Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Művészetek » Az akkordok és hangjegyek...

Az akkordok és hangjegyek között mi a kapcsolat?

Figyelt kérdés

2018. aug. 2. 07:44
1 2 3
 11/27 Waff ***** válasza:

"Pedig egy csomó helyzetben két hangot is akkordnak értelmezünk." Erre tudnál mondani példákat?


"...ha zongorán leütsz egy C és egy E hangot, akkor bizony meg fog szólalni a felhangok között egy G is"

Ha megszólaltatod akármelyik zenei hangot annak megszólalnak a felharmonikusai is. Tehát ha leütöd a C-hangot akkor a felhangjai közül legerősebben az F,E és G hangok szólalnak meg az egyéb felharmonikusai közül. Valójában ebből datálódik hogy az ember így építi az akkordokat.

"Jazz-zeneelméletben a tiszta kvintet szinte mindig kihagyják az akkordból, mert az úgyis ott van, nem igaz?" Ezzel az erővel nem is kellene akkordokat megszólaltatni, elég lenne csak hangokat játszani, hisz a terce és a kvintje úgyis benne van a felhangjaiba....

2018. aug. 4. 21:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/27 Mojjo ***** válasza:

@10:

"Pedig egy csomó helyzetben két hangot is akkordnak értelmezünk."


Két hangot _néha_ szokás "hiányos akkord"-nak nevezni, így akkordként értelmezni. Ettől függetlenül, ha simán akkord-ot mondunk, mindenféle kiegészítés (lsd: hiányos) nélkül, akkor három, vagy több hang együttesére gondolunk.


"ha zongorán leütsz egy C és egy E hangot, akkor bizony meg fog szólalni a felhangok között egy G is"


Csak ha fent van a G húrok tompítója. Azaz, ha játszol G hangot is - de hát akor eleve megszólalna -, vagy ha használod a fortepedált. Egyébként nem fog.


"Jazz-zeneelméletben a tiszta kvintet szinte mindig kihagyják az akkordból, mert az úgyis ott van, nem igaz? Ezzel megdől az, hogy minden esetben legalább 3 hang kell hozzá."


Nem. Egyrészt ez nem igaz minden esetben, amikor meg igaz, akkor ezzel pont, hogy alátámasztod, hogy 3 hang kell hozzá, nem megdöntöd. Gondold át egy kicsit újra. Ha a rezonancia jelensége miatt megszólal a G hang a hangszerünkön, amikor a C-ét és az E-t játszuk, az azt jelenti, hogy lesz egy hallható G hangunk is. Hisz megszólalt, ott van. Így milyen hangokat hallunk megszólalni? C-t, E-t és G-t. Jé, pont a hármat, ami a C-dúr hangot alkotja, nem pedig kettőt, csak a C-t és az E-t. Szóval ez esetben is három hang kellett hozzá és három hangunk van.

Ezen kívül sok hangszernél eleve nem játszik szerepet a rezonancia - egy skótdudán próbáld ki, vagy akár egy szájharminikán, hogy a C-re vajon megszólal-e a G -, ahol meg játszik, ott sok esetben eleve tompítunk, így, vagy úgy. Gitárnál is, zongoránál is. Így könnyen lehet, hogy nem szólal meg a G, így pedig nem jön létre a C-dúr akkordunk.


"Szóval nem elég csak az, hogy 3 hang megszólaljon, bizonyos értelmezés szerint a hangoknak "együtt kell csengeniük". Ha leütök egy C-t, mellé egy C#-t,és egy D-t, az nem biztos, hogy akkord."


De az, akkord, a te definíciód szerint is. Ha ezeket leütöd, akkor együtt fognak csengeni, hisz egymás mellett ütötted le őket.


"de nem vagyok benne biztos, hogy ha leütünk random x+2 hangot (x>0), akkor azt már akkordnak nevezzük"


És x∈N :) Pedig biztos lehetsz benne.


"Persze kezdőknek én is úgy tanítom"


Tanítasz?


"legalább 3 különböző hangnak kell benne lennie, de lehet egy hangból több is, így nem kell megijedni, hogy hat húrt pengetsz, pedig hármashangzatot mondtak"


Legalább 3 különböző ABC-s hangnak kell lennie, nem 3 különböző frekvenciájú hangnak. Nagy különbség.

