Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Mi értelme van a középiskoláknak?

Mi értelme van a középiskoláknak?

Figyelt kérdés
Ugyan azt az anyagot veszik át mint általánosban. Csak elpazarolt 4 év. Miért nem lehet mindjárt a felső oktatás felé menni?

2016. júl. 11. 00:27
1 2 3 4 5
 31/47 A kérdező kommentje:

# 30

"Színvonalas érettségi kéne, és akkor nem lenne akkora a kihullási arány.

Az érettségizők számát kb. az ötödére kell visszaszorítani, mert a jelenleg alkalmazott gyakorlat értelmetlen ebben a formában."


Akkor ezt hogy kell értelmezni ???


Éedekes hogy mindenki ragaszkodik az éretségihez, de senki se tudja megindokolni miért.


(Én nem pontoztam senkit)

2016. nov. 12. 16:49
 32/47 anonim ***** válasza:

Szó szerint kell értelmezni, mind igaz.


"Éedekes hogy mindenki ragaszkodik az éretségihez, de senki se tudja megindokolni miért."


Dehogynem, én megindoklom: A tömegképzés miatt, ilyen egyszerű...

2016. nov. 12. 17:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 33/47 A kérdező kommentje:

Mire gondolsz a tömegképzés alatt? Elvileg amit mindenki megszerezhet az gyorsan elértéktelenid. És nem ragaszkodnának hozzá.


Nem igazán tudlak követni egyik helyen azt írod hogy szigoritanád az éretsigit Utána azt hogy nem. Leírnád hogy te hogy változtatnád a rendszert?

2016. nov. 12. 17:45
 34/47 anonim ***** válasza:

"Mire gondolsz a tömegképzés alatt?"


Indokolatlan tömeges képzés a felsőoktatásban.



"Elvileg amit mindenki megszerezhet az gyorsan elértéktelenid.


És nem ragaszkodnának hozzá."


Így van, de mivel tömegképzés alakult ki, nyílván egyre többen


ragaszkodnak hozzá.

Habár ez inkább fordítva lenne igaz, de visszacsatolás van a


rendszerben...


"Nem igazán tudlak követni egyik helyen azt írod hogy


szigoritanád az éretsigit Utána azt hogy nem."


Semmi ilyesmit nem írtam eddig. Általános és közismert


megállapításokat tettem.


"Leírnád hogy te hogy változtatnád a rendszert?"



Leírom, nem lesz rövid, de mivel kb. egy óráig gépeltem, illik


elolvasni...


Az általános iskolában 5. évfolyamtól kötelezően bevezetném a


fizika, kémia és technika tanrárgyakat, heti 2 órában. Ez nem


többletidőben nyilvánulna meg, mivel a humán tárgyak óraszámát


ennek megfelelően csökkenteném.


A fizika és kémia oktatás ezekben az évfolyamokban sokkal inkább


egyfajta gondolkodásmód és szemléletmód kialakítását célozná


meg, nem pedig a tankönyvek bemagolását.


A két tárgy annak megszerettetését tűzné ki célul, ill. hogy


napjainkban, pl. otthonunkban hol találkozunk fizikával,


kémiával.

Emellett a tárgyak egyfajta kultúrtörténetet is tartalmaznának,


a diákok megismernék, hogy egy-egy fizikai jelenség felfedezése


mégis mihez kötődik.


Ezek a tanórák gyakran tartalmaznának filmlevetítést, ahol pl.


Öveges Prof. kísérletei kerülnének levetítésre.


Sajnos ha ma egy diáknak annyit mondanak hogy Öveges, vagy


Delta, vagy Mindenki iskolája, semmit nem mond nekik.



A technika órák keretében főleg gyakorlati dolgokat tanulnának a


diákok, úgy mint régen. A lányok megtanulhatnának kézimunkázni


(pl. himezés, goblejnvarrás, stb.) vagy éppen varrni akár gépen,


az iskola felszereltségétől függően.

A fiúk megtanulhatnának barkácsolni, szerelni alapvető dolgokat.


