Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Speciális tanfolyamok » A targoncavezetői 3140-10...

Giant kérdése:

A targoncavezetői 3140-10 illetve a 3145-10 es modul szóbeli tételeket keresem kidolgozva! Akinek megvan az elküldené?

Figyelt kérdés

2012. jún. 10. 17:10
 1/5 anonim válasza:
Miért kell neked?
2012. okt. 6. 14:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 Nyuszi79 válasza:

Szóbeli Vizsgatevékenység (3145-10 Targoncavezetők speciális feladatai)


Tétel: 1


A darabáru fogalma: kisebb méretű áru, amely „darabonként” mozgatható és berakodható. Vagyis általában minden olyan áru, amelyek szállításához nincs szükség további különleges tartályra és amelyek szállíthatók tehergépkocsin, konténerben vagy repülőgépen.

A darabáru szállítástechnikai jellemzői: általában minden olyan áru, amelyek szállításához nincs szükség további különleges tartályra, és amelyek szállíthatók tehergépkocsin, konténerben vagy repülőgépen.

Targoncával szállítható darabáruk: konténerek, raklapok, szállítóládák (rekeszek).

Darabáruk rakatképzése: Van egyedi darabáru és egységrakományba foglalt darabáru. Az egyedi darabáruk lehetnek kisméretűek (20-50 kg) termékek, vagy nagyméretű (500-2000 kg) és tömegű egyedileg kezelhető tárolási egységek (bála, hordók, papírtekercsek). Az egységrakomány egyedi darabárukból vagy csomagolt ömlesztett anyagokból rakodó lapok, tároló ládák, stb. segítségével vagy egyéb módon (átkötözéssel, zsugorfóliázással) képzett mozgatási-tárolási egységek.


Tétel: 2


Teher helyes szállítása: a villára helyezve, villa tövétől 5-10 centiméterre felhelyezve, a terhelési diagramot nem túllépve történik.

A teher helyének előkészítése: a teher felvétele előtt szemrevételezni kell a teher letétének helyét. Szilárd talapzatra szabad letenni, meg kell győződni, hogy a lerakodó hely elbírja-e a teher súlyát (például Metro áruházban a polcokra gondolok), ne zavarja/akadályozza/veszélyeztesse a biztonságot (ne legyen útban).

Teherelhelyezés, rakatképzés szabályai: talapzatra szabad letenni, meg kell győződni, hogy a lerakodó hely elbírja-e a teher súlyát (például Metro áruházban a polcokra gondolok), ne zavarja/akadályozza/veszélyeztesse a biztonságot (ne legyen útban). Rakatképzés során figyelni kell, hogy a rakat egyben maradjon, ezért prégelt zsákot használnak és emellett nagyon erősen zsugorsapkázzák vagy strechfóliázzák a raklapot.

Tiltott teher lehelyezési helyek: Minden olyan hely, ahol akadályoz/zavar/veszélyeztet a teher. Kijáratok előtt, forgalmas helyen, olyan helyen, ahol nem szilárd a talaj, vagy nem bírja el biztonságosan a teher súlyát.


Tétel: 3


Közlekedési szabályok a munkaterületen belül: KRESZ szerint kell közlekedni, ahol nincsenek táblák, ott jobbkézszabály van. Veszélyes áru, tűzveszélyesség A-B-C-D-E. Ha van felfestve közlekedő sáv (a gyárakban), akkor azon belül szabad közlekedni. Mindenképp körültekintőnek kell lenni.

Gyalogos közlekedés a munkaterületen belül: csakis védőfelszerelésben (acélbetétes bakancs, munkaruha, munkavédelmi sisak) mehetünk munkaterületre. Körültekintően kell közlekedni.

Közlekedési útvonalak kijelölése: A közlekedési utak szélessége és a szabad magasság tegye lehetővé a gyalogosok és járművek biztonságos közlekedését, a közlekedési utak és pályák melletti biztonságos munkavégzést. Olyan munka- és tároló helyiségekben, ahol gyalogos- és járműforgalom van, illetőleg rendszeresen anyagot szállítanak, a közlekedési, illetőleg az anyagmozgatási útvonalakat meg kell jelölni, vagy el kell választani egymástól.

