Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mit ír a Biblia Deborah-ról,...

Mit ír a Biblia Deborah-ról, ki ő, mi a jelentősége?

Figyelt kérdés

2021. szept. 21. 16:39
 1/10 KZitus ***** válasza:
100%

Szia

Két Debóráról (Deborah) ír a Biblia.

1. Az egyik Rebeka dajkája. Amikor Rebeka elhagyta apjának, Betuelnek a házát, hogy Palesztinában férjhez menjen Izsákhoz, Debóra vele tartott (1Mó 24:59).

2. A másik prófétanő Izraelben, Lappidót felesége (Bírák 4:4).

melyikről kérdezel?

2021. szept. 21. 18:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:
Mindkettőről, ha lehet, pár gondolatot.
2021. szept. 21. 18:52
 3/10 KZitus ***** válasza:
100%

1. Miután évekig Izsák családjánál szolgált, Jákob családjához került, talán Rebeka halála után. Nyilvánvalóan úgy 125 évvel Rebeka és Izsák házasságkötése után Debóra meghalt, és eltemették egy nagy fa alá Bételben. A fának adott név (Allon-Bákut, azaz ’a sírás terebélyes fája’) azt jelzi, hogy Jákob és a családja nagyon megszerette Debórát: 1Mózes 35:8.

2. Egy időben bírákat neveztek ki, hogy megoldják a nép vitás ügyeit.

Tizenkét férfin kívül a Biblia megemlíti még Deborát, Élit, és Sámuelt is a bíráskodással kapcsolatban (Bírák 4:4; 1Sámuel 4:16–18; 7:15, 16). Debora azonban elsősorban prófétanőként szerepel, és neve Bárák bíró nevével kapcsolódik össze, aki különleges vezető szerepet töltött be a nép elnyomás alól való megszabadításában. Hasonlóképpen, Éli elsősorban főpap, nem pedig olyan ’szabadító’, aki Izraelt a csatában szabadságra vezette volna (Nehémiás 9:27). Ennélfogva, bár Debora és Éli részt vett Izrael megítélésében, de indokolt, ha mégsem soroljuk a közé a 12 férfi közé, akiket egyértelműen és kifejezetten abból a célból ’támasztott’ Isten, hogy bírókként működjenek.

Bővebben Debóráról és Bárákról.

Debóra, egy prófétanő hívatja Bárákot, hogy átadja neki Jehova üzenetét. Ezt mondja:

– Vigyél magaddal 10 000 férfit, és menjetek Jábin hadserege ellen a Kison-patakhoz! Ott legyőzöd Siserát, Jábin seregének vezérét.

– Csak akkor megyek, ha velem jössz – válaszol Bárák.

– Veled megyek, de tudd meg, hogy nem te ölöd meg Siserát. Jehova azt mondta, hogy egy asszony végez vele.

Debóra Bárákkal és a seregével a Tábor-hegyre megy, hogy felkészüljenek a csatára. Amint Sisera ezt megtudja, összehívja a csapatait, és harci szekereikkel elindulnak a völgybe. Debóra ezt mondja Báráknak: „Jehova ma győztessé tesz.” Bárák és a 10 000 férfi megindulnak a hegyről Sisera hatalmas serege felé.

Ezután Jehova megárasztja a Kison-patakot. Az ellenség harci szekerei beleragadnak a sárba, úgyhogy Sisera otthagy mindent, és elfut. Bárák és a katonái győznek, de Sisera nem hal meg. Elmenekül, és egy asszony, Jáhel sátrában rejtőzik el. Jáhel tejet ad neki, és betakarja egy takaróval. A férfi a kimerültségtől azonnal elalszik. Ezután Jáhel beoson a sátorba, és egy sátorcöveket üt Sisera fejébe. Sisera rögtön meghal.

Bárák és Debóra énekkel dicséri Jehovát

Bárák keresi Siserát. Jáhel kimegy a sátor elé, és ezt mondja neki: „Gyere be, megmutatom a férfit, akit keresel.” Bárák bemegy, és holtan találja Siserát. Bárák és Debóra énekkel dicsérik Jehovát, amiért az izraeliták legyőzték az ellenségeiket.

2021. szept. 21. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 A kérdező kommentje:
Nagyon köszönöm az infókat! Rendes vagy!
2021. szept. 21. 19:18
 5/10 anonim ***** válasza:

"Tizenkét férfin kívül a Biblia megemlíti még Deborát, Élit, és Sámuelt is a bíráskodással kapcsolatban (Bírák 4:4; 1Sámuel 4:16–18; 7:15, 16). Debora azonban elsősorban prófétanőként szerepel, és neve Bárák bíró nevével kapcsolódik össze, aki különleges vezető szerepet töltött be a nép elnyomás alól való megszabadításában. Hasonlóképpen, Éli elsősorban főpap, nem pedig olyan ’szabadító’, aki Izraelt a csatában szabadságra vezette volna (Nehémiás 9:27). Ennélfogva, bár Debora és Éli részt vett Izrael megítélésében, de indokolt, ha mégsem soroljuk a közé a 12 férfi közé, akiket egyértelműen és kifejezetten abból a célból ’támasztott’ Isten, hogy bírókként működjenek."


