Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Mennyire jó a magyar oktatási...

Mennyire jó a magyar oktatási rendszer?

Figyelt kérdés

(Felsőfokú végzettségű emberként írom a kérdés, csak azért emelem ezt ki, nehogy jöjjön a támadás: biztos rossz/ostoba tanuló stb. voltam, ez az oka a kritikus megközelítésemnek, ezért haragszok a világra.) Érdekel mások véleménye, mert én személy szerint nagyon károsnak tartom ezt a régi időkből itt maradt, elnyomó poroszos oktatási rendszert. Úgy találtam, hogy a létező legnagyobb mértékben lekorlátozza a gyerekeket első osztálytól fogva:

- Kiöli belőlük a tanulás szeretetét, amely esetleg korábban megvolt.

- Elveszi a szabadidőt, kötöttségek sorozatát rakja rájuk, megöli a kreativitást.

- Házifeladatok sokaságát teszi a gyerekek vállára (azaz kb. napi 6-7 iskolai + 4-5 óra otthoni intenzív munkát) - különös tekintettel a hétvégékre, szünetekre (mert akkor jóval többet adtak).

- Főleg elméleti, nincs gyakorlati része (maximum a technika, ének, testnevelés). Ugyan én elméleti beállítódottságú ember vagyok, de nekem is nehéz volt - hát még a gyakorlati érdeklődésűeknek.

- Belenevelik az emberbe a "Te ennyit érsz, más annyit ér!" mentalitást az osztályzatokkal.

- Kitörési lehetőség nincs (mert ugye egy rossz munkahelyről át lehet menni más munkahelyre, teljesen más rendszerbe - de az iskolai rendszer mindenütt egy).


De ha legalább volna valami haszna! De nincs, mert az egyetemi dolgok nagy részét (saját példámból tudom) egyetemen is meg lehet tanulni (az sokkal könnyebb volt nekem). Aztán számos olyan dolgot nem tanítanak az iskolákban, ami az érettségi után mindenképpen szükséges, akár megy valaki egyetemre, akár nem (alapvető jogi, pénzügyi ismeretek stb.) Amit az iskolai anyagból azóta is használok, azaz első osztályos írás-olvasás, alapfokú matematika, egy kis számítógépismeret, fogalmazni tudás. Ezeket kivétel nélkül mind iskolán kívül is meg lehet tanulni.



2021. dec. 16. 08:51
1 2 3 4
 1/40 anonim ***** válasza:
92%
Tizes skálán egyes. Gyerekeim bp.-i kéttannyelvű, jó nevű ált. iskolába járnak, az egyetlen ami valóban jó benne, a nyelvtanítás. Egészen egyszerűen annyira sok a tananyag (és ez ugye iskolafüggetlen), hogy egyáltalán nincs idő ismételni vagy elmélyíteni az ismereteket. A heti egy biosz pl. annyira kevés, hogy a tankönyv felét egyszerűen nem veszik vagy csak említés szintjén.
2021. dec. 16. 09:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/40 anonim ***** válasza:
10%
Nos, mivel bizonyítottan jobbat senki nem tudott még felmutatni és a tanárokat sem egyszerű átképezni egy nem létező oktatási formára, ezért nagyon nehéz bármit is változtatni a rendszeren, ami drasztikusan mássá teszi. Tipikusan olyan probléma, amit csak kicsiben lehet elkezdeni és majd valamikor az unokáink korában talán nagyban is fogják alkalmazni.
2021. dec. 16. 09:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/40 anonim ***** válasza:
100%
És egyébként kicsiben vannak is kezdeményezések, lásd a privát iskolákat. De ahány magániskola, ott is annyiféle módszer. Nem egyértelmű, hogy melyik a legjobb, ami nagyban is működőképes.
2021. dec. 16. 09:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/40 anonim ***** válasza:
86%

Dehogynem tudnak jobbat felmutatni, csak körbe kell kicsit nézni. Ott a svéd oktatási rendszer, a gyerekek amellett, hogy egyáltalán nincsnek terhelve, kiváló eredménnyel végeznek a pisa-teszten.

Vagy ott van az indiai oktatási rendszer, gombokból építkeznek, nem digitális táblára és hasonló baromságokra költenek mint itthon, mégis meredeken emelkedik az oktatásuk színvonala.

Az a baj, hogy itt Magyar Bálinttal kezdődően mindig hülyék kerültek az oktatási minisztérium vezetésébe (előtte nem tudom, én onnan kezdtem el követni).

2021. dec. 16. 09:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/40 anonim ***** válasza:
95%

Nagyon rossz. Mindig jó tanuló voltam, azóta mérnök diplomám van. De őszintén, azt tudom mondani, hogy minimális dologra emlékszem pl az érettségi anyagából. Egyszerűen nem volt idő elmélyíteni, valóban megérteni, csak rohantunk a tanterv után. Ezt csak fokozza, hogy kiégett, begyöpösödött, elavult módszerekhez ragaszkodó tanárból rengeteg van a pályán.

Amit arról írsz, hogy a gyerekeket a jegyek alapján ítélik meg, hogy mennyit ér, az sajnos nagyon igaz. És ezt magukba a gyerekekbe is belenevelik. A jó tanuló akkor van megdicsérve csak, ha ötöst kap, míg a rosszabb akár a hármasért is. Gimiből emlékszem egy jellegzetes esetre, német dolgozatot írtunk, négyest kaptam. A tanárnő úgy rakta le elém, mintha valami emberiségellenes bűnt követtem volna el, majd ment tovább: "Petikéééém, de ügyes vagy, hármas!". És akkor csodálkozunk, miért van kisebbségi komplexusom huszonévesen is, ha nem tökéletes a teljesítményem... Tudom, nagyobb bajom sose legyen, de rengeteg ilyen esetet tudnék mondani, ami egy kvázi teljesen jó jegy mellett is romba dönti az önbecsülést.

