Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Milyen a buddhista lélekelképz...

Milyen a buddhista lélekelképzelés?

Figyelt kérdés

Talán a vallás kategóriába kellett volna, de sokan inkább filozófiának látják, mintsem vallásnak. A kérdésem már csak azért is fontos (számomra) mert az én általam ismert elképzelés szerint teljesen összeférhetetlen a lélekkel kapcsolatos elképzelésük a vallásgyakorlataikkal.


Mire is gondolok? Azt biztosan tudom, hogy nem hisznek egy örök lélekben, de az átmeneti tudat alakulásáról milyen elképzelések vannak? Tudtommal úgy gondolják (a buddhisták általános, hagyományos felfogásában) hogy a lélek (tehát a szubjektum, az "én vagyok" effektusért felelős metafizikai dolog) a halál pillanatában úgymond darabokra törik, "lélekszilánkokká", és más halottak lélekdarabjaival új szubjektumokat hoznak létre. Jól értelmezem, ezt így képzeli el az általános buddhista filozófia?


Mert ha igen, komoly probléma adódik: ugyanis a halálomat követően tutira megszűnök létezni, ergo elérem a Nirvánát, a létből való kitörlődést. De így értelmét vesztik a vallási gyakorlatok, meditációk, stb.-ik, hiszen bármilyen életet is éljek, a halálomat követően megszűnök létezni.


Remélem érthető volt a problémám... Az értelmes válaszokat előre is köszönöm!



2016. febr. 2. 10:45
 1/6 anonim ***** válasza:
100%

"úgymond darabokra törik, "lélekszilánkokká", és más halottak lélekdarabjaival új szubjektumokat hoznak létre"

Ezt nem így képzelik. Egy lélek az egy lélek, nem töredezik.

Hogy mi megy át belőle a következő életre - na, ez kérdéses. Az emlékek általában nem.


"elérem a Nirvánát, a létből való kitörlődést. De így értelmét vesztik a vallási gyakorlatok, meditációk"

CSAK akkor éred el, ha már tökéletesen megy a meditáció is (meg még sok minden).

2016. febr. 2. 12:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm a választ. Tudsz még valamit erről a lélekfolyamról (ha jól emlékszem így hívják), ami szerint az előző életünkkel meg is egyezünk, meg nem is. Mint ahogy egy gyertyát meggyújtunk egy másikról, így a két gyertya azonos, mivel okozati-kontinuumot alkotnak, ugyanakkor különböznek is. Ebből az elképzelésükből is gondoltam, hogy ezek szerint a szubjektum megszűnik létezni, és új szubjektumok keletkeznek.
2016. febr. 2. 17:10
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

"így a két gyertya azonos"

Semmi közük egymáshoz - ami abból is látszik, hogy a második gyertya ugyanúgy ég, akárhogyan is gyújtod meg.

A többi pedig értelmetlen, amit írtál.

A lélekvándorlásban a lélek általában csak a sorsát viszi magával, ami az előző életeitől is függ.

Nem tudni, hogy mi és hogyan fejlődik közben benne.

2016. febr. 2. 21:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:

Ezeket nem én találtam ki, hanem a buddhista filozófia állítja, én is tudom hogy nincs értelme.


[link]

2016. febr. 3. 10:04
 5/6 Angelo84 ***** válasza:
100%

Szia.


Az úgynevezett általános buddhista filozófia megnevez egy örökkévaló/öröktől fogva létező "valamit". A történetek szerint Guatama Sziddharta (történelmi Buddha) is ezt a maradandó dolgot akarta megtalálni.

Ez a maradandó dolog egy "középpont és határok nélküli időtlen tudatosság".


Ez a "középpont és határok nélküli időtlen tudatosság" "ölt testeket" és jelenít meg bármit. Az ember esetében arról van szó, hogy ez a "középpont és határok nélküli időtlen tudatosság" (továbbiakban Tudatnak nevezem) megtestesül (inkarnálódik), és ez a megtestesülés során individualitásnak ad teret, de fontos megjegyezni, hogy az individuum nem különbözik a Tudattól. Az individuum pedig a testeket/érzéseket/gondolatokat, mint ruhákat ölti magára, magát meg is tévesztve, és tévesen a testtel - jobb esetben egy szeparált lélekkel - azonosítja magát. Amikor meghal (biológiai halál) az individuum, akkor az aktuális inkarnációban felhalmozott érzések/gondolatok következményeit (karma) és az abból megtanultakat (pszichológiai értelemben) viszi tovább egy következő inkarnációra (reinkarnáció). Ez a folyamat gyakorlatilag addig tart, amíg egy adott individuum meg nem tapasztalja teljes egészében Önmagát, vagyis a Tudatot, amíg fel nem ismeri, hogy végső soron önmaga a Tudat. Ekkor beszélünk megvilágosodásról, vagy ekkor beszélhetünk a Nirvánáról, a véglegese megszűnésről. Megszűnés alatt pedig azt értjük, hogy az illuzórikus "én" érzet szűnik meg, a hamis "én", a tévedés/nemtudás.


A meditációs gyakorlatok pedig pontosan ezt szorgalmazzák, ugyanis, amikor az ember meditációs gyakorlatot végez, akkor a tudatát elcsendesíti, akadályozva abban, hogy ide-oda száguldozzon, akadályozva abban, hogy a téves "én" gondolataival/érzéseivel azonosuljon, ezzel koptatva ez utóbbinak a hatását és egyre "közelebb kerülve" a megvilágosodott/tényleges tudatállapothoz, a Tudathoz.

2016. febr. 3. 18:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 feketepeter ***** válasza:

Halalkor az ot halmaz, amely az Ent alkotja, felbomlik. Az eletek kozotti folyamatossagot a karma biztositja, amely vegso soron az ot halmaz ujboli osszeallasahoz vezet, vagyis egy ujraszuleteshez. De az ot halmaz kozul egyik sem orokkevalo, valtozatlan, vagy szubsztanciaval rendelkezo, mint a hagyomanyos "lelek"-felfogas mas vallasokban (a karma sem).


Ha valaki teljesen kimeriti a karmajat, nem hoz letre uj kovetkezmenyeket, es elerte a Nirvanat, akkor a halala utan nem lesz tobb ujraszuletese, megszabadul (a szuletesek es a szenvedes korforgasabol).

márc. 20. 07:03
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!