2018. aug. 4. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/27 Waff ***** válasza:
Akkor is megszólal a G hang, ha lent van a tompító, hisz a C hangban eleve benne van. Ha nincs tompítva a G akkor is azért szólal meg (a G hang leütése nélkül is) mert a C-t leütve a benne felharmonikusként hangzó G-hang frekvenciája megrezegteti magát a G hang(ok) húrjait.
2018. aug. 4. 22:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/27 anonim ***** válasza:

Milyen példát mondjak? Bach kétszólamú invencióit is végig szokták elemezni a zeneelmélet szakosok, hangzatok szerint (bár ha jól tudom, ők horizontálisan is keresnek hangzatokat, nem tudom, nem vagyok zeneelmélet szakos). De hogy egy egyszerű példát mondjak, a klasszikus zenei összhangzattanban a G H D F (G-domináns szeptim) akkordnak a szabályos oldása C-C-C-E, három alap, egy terc. ez zongorán leütve egy nagyterc, de abban a zenei környezetben, domináns szeptim után ez egy C-dúr akkord. Vagy egy másik példa, klasszikus gitáros szerző, két szólamban e-mollban a következőt írta le, egymás alá írom az egyszerre megszólaló hangokat

H - H - E - D# - E

H - A - G - F# - E


Egyetemen ezt is kielemeztük akkordok szerint. Tudom-tudom, hülyeséget tanítottak, meg amúgy sem értünk hozzá, én csak leírtam azt, ahogy én tanultam, és én tudom, de nem akarok senkit meggyőzni. :D


A C legközelebbi felhangjai között ezek szerepelnek:

C c g c' e' g' a'# c"

Egyrészt az F nincs benne (majd csak később) másrészt az oktáv után a kvint az első hang, ami már más abc-s hang, de megszólal, ezért szokás kihagyni. Én nem vagyok jazz-zenész, de tőlük tudom, hogy a tiszta kvintet nagyon ritkán játsszák bele az akkordba, ezért őket kell számonkérni :D mégcsak nem is a saját véleményem, jazz zenészektől tanultam.


"Csak ha fent van a G húrok tompítója. Azaz, ha játszol "G hangot is - de hát akor eleve megszólalna -, vagy ha használod a fortepedált. Egyébként nem fog."


Ez nem igaz, egy húr megpengetésével is megszólalnak a felhangok (csak nyilván a húr alaphangja hangosabb, ezért nem halljuk úgy ki külön, de nem egy frekvencia szólal meg


Igazad van, jazzben azért is hagyják ki a kvintet, mert ott alap, hogy bejátszanak még több hangot, tovább építkezve, ezért ott kihagyható. A fenti példa viszont mutatja, hogy szerintem miért lehet a C,E-t is akkordként értelmezni


Ahogy én leírtam, hogy értelmezem, és értelmezzük az akkordot, az együttzengés nem csak azt jelenti, hogy egy időben megszólal, hanem hogy a hangok összecsengenek (igen, akkor is ha disszonáns a hangzat). De ez egy hosszú, és szerintem nem termékeny vita lenne. Mi a helyzet a clusterekkel? Van aki azt is akkordnak hívja, van aki meg véletlenül sem. Nincs jelentősége, hogy mit hogy nevezünk.


És persze, tudom, hogy három különböző abc-s hang, és nem három különböző frekvenciájú hang. Próbáltam egyszerűen leírni..:D

2018. aug. 4. 22:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/27 Mojjo ***** válasza:
@13: Jogos-jogos.
2018. aug. 4. 22:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/27 anonim ***** válasza:
De amire gondolok, és te is említettél, az igazából a hiányos akkord. Van aki szerint az szigorúan csak hangköz, szerintem meg hangnemen belül teljes akkordmenetet végig lehet játszani két szólamban. ezeknek már nincs jelentősége szerintem, csak elméleti dolgok, hogy ki hogy értelmezi ugyanazokat a dolgokat :)
2018. aug. 4. 22:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/27 Mojjo ***** válasza:

@14:

"Egyetemen ezt is kielemeztük akkordok szerint."


Leírnád ezt a kielemzést röviden? Érdekelne.


"Tudom-tudom, hülyeséget tanítottak, meg amúgy sem értünk hozzá"


Ugyanmár. Nem hiszem, hogy bármelyikünk így állna hozzá az eszmecseréhez. Ha a vitapartnernek igaza van, az csak jó, hisz megtudhatunk valami újat. Szóval, de, kifejezetten megkérnélek, hogy próbálj meggyőzni :)


"Ez nem igaz, egy húr megpengetésével is megszólalnak a felhangok"


Ahogy Waffnak is írtam, igaz, jogos.


