Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A mahájánának vannak gyökerei...

A mahájánának vannak gyökerei korábbi tanokban? Vissza lehet őket vezetni korai buddhista közösségekhez, illetve a Buddhához vagy a tanítványaihoz?

Figyelt kérdés

Az irodalomtudósok, történészek, filozófusok és valláskutatók mit gondolnak erről?


A mahájána buddhizmus sajátos szentiratai a mahájána szútrák, ugyanakkor elfogadják a páli kánont is szentiratok gyűjteményének. A kánon lényegében ebben tér el a théraváda/hínajána és a mahájána buddhizmusok között: előbbi csak a Tipitakát ismeri el hiteles szentiratoknak, míg utóbbi a mahájána szútrákat is. A gyakorlatban pedig értelemszerűen a mahájána a mahájána szútrákra alapoz, illetve ezeket tekinti alaptanoknak.


A hínajánát/théravádát gyakran szokták a legöregebb, legrégebbi buddhista irányzatnak, ösvénynek nevezni, mivel egyenesen a Buddhától, valamint a tanítványaitól és a nagyon korai buddhista közösségekhez kötik. A legtöbb kutató ezzel egyetért, mivel ha nem is a Buddha életéből származnak a szutták, hanem a többségét a negyedik buddhista zsinat idejében jegyezték le, akkor is van egy hagyományozás, ami alapján vissza lehet ezeket a szövegeket vezetni ennyire korai szakaszig. A korábbi zsinatokon is szó szerint adták át a történeteket, amelyeket sok esetben kántáltak.


Ezzel szemben a mahájána szútrák keletkezése az irodalomtudósok és nyelvészek szerint kb. 350-400 évvel a Buddha halála után történt, mivel a nyelvezetük egyértelműen egy későbbi szanszkrit.


Ugyanakkor feltehető a mahájána tanításoknál is, hogy az alapjai már korábban is léteztek a korai buddhista közösségekben, valamint itt is van egy tanítási láncolat, ami alapján korábbi tanításokról beszélhetünk?


Azt tudom, hogy a vadzsrajána buddhizmus kapcsán vannak pretantrikus buddhista szövegek és gyakorlatok, ami alapján kijelenthető, hogy a vadzsrajána alapjai, kiindulópontjai korábban is léteztek a buddhisták körében, mind a mahájána buddhizmusban (a korai vadzsrajána - amit a kelet-ázsiai vadzsrajána képvisel - egyenesen a késői mahájána tanok misztikus fejlődése), mind pedig a hínajána/théraváda buddhizmusban.


A mahájának is vannak korai előzményei, elfogadható hitelesnek?



márc. 19. 20:27
1 2 3
 1/23 feketepeter ***** válasza:
100%
Ahogy en tudom, a mahajanara ugy tekinthetunk, mint egyfajta reformaciora. Az eredeti tanokhoz, szovegekhez huek maradtak, azonban uj szovegek is keletkeztek mahajana tanitoktol, melyeknek igy nyilvanvaloan nem lehet korabbi forrasuk. Sok esetben a megvaltozott tarsadalom kerdeseire feleltek, ezert jelleguk mas, mint a korabbi tanoke, de a kiindulopontjuk minden esetben Buddha, es az ido es a vita probajat ki nem allt szovegek mara mar feledesbe merultek.
márc. 20. 06:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/23 anonim ***** válasza:
100%

Buddha nem azonos Sziddhartával.

A tanítások szempontjából ez számít.

A tanítás a tudatól, tudatosságról szól nem hitről.

Buddha a megvilágosodott. A buddhista tanok viszont nem a megvilágosodott tanai, hanem a megvolágosodásé.

Ahogy Patandzsáli megfogalmazza Isvarával kapcsolatban:

1.26 sa pūrveṣām-api-guruḥ kālena-anavacchedāt


A tanítás forrása idő által nem korlátozott.


A megvilágosodásnak számos útja van.

márc. 20. 07:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/23 feketepeter ***** válasza:
100%
Igy van, ahogy #2 ramutatott, a tanitas nem attol hiteles, hogy egy korabbi mester is mondta, hanem attol, hogy igaz.
márc. 20. 07:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/23 anonim ***** válasza:
56%

A mahájána valóban reformáció, valóban köze sincs a történelmi Buddhához. Annyit fűznék még hozzá, hogy a páli kánon esetében is jó fél évezred eltelt a Buddha halála és az első leírás között, így egyáltalán nem olyan egyértelmű, hogy mi az eredeti tanítás és mi nem. Konszenzus pedig nincs, hogy a théraváda a legősibb, leghitelesebb irányzat volna. Rengeteg egymással versengő irányzat közül ez maradt meg, de csak ennyi.