Ezt honnan vetted? Milyen alapon nem sorolod Deborát a bírák közé, amikor a Biblia annak nevezi, viszont Bárákot egyértelműen bírának nevezed, miközben a Biblia egy szóval sem nevezi annak! Keresd ki nekem hol írja a Biblia, hogy Bárák bíra volt! Nem az a kétséges, hogy Debóra a bírák közé tartozott, hanem az, hogy Bárák közéjük tartozott-e egyáltalán. Én nem is hiszem, hogy az volt, mivel konkrétan csak azt csinálta, amit a Debóra mondott neki. Naftali törzsének vezetője volt, de még a Biblia sem nevezi bírának. Mit ír a Biblia? "Ebben az időben Lappidot felesége, Debora prófétaasszony bíráskodott Izraelben. (Teljesen egyértelmű megfogalmazás!) Ráma és Bétel között, Efraim hegyén ült törvényt, a Debora-pálmafa alatt, és Izrael fiai hozzá mentek peres ügyeikkel. Elküldött és magához hívatta a naftalibeli Kedesből Abinoám fiát, Bárákot, és így szólt hozzá: „Ezt parancsolja az Úr, Izrael Istene: Menj fel a Tábor hegyére, és vigyél magaddal tízezer embert Naftali és Zebulun fiai közül. Felvonultatom ellened a Kison-patakhoz Sziszerát, Jábin seregének vezérét, szekereivel és csapataival együtt, és a kezedbe adom.” Bárák így válaszolt neki: „Ha velem jössz, elmegyek, ha azonban nem jössz velem, nem megyek, mert nem tudom, hogy az Úr angyala melyik napon viszi sikerre ügyemet.” " Bír 4:4-7 Szóval nem csak, hogy ő ítélt és hozzá jártak tanácsért, de konkrétan hivatta Bárákot és utasítgatta, hogy "Ezt, meg ezt mondta az Úr, csináld meg!" Erre Bárák, aki szerinted bíra volt, közölte, hogyha nem jön vele Debóra is, ő meg se mozdul. Tulajdonképpen nem Bárák vezetett, ő csak végrehajtotta Debóra utasításait és egyedül el se mert menni harcolni. És mit énekelnek a győzelem után? "A falvak kihaltak Izraelben. S kihaltak is maradtak, míg te, Debora nem jöttél, föl nem keltél, Izraelnek anyja." Bír 5:7-8 Tehát ki kellett fel ebben az időben és jött és csinált valamit? Debóra. Persze, Báráknak is volt benne szerepe, de ez a rész tulajdonképpen nem róla szól, nem ő van bíraként említve. Nem úgy kezdődik, hogy és "Ebben az időben Debóra és Bárák voltak a bírák Izraelben." és elkezdi mesélni a történetüket... Nem, úgy kezdődik, mint a többi biró története. Izrael megint rosszat tett, megint szorongatásuk lett, megint Istenhez kiáltottak és kaptak szabadítót és jön a neve és a története, hogy hogy harcolt. Debóra mivel nő volt nem ő harcolt személyesen, az Bárák volt, hanem Debóra irányította az Úr segítségével az ütközetet. Ez van kifejtve. És a vége is teljesen ugyanazt a sémát követi, mint a többinél: "És béke lett az országban negyven esztendeig."

Ez is tetszik: "megemlíti még Deborát", jócskán megemlíti, egyike a "nagy bíráknak", olyan értelemben, hogy részletesen szó van róla. (Ilyenek még Otniel, Ehud, Gedeon, Jefte és Sámson), Samgár, Tola, Jáir, Ibsán, Elon és Abdon, na ők azok, akik csak megvannak említve a Bírák könyvében. Olvastad is a Bírák könyvét vagy ezt egyszerűen idemásoltad valahonnan? Kérlek olvasd el újra és gondold át, amit írtam.



S"ámuelt is a bíráskodással kapcsolatban"



S"ámuel egész életében Izráel bírája volt. 16Évről évre körbejárta Bételt, Gilgált és Micpát, és igazságot szolgáltatott Izráelnek mindezeken a helyeken. 17De mindig visszatért Rámába, mert ott volt a háza, és ott is igazságot szolgáltatott Izráelnek, és ott épített oltárt az ÚRnak." 1 Sám 7:15-17 Lényegében IIzrael utolsó bírája volt, vele zárzul a bírák kora.

2021. szept. 22. 02:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen!
2021. szept. 22. 06:27
 7/10 anonim ***** válasza:

5. válaszoló vagyok. Debóra prófétanő még abból a szempontból is érdekes, hogy ha valaki egyben elolvassa a Bibliát és figyel, észreveszi, hogy tulajdonképpen ő az első, akit Mózes ideje óta konkrétan prófétának nevez a Biblia. Ő prófétanő és Izrael egyik bírája volt, ahogy azt idéztem is.

