifejtését nem tudják értelmezni

-munkahelyemen ha x nyilatkozatot kérek ímélben, rendre y küldenek, és utána még kioktatnak, hogy az ugyanaz

-nem tudnak érvelni

-nincs logikájuk


szóval úgy látom, hogy végzettségtől függetlenül a legtöbb embernek olyan dolgokkal van gondja, amit általános iskolában vagy gimiben kellett volna megtanulnia.



2019. júl. 1. 09:48
 1/10 anonim ***** válasza:
100%

Az oktatásnak annyira van köze hozzá, hogy kevesebb teret ad az önálló munkának és több a kötelező, megtanulandó anyag. Ez nyilván nem segíti elő azt, hogy valaki gyakorlatias legyen. De ez mindig is így volt. 30 éve is. Sőt. Szerintem rosszabb volt.

De sok olyan is van, akinek a fogalmazás, értelmezés nem volt gond iskolás korában. De olyan munkája lett, ahol nem kell ezzel foglalkoznia, így viszont már nehézséget okoz, ha néha meg kell fogalmazni egy hivatalos levelet, stb. De ez érthető, amit nem gyakorlunk, abban gyorsan csökken a jártasságunk.

Munkahelyen pedig sokszor a figyelem, az érdekeltség hiánya miatt nem foglalkoznak rendesen az ügyekkel. A képességek lehet, hogy meglennének.

És akkor azokról nem is beszéltünk, akik csak melegedni jártak az iskolába. Ma még inkább látszik az Internet, a közösségi média "segítségével", hogy rengeteg felszínes ember van, akit semmi sem érdekel, csak a hamis Gucci logós ruha, a pózolás, a képek az Instára. Dolgozni nem akarnak, nem is tanulnak.

2019. júl. 1. 10:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
100%

Kettő megdöbbentő dologra fogsz rájönni.

1. Milyen hülye az átlag ember.

2. Az emberek fele ennél is hülyébb.

2019. júl. 1. 10:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
96%

Csak részben értek egyet veled kérdező. Nem csak a közoktatás hibája, hanem a szülőké is "hogy sok ember nem tud szöveget értelmezni és alapdolgokkal nincs tisztában".

Az olvasás megszerettetése részben a szülők feladata is (például minden este esti mese olvasás, könyvtárba járás), ezáltal javulna a szövegértés is. Az alapdolgokon nem tudom mit értesz, de sokkal életrevalóbbak lennének a gyerekek, ha a szülők többet foglalkoznának (például szóban beszélgetnének) velük.

Sok szülőnek az a gyereknevelés, hogy vesz a gyerekének egy telefont meg egy tabletet és játsszon. Nem mondom, hogy ezek haszontalan dolgok, de a használatuk az olvasás rovására megy.

2019. júl. 1. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
63%

ki nem xarja le, hogy valaki tud érvelni vagy nem? És komolyan ez alapján akarsz ítélni egy embert? Én azért nem érvelek soha, mert qrva sok az idióta, és nincs kedvem leállni veszekedni az ilyen agyhalottakkal, inkább ráhagyom az emberekre a dolgokat. Most akkor szerinted én is idióta lennék?


Meg ezek a felsorolt dolgok is csak arra vall, hogy egy gyökér sznob vagy, ha ilyenekből állna az ország mint te még itt se tartanánk, mert nem léteznének épületek , de kb semmi sem létezne ami kicsit is igényli a fizikai munkát.

2019. júl. 1. 11:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:

„És komolyan ez alapján akarsz ítélni egy embert?”


az érvelés csak egy volt az ötből, amit felsoroltam. ezek alapján már miért ne lehetne megítélni egy ember értelmi szintjét? ez kb. akkora baromság, mint amikor vki oldalakon keresztül írkálja a baromságokat, utána meg beszól, hogy ne ítéljem meg az alapján:)


„szerinted én is idióta lennék?”


nekem annak tűnsz, ha már egy rákérdeztél.


„qrva sok az idióta, és nincs kedvem leállni veszekedni az ilyen agyhalottakkal, inkább ráhagyom az emberekre a dolgokat”


a leírásomból szerintem elég egyértelműen kiderül, hogy olyanokra gondolok, akik érvelni, vitázni próbálnak, nem? máskülönben nehezen tudnám megítélni, hogy tudnak-e.


„Meg ezek a felsorolt dolgok is csak arra vall, hogy egy gyökér sznob vagy, ha ilyenekből állna az ország mint te még itt se tartanánk, mert nem léteznének épületek , de kb semmi sem létezne ami kicsit is igényli a fizikai munkát.”


látom, személyeskedni és baromságokat írni is tudsz, meg mintha az idegeiddel is lenne némi probléma. maradjunk annyiban, hogy pont az olyanokról beszéltem, mint te: bár te inkább az agresszív egyszerű ember kategóriájába tartozol.