"Én nem vagyok jazz-zenész, de tőlük tudom, hogy a tiszta kvintet nagyon ritkán játsszák bele az akkordba"


Ennek mindenképp utánanézek. Furának hangzik mindenképp, de a világ néha fura. De ilyen alapon egy darab húr megpengetésével is már akkordunk lesz.


"A fenti példa viszont mutatja, hogy szerintem miért lehet a C,E-t is akkordként értelmezni"


A benne foglalt és megszólaló G miatt - de így továbbra is három hangunk van és pont azért értelmezzük akkordként, mert ott van a harmadik is. Még ha furán-sután is.


"Nincs jelentősége, hogy mit hogy nevezünk."


Amíg mindenki tudja, miről beszélünk. De ha egy-egy fogalom alatt mindenki mást ért éd máshogy értelmezi, akkor ez eléggé ellehetetleníti a párbeszédet, illetve a témáról való egzakt, egyértelmű diskurzust. Azaz félreértések igen jóféle táptalaja lehet.


"tudom, hogy három különböző abc-s hang, és nem három különböző frekvenciájú hang. Próbáltam egyszerűen leírni..:D"


Okok, tiszta sor, én értettelek félre.

2018. aug. 4. 22:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 Mojjo ***** válasza:
(Off, de ha már itt vagyunk: a jazz egy egészen különleges, furcsa, de érdekes és izgalmas világ. Az utóbbi időben egyre inkabb kezdtem úgy érezni, hogy kicsit bele kéne merülni, mert s.gghülye vagyok hozzá minden téren. És ez a beszélgetés csak megerősített ebben. Már abban, hogy el kellene kezdeni foglalkozni vele.)
2018. aug. 4. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/27 anonim ***** válasza:

Hát, amit leírtam azt például úgy elemezném (de javítsatok ki, ha tévedek) e-mollban, fokszámok szerint, hogy:


V - V2 - I6 - V64 - I (így érthető? Nem tudom használni az alsó és felső indexeket)


Nem nagyon tudnám megindokolni, hogy miért pont ezek, mármint hogy mi a szabály, de szerintem a fokszámsor az jó. Sokszor előfordul az is, hogy többféleképpen lehetne értelmezni, de nem akarom belemenni olyanba, amiben nem vagyok egészen biztos. :D


"Ugyanmár. Nem hiszem, hogy bármelyikünk így állna hozzá az eszmecseréhez. Ha a vitapartnernek igaza van, az csak jó, hisz megtudhatunk valami újat. Szóval, de, kifejezetten megkérnélek, hogy próbálj meggyőzni :)"


persze, világos, nem is neked szólt, csak néha az oldalon látok olyan kommenteket, ahol az intézményesített zeneoktatást lenézik (sokszor sajnos jogosan), aztán ez átmegy oda, hogy a képzett gitárosok mind lelketlenek. :D ezért nem is szoktam hozzászólni ilyen témákhoz, csak nagyon ritkán :)


" De ilyen alapon egy darab húr megpengetésével is már akkordunk lesz. " -

nézd meg a C felhangjait: C c g c' e' g' a'# c" d" e" f"# g" (tovább is van, de ebből is látszik), az alaphang után a kvint az első új abc-s hang, másrészt az a leggyakoribb felhang az alaphangon kívül, gondolom ezért olyan "erős"


Valaki kérdezte, hogy akkor ha leütjük az összes billentyűt egyszerre, az is akkord?

Gondolom bizonyos megközelítésben igen, de én sem nevezném annak. Nem tudom, így lettem nevelve :D

itt egy Stockhausen részlet:

https://www.youtube.com/watch?v=r_3q3_VdVz8

én nem tudnám azt mondani, hogy akkordokat játszik. :D

ellenben, c-dúrban ha leírok egy ilyet, megint két szólamban, hogy

e c a d C

C A F G C

nekem ez egy sima I-VI-V-I. (bár igazad van, itt is többnyire a kvint marad ki)


az az igazság, hogy ez az egész csak egy vélemény, annyira nem foglalkoztam ezekkel a kérdésekkel, hogy pontosan mi lehet, vagy mi nem, simán az eddigi tapasztalataimból táplálkozok, és szolfézstanárok között is van értelmezésbeli különbség, úgyhogy igazat adok minden más véleménynek is :)

2018. aug. 4. 22:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 Mojjo ***** válasza:

Ha valakit érdekel, már most találtam egy releváns fórumtémát:

[link]

2018. aug. 4. 22:53
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!