Tétel: 4


Veszélyek és egészségre ártalmas tényezők: Veszély: Az a mód, ahol egy tárgy vagy helyzet veszélyt okozhat. Veszélyes áru: olyan anyagok és tárgyak, amelyek szállítását az ADR/RID tiltja vagy csak feltételekkel engedik meg. Osztályozásuk: fizikai-kémiai alaptulajdonságuk alapján, toxikológiai tulajdonságuk alapján vagy a környezeti hatások alapján lehet.

Veszélyes anyagok tárolása: veszélyes anyagokat olyan vonatkozó előírások és technikai szabályok figyelembevételével szabad tárolni és raktározni, hogy az embereket és a környezetet ne veszélyeztessék. Emellett olyan intézkedéseket kell foganatosítani, hogy a visszaélések vagy a téves használat lehetősége ki legyen zárva. Veszélyes anyagokat csak áttekinthető módon lehet tárolni és raktározni.

Veszélyes anyagoknál használatos védőfelszerelések: A) Bőr és egészségvédelem: a védőfelszerelésnek a lehetséges veszélyezettségek mennyiségéhez és minőségéhez igazodnia kell. B) A szem védelme: A szem veszélyes anyagokkal semmiképpen sem érintkezhet, az anyagok szembe kerülését meg kell akadályozni. C) Légzésvédelem: gőzök elleni védekezéskor alkalmazni kell légszűrős légzésvédő álarcot (’A’ típusú légszűrőt vagy a káros gáz koncentrációjának megfelelő típusú gázszűrőt). Gőzök/aeroszolok és lebegő részecskék elleni védekezéséhez alkalmazni kell kombinált szűrős (gáz- és részecskeszűrő egyben) légzésvédő álarcot. A részecskeszűrő osztályát a káros gáz koncentrációjától függően kell megválasztani: inert anyagokkal szemben (P1), egészségkárosító anyagokkal szemben (P2), valamint mérgező és rákkeltő anyagokkal szemben (P3). Tartályokban és szűk helyeken csak friss levegős készülékekkel (amely független a környezet, munkahely légterétől) szabad dolgozni. A légzésvédő készülék kiválasztása során igazodni kell a viselő adottságaihoz, az adott környezeti feltételekhez, mint pl.: az alkalmazás környezetének légtere, a helyiség adottságai, a munkavégzés időtartama, stb.. Ezeket a tényezőket munkavégzés előtt minden esetben tisztázni kell.


Tétel: 5


Ömlesztett anyag fogalma: Azok a különböző szemcsenagyságú, de egynemű anyagok, amelyeket nagyobb tömegekben, rendezetlenül és csomagolatlanul mozgatnak, szállítanak. Pl.: homok, szén, cement, termények, stb.. Jellemzői: térfogatsúly, természetes rézsűszög, súrlódási szög.

Ömlesztett anyagok mozgatása: halmozott anyagoknál szállítószalaggal, szállítócsigával, serleges elevátorral, pneumatikus úton vagy különféle emelőgépekkel, markolókkal, kanalakkal, stb.. Egységrakományoknál: zsákok, konténerek, tartályok, hordók alkalmazásával, emelőgépekkel, targoncákkal.

Ömlesztett anyagok tárolása: tárolhatók ömlesztve és valamilyen csomagolóeszközök felhasználásával, egységrakományban. Tárolhatók prizmákban. Gabonát, napraforgót silókban tárolják.

Ömlesztett anyagokra vonatkozó biztonságtechnikai előírások: Ahol lehet, ott egységrakományt kell képezni. Ügyelni kell, hogy ne szórjuk szét. Szóródásmentesség, súlypont megválasztása, stabilitás megvalósítása. Alapvető biztonság, 5 méteres sugarú távolság megtartása.


Tétel: 6


Targonca teheremelő szerkezete, terhelési diagram: A targonca teheremelő szerkezete a villa. Terhelési diagram egy derékszögű koordinátarendszerben is szemléltethető. X tengelyen mínuszban a távolság (mm-ben általában), Y tengelyen a terhelhető súly (kg-ban általában). Ívelt vonallal. Ahogy nő a villától a távolság, úgy csökken (négyzetesen azt hiszem) a terhelhetőség.

Biztonsági szerkezetek: rögzítő fék, olvadó biztosítékok, felborulás elleni stabilitás, hidraulikánál és pneumatikánál a szelepek és biztonsági szelepek, elektromos főkapcsoló.

