Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Miért nincs hajlandóság az...

Miért nincs hajlandóság az oktatási rendszer megreformálására?

Figyelt kérdés

Idén végzek, és így visszatekintve - 5 éves gimi - borzalmas volt. Nem voltam rossz tanuló, de borzalmas volt.

A jelenlegi oktatási rendszer szerintem leírhatatlan. Olyan, mint egy régi nadrág, amit ahelyett, hogy idővel - amint elavult - lecseréltek volna, folyton foltozgatták-foltozgatták, nem odaillő, egymást lefedő ronda foltokkal.

- Maga a tananyag magolásból áll, és nem elég gyakorlatias. Nem beszélve arról, hogy egyáltalán nem fekszik rá a kreativitásra, a diáknak nem kell semmire se rájönnie magától, csak tanulnia kell.

- Igencsak korán eltántorítja a diákot a tudományoktól, gyakorlatilag a száraz anyaggal meggyűlöltetik velünk a fizikát, a kémiát, biológiát, geológiát... ha kezdetektől fogva kísérlet vagy gyakorlat centrikusabb lenne - pl.: már elsős diákoknak is lehetne érdekes kísérleteket mutatni szerintem - ez részletkérdés.

- Nem elég modern - pl, internet eléggé felrázta a vizet.

Én személy szerint a rajzórán haltam be. Azt hittem, hogy a kreativitásunkat fogják értékelni, vagy kiaknázni... ehelyett adott rajz és technikai feladatok és nyers művészettörténelem.


Persze, nem azt mondom, hogy ellene vagyok a műveltségnek, erről szó sincs! De elsősorban nem csak kreativitásra kellene ösztönözni a diákot, hanem meg kellene nekik tanítani, hogyan is kell gondolkozni, önállóvéleményt alkotni, egyedinek lenni! Az iskola annyi mindent adhatna a diákoknak, hogy az hihetetlen. Akár lelki segélyt is nyújthatna a serdülőknek - pedagógia - de igazán hatékonyan nem teszik meg.


Annyira kötöttnek érzem, hogy minden áron tartani kell mindenkit egy adott órarendhez, és kész! Nekem idén 40+ órám volt, tavaly 51 hetente - illegális, de tojtak rá.


Annyi mindenben kifogásolhatnám a rendszert, szegény tanárokat is sajnálom, mert mi csak négy-öt évig vagyunk a részesei, de ők egy egész karrieren át! Nem csoda, hogy sokan belefásulnak. A pedagógiát és oktatást is legalább annyira ki lehetne élezni, mint egyes tudomány ágakat. Az tanításnak meg rugalmasnak kellene lennie, nem így órarendhez és kötelező tantárgyakhoz kötöttnek. A diák számára nyitott minden lehetőség, de közben sokkal specifikusabban is képezheti magát, ha úgy akarja. Ha a képességei gyengék, azt egy kreativitásra és gondolkozásra késztető rendszerben könnyen fel lehetne ismerni. Azt is, ha kiemelkedő tehetség.

Nálunk is a tehetség gondozó programba olyanok kerülnek be, akik sokkalta szorgalmasak, mintsem briliánsak. Egyik ismerősöm MTA-ba került be, pedig nem igazán emelkedik ki a tömegből. De sok nagyon, de nagyon okos embert akit ismerek - tényleg zseniálisak, csak beszélni kell velük - a tanárok kinézték, mert lusták voltak - nem érdekelte őket az anyag - meg szekálták őket, kibeszélték, mert furán viselkedtek és nem nyaltak fel a keresztcsontig. Persze, tisztelet a kivételnek, de az általam ismert körülményekből vonok le egy átlagot.


Szerintetek miért nem hajlandók az emberek ezen változtatni? A jövő embereiről van szó, a bögrét b**sszam meg! Egy tényleg hatékonyan működő generáció nagyot lendíthetne az ország helyzetén is.

Komolyan könyvet fogok írni ebből, akkor is, ha senkit sem érdekel.


Elnézést, ha itt-ott kissé trágár voltam.



2016. jún. 16. 06:04
 1/7 anonim ***** válasza:
8%
Miért kéne megreformálni azt, ami tökéletes?
2016. jún. 16. 06:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
45%

Mert a döntéshozók, de sajnos a tanárok elég nagy része is (főleg a magasabb pozícióban levők) begyepesedett, csőlátású emberek, akik sátántól (vagy legalábbis balliberálisoktól és Soros Györgytől, mert számukra ez egy és ugyanaz) valónak tartanak mindent, ami hozzá mer nyúlni a "szent és sérthetetlen", módszertanilag és tananyagot tekintve is rég elavult oktatási rendszerhez.


