Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Miért ilyen rossz a magyar...

Miért ilyen rossz a magyar iskolákban a nyelvoktatás?

Figyelt kérdés
Mit csinál(nak) rosszul a tanárok, a rendszer, mi a hiba benne, ami miatt (szerintem) egészen bődületesen rossz a hatékonyság? Ez nekem egy régi vesszőparipám, de újra megfogalmazom, hátha valaki rendet rak a fejemben... szóval vegyünk engem, én egy átlag jánosnak kb. meg is felelek, nyelvérzékbe, v. legalábbis az órán kapott anyagból kb. ugyanannyian voltak jobbak nálam, mint rosszabbak, első évben egy gyengébb csoportba voltam még gyerekként, ott egyik legjobb, az erős csoportba, ahova átkerültem az egyik legrosszabb voltam. Én, és ez is lehet már egy rossz megközelítés, de akkor akarok vmi tudományos magyarázatot rá hallani, h miért :D, szóval én azt tapasztaltam, hogy gyerekként, 5 évesen már biztosan tudtam úgy nézni egy mesefilmet, vígjátékot, hogy teljesen élveztem, értettem, max kifejezésekre, h pl zsidó, emlékszem nem értettem a jelentését, és megkérdeztem. Ehhez képest okosabbként és még mindig gyerekként, 5 év alatt, mire befejeztem az általánost, képtelen voltam megnézni egy mesét angolul, nem értettem, nem élveztem. Ezt onnan is tudom, h az egyik kedvencemből az utolsó részeknél nincs se felirat, se szinkron, megpróbáltam, és sose élveztem, értettem, még máig sem, de most ebbe ne is menjünk bele. Általánosba tagozatos angolon voltam 5 óra egy héten és eddig jutottam. És mindezt úgy, h persze nem 168 óra, hanem igazából max. 4 egy héten, de akkor is, viszont azt se lehet elmondani, h dalszövegeknél, interneten ne találkoztam volna angol szöveggel mindig, és ne próbáltam volna érteni, mert hát ez egy ösztön. És azért az angol mellett még mindig szól egy olyan érv, hogy az aktív nyelvtanulás volt, bementem, és ha még csak hallgattam is őket, akkor ugyanott voltam, mint otthon, de voltak erre szabott feladatok, beszéltettek, bár ez tény, h én sose voltam az a nagyon aktív, jelentkezős fajta. Mégis sincs meg, még nem is csak az 5 éves korombeli, hanem elvileg egy gyerek mikor tanul meg beszélni, 3 évesen már gondolom egész jól beszél, és még előbb... Még ez a biztonság se volt meg, h én akkor beszéljek, hallgassak angolul. Mindig azt éreztem, hogy ismerek szavakat, amik sokszor eszembe se jutnak, egyszerű szavakból tudok fabrikálni mondatokat, de nem olyan gyorsan, ösztönösen, mint magyarul 4-5 évesen akár, amit mondanak talán jobban értem, de amikor elkezdenek angolok beszélni van hogy egyáltalán... aztán amikor olvasok, talán akkor a legjobb akkor még értem is kb. mi van, bár még mindig elveszek tök egyszerű szövegekbe is egy fórumon. Nem tudom, én csak azt érzem, összefoglalva, h egységnyi idő alatt, úgy hogy nem is gondoltam rá, nem akartam, simán megtanultam egy nyelvet 0 befektetett energiával, passzívan, annyira, hogy egy filmet értsek maximálisan. Ehhez képest 5 év alatt az iskolában mindenki tanul, heti 5 órákban akár, figyelünk, igyekszünk, és max a legtehetségesebb, szorgalmasabb jut el ilyen szintre. Az én tippem az lenne erre a jelenségre, h otthon akkor is valahogy olyan környezet van, főleg mivel egy nyelvet se tudok, hogy rá vagyok kényszerítve, h beszéljek... meg hát a nap nagy részében hallom, viszont én mondom ez sztem rajtam sokat nem segítene, ha egész nap angol filmeket hallgatnék, mert úgy jön ki a fülemen halandzsaként, ahogy bement, ha egyszerűen nem értem. Csak akkor miért nincs valami olyan program a suliba, hogy akkor legyen az a cél, hogy kényszerhelyzeteket próbáljanak mesterségesen előállítani. Valahogy ahhoz igazítva, mint, ahogy gyerekkorunkba, öntudatlanul, 0t belefektetve megtanultunk. És nem kéne akkor angolra járni se, nyelvtanozni, körmölni, házit írni, szótárt magolni, mert gyerekként se csináltuk, és látjuk, hogy szinte semmi eredménye lesz egy átlagos gyereknél. Mert gondolom gyerekként egyrészt hallod, másrészt próbálsz beszélni, de azért ezt se egész nap, kéne egy olyan program, ami naponta ezekbe a kényszerhelyzetekbe beledob, többször, random. Azért se nagyon értem, mert sose éltem még gyerek közelébe, de gondolom először még ők is gügyögnek, vagy próbálják megfogalmazni amit akarnak, ha hozzádszólnak, sokszor magyartalan is lesz, biztos meg van ennek egy fokozatossága, hogy mennyire bonyolult, összetett mondatokat tud. Valahogy ezt kéne, elkezdeni, akár már első osztályban, aztán mire elkezdenénk angolt tanulni, nálunk ez 3.-4. volt, addigra kb. 2-3 év alatt meg is kéne, h tanulja a gyerek a nyelvet, nem? Onnan meg elvileg egy idő után magától is tud fejlődni, legalábbis én arra emlékszem, h a magyarnál a suli segített kicsit amikor írni, olvasni akartam, de pld még 10, sőt még 14 évesen is borzalmasan írtam, fogalmaztam, nem használtam vesszőket... aztán ez javulgatott azzal, h gyakoroltam, angolnál az ember szeretné is gyakorolni, mert a neten úgyis mindig olvasni akar, vagy hozzászólni valamihez, csak az a baj, h nincs azon a szinten se, hogy úgy hozzászóljon, nem tartalomba, hanem nyelvtudásba, mint magyarba szólt volna 5 évesen kb. :D Mondjuk meg se érti.

