Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Szerintetek nincsenek túlterhe...

Szerintetek nincsenek túlterhelve a mai (általános és) középiskolás diákok?

Figyelt kérdés

Tudom, hogy ez rengeteg tényezőtől függ: milyen az iskola színvonala, mekkora a tanárok igénye, szigorúsága, tehát milyen maga a tanár, hogy áll hozzá a tanuló (magához az iskolához és a tanuláshoz), milyen családi helyzetből jött a diák, és még nagyon sokáig sorolhatnánk.

Ezeket is figyelembe véve, de mégis összességében nézve szerintetek nincsenek túlterhelve a mai diákok? Főleg színvonalasabb középiskolákra (gimnáziumokra esetleg szakközépiskolákra) gondolok. A túlterhelve szót leginkább a tananyag mennyiségére asszociálom. Nem arról van szó, hogy megtanulhatatlan lenne, hanem inkább arról, hogy ez a mai oktatás felületes, mert egyre több az anyag, egyre több mindent kell ugyanannyi idő alatt megtanítani, ezért válik az egész felületessé (és ez magát a tanulást is megnehezíti). Régen teljesen más volt a helyzet. Kevesebb volt az anyag is, több idő is jutott mindenre, jobban meg tudták tanulni/tanítani az adottakat. És mindehhez még hozzátartozik az is, hogy régen nem volt ennyi tantárgy sem. A régi és a mai rendszerben is vannak hibák, hol az egyik, hol a másik kezembe kéne harapni, viszont "aurea mediocritas"-t már nagyon nehéz találni a kettő között.

Szerintem ez egy szubjektív kérdés. Van aki több anyagot szeretne érinteni, de csak felületesen, és van aki inkább jobban belemerülne egy adott témába, és azt mélyebben megtanulná. Én személy szerint nem tudom eldönteni melyik a jobb (az utóbbi viszont azért áll hozzám egy kissé közelebb, mert szerintem felesleges az a tengernyi sok információ, az agyunk így is, úgy is szelektál, de ez is csak szubjektív). E témának a boncolgatásához is szívesen várom a hozzászólásokat, válaszokat. Ha esetleg nem értetek velem valamiben egyet, vagy úgy gondoljátok, hogy kihagytam valami fontosat feltétlenül szóljatok!



2016. febr. 17. 01:45
1 2 3
 1/21 anonim ***** válasza:
100%

Ha csak a számokból indulunk ki: feleségem már hat éve érettségizett, 11.-ben volt 31 órája. Én régebben, és nekem még 12.-ben 27 volt. És mindketten egyetemet végeztünk később.


Tanárként dolgozom: nálunk 7.-ben és 8.-ban van 31 óra egy héten. 10. osztályban már 36 óra van, 11.-ben és 12.-ben 35, és ebből a gimnáziumból elsősorban nem orvosok és jogászok kerülnek ki. De ettől függetlenül is már a számok alapján egyértelműen látszik a növekedés, és semmi nem indokolja ezt.

2016. febr. 17. 08:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/21 anonim ***** válasza:
94%

Nem is a túlterhelésről van szó, hanem arról, hogy szerintem nagyon rosszul van összeállítva a tananyag.

Az angol nyelven kívül lényegében az általános iskola 4. osztálya és az egyetem 3. éve között semmi olyat nem tanultam, aminek hasznát venném a mindennapi életben. Viszont rengeteg "elvesztegetett idő" volt:(

Tételesen a legnagyobb problémák szerintem:

- matek: jó, ez fejleszti a logikát és megdolgoztatja az agyat, de talán egy kicsit azért vissza lehetne venni belőle. Most magam ellen beszélek, mert a számolás szerintem sokkal egyszerűbb, mint az elmélet, de több elmélet hasznosabb lenne, mert a megállapításokat máshol is lehetne hasznosítani.

- magyar: végigelemeztük a gimnáziumot. Minek? "A költő azt akarta mondani"... Egyrészt ki tudja, mit akart mondani, valószínűleg "jött" neki, nem tudatosan, azért volt művész. Másrészt mindegy, mit akart mondani, az a lényeg, az olvasó mit él át miközben a művet olvassa. A kötelezők kb. kivétel nélkül élvezhetetlenek voltak, összességében mégis kevés műről volt szó. Sokkal többet kellett volna olvastatni. Regényeket is, verseket is.

