Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért van az a sok ellentmondá...

Miért van az a sok ellentmondás az evangéliumok között?

Figyelt kérdés
Ahogy olvasom ezeket úgy ábrándulok ki az egészből...
2011. aug. 15. 13:52
 1/9 anonim ***** válasza:
100%

Ez nagyon általános. Mire gondolsz? Mondanál példát? Az lenne a legjobb, ha 'ellentmondásról' 'ellentmondásra' mennénk végig.


Üdv.

2011. aug. 15. 14:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
17%
Mert a bibliával mindent meg akartak magyarázni
2011. aug. 15. 14:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
48%

Szia!


Sok minden csak első olvasásra tűnik úgy, hogy ellentmondásos. Az azonos történetekről szóló beszámolók a különböző evangéliumokban kiegészítik egymást. Az egyik legjobb példa erre a feltámadás eseményei. Ez mind a 4 evangéliumban szerepel, és szépen "összefésülve" sorba lehet rakni az eseményeket, hogy mi mi után történhetett. Ha egymás mellé helyezzük az eseményeket, akkor azonosnak véve különböző eseményeket, valóban ellentmondást kapunk. De jól látszik például az, hogy az asszonyok több csoportban érkeztek a sírhoz, és ez sok látszólagos ellentmondásra magyarázatot ad.


De tényleg jó lenne, ha mutatnál konkrét példát, ami szerinted ellentmondásos.

2011. aug. 15. 17:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:

Sziasztok!


Engem is foglalkoztat ez a kérdés.

Íme itt van 2 konkrét ellentmondás, amit én nem tudok összeegyeztetni...


Máté: Jézus és Dávid között 26 nemzedék van.

Lukács: Jézus és Dávid között 41 nemzedék van.



Máté: Sealtiel Jechonja fia volt.

Lukács: Sealtiel Neri fia

2011. aug. 15. 18:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 yuda ***** válasza:
65%

Sok ellentmondásnak tűnő dolog van, és sok ezek közül lehetséges ki sem derül miért- értem ezalatt a látszólagosságot, mert a biblia elég tömény könyv- nem tud mindenre kitérni, de azt gondolom a fő üzenet mindenképp átjön, mégpedig a megváltás.


Máté és Lukács táblázata eltérés után néztem, beollózom amit találtam:


Jézus családfája

Míg Máté Jézus nemzetségtáblázatát Ábrahámtól kezdi, amivel zsidó voltát hangsúlyozza, addig Lukács Ádámtól, sőt magától Istentől, minden ember Atyjától származtatja az Urat. A két genealógia Ábrahám és Dávid között megegyezik (az egyetlen Admin kivételével, a 33. versben), onnan kezdve azonban eltér: míg Máté József családját a dávidi királyok vonalán vezeti le, Lukács Mária családfáját közli Dávid másik fián, Nátánon keresztül (1Krón 14:4). A Nátán után felsorolt személyekről az Ószövetség nem tudósít. A sokat vitatott rész Máténál így szerepel: „Jákob nemzette Józsefet, Mária férjét, és Máriától született Jézus, akit Krisztusnak mondanak” – míg Lukács azt írja: „[Jézus] köztudomásúlag József fia volt, aki Élié” . Hogy lehet e két, látszólag ellentétes állítást egyeztetni?


A keresztény hagyomány szerint úgy, hogy a Máténál szereplő Jákób József vér szerinti apja volt, míg a Lukácsnál szereplő Éli csak nevelőapja. Ezt a tradíciót a posztbiblikus zsidó irodalom is alátámasztja. A Talmud szerint József a Kefár Samá-i Jákób fia volt, Mária viszont Éli Becalim leánya. Ebből a következő történetet rekonstruálhatjuk: József vér szerinti apja, Jákób, meghalt, ami után Józsefet Mária vér szerinti apja, Éli vette gondozásába. Mária így József mostohatestvére lett, akik között a Biblia nem tiltja a házasságot. Így lehetséges, hogy József apja egyszerre Jákób és Éli is. A Lukácsnál felsorolt családfa viszont értelemszerűen nem Józsefé, hanem Máriáé, ez magyarázza a Dávid után jelentkező eltéréseket; egyúttal pedig Jézus vér szerinti leszármazását adja meg (hiszen József csak nevelőapja volt a Messiásnak).

2011. aug. 15. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
100%

Az evangéliumok leírása azért különböző, mert egyrészt különböző emberek különböző időszakban és szándékkal írták, másrészt különböző volt az is, hogy kikhez kívántak elsősorban szólni az evangéliumuk által. (ld. kicsit lentebb)


Van magyarázat a nemzetségtáblás dologra is. :)

A bibliatudomány úgy tartja, hogy Máté evangéliuma _elsősorban_ a zsidóknak (vagy mondhatjuk így is: a zsidók kedvéért) íródott.

Lukács evangéliuma pedig _elsősorban_ a nemzeteknek (vagy: a nemzetek kedvéért), azon belül is az akkori római birodalmi világ görög kultúrájú felének íródott. Valójában az evangéliumok egésze, de különösen a nemzetségtáblák, ennek megfelelően vannak mindkettőben szerkesztve (ennek rengeteg jelét lehet felmutatni). Sok látszólagos ellentmondás, amit az evangéliumokban találnak, jól magyarázható ezzel az indokkal.


