Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Az irodalom és történelemkedve...

Az irodalom és történelemkedvelők miért helyezik előtérbe a saját kedvenc tárgyaikat?

Figyelt kérdés

A kérdés valójában költői, de a leírásom részlezeti majd a problémámat. Akarom mondani, részletezi.


Ha megkérdezzük, hogy ki ma a művelt magyar ember, akkor így röviden tömören az, aki valamennyit tud a régi magyar költőkről, a történelem alapjait ismeri, akár magyar, vagy világtörténelem. Fontos lehet a zenei kultúra is. Ha nem tud egy alap dolgot töriből, vagy irodalomból, instant műveletlennek tekinthető.


Ezzel szemben van matek, fizika, kémia, amik ismerete már sem fontos. Ha valaki nem tud egy alap dolgot belőlük, nem lesz műveletlen, ha mondjuk sok könyvet olvasott el eddig, és tud idézni a TOldiból. Ezek hasraütés szerű példák persze, de azért értitek.


Egy irodalomtanár milyen műveltnek számít, de közbe mondjuk azt, hogy fogalma sincsen, hogy mi az a termikus kölcsönhatás, vagy a gravitáció, persze alapjaiban véve, mai szemmel nézve. De egy matektanár nem lesz azért művelt, mert tud deriválni, meg harmadfokú egyenletet megoldani.


Ráadásul a fizika meg a matek legalább minden ember életének a része, nem úgy, mint az Antigoné. Persze egy hétköznapi ember életében semmi szerepet nem játszik az a kérdés, hogy hogy működik az univerzum, hiába a mindenség tudománya a fizika, ami a matek miatt érthető. De konkrétan egy egyszerű ember életében is állandóan szerept játszik a fizika és a matek, így alapszinten. Meg a kémia és a biológia is.


Bár mondjuk József Attila Mama című verse nagyon tetszik és persze engem is érdekel a töri meg az irodalom, a zene nem annyira. De hogy ezek az alapműveltség reészei, az vicc.



2022. dec. 29. 17:36
 1/10 anonim ***** válasza:
100%
Jól van, most már mehetsz deriválni tovább.
2022. dec. 29. 17:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
23%

Én is így képzelem el a műveltséget. Bár alapvető természettudományi fogalmakat is ide sorolok.

Műveltség az, amit nem érteni kell, hanem informálódni róla, olvasni, bemagolni.


A reál tárgyak értői pedig az okosok. (Az én fogalmaim szerint.) Minél jobb valaki logikai, problémamegoldó és absztrakciós képessége (ami kb az egyetemi mateknak felel meg az én fejemben), annál okosabb.

Szóval az okossághoz tartoznak azok a dolgok, amikhez semmit nem kell tudni, de mindent kell érteni. (pl ha előtted van minden definíció, akkor le tudsz vezetni minden bizonyítást) Tehát az, amihez logikusan gondolkodni kell.

2022. dec. 29. 17:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
0%

Én töri kedvelő voltam, nem szerettem a reál tárgyakat. Elvégeztem egy humán egyetemi szakot, szereztem egy büfészakos diplomát és nem tudtam vele elhelyezkedni, nem kellettem sehova.

Most elkezdtem egy reálos szakot és tanulom a deriválást. Már belátom, hogy a humán tárgyak totál feleslegesek, nem veszed hasznát sehol sem az életben.

2022. dec. 30. 01:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
71%
A humán tárgyak élet és társadalomismeretet, mélyebb gondolkodást adnak. Mindkét oldalnak megvan a maga haszna. Egy igazán művelt ember mindkét oldalon járatos, sem itt, sem ott nem lehet eladni.
2022. dec. 30. 03:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
73%

Én őszintén sosem értettem ezt. Mióta középiskolát elvégeztem, lassan 7 éve, egyszer sem beszélgettem emberekkel petőfiről, aranyról és társairól, szerintem a műveltségnek több formája van és nem hiszem hogy csak egy adott utat kéne eröltetni.

Történelmet még értem, mivel a múlt hibáiból tanul az ember, azomban irodalomnál én nem érzem azt hogy mélyebb gondolatokat szült volna bennem.

2022. dec. 30. 08:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
85%

Szerintem maga a történelem, mint tantárgy, teljesen érthető, hogy miért fontos, miért kötelező érettségi tantárgy. Fontos, hogy az ember legalza saját nemzete történelmével tisztában legyen legalább nagyvonalakban.


Az irodalom már egy más kérdés. Ott rengeteg a felesleges anyag, konkrétan mint pl. az Antigoné, aminek értelme kb. 0. Viszont megtanít máshogy gondolkodni, egyes kérdéseket humán szemszögből nézni, a szókincset és a választékos beszédet is fejleszti, ami pl. orvosoknál, betegápolóknál egy elengedhetetlen fontos tényező a jó kommunikáció.