Senki ne értse félre, egyáltalán nem azt mondom, hogy ne lenne szükség alapokra, tényadatokra, és "klasszikus" tudásra. Csak a prioritásokkal van óriási nagy baj. Saját bőrömön tapasztaltam, hogy az egyébként jó hírű gimiben, ahová jártam, szabályosan hátrányt jelentett, ha valaki képes volt gondolkodni. Aki nem gondolkodott, csak mechanikusan benyalta, amit a tanár lediktált, az volt az Isten.

A differenciálás pedig csak "papíron" létezik. A valóságban aki egy kicsit eltér attól a mintától, amire a rendszert szabták, azzal nem tudnak mit kezdeni. Aki későn érő típus, vagy egyszerűen csak lusta, motiválatlan, annak ahelyett, hogy segítenének az előrejutásban, valamint a motiváltság visszaszerzésében, inkább egyszerűen bekategorizálják h*lyének. Aki valamiből rendkívül kiemelkedő, de mondjuk nem jó a számadatok bemagolásában, az megint csak h*lyének van elkönyvelve. Ha valaki egy területen kiemelkedő, még véletlenül sem azt igyekeznek fejleszteni, hanem inkább gyötrik szerencsétlent, hogy a négyeseiből, vagy urambocsá' hármasaiból valahogy csináljon egy ötöst, mert ugye ez a lényeg, nem pedig az, hogy más téren lehet, hogy rendkívüli eredményeket érhetne el.

Az oktatási rendszer jelen formájában egy dologban nagyon jó: az egyén természetes, mondhatni vele született kíváncsiságának és tanulásvágyának a kiirtásában.

De az is sokat mond, hogy az informatika oktatása a béka popója alatt van, legtöbbször az is megreked a mechanikusan betanult mozdulatok szintjén, a pénzügyi műveltség fejlesztése pedig még azon a szinten sincs, pedig ezekre azért a mai világban kimondottan nagy szükség lenne.

2016. jún. 16. 08:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
50%

igazad van szerintem.

én még azt kifogásolnám,hogy egy nap van a diáknak 7-8 órája.ezek szinte mindig különbözőek. na már most szerintem lehetetlen egy napra minden tárgyból tisztességesen felkészülni. és 45 perc semmire nem elég az órán, mire épp belemélyülnének az adott tárgyba,jön a következő. és azért egy irodalom óra után éles váltás a matek pl. én inkább úgy csinálnám, hogy tömbösítve legyenek az órák. és valamilyen logika szerint szétválogatva. pl egyik nap csak nyelvi órák lennének és irodalom/nyelvtan. és csak egy óra, hanem 2-3. így jobban lehetne haladni.

persze így ott van az,hogy nehezebb lenne felkészülni,mert nagy anyagrészt vettek azon az órán. de még mindig jobb, mint hogy egy napra fel kell készülni a 7-8 tantárgyból..mert nálunk ez volt..volt hogy egy nap 4 különböző tárgyból írtunk..az ötödikből felelés volt,arra is kellett készülni. szerintem ez így egyáltalán nem hatékony. sokan így az utolsó másodpercben tanulják meg és rögtön el is felejtik óra után. annak meg semmi értelme. meg tényleg sokat kell magolni. aki beseggeli az anyagot, előrébb van, mint az,akinek van esze és tud gondolkodni ,kreatív ötletei vannak stb.. pl verselemzésnél ha már nem azt írod le szó szerint amit a tanár diktált,akkor egyből rossz. pedig pont ez lenne a lényege,hogy mindenki másképp elemez 1-1 adott részt belőle.. tényleg kiölik a kreativítást a gyerekekből.

+ én nagyon úgy érzem,hogy meg is utáltatják a reál tárgyakat a gyerekekkel. lehetne sokkal kreatívabban is megtanítani. nem interaktív táblák kellenek mindenhova,hanem inkább egyszerű kézzel fogható kísérletek,bemutatók. szerintem érdekesebb mint egy animált szar, amit bárki megnézhet otthon.