2019. júl. 1. 11:25
 6/10 anonim ***** válasza:
100%

Tanár vagyok, ráadásul magyartanár, tehát az érintett kompetenciák jelentős részben az én tárgyamhoz tartoznak. Kifejtem, hogy én mit látok, tapasztalok:

-Először is egyetértek azzal a hozzászólóval, aki szerint ezeket a kompetenciákat a családban kell(ene) megalapozni. Rendszeresen tartok középiskolai felvételi előkészítőket, ahol nagy hangsúlyt kap a szövegértés, fogalmazás, érvelés, anyanyelvi műveltség. A tapasztalatom az, hogy bármennyit is gyakorlunk, mindig azok a gyerekek tudnak jobb eredményeket elérni ezen a téren, akiknek a családi hátterük ezt támogatja: vagyis olvastak nekik kicsi korban, a szülők választékosan, bő szókinccsel és sokat kommunikálnak a gyerekükkel, járnak kulturális (!) programokra, a gyerek lát könyvet a szülő kezében, stb. Ez olyan alap, amire az iskola csak építeni tud, pótolni sajnos lehetetlen küldetés.

-Ha már az intézményrendszeren kérjük számon a hiányok pótlását, akkor az óvodával kellene kezdeni, illetve az általános iskola alsó tagozatával. Ott még valamelyest pótolhatóak a hiányok, ha minden nap olvasnak a gyerekeknek, az olvasottakat megbeszélik, később pedig, alsóban támogatják, szorgalmazzák az olvasást (amellett, hogy továbbra is hall felnőtt előadásában felolvasást, ez min. 10 éves korig lenne fontos, de akár tovább is!).

-Az, hogy valaki másokat címkéz, miközben a saját hibáit nem látja; valamint az, hogy képes-e érvelni, inkább a személyiséghez tartozik, nem tudatosan tanulható. A személyiség pedig megint csak a családban alakul ki legeslegelsősorban, az iskola már csak nagyon keveset tud rajta csiszolgatni.


Mindazzal tehát, amit leírsz, naponta szembesülök az oktatásban és minden létező módon küzdök is ellene... már amennyire a rendkívül szoros tanmenet engedi. Mert sajnos az alaptanterv szinte teljesen leszabályozza, hogy mit lehet és kell tanítanunk, nagyon kevés lehetőség marad kompetenciafejlesztésre, az is leginkább csak úgy, hogy magamra csukom a tanterem ajtaját, és beírok valami mást a Krétába, mint amit valójában csinálunk. Mindezt az elsajátítandó tananyag rovására tudom megtenni, ami aztán később vagy hiányozni fog, vagy nem.


Megjegyzem, diplomázni magolva is lehet, sajnos a felsőoktatás sem éppen kompetenciaalapú... ezért lehet, hogy olyanok is kaphatnak diplomát, akik a képességeik alapján nem lehetnének.

2019. júl. 1. 14:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
27%
Szerintem is a 4. hozzászólónak van igaza. Egy gyökér sznob kérdez ilyeneket Kérdező. Idegesítő egy fazon lehetsz.
2019. júl. 1. 17:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 Estádio de Felchút ***** válasza:

A magyartanár válaszát lájkolom.

Magyarországon az egy főre eső hülyék száma kettő. A fityisz szavazók ezen belül egy külön állatfaj.

2019. júl. 2. 05:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:
Szerintem túl sok mindent fogunk rá az iskolára, miközben egy ember elsődleges nevelése az otthonból származik. Ha a szülő foglalkozik a gyerekkel, nagy valószínűséggel nem egy analfabéta barom lesz belőle. De könnyebb ráfogni az iskolára,hogy bizony, a magyar iskolákban nem tanítanak főzést, meg nem tanítják meg a gyereket önéletrajzot írni, pedig ezt a szülő is megtehetné.
2019. júl. 2. 16:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:

Nagyrészt igen, bár némi felelőssége a szülőnek is van, bár messze nem annyi, mint amennyire sok tanár próbálja a szülőre hárítani a felelősséget.


az én munkahelyemen és gondok vannak ezzel:


főleg mérnökök és műszakisok között dolgozom, még náluk is előfordul olyan, hogy nem képesek pár soros emailt értelmezni, de ők azért alapvetően értelmesek, hiszen a tanulmányaik, munkájuk során rá voltak kényszerítve a logikus gondolkodásra és a szövegek pontos értelmezésére, hiszen ha vmit félreolvasnak, abból elég nagy gond lehet.


a főleg humán végzettségük ügyintézők viszont katasztrófák.

sokszor diplomás 30 éves ügyintéző nők képtelenek felfogni, mi a különbség helyrajzi szám és munkaszám között, sőt nem egyszer volt már, hogy a levél számával is összekeverték, illetve gyakran telefonon is mondatról mondatra végig kell mennünk egy emailen, mert nem tudják értelmezni.

sőt amikor tanárnő ügyfelünk van, a főnök fogja a fejét, mert jellemzően semmit nem értenek a reál dolgokból és minket körülvevő világból.


tehát itt arról van szó, hogy alapvető dolgokat nem tanítanak meg az iskolában, mint pl: szövegértés, logika stb.


és aki kapcsolatban van külföldi fiatalokkal, az tapasztalja, hogy egészen megdöbbentő a különbség a javukra.

Gyakorlatilag egy 15 éves külföldi gimnazista már értelmesebb, mint mondjuk az átlag angol- vagy magyartanár ebben az országban. (nyilván a fejlettebb, jobb oktatással rendelkező külföldi országokra gondolok)

2019. okt. 16. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!