Biztonsági berendezések ellenőrzése: Olvadó biztosítékok ellenőrzése, rögzítő fék ellenőrzése, szelepek ellenőrzése.


Tétel: 7


Targonca futóművének ismertetése: négy kerék, melyek közül a villa felőli a motor által meghajtott, a hátsó kerekek pedig a kanyarodást segítik, a hátsó kanyarodás miatt jobb manőverezhetőség, kisebb fordulási ív. A kerekek lehetnek tömör, illetve tömlős gumival ellátva.

Targoncák irányítása: az irány megválasztása menetváltóval történik (előre/hátra), kanyarodást kormánnyal vezéreljük, ami a hátsó kerekeket fordítja, pedálok: (némelyiknél) kuplung, fék, gáz. A villák vezérlése karokkal történik. Villa magasságát szabályzó kar, villa döntöttségét szabályzó kar, kiegészítő karok lehetnek például villa fordítását vezérlő kar, oldalirányú mozgását/eltolását vezérlő kar.

Targoncák futóművének vizsgálata: nem lyukas-e a gumi, nem repedezett, nincsenek rajta kidudorodások, nincs „megülve” a targonca féloldalasan (tengelytörés).

Emelőgép-napló vezetése: használt időtartam, dátum, esetleges hibák, kezelő aláírása, esetleg elérhetősége.


Tétel: 8


Targoncák irányító és munkavégző szervei: kormány, karok, hidraulikus szivattyú (folyadék), pneumatikus szivattyú (gáz), elektromos/benzines/gázos/dízel motor.

Szerkezeti egységek működése: karok, pedálok, kormány segítségével, hidraulikus és pneumatikus szivattyúk munkájával. Karok működésé, pedálok működése, kormány működése (hátsó kerekek vezérlése).

Biztonságtechnikai előírások: ha bármilyen rendellenességet tapasztalunk, azonnal le kell állítani a gép működését, a gép naplójába beírni a hibát, a hiba javítását. Pl.: ereszti az olajat, „rugózik” a hidraulika,

2013. szept. 25. 10:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 Nyuszi79 válasza:

Tétel: 9


Irányító személy karjelzései: Irányítási feladattal olyan személyt kell megbízni, aki képes a feladat elvégzésére. Jelentés és leírás:

a. FIGYELEM, figyelemutalás a következő karjelzésre: karok vízszintesen kinyújtva, tenyerek előre fordítva.

b. ÁLLJ, Mozgás megszakítása vagy befejezése: jobb kar felfelé, a tenyér előre néz.

c. VÉGE, A munkafolyamat vége: a két kéz mellmagasságban összefogva.

d. FEL: jobb kar felfelé mutat, a tenyér fölfelé néz, lassan köröz.

e. LE: jobb kar lefelé mutat, a tenyér befelé néz, lassan köröz.

f. FÜGGŐLEGES TÁVOLSÁG: a kezek mutatják a távolságot.

g. ELŐRE: mindkét kar behajlítva, a tenyerek felfelé néznek, az alsó karok lassú mozgásokat végeznek a test irányába.

h. HÁTRA: mindkét kar behajlítva, a tenyerek lefelé néznek, az alsó karok lassú mozgásokat végeznek a testtől távolodva.

i. A JELET ADÓTÓL JOBBRA: a jobb kar vízszintesen kinyújtva, a tenyér lefelé néz, a kéz lassú mozgásokat végez jobb felé.

j. A JELET ADÓTÓL BALRA: a bal kar vízszintesen kinyújtva, a tenyér lefelé néz, a kéz lassú mozgásokat végez balra-

k. VÍZSZINTES TÁVOLSÁG: a kezek mutatják a távolságot.

l. VIGYÁZZ! Azonnal állj!: mindkét kar felfelé mutat, a tenyerek előre néznek.

m. GYORSAN: A megfelelő karjelzés gyorsabban végezve.

n. LASSAN: A megfelelő karjelzés gyorsabban végezve.

Teher lejtőn való mozgatása: amennyiben felfelé vagy lefelé halad a lejtőn, a rakományt mindig úgy szállítsa, hogy az felfelé legyen.

Kötöző eszközök kiválasztása: a kötöző feladata a teherfelvevő eszköz helyes kiválasztása, alkalmazása, a terhek biztonságos felerősítése, rögzítése és – amennyiben az üzemeltető ettől eltérően nem rendelkezett – a darukezelő irányítása.