De érdeklődés alapján nemtől függetlenül bármit


megtanulhatnának. Hogyan kell forrasztani, fűrészelni, vagy


éppen egy villamos kapcsolót bekötni és még sok más érdekesség


van.


Néhány egyszerű, mindenki által használt berendezés működését is


megtanulhatnák. Pl. honnan lesz a csapból melegvíz, hogyan lesz


meg a lakás melege, hogyan működik a lámpa, vagy éppen mitől


megy az autó.


Ezek szerintem alapvető dolgok, amiket mindenkinek illene


tudnia, viszont ha pl. most egy érettségizőstől megkérdeznéd,


hogyan működik a wc-tartály, esélyes hogy nem tudná, pedig nem


egy bonyolult szerkezet de mégis nagy találmány!


Ezeket a dolgokat azért is érdemes ilyen korosztálynak tanítani,


mert ekkor még fogékonyak, jó esetben akár még érdeklődőek is,


ha ők is látják, hogy ezek kézzel is megfogható, jól érthető


ismeretek.


Ezzel később a mindennapi életben is gyakran előforduló probléma


megelőzhető lenne. Pl. mit csináljunk, hogy a mosógép 3 év


múlva ne legyen kuka, mert totál vizköves, miért használjunk


gőzölős vasalóhoz ioncserélt vizet vagy éppen hogyan tudjuk


minimalizálni lakásunk villany és/vagy fűtésköltségét.


Ezenfelűl a délutáni órákban igénytől függően különböző


szakköröket alakítanák ki az iskola felszereltségétől ill.


pedagógusi kapacitástól függően, hogy mindenki megtalálhassa azt


a területet, ami felé jobban érdeklődik.


Például lenne kézimunka szakkör, sütés-főzés szakkör, barkácsoló


szakkörök.

Persze más tárgyakból is adnék rá lehetőséget lehetne akár


történelemszakkör, matematika szakkör, vagy idegennyelv szakkör.

Utóbbi napjainkban amúgy is fontos lenne, mivel sok helyen


alapkövetelmény, nyelvet tanulni meg amúgy is fiatalkorában tud


az ember legkönnyebben tanulni.



A középfokú képzést teljes mértékben szakosítanám.

Vélhetően általános iskola végére kialakulna a diákban, hogy


mégis merre tovább.


Csak szakközépiskolák, szakgimnáziumok, és szakiskolák lennének.


A szakiskolákban kimondottan szakmát lehetne kitanulni 3 év


alatt, szorosan együttműködve az érintett cégekkel, rendszeres


szakmai gyakorlattal.


A szakközépiskolai és szakgimnázium szintén három éves lenne, a


szakközépiskolákban szakmai orientációs tárgyak, valamint az


ezekhez kötődő alaptárgyak lennének.

3 év képzés után a képzés érettségivel zárulna.

Érettségi után a szakközépiskola tovább 1 vagy 2 év keretében


technikumi képzést biztosítana, amely során technikumi


képesítést lehetne szerezni. (Ez most kb. az 5-el kezdődő okj-s


képzéseknek felelne meg).


A szakgimnáziumok képzése teljes mértékben tagozatosítva lenne.


Ált.iskola után konkrétan egy tagozatra lehetne jelentkezni, pl.


fizika tagozat, kémia tagozat, irodalom -és nyelvtan tagozat,


stb.


Minden tagozatnak lenne egy főtárgya, pl. a történelem


tagozatnak a történelem.

A főtárgyat heti 5 órában oktatnák. Emellett kötelezően


választható és szabadon választható tárgyak lennének.


A kötelezően választható alatt azt értem, hogy minden tagozathoz


rendelkezésre állna egy táblázat, amiben meghatároznák, hogy


milyen tárgyakat lehet tanulni az adott tagozaton, és adott


lenne, hogy hetente ezek hány órában vannak megtartva.

Pl. a történelem tagozaton nyelvtan óra heti x óra.


Heti 15 órának megfelelő tárgyat kéne ezekből választani


minimum. Aki ennél többet szeretne, az is megengedett lenne.


A szabadon választható tárgy bármi lehetne,


érdeklődéstől/kapacitástól függően, heti min. 4 tanórában.