Ő nagyon érdekes alak a Bibliában, pont azért mert látjuk, hogy nőként mennyi címe volt, mennyi mindent csinált. Próféta volt és ez egyfelől bizonyítja a női próféták létezését, másfelől, mutatja, hogy a női és férfi próféták között nem tesz különbséget a Biblia, a szavuk egyforma súllyal hat, ugyanúgy Isten üzenetét közvetítik. Báráknak szemmel láthatóan eszébe nem volt vitatni, amit Debóra mond, sőt Debóra hívatta és odament. Tehát egyértelműen tisztelték és elismerték, amit mond. Ezen kívül mint láthatjuk, ítélkezett is és levezényelt egy csatát. Ez azért nőként egyértelmű jelentőséggel bír, hiába próbálja KZitus kisebbíteni a szerepét.

2021. szept. 22. 16:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:
7. Igen, igazán érdekes és figyelemreméltó, nagyon köszönöm!
2021. szept. 22. 16:46
 9/10 KZitus ***** válasza:

#5

Józsué halála után Izrael eltért az igaz imádattól és más népek bántalmazását szenvedte el. A Bírák 2:16. verse ezt mondja: „Akkor Jehova bírákat támasztott és azok megszabadították őket fosztogatóik kezéből.” Jehova első bíróként vagy ’szabadítóként’ név szerint Otnielt támasztotta (Bírák 3:9). Őt követte: Ehud, Sámgár, Bárák, Gedeon, Tóla, Jáir, Jefte, Ibsán, Élon, Abdon, és Sámson.


Mint előzőleg említettem, tizenkét férfin kívül a Biblia megemlíti még Deborát, Élit, és Sámuelt is a bíráskodással kapcsolatban (Bírák 4:4; 1Sámuel 4:16–18; 7:15, 16). Debora azonban ELSŐSORBAN prófétanőként szerepel, és neve Bárák bíró nevével kapcsolódik össze, aki különleges vezető szerepet töltött be a nép elnyomás alól való megszabadításában.

2021. szept. 22. 20:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:

"Őt követte: Ehud, Sámgár, Bárák, Gedeon, Tóla, Jáir, Jefte, Ibsán, Élon, Abdon, és Sámson."

Oké, és ezt honnan veszed? Idéznéd kérlek? Nincs ilyen felsorolás a Bibliában. Mivel a Bírák 3:9-et említetted Otniel kapcsán egy pillanatra komolyan azt hittem, hogy rosszul emlékeztem és van valahol egy felsorolás, ahol Bárák a bírák között van említve. Látod milyen meggyőző vagy? Én nem zárkózom el az igazságtól, ha tudsz cáfolni, elhiszem. De azután megnéztem az idézett részt és rájöttem, hogy nem, továbbra sincs alapja annak, amit mondasz.

Igen, jól hivatkozol rá, ez a rész vezeti be a Bírák könyvét és magyarázza el a bírák korának a lényegét, mindegy segítve az olvasót a minta meglátásában, majd elkezdi mesélni a konkrét eseteket, igen, kezdve Otniel történetével.

"Akkor bírákat támasztott az ÚR, és azok megszabadították őket fosztogatóik kezéből. De bíráikra sem hallgattak, hanem más istenekkel paráználkodtak, és azokat imádták. Hamar letértek arról az útról, amelyen őseik jártak, akik hallgattak az ÚR parancsolataira. Ők nem így cselekedtek. Mert amikor az ÚR bírákat támasztott nekik, maga az ÚR volt a bíróval, és megszabadította őket ellenségeik kezéből, amíg az a bíró élt. Megkönyörült rajtuk az ÚR, amikor panaszkodtak nyomorgatóik és sanyargatóik miatt. De amikor meghalt a bíró, ismét romlottabbak lettek őseiknél, mert más istenek után jártak, azokat tisztelték, és azokat imádták. Nem hagytak fel cselekedeteikkel és megátalkodott magatartásukkal." Bír 2:16-19 Épp ebből is látszik, hogy Debóra a bírák közé tarozott.


"Debora azonban ELSŐSORBAN prófétanőként szerepel, és neve Bárák bíró nevével kapcsolódik össze, aki különleges vezető szerepet töltött be a nép elnyomás alól való megszabadításában."

Igen, olvastam amit írtál és leírhatod még párszor ugyanazt, de ezzel nem leszünk előrébb, mivel nem magyarázod meg, hogy mire alapozod, amit írsz. Szóval a kérdésem továbbra is ugyanaz. Mire alapozod ezt, azt hogy nem indokolt Debórát a bírák közé sorolni és azt, hogy indokolt Bárákot a bírák közé sorolni? Értem, nem írod, hogy nem volt bíró, csak éppenséggel fel sem sorolod most sem, mert szerinted inkább prófétanő volt. Nem lehetett mindkettő? Mint mondjuk Sámuel, aki próféta volt, de bíró is? Miért kell ez a vagy-vagy, nem értem. Miért kell Debórát lecserélni egy olyan férfira, akiről ki sem derül a Bibliában, hogy egyáltalán nevezhető-e bírónak? Én csak ezt nem értem. De nekem végül is mindegy, gondolj, amit akarsz.

2021. szept. 22. 21:36
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!