Kötöző eszköz ellenőrzése: még felemelés előtt szemrevételezni, hiányosságokat keresni. Acélsodrony, kötél, spanifer (racsnis kötél). Szemrevételezés, bármilyen legkisebb sérülést javítani, cserélni kell. Súlypontot középre helyezni. Terhelhetőség ellenőrzése. Erők (igénybevételek): húzás, nyomás, hajlítás, csavarás. Védőeszközök használata.


Tétel: 10


A munkaszerelékek fajtái: villahosszabbító, Y villaegyesítő, vagyis a gyári tartozékok, melyek a gépkönyvben szerepelnek.

A munkaszerelékek felszerelése a targoncára: leírás szerint kell felszerelni, ahogy a munkaszerelék mellékelt útmutatójában az szerepel.

A munkaszerelékek rögzítése: stabilan, lötyögésmentesen, biztonságosan kell rögzíteni a baleset elkerülése végett.

Munkaszerelékek használatának szabályai: A felszerelhető készülékekre e szabvány megfelelő fejeze­teit kell alkalmazni. A munkaszerelék gyártója által megengedett, kg-ban megadott legnagyobb teher és tömegközéppont­távolság (ahol szükséges), amelyet a munkaszerelék általános üzemelési feltételek mellett kezel.


Tétel: 11


A veszélyes hulladék típusai: olajak (hidraolika, motor, hajtómű), zsírok, kipufogógáz, akkumulátor (sósav).

A veszélyes hulladék fogalma: A veszélyes hulladék fogalmát a 102/1996. számú Kormányrendelet így határozza meg: „Veszélyes hulladék az a hulladék, amely, vagy amelynek bármely összetevője, illetve átalakulási terméke a jelen rendeletben meghatározott veszélyességi jellemzők valamelyikével rendelkezik, és a veszélyes összetevő olyan koncentrációban van jelen, hogy ezáltal az élővilágra, az emberi életre és egészségre, a környezet bármely elemére veszélyt jelent, illetve nem megfelelő tárolása és kezelése esetében károsító hatást fejt ki.”

Veszélyes hulladékok tulajdonságai: környezetre, emberre, állatra, növényekre, élővilágra kártékony hatásúak.

A veszélyes hulladékok kezelése: az arra kijelölt átvevőhelyekre szabad leadni. Ha a környezetbe jutott valamilyen baleset folytán, a tisztításáról, semlegesítéséről gondoskodni kell.


Tétel: 12


Az adott targonca hajtásláncának ismertetése: Hajtáskapcsolat, motor, tengelykapcsoló, differenciálmű, szűrők, olajozás, zsír.

Energiaátviteli módok: hidraulikus és pneumatikus, csigák használata, mechanikus, fogaskerék.

Biztonsági berendezések ismertetése: biztonsági szelepek hidraulikánál és pneumatikánál, olvadó biztosítékok, elektromos főkapcsoló, rögzítő fék, fényjelző berendezések, műszerfali visszajelző berendezések.


Tétel: 13


Egységrakomány fogalma: egyedi darabárukból vagy csomagolt, ömlesztett anyagokból rakodólapok, tároló ládák, stb. segítségével vagy egyéb módon (átkötés, zsugorfóliázás) képzett mozgatási-tárolási egységek.

Egységrakomány előnyei és hátrányai: Előnyei: könnyen mozgatható és tárolható, átlátható, helykihasználtság, logisztikai költségek csökkentése. Hátrányai: megbontása során újracsomagolás szükséges a szállításuk előtt, ami többletköltséggel jár.

Egységrakomány képzése, rögzítése, tárolása: konténerek, raklapok, szállítóládák. Rögzítése: kötésben való elhelyezés, a csomagrétegek közti tapadóerő növelése csúszásgátló anyagok használatával, ragasztóanyagokkal, érdesített felületű csomagolóeszközökkel. Rögzítésük a szállítójárműben: hézag nélküli rakodás, hézagok kitöltése hosszirányban, párnázó anyagokkal, felfújható légpárnákkal, keresztirányú rögzítő rudakkal, kiékeléssel, kitámasztással. Módszerei: rögzítés nélkül kialakított áru halmaz (általában téglák), átkötés, kötegelés, hálós egységrakomány képzés.