- történelem: párhuzamos történelem szinte egyáltalán nem is volt, pedig az a legérdekesebb az egészben. A 20. század második fele pedig "véletlenül" kimaradt:(

- földrajz: kezdetben annyi időt elvett természetföldrajz, hogy a világ fontosabb országaira-városaira meg Magyarország földrajzára már egyáltalán nem maradt idő

- kémia, fizika: háztartási kémia-fizika elenyésző volt

- nyelv: én mondjuk nyelvtagozatra jártam, és heti 10 nyelvórám volt, de mindenkinek kellene legalább 6 nyelvóra hetente, és nagyobb nyelv-választékra lenne szükség.

- ének, rajz: klasszikus zenét kellene hallgattatni és a művészettörténetnek sokkal hangsúlyosabbak kellene lennie

Összességében úgy érzem, rengeteg hasznavehetetlen dologgal teletömték a fejem (jobbára kitűnő voltam), mégis rengeteg helyen érzem a mindennapi életben, hogy hiányosságaim vannak, és az idősebb generáció tudása sokkal értékesebb, mint az enyém.

Az iskolának az kellene, hogy legyen a feladata, hogy bizonyos (nagyon) alapok után a diák elmélyülhessen abban, ami érdekli, és motiválni / ellenőrizni, hogy valóban tanuljon és ne lógjon, de hogy MIT tanuljon, abban sokkal nagyobb szabadságot kellene adni.

2016. febr. 17. 09:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/21 anonim ***** válasza:
40%
Nem tudom, már régen jártam iskolákba, de azt tudom, hogy mostanában már nem kell a gyerekeknek verseket megtanulniuk, ami nagy hiba!!! Bármennyire is "túlterheltek", azért a verseket nem kellene kihagyni az életükből. És nem teszteket kellene velük megoldatni,hanem szóban, fogalmazásban kellene felelniük, mert ki sem tudják magukat fejezni.
2016. febr. 18. 09:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/21 anonim ***** válasza:
82%

"mostanában már nem kell a gyerekeknek verseket megtanulniuk, ami nagy hiba!!!"


- Az egy dolog, hogy valaki régen járt iskolába, de tévedéseket azért ne állítsunk. Ma is kell verseket tanulni természetesen.

2016. febr. 18. 09:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/21 anonim ***** válasza:
95%

4-es hát, nem tudom. Nekem az érettségiig (kb. 1990-2000 között) talán 3 verset kellett teljes egészében megtanulnom: Himnusz, Szózat, Walesi bárdok. + 4 versszakot a Tiszából és a Toldi előhangját (2 versszak).

És bár akkor egyáltalán nem hiányzott, hogy még ezzel is "gyötörjenek", ma már nagyon szégyellem magam, amikor egy 80 éves nénit hallok átszellemülten szavalni egy olyan verset, amit az általános iskolai tanítójától tanult:(, és úgy gondolom, ő kapta az értékesebb tananyagot magában foglaló oktatást a max. 8 általánosával, nem én.

2016. febr. 18. 10:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/21 anonim ***** válasza:
82%

#5: azért nem hinném, hogy az összes 80 éves néni fejből szavalja az általános iskolában tanult verseket. Amúgy én hozzád képest csak 5 évvel később érettségiztem, de ennél lényegesen több verset kellett megtanulnom: az említetteken kívül olyanokat, mint Anyám tyúkja, részlet az Iliászból, Adytól legalább két vers stb., arról nem is beszélve, hogy szavalóversenyek osztályszintű fordulóin kötelező volt részt venni, vagyis egy verset tanulni. Valószínűleg Te pont olyan tanárokat fogtál ki, akiknél nem volt fontos a verstanulás.


Az meg egy dolog, hogy mit tudsz, de attól még tény, hogy ma is kell verseket tanulni. Tanítok általános iskolában, jól látom, mik az elvárások. Valamikor még tanszobán is kellett lenne, amikor mellettem tanulták felsősök a verset.

2016. febr. 18. 10:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/21 anonim ***** válasza:
100%

En elit gimibe jartam es valahogy az az erzesem h a legfobb celja aai oktatasnak az h beletukmaljak a diakok fejebe az altalanos dolgokat mert anyira rossz nehany helyen az oktatas h ez elveszi a diakok kedvet a tanulasol vagyis az egyetlen mod h altalanos muveltsegre tegyenek szert az az h iskolaba rajuk kenyszeritik. Nem tudom ez jo e, de az az alternativa h ne legyen a targyak nagyresze kotelezo hanem lehessen valasztani az szerintem tul kockazatos. A tobbseg erettsegi eveben sem tudja mi erdekli igazan, akkor meg hogy tudna meghozni sokkal elobb egy olyan dontest h miben akar elmelyedni ? Plusz mi van ha rosszul dont? Akkor lenyegeben emiatt szenvedni kell neki evekig mert rossz temat valasztott?