A másik fantasztikus dolog a testnevelésóra, amit nem említettél. Aki kitalálta, hogy azt osztályozzák, az se volt százas. 150 centis duci kislány voltam, a kettes szintet sokszor csak úgy tudtam lefutni, hogy 160 felett volt a pulzusom, nagyon megszenvedtem érte, ennél többet tényleg nem tudtam. A versenysportoló osztálytársaim szintje volt az ötös, nos azt nyilván nem tudtam hozni, de az akaratra meg a hozzáállásra nem lehetett panasz. Középiskola után évekig nem sportoltam, annyira megundorodtam tőle, pedig ennek az órának is csak ez lenne a feladata, hogy mozgásra nevelje a diákokat, ezért van belőle aránytalanul sok a tantervben.

2021. dec. 16. 09:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/40 anonim ***** válasza:
92%
Jaj tényleg, a tesi... :(( Az alázás megy, de hogy se bemelegítés, se levezetés nincs, így viszont garantált minden megtartott órán a húzódás vagy izomláz. És persze a "mindennapos" testnevelés csak a nevében mindennapos, a valóságban mivel nincs elég tesiterem (öltöző sem) ha rossz idő van, a gyerekek jobb esetben egy üres teremben néznek valami videót, rosszabb esetben ha nem jut nekik szabad terem, a folyosón csöveznek.
2021. dec. 16. 09:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/40 anonim ***** válasza:
35%

Az a 4-5 óra intenzív otthoni munka neked honnan jön?

Nekem soha nem kellett egy nap (a hétvégéket is beleértve) másfél-két óránál többet foglalkoznom az iskolai dolgokkal (belértve ebbe a tanulnivalókat és a házifeladatokat). Így végigcsináltam egy erős gimnáziumot és minden évben kitűnő vagy jeles voltam.

Szünetekben sem volt sohase akkora mennyiségű feladat, hogy nem lett volna elég rászánni az utolsó nap délutánján két-három órát.

2021. dec. 16. 11:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/40 anonim ***** válasza:
91%
7-es, hány éve voltál ált. iskolás?
2021. dec. 16. 11:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/40 anonim ***** válasza:
83%
5 éve voltam általános iskolás. (Ha a hatosztályos gimnázium első két éve nem számít annak, akkor 7)
2021. dec. 16. 11:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/40 anonim ***** válasza:
87%

Én is egyetemet végzettként írok.


Számomra a főbb problémák így visszagondolva a következők:

régi, elavult módszerekkel akarnak tantárgyakat tanítani. Legkiválóbb példája ennek az idegen nyelv oktatás, sokszor 10-12 évig tanulnak a diákok adott nyelven és ennyi idő alatt mégsem sikerül a többségnek még egy B2-es nyelvvizsga sem. Ezen azért lehet el kellene gondolkodni, hogy ennyi év után ugyan miért tartunk itt.

Elhitetik a diáksággal, hogy 14 évesen kell meghozniuk egy életre szóló döntést, mert ha most rossz középiskolát választanak, akkor bizonyosan nem kerülnek be utána egyetemre, vagy nem sikerül ezt vagy azt csinálni.

Sokszor maguk a tanárok is rosszul tájékozottak, nem értik, nem tudják, hogy mire jó mondjuk egy középiskola alatt lerakott nyelvvizsga, mi az összefüggés az emelt szintű érettségi és a nyelvvizsga között, vagy egyszerűen mi kerüljön be a bizonyítványba végül, ha ugyanabból a tárgyból több eredményed is született.


Mindegyik példa velem meg is történt:

12 évig tanultam németül, a 12. év végén vért pisilve nagy nehezen összekapartam egy amúgy használhatatlan B2-es nyelvtudást. Kacérkodom a gondolattal, hogy újra belevágok, de bizonyos vagyok benne, hogy előről kéne mindent kezdenem, hogy a hibásan rögzült dolgokat kigyomláljam.

Rossz középiskolába jártam, egy igazi versenyistálló volt, nekem viszont sem az ambícióim, sem a képességeim nem voltak meg hozzá, hogy OKTV-re készüljek bármiből is. Ennek megfelelően korán beskatulyáztak, irtó rossz eredményeim volt szinte végig, ami persze iszonyat pánikot keltett bennem és a családomban, hogy ugyan mi lesz így belőlem. Mai napig rémálmaimban jön elő a gimi és azzal együtt az állandó szorongás.


Többünk félre lett tájékoztatva, például hogy van-e értelme emelt érettségit csinálni, mert az annyira nehéz és inkább írjon mindenki egy 85 %-os középszintet, miközben több helyre már követelmény volt maga az emelt. Nekem ebben szerencsém volt, mert már akkor volt annyi sütnivalóm, hogy a felvi.hu-ról tájékozódjam, de többen sajnos nem jártak jól.


Végül egyébként 3 nyelven beszélő fogorvos lettem, amire azt gondolom, hogy büszke lehetek, különösen, ha visszagondolok, hogy 14 éve senki nem adott volna egy lyukas garast sem, hogy egyáltalán egy idegen nyelven valamit is megtanulok, nemhogy mindjárt hármon és mellette egy fogorvosi szakot is elvégzek. De ezt nem a magyar oktatási rendszernek köszönhetem, hanem saját magamnak, annak, hogy magamnak hittem mindig is és teljeskörű bizalmatlansággal fogadtam meg minden jó tanácsokat, amit a környezetemből kaptam.

2021. dec. 16. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!