Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Nem tudom jól értelmezem-e a...

Nem tudom jól értelmezem-e a Bibliát. Arra értette, hogy a szerelem valójában szeretet, vagy hogy a szerelem nem is létezik, vagy hogy a szerelem csak testi vágy? , mert ez a beleesős stb.sor félreérthető. Nem tudom értelmezni.

Figyelt kérdés

ápr. 19. 13:33
1 2
 1/17 A kérdező kommentje:

Válaszok Bibliai kérdésekre

Menu icon

TUDJA MEG, HOGYAN KELL ...

Örökkévalóság Istennel

Bocsáss meg Istentől

KÉRDÉS

Mit mond a Biblia szerelemről?

VÁLASZ


A szerelmesnek lenni, vagy beleesni valakibe, azt jelenti, hogy romantikus érzéseink vannak egy adott személy irányába, vagy hogy ennek a folyamatnak még éppen az elején járunk. A beleesés, egy olyan köznyelvi kifejezés, mely jól visszaadja a friss-szerelmes érzelmi állapotát, melynek során a még kibontakozóban lévő jövőbeli vélt szerelem örömérzései árasztják el lelket. Bár a Biblia a szerelem ezen kezdeti szakaszáról nem mond sokat, a szeretetről nagyon is sok mondanivalója van.


A Szentírás nem érzésként, hanem egy tudatos döntésként tárja elénk a szeretetet. Elhatározzuk magunkat, hogy szeretni fogjuk egy embertársunkat, vagyis elkötelezzük magunkat amellett, hogy tetteinkkel az ő legjobb érdekeit szolgáljuk. Mikor egy személy „beleesik" egy másik személybe, akkor annak hátterében forró érzések, valamint a mögöttük meghúzódó biokémiai folyamatok állnak. A Biblia által közvetített szeretet képe, azt tárja elénk, hogy az érzéseken túl is létezik szeretet. Egyetlen belső elválasztású hormon kibocsátására sincsen szükség ahhoz, hogy engedelmeskedjünk a „szeresd felebarátod, mint tenmagadat" parancsolatának (Jakab 2:8).


Persze a kellemes érzések szinte elválaszthatatlanul kötődnek a szeretet kialakulásához, és az is természetes, hogy jó érzéseink vannak azon emberek környezetében, kiket szeretünk. Helyén való az is, hogy házastársunk társaságában teret engedünk annak, hogy a kellemes érzések és a hormonaink vezérelte magatartásunk néha átvegye az irányítást. De ha a szeretet mindössze ennyit jelent, akkor hamarosan igen nagy bajban találjuk majd magunkat. Mi történik ugyanis akkor, mikor ezek az érzések alábbhagynak? Mi lesz, ha a hormonokat már nem olyan mértékben bocsátja ki agyunk, mint addig? Akkor ahogyan „beleestünk" a szerelembe, úgy „ki is esünk belőle".


Az igazi szeretet soha nem függhet az érzéseinktől, és soha nem állhat testi vonzódásunk mértékének ingoványos talaján. A szerelembe esés korunkbeli koncepciója messze túl nagy hangsúlyt helyez az érintett felek érzelmi állapotára. Már maga a kifejezés is azt sugallja, hogy olyasvalamiről van szó, ami balesethez hasonlóan csak úgy megtörténik. „Nem tehetek róla, de nyakig beléd estem" szövege talán egy cukros limonádé popszámban megállja helyét. A valós életben azonban nem csak a szerelemben, hanem más élethelyzetekben is szükséges, sőt elvárják az embertől, hogy érzelmeit kordában tartsa. Sok házasság kezdődött – majd végződött – gyorsan, úgy hogy egy személy éppen a hozzá picit sem való illetőbe „esett bele". Szükséges emlékeinkbe idézni, hogy Isten gyűlöli a válást (Malakiás 2:16), teljesen függetlenül attól, hogy az egy nagyon nagy „beleesésből" való felocsúdás következményeként jött létre, vagy sem.