2018. okt. 13. 04:05
1 2
 11/12 anonim ***** válasza:

Szerintem nem csupán a nyelvoktatás rossz, hanem úgy maga az egész oktatás szörnyű!


Izzadságszagú, kínkeserves, poroszos, túlterhelt stb.


(Most tekintsünk el a mellüket verdeső ovi végére már két nyelvvizsgával rendelkező delikvensektől, vagy azoktól a szerencsésektől, akik úgy szereztek 4 nyelvből nyelvvizsgát, hogy anyuci, apuci, nagyszülők más-más nemzetiségűek voltak és a gyerek x ideig itt meg ott éldegélt külföldön blabla vagy a kéttannyelvűsöktől, mivel azért ők vannak kevesebben.)


Az igazság az, hogy Magyarországon a kutya sem akarna idegen nyelvet tanulni, ha nem kellene a diplomához, vagy a munkájához.


A legtöbben nem is használják a nyelvet.


Megszerzik a nyelvvizsgát, aztán mivel nem használják, és alapvetően nincs is rá szükségük, nem dolgoznak olyan helyen, nem mennek külföldre stb, így el is felejtik.


(Sok embernek meg először inkább magyarul kellene rendesen megtanulnia, de az sem megy - elég csak megnézni némelyek helyesírását - nem baj, a fő, hogy meglegyen az angol középfok meg a diploma.)


Szóval én abban látom a problémát, hogy a magyaroknak nincs rá szükségük, hogy idegen nyelveket tanuljanak, ezért nincs motiváció és azért nem tudják rendesen megtanulni az idegen nyelvet, mert nincs az életben hozzá szituáció, sem sikerélmény.

Gyakorlás, eredmény nélkül meg hiába magoltatják a szavakat, nyelvtani szabályokat stb. ÉRTENI és BESZÉLNI kellene napi szinten, tehát: HASZNÁLNI MINDENKINEK!


De itt nem ez megy, hanem kiadják a nyelvtani bemagolandót, a rahedli fordítást az ókori rómaiakról, az életképtelen és a köznapi nyelvben egyáltalán nem helytálló bemagolandó szituációkat, órán azzal töltve az értékes időt, hogy a másik szerencsétlen makogását hallgassuk, aztán ha az ember szólni mer, hogy talán valami életszerűbbet tanuljunk már, vagy ne töltsük felesleges körökkel az időt, akkor még jól le is cseszi az idegbeteg tanerő.


És akkor min is csodálkozunk.


Egyébként én azt vettem észre, hogy a legtöbb angoltanár elavult módszerekkel dolgozik és soha életében nem is járt angol nyelvterületen - hát honnan a fenéből is tudná, hogy kint manapság hogy beszélnek?!


Ismerősök meg mikor a középfokú nyelvvizsgájukkal nagy büszkén kimennek, akkora égés van, hogy mégis semmit sem tudnak és nem értenek meg!


Fne esne a sok vizsgáztatásba, tanulásba, mert nem magoltatni kellene, hanem játékosan TANÍTANI, hogy aztán tudjon is valamit az a szerencsétlen, aki már leperkált neki egy csomó pénzt és ami után természetesen alig adózott a "nyelvtanár."


Azt mindenesetre már nagyon tudják, hogyan utáltassák meg az emberrel az idegen nyelvet és az akarat kevés a tanuláshoz, ha a módszer rossz és már a kedv is elszállt.

2018. okt. 13. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/12 anonim ***** válasza:

Saját példa a gimnáziumból:

angol: olyan vegyes csoportba kerültem, ahol volt, akinek meg volt a középfokú nyelvvizsgája, míg én kezdő szinten álltam. B1-es könyvből tanultunk, én semmit sem értettem belőle (egy olvasásértés kiszótárazása órákat vett igénybe), míg mások az órákon látványosan unatkoztak. A gimi után kezdtem magán órákra járni, végre a saját szintemen és tempómban tanulhatok, kezdem megszeretni a nyelvet. Kár, hogy havonta egy rakat pénzt kifizetek érte.

német: Ebből jó voltam, de a tanár kipécézett magának és közölte, hogy mennyire béna vagyok, sose hagyott érvényesülni, nem engedett beszélni, mindig lehúzott. Teljesen elvette az önbizalmamat. Érdekes, miután végeztem, azon a nyáron magamtól felkészültem a középfokú nyelvvizsgára, és ahhoz képest, hogy a tanár szerint semmit sem tudtam, elsőre átmentem, sőt a szóbelim 80 %-os lett. Azért jobban örültem volna, ha ezt az eredményt még az iskola évek alatt tudom produkálni.

2018. okt. 14. 18:02
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!