Ezek mellett heti 3 órában kötelező testnevelés óra lenne, amely


hetente egy alkalommal, egybevonva lenne megtartva.


További heti 4 órában kötelező idegennyelv-oktatás lenne.

Ez kiscsoportokban kerülne megtartásra, egy csoport létszáma 6-8


főben lenne maximalizálni.

3 év után így mindenki bátran állna a nyelvvizsga elé, ami


kötelező is lenne.

Hogy ki milyen nyelvet szeretne tanulni, opcionális lenne


érdeklődéstől és pedagógusi kapacitástól függően.


Aki előbb leteszi a középfokú nyelvvizsgát, mint 3 év, annak nem


lenne kötelező a továbbiakban nyelvórára járni.

Viszont a lehetőség adott lenne, egy másik csoporthoz


csatlakozva felsőfokú nyelvvizsgáig eljutni, vagy akár egy másik


nyelvet tanulni.


Ez összesen hetente 31 kötelező órát jelent, ami szerintem


reális. A tanórák úgy lennének beosztva, hogy a hét legalább egy


napján (célszerűen pénteken) 13 óra utánra kötelező tanóra ne


essen.


Érdeklődésnek/kapacitásnak megfelelően a délutánok során


különböző választható szakkörök lennének, pl. sportszakkör, stb.


A tagozatokon belűli átjárhatóságot igénytől és kapacitástól


függően teljesen szabaddá tenném, sikeres szinkülönbözeti vizsga


esetén (írásban és szóban).


Hasonlóan a szakgimnázium, szakközépiskola és szakiskola közötti


átjárásra is lenne mód. A feltétel a sikeres szintkülönbözeti


vizsga.


Az érettségi rendszer teljesen másképp lenne, mint most.

Érettségit csak a szakgimnázium és a szakközépiskola adna. A


kétszintű érettségit (részben) megszüntetném.


Csak matematikából lenne két szint, ezek: alapszint és


normálszint.


Alapszintből mindenkinek kötelező lenne az érettségi, kivéve


azokat akik szakközépiskolában tanulnak és szakjukhoz


kapcsolódik a matematika vagy szakgimnázium olyan tagozatára


járnak, melynek főtárgya a matematika, vagy a kötelezően


választahtó tárgyak tartalmazzák, ezek a diákok ugyanis


normálszintű matekérettségit tennének.


Mindkét változatnál a matekérettségi 6-8 feladatból állna.


Mind az alap, mind pedig a normálszintű matematika érettségi


feladtait egy-egy példatár tartalmazná, hivatalos megoldással


együtt.

Ez a példatár kb. 500 példát tartalmazna.


Az érettségi feladatok pedig ebből lennének kiválasztva. (hogy


melyik, azt persze előre nem tujuk, évente más és más).


A matematikán kívül további 3 kötelező érettségi tantárgy lenne.


Ezeket a tárgyakat teljesen szabadon lehetne választani, azzal a


megkötéssel, hogy tartalmaznia kell a főtárgyat is, kivéve


annak, akinek a matek alapból főtárgy volt, ill. a


szakközépiskolásokat, mivel náluk nincs főtárgy.



Így összesen 4 érettségi tárgy lenne, amely kötelező. (Aki


szeretne, többet is választhat).


A tárgyak kiválasztásánál viszont arra kell figyelni, hogy aki


továbbtanulni szándékozik, az adott felsőoktatási intézmény mit


vár el.


A felvételi eljárás egységesítését teljes mértékben


megszüntetném. Kizárólag a felsőoktatási intézmény határozná meg


a feltételeket, így a felvételi teljesen speciális és egyedi is


lehet.


Erről előre tájékozódni kéne.


Idegennyelvből megszüntetném az érettségit, mivel az érettségi


kiadásának a feltétele a megszerzett középfokú nyelvvizsga


lenne.


(Ez nem okozna gondot, mivel a korábban említett kiscsoportos


tanórák tipikusan a nyelvvizsgára készítené fel a diákokat.