A szerelem nem egy olyan állapot, amibe csak úgy beleesünk, hanem a nyomában kialakuló szeretettel egy olyan kötelezettséget is vállalunk, amibe egész életünk folyamán szüntelen csak belenövünk. A szerelem korunkbeli elképzelésével részben az a probléma, hogy világi erők tudatosan forgatják ki a szó valós jelentését. Sokszor helyesebb volna azt mondani, hogy aki szerelembe esik, az valójában buja késztetéseinek hálójába-, elfogult vak rajongásba-, vagy társfüggőségbe tőrjébe esik bele. A szeretet „egy kiváltképen való" út, a legmagasabb bölcsesség bizonyítéka (1.Korinthusbeliekhez 12:31). „A szeretet hosszútűrő és kedves" (1.Korinthusbeliekhez 13:4). Ha a szeretet csak ezen két tulajdonságánál is próbáljuk megragadni, akkor jól láthatjuk, hogy nem lehetséges hosszútűrésbe vagy kedvességbe „esni", már csak a kifejezés értelmetlensége okán sem. Ezek a dolgok nem történnek, hanem létrejöttük aktív bevonódást és cselekedetet igényel. Minél jobban növünk a szeretetben és megérünk benne, annál jobban leszünk képesek teljes szívből adni, és annál jobban leszünk képesek mások szempontjait szem előtt tartani.


A „beleesni" valakibe, egy kellemesen megmosolyogtató kifejezés, és felidézi azokat a jó érzéseket, melyet a szerelem korai szakaszában sokunk megtapasztalt már. Önmagában véve ezzel az érzéssel nincs is semmi baj, és még az is lehet, hogy tényleg arra a személyre irányul, aki alkalmas életünk örök párjává válni. Azt azonban soha sem veszíthetjük szemeink elől, hogy a szeretet messze több, mint a testi vonzalom homokvárára épített tűnő érzés. Mikor „beleesünk" valakibe, akkor nagyon könnyen vakok leszünk helyzetünk valós természetére, és így könnyen összetéveszthetjük az igazi szeretet ezekkel a sodró érzelmekkel. Az Énekek Éneke könyvének menyasszonya az igaz szeretet maradandó mivoltát hangsúlyozza, mikor így kéri vőlegényét: „Tégy engem mintegy pecsétet a te szívedre, mintegy pecsétet a te karodra (Énekek Éneke 8:6). Más szavakkal tehát, ígérd nekem örökre minden érzésedet (szív) és kösd hozzám minden erődet (kar).

ápr. 19. 13:34
 2/17 A kérdező kommentje:
Próbálok hinni a Bibliában, de gáz, hogy így írnak róla, meg azt írják, hogy nem érzés a szerelem, hanem tudatosdöntés.
ápr. 19. 13:40
 3/17 anonim ***** válasza:

Nem tudom mennyire fiatal a kérdező. Hogy valaki iránt vonzalmat érzel, nem biztos, hogy hosszú távon jó kapcsolat lesz belőle. Nem a külső vonzalomra kell alapozni önmagában. Mert lehet, hogy különböző az érdeklődési terület, az értékrend és ezért nem fog működni a kapcsolat hosszú távon. A vonzalom persze fontos, de a közös értékrend, célok, érdeklődés teszi hosszú távúvá. Ésszel kell ezért hosszú távra párt választani. Saint Exupery:

"Nem az a szeretet, ha két ember egymás szemébe néz, hanem az, amikor mindketten ugyanabba az irányba néznek."

ápr. 19. 14:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 anonim ***** válasza:

Hogy még csavarjak egyet a dolgon, bár nem akarlak kiábrándítani, mint valószínűleg fiatalt:


„Igazi szentségként azonban az igazi szerelem szentségét kellene elismernünk.”


„A szerelem nélküli házasság fenntartása erkölcstelen, mert a házasságot csak a szeretet igazolhatja: a szerelem vagy a karitatív szeretet.”

ápr. 19. 14:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/17 anonim ***** válasza:
Nyikolaj Bergyajevtől idéztem
ápr. 19. 14:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 anonim ***** válasza:
100%

Időm nincs elolvasni azt a falnyi szöveget, amit írtál, de ezért néhány dolog, hogy megértsd a bibliai szeretet fogalmát.


Az Újszövetség nyelve a görög, amiben kb 7 szó van arra, amit magyarul szeretetnek hívunk. A magyar nyelv sajnos sok szempontból gyér és szegényes, mert ezt a 7 eltérő jelentésű szót 2 szóval adja vissza, amiket gyakran használ szinonimaként.