Illetve felejtsük el, hogy a hínajána a théraváda szinonimája (nem leszólásból, rengeteg egyetemi tanár is rosszul vagy félreérthetően használja, tankapujáról ne is beszéljünk). Nem az. És nem csak polkorrektség, hanem tényleges faktuálisan téves. A "hínajána" szónak csak mahájána szóhasználatban van értelme, mivel eleve ők találták ki a kifejezést. Hínajána szóval a mahájána kialakulásakor létező ortodox iskolákat illették, tehát értelme sincs iderángatni a modern théravádát. A hínajána egyedül történelmi kontextusban értelmezhető, de még ott is szerencsésebb a srávakajána kifejezést használni.

márc. 20. 08:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/23 anonim ***** válasza:

3-as

Igen, erről van szó.


A tudásnak három forrása van:

személyes megtapasztalás

következtetés (az elsőből)

hitelse személy


De a megülönböztetik a tudás két fajtáját.

A megvilágosodás a megvalósított tudásból fakad. Az utóbbi pedig személyes internalizált megértést, azaz megélést jelent.

A különböző tanítási renszerek lényege nem az, hogy elmondják mi a megvilágosodás, hanem az, hogy a sokféle embernek utbaigazítást adnak arra, miként juthatnak a személyes megélésre.

röviden ismét:

A megvalósított tudásra sok út vezet.

márc. 20. 09:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/23 A kérdező kommentje:

#4.

"A mahájána valóban reformáció, valóban köze sincs a történelmi Buddhához."


Ez egyértelműen a théraváda buddhistákra jellemző kijelentés, ami történetesen önellentmondásos. Ha reformáció, akkor nyilvánvalóan az eredeti tanokhoz való visszatérést célozták a kor szelleméhez mérten a mahájána tanítók.


"Annyit fűznék még hozzá, hogy a páli kánon esetében is jó fél évezred eltelt a Buddha halála és az első leírás között, így egyáltalán nem olyan egyértelmű, hogy mi az eredeti tanítás és mi nem."


Kevesebb, mint fél évezred. Másrészt az irodalomtudósok szerint teljes bizonysággal kijelenthető, hogy az egyes szutták eltérő korokban kerültek lejegyzésre, azonban bizonyos, hogy szigorú láncolaton keresztül továbbították a szövegeket a szerzetesek. A negyediket megelőző zsinatokon is ismertek voltak ezek a történetek és tanítások, és már ekkor Ánandától és a tanítványoktól eredeztették mindezt a szerzetesek.

márc. 20. 17:32
 7/23 A kérdező kommentje:

#6.

Szintén hülyeség hitelességről beszélni tudományos kérdésben, hiszen a történettudománynak nem tiszte eldönteni egy vallás hitelességét. Ettől függetlenül ez a legősibb irányzat, ez TÉNY. Ezt történészként hallottam. Mondom ezt úgy, hogy nem vagyok théravádin, de még igazából az is kérdéses, hogy buddhistának lehet-e nevezni.

márc. 20. 17:38
 8/23 anonim ***** válasza:

1) Akármi is volt a mahájána "reformerek" szándéka, azt azért hadd lehessen már kimondani, hogy a mahájána szútrák nem a történelmi Buddhától származnak. Ebben aligha lehet vita közöttünk.


2) Ez a "szigorú láncolat" nem jelent konkrétan semmit azon kívül, hogy hihetetlen jó memóriájuk volt. Ettől még simán hozzá lehetett tenni a szövegekhez vagy kézenfekvő módon elfelejteni belőle dolgokat. A szent szövegek mindig mindenhol szervesen fejlődnek.


3) A hagyomány nem autoritatív, ha a valóságra vagyunk kíváncsiak. Magát komolyan vevő ember pl. nem hiszi el, hogy Ánanda szavalta el a teljes szuttapitakát - ez ugye a hagyomány. Ennek is lehetett valamilyen valós előzménye, mondjuk hogy Ánanda igen jól emlékezett a mestere tanításaira, amiknek a felidézéséből később kialakultak a ma is ismert szuttaformátumok.

márc. 20. 17:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/23 A kérdező kommentje:
Ez olyan leegyszerűsítve, minta összemosnád a katolicizmus és az ortodoxia hitelességét és ősiségét. Törtészként hazudnék, ha az időszalagon a baptizmust korábbra helyezném, mint a katolicizmust és az ortodoxiát. Nem ezek a legősibb keresztény tanok, de ezek jelenleg a legkorábban létrejöttek. Ezzel én nem kérdőjelezem meg mondjuk a baptizmus hitelességét. Sőt, pusztán a kijelentés alapján lehetne hitelesebb is, hiszen a régebbi irányzatoknak több idejük volt eltorzulni.
márc. 20. 17:53
 10/23 A kérdező kommentje:
9. válaszom a 8. folytatása.
márc. 20. 17:53
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!