2016. jún. 16. 08:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
Nyugi, a felsőoktatás (egyetem, főiskola) még ennél is rosszabb!
2016. jún. 16. 11:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:

1. A tanárok fizetése és társadalmi megbecsültsége alacsony, ebből következően a motivációjuk is alacsony. Alkupozícióik is rosszak (pl. sztrájkkal összefüggésben, a kormány ellenében), mert ha elbocsátják őket, megtakarítás és korszerű tudás híján az idősebbeket (a többség) a közmunka várja.


2. Főként nem a legjobb képességű vagy mély hivatástudattal rendelkezők mennek tanárnak. Ez azért baj, mert egy eredményes tanárnak egyszerre kell erős szakmai tudással és emberi/szociális/pedagógiai készségekkel rendelkeznie. Ráadásul még közel sem tudunk mindent az emberi elme működéséről, hogyan lehet eredményesen tanulni/tanítani, ezért az új eredményeket is figyelemmel kéne kísérnie, és próbálkozni az alkalmazásukkal, adaptálásukkal.

Röviden ez egy baromi komplex feladat és nagy szellemi erőfeszítést igényel, már ha tényleg eredményes tanár akarsz lenni. Mivel többnyire nem sikerül tudást/motivációt átadni a diákoknak, ők felnőve nem fogják sokra tartani az oktatási rendszert, ez pedig visszacsatol az 1.-hez.


3. A "zemberek" többsége nem fogja fel az oktatás jelentőségét, de nemcsak a saját iskolai tapasztalataik miatt, hanem mert nem értik a világ működését. Nem beszélnek nyelveket, nincsenek társadalomtudományi, pénzügyi ismereteik, jelentős választói rétegek olvasni sem tudnak rendesen. Ki vannak szolgáltatva a hatalom primitív manipulációinak. Agyonhajszolt, szegény és időszegény emberektől ne várj szofisztikált pedagógiai gondolatokat, vagy bármilyeneket egyáltalán.


4. Egy csomó egykor változtatni akaró fiatal (vagy nem annyira fiatal) lelépett külföldre.


5. Van azért hajlandóság. A tanártiltakozás eddig nem látott erejű, mélységű, minőségű ellenállás. És még nem halt el.


De:

Aki tehetséges, de "lusta" (nincs motivációja), az csak a tehetséges ÉS szorgalmas, valamint a csupán szorgalmas emberek után kerülhet be egy tehetséggondozó programba, ami sajnos véges kapacitású. A motiváció és a kitartó szellemi munka hosszú távon sokkal fontosabb, mint a tehetség.


A magolásnak, memorizálásnak nagyobb jelentősége van, mint gondolod. Persze a mai anyagban túl sok van belőle, de pl. egy orvosnak pontosan és gyorsan kell előhívnia információkat a memóriájából, nem mindig lesz ideje őket megnézni a neten. Vannak itt mély összefüggések az információtömörítéssel és az intelligenciával is.


Az internetes tartalom nagy része hulladék, csak a figyelmed megtartására és eladására jön létre. Az értékes tartalom is főleg scannelt könyv, de legalábbis szöveg, értékes interaktív tananyag nagyon ritka. Persze a számítógépben és a netben hatalmas a potenciál még mindig, de ennek kiaknázásához érteni kell, ez egy új médium, amit a nyelven felül kéne még megtanulnia egy tanárnak. Programozni, összetett programcsomagokat használni stb.


A természettudományos tárgyakkal kapcsolatban igazad van, de nehogy abba a hibába essél, hogy az oktatási rendszer hiányosságaira mutogatsz a saját bizonytalan érdeklődésed vagy motivációid miatt.

Én is sokat pörögtem az oktatatáson régebben, de most már próbálok egyre kevésbé. Koncentrálj arra, amit meg akarsz tanulni. Ha nem értesz semmihez, nem fogod tudni megváltoztatni az oktatást sem.


SZVSZ

2016. jún. 18. 20:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat.

Teljesen biztos vagyok abban, hogy hova megyek tovább. Nem értek mindenben egyben :D de már megtörtént a 'véleménycsere' - kérdés/válasz - és ha pontokra szedném a hozzászólásodat, akkor az csak kötekedés lenne. De a nagy hányadával egyetértek. Köszönöm!

2016. jún. 18. 21:10
 7/7 A kérdező kommentje:
*Mármint, utolsó válaszolónak szól a második sortól.
2016. jún. 18. 21:11

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!