2022. dec. 30. 09:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
100%

Ez nem kérdés. Van értelme a törinek meg még az irodalomnak is. Én ezt nem vitatom. De az kiborít, hogy a matekot nem tudni menő, az irodalmat nem tudni proliság.


A matek is gondolkodni tanít, nagyon máshogy és szerintem sokkal több kéne abból arányaiban. Az irodalom megértése nagyon gyorsan megy többnyire, annak is, aki reál beállítottságú inkább. És ott van még a többi természettudományos tárgy, amik legalább annyira fontosak.


Mindenki, akiről tudok és jó volt matekból, természettudományos tárgyakból, annak simán ment az irodalom, meg a töri is. Akár tanulás nélkül. Fordítva ezt nem lehet elmondani. Tehát mivel az irodalom és a töri szélesebb körben befogadható, fontosabb lenne másra fókuszálni. Igen, kimondom. Fontosabbak a természettudományos tárgyak. Aki ezeket megérti, nem lesz gondja a másikkal sem, csak kivételes esetekben (pl erős autizmus)

2022. dec. 30. 10:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:

5,7:

Ez adottság kérdése. Vagy megvan az a képesség, vagy nagyon erős, vagy hiányzik.

Akinek gondjai vannak a matekkal, ott fölösleges erőltetni a mérnöki szintet. És igenis vannak reálosok, akik azért nem csillagos ötösök töriből vagy magyar nyelvből, mert ahhoz a szinthez már komoly érdeklődés, vagy inkább képesség-tehetség kell.

Ez a tehetség egy emberen belül ideális esetben működhet két irányban is.

Sokaknál csak egy irány van meg. Talán tanár kérdése is, hogy a múltban kik és hogyan tanították nekik az adott tárgyat...

2022. dec. 30. 10:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:
100%
Az okok is a történelemben keresendők. :) Az oktatás története során évszázadokig az ilyen jellegű ismeretek tanítása volt túlsúlyban. A műveltségbe beletartozott a történelem, az irodalom főleg az ókori történelem és irodalom alapos ismerete. A középfokú oktatásban (ahová egyébként nem jutott el mindenki) főképp ezeket tanították. A művelt emberek ezekről társalogtak, a festészetben, szobrászatban újabb irodalmi művekben stb... számtalanszor visszaköszöntek. Aki nem tudott értelmesen hozzászólni egy ilyen témához, azt egy akkori társaság nem is fogadta be igazán. A természettudományos tárgyak keveseket érdekeltek és magasabb szinten kevesebben is tanulták, mert egyszerűen a mindennapi életükhöz nem tartozott hozzá. Ez szerintem csak a II. világháború után változott meg igazán, amikor is kezdtek nagyobb súlyt kapni a természettudományos tárgyak, majd a XXI. században az informatika. Viszont ez nem ölte ki az emberekből azt az évszázados berögződést, hogy aki nem ismeri az irodalmat vagy történelmet az bunkó. Ez talán most kezd egy kicsit változni.
2022. dec. 30. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:

#8 Nem is mérnöki szintről beszélek. Elég a középsikolás anyagot tudni a humán beállítottságúaknak.

Sokkal kevesebb reálos van, aki rossz töriből vagy magyarból, mint fordítva.


Az, hogy veleszületett képesség egyrészt vitatható. Nagy rétegnek meg lehetne tanítani. Főleg, ha a műveltség részről beszélünk. De persze, vannak, akiknek nem. Mint ahogy vannak, akik sosem tanulnak meg beszélni, vagy írni-olvasni. Viszont ha elindulunk ezen az úton, és levesszük a felelősséget a tanulóról (nehezebben fog az agya ehhez, azért nem megy, semmi baj, maradhat így) nagyon mélyre jutunk. Mert felmerül a kérdés, hogy miért számít ép elméjűnek az, aki tud írni-olvasni, de logikusan gondolkodni nem, szemben azzal, akire ez fordítva igaz.


Illetve reál tárgyakból is vannak olyan információk, amik nem feltétlenül igényelnek gondolkodást (eredmények ismerete), amik megtanulhatóak "humán beállítottságú" emberek számára is. Ez a tudás mégis elhanyagolt csupán azért mert közutált tantágyhoz tartozik.


Azért az általanos iskolát meg a középsikolát el lehet végezni, akármilyen beállítottsággal. Csak mondom, hogy általánosban is van kémia, fizika. Aki azt az anyagot sem képes megtanulni (7.-8.osztály), az hogyan tarthatja magát műveltnek?

2022. dec. 30. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!