Tétel: 14


Gázüzemű motorok üzemanyag ellátó rendszere: általában gázpalackok biztosítják az üzemanyagot, melynek cseréjét csakis engedéllyel rendelkező személy hajthatja végre. Általában benzines rendszerről átalakított targoncák a gáz üzemű targoncák a költséghatékonyság növelése érdekében. A gázpalack nyomásszabályzón keresztül csatlakozik a motorhoz, benzin üzeműről gázosra átalakított targoncánál van egy kezelőfelület, mely mágnes szelepeket vezérel. Választható általában a kapcsolón a benzin-üres-gáz üzemmód, valamint egy szívató is található rajta. Korszerűbb kapcsolók még a gáztartály töltöttségéről is tájékoztatnak, általában LED-ek segítségével (4 LED világít: tele, 2 LED félig, 0 LED üres).

Gázüzemű targoncák biztonsági előírásai: gázpalackot csakis az cserélhet, akinek arra engedélye van. A gáz üzemű targonca leállítása a gázpalack elzárásával történik, hogy a csövekben ne maradjon nyomás. Elzárás után a csövekben lévő, nyomás alatt lévő gázt kidolgozza és lefullad magától. Gáz üzemű targonca csakis kültéren, jól szellőző helyen történhet a káros anyagok kibocsátása miatt (CO, CO2, stb.).

Gázüzemű targoncák indítása és szabályos leállítása: általában benzin üzemmel indítják a targoncát, majd hidegindítás után automatikusan vagy kézileg átállnak a gáz fogyasztására. Ha a benzin üzemmód nem elérhető, akkor a mágnes szelep vezérlőjén a gázszívatót kell használni. A gáz üzemű targonca leállítása a gázpalack elzárásával történik, hogy a csövekben ne maradjon nyomás. Elzárás után a csövekben lévő, nyomás alatt lévő gázt kidolgozza és lefullad magától.


Tétel: 15


Személyemelő kosarak használatának feltételei: Csak akkor szabad személyt emelni a targoncával, ha a gyártó nyilatkozata alapján a targonca erre alkalmas, és erre le is vizsgáztatták a gépet. Villamos vezetékek 10 méteres sugarú körzetében tilos az emelő berendezést személyemelésre használni. Csak olyan térben szabad munkakosárral személyeket emelni, ahol az erősáramú vezetékekre történő ráhatás kizárt.

Személyemelő kosár kialakítása, rögzítése:érvényes rendelkezéseknek megfelelően felépített és személyszállításra alkalmas legyen, a munkakosár beszerelésénél a felhasználó üzemnek ellenőriznie kell, hogy rajta van-e a biztonságra vonatkozó vizsgálati szám, amelynek érvényességét az interneten ellenőrizni lehet. A munkáskosáron nem szabad szerkezeti átalakításokat végezni. Veszélyességi vizsgálatot kell végrehajtani a munkakosár alkalmazásakor. A munkakosarat csak korlátozottan, azaz csak bizonyos munkákhoz szabad használni. A munkakosarat csak ellensúllyal és tolórudas targoncával szabad felemelni. A munkakosarat csak olyan targoncával szabad használni, melynek szállítóképessége a teljes terhelési diagram tartományában legalább egy tonna. A munkakosarak emelésére alkalmazott emelő-villás targoncákat speciális jelöléssel kell ellátni. A targoncát két egymástól független eszközzel (pl.: kéthevederes lánccal), valamint a hidraulikus hengereken csőtörés elleni biztosítással kell ellátni.

Személyemelés szabályai: A munkakosárral csak leengedet állapotban lehet közlekedni. Emelni csak függőleges állásban szabad. Nem szabad elhagyni a vezetőnek a targoncát. Féket be kell húzni. Nem szabad a kosarat magasítani. Személyemelésnél alkalmazott védőeszközök: rögzítő fék, csőtörés elleni biztosítás, két egymástól független emelőeszköz (kéthevederes lánc).



Szabó Zoli. 2013.09.25

2013. szept. 25. 10:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 fari88 válasza:
Esetleg a Földmunka-rakodó és szállítógép kezelők tétel kidolgozása nincs meg ? ( 3144-10 )A targoncavezetői nagyon igényes és kidolgozott munka!!!
2013. nov. 19. 21:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim válasza:
Esetleg meg van neked a 3140-10es vagy a 3141-10es modul kidolgozott válaszai?
2014. márc. 3. 17:22
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!