2016. nov. 13. 05:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 35/47 A kérdező kommentje:
Ezek már most is léteznek.
2016. nov. 13. 12:46
 36/47 anonim ***** válasza:
Konkrétan?
2016. nov. 13. 13:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 37/47 A kérdező kommentje:

Konkrétan ezek megvannak 95%-ban sok helyen most is. Gyakorlatilag semmilyen változást nem jelentenek.


Az egységes felvételi eljárás megszünttése pedig mért lenne jó? Pl ha pesten megjelölsz három egyetemet akkor háromszor föl kell menned pestre kitölteni a tesztjüket. ha követelnek szóbelit az még plusz pár nap. Ez elég sok pénz a semmire, leszervezni stb. Ráadásúl rengeteg vissza élésre ad lehetőséget. Pl ha valaki meg tudja szerezni a korábbi évi feladatokat máris hatalmas elönyben van. stb

2016. nov. 13. 14:19
 38/47 anonim ***** válasza:

"Konkrétan ezek megvannak 95%-ban sok helyen most is. Gyakorlatilag semmilyen változást nem jelentenek."


Szerintem meg nincsenek meg95%-ban, talán végig sem olvastad...


"Az egységes felvételi eljárás megszünttése pedig mért lenne jó? Pl ha pesten megjelölsz három egyetemet akkor háromszor föl kell menned pestre kitölteni a tesztjüket. ha követelnek szóbelit az még plusz pár nap. Ez elég sok pénz a semmire, leszervezni stb."


Azért lenne jó, mert a felsőoktatási intézmények saját meglátásuk szerint alkotnák meg, hogy kiket vesznek fel.

Az általam leírt módszer nem zárja ki az érettségi alapján történő felvételt.


Ez legfeljebb egy napot venne igénybe, mivel az írásbeli feladatsorokat úgymond "vidéken" is meg lehetne írni. Szóbel ami egy nap, igazolhatja a diák a tudását, ennyi...



"Ráadásúl rengeteg vissza élésre ad lehetőséget. Pl ha valaki meg tudja szerezni a korábbi évi feladatokat máris hatalmas elönyben van. stb"


És mire megy vele ha megszerzi?!

Sőt legálisan elérhetővé tenném a korábbi feladatsorokat.


A 70-es években még létezett olyan felsőoktatási tájékoztató kézikönyv, ami konkrétan a fizika, matematika, műszaki rajz korábbi felvételi feladatait tartalmazta, ha pl. valaki mérnökire ment.


Úgy gondolom, nincs abban semmi rossz, ha előre megmondják mire lehet számítani.

Sőt hasznos is, mivel akkor annak megfelelően készülhet a diák.

2016. nov. 13. 16:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 39/47 A kérdező kommentje:

Szerinted mik azok amik jelenleg nem teljesülnek ezek közöl amit írtál?


Még mindig nem hoztál fel semmilyen érvet mért lenne jobb ha az egyetemek felvételiztetnének. Mivel jobb hogy az egyetem csinál egy tesztet. Az éretségi helyet?

2016. nov. 13. 16:22
 40/47 anonim ***** válasza:

"Szerinted mik azok amik jelenleg nem teljesülnek ezek közöl amit írtál? "


Szinte semelyik...


"Még mindig nem hoztál fel semmilyen érvet mért lenne jobb ha az egyetemek felvételiztetnének. Mivel jobb hogy az egyetem csinál egy tesztet. Az éretségi helyet?"


Nem hoztam fel érvet, de nem is állítottam egyik válaszomban sem , hogy az lenne jobb.

Pusztán több lehetőséget adnék nekik.

Hogy nekik jó-e az érettségi alapján történő felvétel, vagy nem, és külön felvételit szerveznek (ahogy még a 70-es években is volt) az már az ő döntésük lenne, hiszen a szakmailag hozzáértő emberek is inkább az egyetemeken vannak, minthogy a buta felvis rendszerben...



És amúgy nem tesztet kéne csinálni, hanem behívni minden egyes felvételizőt, kiállítani a táblához, aztán ott bizonyítson!


Szóban minden kiderülne minden, ki mennyire képzett. Persze tudom én, ehhez idő kell, de lusta mindenki, meg nincs rá kapacitás...

2016. nov. 13. 18:45
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!