Ez máris magyaráz egy fontos különbséget a Jézus két családfájában is: Máténál a nemzetségtábla csak Ábrahámig, Lukácsnál pedig egész Ádámig, és így végső soron Istenig van visszavezetve.


De nem is a nemzedékek számának eltérése a lényeges (az amiatt van, hogy Máté létrehozta ezt a 3X14-es felosztást a Mt 1:17-ben, amiből néhány nevet ki kellett hagynia, hogy kijöjjön - ennek indoka a számok mellett az lehetett, hogy a kihagyott nevek között Izrael néhány nagoyn gonosz uralkodójának kellett volna lennie, akiket Máté feltehetőleg nem akart szerepeltetni), hanem nézd meg, hogy Dávid király melyik fiától vezeti le Máté, és melyiktől Lukács a nemzetségtáblát! Természetesen Máté evangéliumában Salamonon keresztül, Lukácséban pedig egy másik fián, Nátánon keresztül.


Mi ennek az oka?

Az, hogy mint ahogy neked és nekem is nem egy, hanem két családfánk van, egy anyai és egy apai, úgy Jézusnak is kettő volt. :) Lássuk:


Ószövetségi próféciákban világosan látszik, hogy Dávid nemzetségéből kell származnia a Messiásnak, aki Dávid törvényes örököse lesz Izrael királyi trónján. Ezért Máté Jézusnak a királyi leszármazását vezette le Dávid egyik fiától, Salamontól (Izrael királyától), egészen Józsefig, akit nem "Jézus apjának", hanem "Mária, Jézus anyja férjének" nevez (Máté 1:16.). Tehát ugyan vér szerint nem volt Jézus apja, de fontos szerepet töltött be azáltal, hogy a több évszázados királyi leszármazás megjelent rajta keresztül a családfában.


Lukácsnál viszont nem elsősorban a királyi leszármazás az érdekes, ezért ő nem József, hanem Mária nemzetségtábláját vezette le, aki test szerinti anyja volt. (De ő szintén Júda, azon belül pedig Dávid király nemzetségéből származott, tehát végső soron királyi családból, csak nem a trónöröklési vonalon). Tehát a családfa mindkét ága találkozik Dávidnál, így Jézus betöltött minden, a származására vonatkozó próféciát, de Márián keresztüli leszármazásával "kiküszöbölődtek" a családfájából azok a József családfájában megtalálható Júdabeli királyok, akik bűnbe és bálványimádásba vitték a népet (pl. Manasse), és ezáltal átkot hoztak az egész nemzetre. Olyannyira, hogy Jekóniást (Mt. 1:11-ben található meg Jézus családfájában) az Úr meg is átkozta Jeremiás által (Kóniás néven található a Jer. 22-ben) a következőképpen:

"Jer 22:30 Ezt mondja az Úr: Írjátok fel ezt a férfiút, mint gyermektelent, mint olyan embert, akinek nem lesz jó előmenetele az ő idejében; mert senkinek, aki az ő magvából a Dávid székében ül, nem lesz jó állapotja, és nem uralkodik többé Júdában."

Így hát fontos volt, hogy a Mária felőli családfa is fel legyen jegyezve, amelyben nem szerepel ez az átok (hiszen akkor nem lehetne Jézus a Zsidók Királya).


Remélem, hogy legalább erre az egyre a számos érdekes kérdés (de nem ellentmondás!) közül sikerült rávilágítanom! :)

2011. aug. 15. 19:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:

"A válasz írója 85%-ban hasznos válaszokat ad.

A válasz megírásának időpontja: ma 19:23"


Hopsz, míg írtam az enyémet, a te válaszod mindent megmagyarázott, de azért remélem, jól kiegészítjük egymást. :)

2011. aug. 15. 19:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
100%

Az eredeti kérdése a legegyszerűbb és legáltalánosabb válasz: azért mert emberek írták.

Egy történetet mindenki a saját szemszögéből írt le, ami természetesen nem lehet teljes, és mivel a leírás gyakran sok évvel az események után történt gyakran előfordulhattak benne pontatlanságok és tévedések.

2011. aug. 16. 11:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 Sághegyi Csaba ***** válasza:
100%

Szia. Totál nem ellentmondásokról van szó! Nem mondja egyik evangélium, hogy fekete, a másik meg, hogy fehér. Amit te látsz, az az egyes események különböző részleteinek a megjelenítése, egyik evangéliumban ez, másikban az. Csak egy példát mondok.

Vesd össze ezt a két igeszakaszt:

Máté 20:29-34

Márk 10:46-52

Ugyanarról az eseményről van szó. Az egyik szerint Jerikóból jöttek. A másik szerint Jerikóba érkeztek. Mégis mindkettő igaz. Hogy hogyan? Ha szemeddel is akarod látni, hogy hogyan, menj el Székesfehérvárra, a belvárosba. Indulj el az Auchan áruház felé. Egy idő után elhagyod a várost, az áthúzott tábla is mutatja. Rövid gyaloglás után pedig ISMÉT beérsz Fehérvárra! Az a bizonyos út két városrészen fut át, egy szakasza kívül esik a városon!

Továbbá Márktól tudjuk, hogy Bartimeus kérte a gyógyulást. Máté pedig elmondja, hogy volt vele még valaki. Nincs itt a világon semmi ellentmondás. Érted már?

2011. aug. 16. 12:56
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!