A tantargyak szama valoban kicsit sok, en azt nem ertem h pl a eajz meg enekorak azok megis mire vannak? Ugyanis heti egy oraba nem lehet rendesen megtanitai a muvtori v a klasszikus zene alapjait de arra se eleg h fejlessze a kreativitast holott gondlom ez lenne a celja.

En nagyon ugy vagyok a kozepiskolaval h az arra van h belekostolhasson az ember sokfelebe es el tudja donteni mi erdekli. Teszem azt az en gimimbe kotelezo volt ket evig latint tanulni es ha egy halott nyelv helyett vmi szuper praktikusat tanitanak akk valoszinuleg sose kezdtem volna el csak ugy latinul tanulni, kellett az az elso lokes. Most ott tartok h egyreszt imadom masreszt nagyon hasznos az okori torihez amit tanulunk, plusz amit valosznuleg egyetemen fogok tanulni ahhoz nagyon szorosan kapcsolodik. Tisztaban vagyok vele h az osztalyunkban 30bol 29 ember ellenszenves volt a latinnal de idorol idore megis jol jott volna nekik ha tudnak par szot...

2016. febr. 18. 10:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/21 anonim ***** válasza:
100%
2-es vagyok: 7-es, lényegében egyetértek veled, nem is tantárgyak megválasztásában gondoltam azt a "szabadságot", hanem egy-egy témakörön belül. Pl. egy adott író életművéből melyik könyvet olvasd el vagy adott költő melyik 3 verséből tanulj meg legalább egy részletet vagy melyik matematikai tételnek értsd is a levezetését, és melyikről "hidd el, hogy úgy van":)), egy művészettörténeti / történelmi korszak melyik részébe ásd bele magad jobban stb. stb.
2016. febr. 18. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/21 anonim ***** válasza:
100%

2-es vagyok (meg mindig)

Pl. alsó tagozatban volt egy év, amikor a tanító nénivel egyeztetve mi választhattunk kötelező olvasmányt. Én pl. az Abigélt választottam, és az volt az egyetlen kötelező, amit élvezettel olvastam. + úgy ismertem meg / szerettem meg Fekete Istvánt (nekünk a Tüskevár nem volt kötelező, sajnos), hogy egy barátnőm meg tőle választotta a Lutrát - azóta kb. 15 regényét olvastam:) Tehát a diákok még plusz motivációt is adhatnának egymásnak, miért ne lehetne a kortárs hatást "jó mederbe" terelni? :)


Ami meg a 2 éves latint illeti, kicsit sarkított példa, mert igen, neked jól jött, a másik 29 osztálytársadból min. 25 soha életében nem veszi semmi hasznát (ezzel nem vonom kétségbe, hogy a latin műveltség érték, de én akkor sem hiszem, hogy egy általános gimnáziumi tananyagban több éven keresztül helye kellene, hogy legyen manapság)

2016. febr. 18. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/21 anonim ***** válasza:
92%

Heti 37 órám van (tavaly 39 volt) Nekem suli után sok dologra nincs is energiám, gyorsba megírom a házat, edzésre megyek, aztán lezuttyanok a gép elé. Én így bírom ki. De én még nem is hisztizhetek, a mostani 9.b osztálynak 40 órája van! (minden nap 8!) LOL!

Nyelvtanon irodalmat tartunk, mert annyi az irodalom tananyag. És még így is le vagyunk maradva (nyelvtanból meg szinte alig van valami) A föcitanárunk nagyon beletekert, kb. 8 órával tartunk előrébb, de azért, hogy fel tudjon minket készíteni a kilépőre (ez rendes) Töriből is elvileg le vagyunk maradva, pedig ott is pörget egy csomó mindent a tanár. Ebben az évben alig írtunk dogát, csak négyet, mind a 4 röpi, tz nem volt. Szóval még összefoglalással se húztuk az időt. Nagyon durva. Infóból meg olyan gépeken dolgozunk, amin ha egyet kattintok, 2 percig hallom a hdd szenvedését, mire betölti a dolgokat... Aztán hazamegyek, metró, villamos a nagy táskámmal. A villamoson ülök, átadom a helyem, és az öreg nyanya nemhogy megköszönné, hanem ennyit mond "ezek a mai fiatalok..." Anyád XD De most már többet nem is fogom az összes cuccom a suliba vinni, sajog a hátam tőle.

2016. febr. 18. 14:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!