Általában (de messze nem kizárólag) mi a szerelem szót arra a szeretetre értjük, amiben erősen jelen vannak a testi vágyak is. Ez igazából az erósz, ami egyáltalán nem tudatos dolog, csak úgy jön.

Krisztus amikor szeretetről beszél, általában az agapét érti alatta, ami egy tudatos, érzelmektől független fogalom. Ez önzetlen szeretet, amikor teszünk valami jót a másiknak, akkor nem várunk érte viszonzást. Jézus is agapé-val szeretett minket és azt tanította, hogy nekünk is így kell felebarátainkat.

ápr. 19. 14:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/17 anonim ***** válasza:
És van még a fília szeretet, ami a barátság, amikor valamilyen közösség érzet, vagy pozitív tulajdonsága alapján kedvelünk valakit.
ápr. 19. 14:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 anonim ***** válasza:
Az agapé szeretet kb az, hogy mindenki emberi méltóságát tiszteletben tartod, ha tudsz, segítesz, pl. valaki elesik az utcán, stb.
ápr. 19. 15:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/17 A kérdező kommentje:
#4 Ha jól értelmezem, amit írsz, akkor a párunkat, házastársunkat sima szeretettel kell szeretni, nem szerelemmel? Én nem úgy gondolom, hogy sima szeretettel kéne szeretni a párunkat, házastársunkat, és azt sem gondolom, hogy a szerelem csak testi vágyon alapulna. Lehet, rosszul értelmeztem, amit írtál, de ha nem, az nekem úgy jön le, hogy a Biblia és Isten nem hisz a szerelemben, vagy hogy azt gondolná, hogy az csak testi vágy, és hogy a szeretet, ami fontos a párunk és házastársunk iránt, mintha alábecsülné a szerelmet, a szeretet meg túlbecsülné azt a párkapcsolatot és házasságot elítéli állítólag, ami nem szerelemre alapul. De mégis a szeretetről ír a legtöbbet. Mivel erkölcstelen, akkor ami szereteten alapul, az nem, szerintem, az is erkölcstelen.
ápr. 19. 15:19
 10/17 KZitus ***** válasza:

Szia

Jól érzékeled, Istennek nem lehet szüksége arra a szeretetre, amit a férjünk, feleségünk, de még arra sem, amit a gyermekünk iránt érzünk, bár a Biblia gyakran használja az Atya-gyermek hasonlatot. Érdekes módon a Biblia a szeretet különböző fajtáit azonosítja. Az egyik fajtája bensőséges, személyes vonzalom valaki iránt; olyan szeretet, amely közeli barátok között létezik ("Lázár lánytestvérei megüzenték Jézusnak: „Uram, akit szeretsz, beteg.” János 11:3).

Egy másikfajta szeretet a családtagok között fejlődik ki ("Bensőséges testvéri szeretettel szeressétek egymást...." Róma 12:10).

A harmadik romantikus szeretetet jelent, amelyet az ember egy más nembeli személy iránt érezhet, erről a Példabeszédek 5:15–20 ír. Természetesen EZEK MINDEGYIKÉT ÁPOLNIA KELL A FÉRJNEK ÉS A FELESÉGNEK.

De van a szeretetnek egy negyedik fajtája is, amely fontosabb a többinél. A Keresztény Görög Iratok eredeti nyelvén az a·gaʹpe szót alkalmazták a szeretetnek erre a negyedik fajtájára. Ez a szó jelenik meg az 1János 4:8-ban, ahol ezt olvassuk: „az Isten szeretet.” Egy keresztény elsősorban Jehova iránt, továbbá embertársai iránt ápol ilyen szeretetet, ahogyan erről Krisztus tanított a Márk 12:29–31 verseiben. Az a·gaʹpe szó az Efézus 5:2-ben is olvasható, amely kijelenti: „járjatok szeretetben, miképen a Krisztus is szeretett minket, és adta Önmagát miérettünk.” Jézus azt mondta, hogy ez a fajta szeretet azonosítja majd igazi követőit: „Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni (a·gaʹpe) fogjátok” János 13:35. Figyeld meg azt is, hogyan jelenik meg az a·gaʹpe az 1Korinthus 13:13-ban: „megmarad a hit, remény, szeretet, e három; ezek között pedig legnagyobb a szeretet (a·gaʹpe).”

ápr. 19. 15:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!