Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Ha Kálvin szerint üdvözülésünk...

Ha Kálvin szerint üdvözülésünk eleve elrendeltetett, akkor miért kell életünkben példásan élnünk?

Figyelt kérdés
Nem református, hanem egy másik keresztény egyház tagja vagyok. Nem értem ezt a predesztinációt. Ezek szerint ha egy ember aki egész életében lopott, hazudott, esetleg embert ölt, ugyan úgy üdvözülhet mint egy Istenhívő ember? És egy Istenhívő jó ember aki egész életében példásan élt, juthat akár örök kárhozatra is? Kérem valaki magyarázza ezt el nekem!
2012. márc. 3. 22:19
 1/10 anonim ***** válasza:
Inkább azért válik valaki példás életű istenhívő emberré, mert Isten erre rendeli el. De szerintem (és sok keresztény felekezet szerint) mindenkinek meg adja a lehetőséget.
2012. márc. 3. 23:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 mustafa33 ***** válasza:

Akkor ha valaki bűnöző gazember lesz arról Isten tehet, mert ilyennek rendelte?

Ha valaki nem hívő, akkor azért mert ilyennek rendeltetett? De akkor miért lesz megbüntetve, hiszen nem tehet róla? Vagy az is elrendeltetett? Mi értelme akkor az utolsó ítéletnek (onnan lészen eljövendő ítélni eleveneket és holtakat...)? Mindenki mehet az elrendelt helyére és ammen.

2012. márc. 3. 23:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
100%
Szerintem Isten mindenkit arra rendelt el, hogy üdvözüljön, de van lehetőségünk ezt elutasítani. Nem tudom Kálvin mit mond, nem vagyok én sem református.
2012. márc. 3. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
A predesztinációt már a reformátusok sem hiszik, Kálvin tévedése volt az. Teljesen szellemi megvalósítás ellenes.
2012. márc. 4. 00:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
Kálvinnak produkálni kellett valami "még újabbat", hogy hitele legyen a sok megzavarodott reformátor között. Így könnyű tévedni...
2012. márc. 4. 00:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
Ilyen nincs hogy eleve elrendeltetett. Ez egy tévtanítás.
2012. márc. 4. 00:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:

Én református vagyok és annyira nincs kidomborítva ez a tanítás, ahogy sokan hiszik. Ezer és egyszáz módon értelmezi a többi református a predesztinációt. A dolog lényege, hogy Isten mindenható és előre tudja, hogy ki hová fog kerülni, de mégis az egyéneknek szabad akarata van.Ezt olyan bibliai elbeszélésekből eredezteti Kálvin, hogy a fáraó szívét Isten keményíti meg, hogy ne hallgasson rá, és utána az Újszüvetség meg is magyarázza, hogy azért volt gonosz, hogy a népet ki tudja vezetni Isten Mózes segítségével, vagy hogy az Újszövetségben valahol az van, Isten valakinek az értelmét elhomályosíthatja, hogy ne higyjen. Vagy ez a mondat: " Aki gonosz volt legyen gonosz ezután is, aki jó volt legyen jó ezután is." (Jelenések könyve). Sok kis helyen utal rá a szentírás, hogy Isten eleve elrendeli egy ember sorát és hogy hogyan fog viselkedni jól vagy rosszul.

Én nem hiszek teljesen a predesztinációban, van benne valami, de ezeket a bibliai részeket se értelmezem szó szerint, inkább sajátos megfogalmazásai az íróknak.

2012. márc. 4. 00:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
100%

Szia!


A predesztináció (előre tervezés, rendelkezés) latin kifejezés jelentése lényegileg azonos a prooridzo (előre rendelkezni, tervezni) és a prothesis (előre meghozott végzés, rendelkezés) újszövetségi görög kifejezések jelentésével. Helytelen "előre elrendeltetésnek"-nek fordítani a predesztináció fogalmát, illetve a mögötte álló újszövetségi kifejezéseket. Ezt a kifejezést – amely Istent egyéni, emberi döntésektől független szuverén akaratára utal – valóban a kálvini predesztináció-tan sugallta.


A predesztináció tanát főképpen Augusztinus és Kálvin fejtette ki a keresztény teológiatörténet során. Az alábbi idézet rámutat arra, hogy mi a probléma e két neves teológus predesztináció-értelmezésével: "A predesztináció tana, amely Augustinus (a választottak eleve elrendelése és az elvetettek eleve ismerése) és Kálvin (kettős predesztináció: a kiválasztottak eleve elrendelése az üdvösségre, az elvetetteké pedig a kárhozatra) nevéhez fűződik, Isten szuverenitása kedvéért feláldozza az emberi szabadságot, és Istent az igazságtalanság vádjának teszi ki. Az isteni előrelátás sértetlenül hagyja az emberi szabadságot. Isten senkit sem kényszerít. Csupán előre látja minden egyes embernél, hogyan fogja használni szabadságát, és ennek megfelelően cselekszik" (A. Vaucher)


Isten predesztinációja, azaz előre tervezése vagy rendelkezése azonos az egész történelmet átfogó, nagy megváltási tervvel. Az Efézusi levél 1:9-11-ben foglalt kijelentés tanúsítja, hogy Isten megváltási terve magában foglalja a megváltás történelmi eseményeinek időpontjára és körülményeire vonatkozóan hozott végzéseit, de ugyanúgy az egyénre, a terv emberi szereplőire vonatkozó isteni végzéseket is. Úgy próbáljuk elképzelni Isten megváltási tervét, mint egy monumentális mozaikképet, amelyben a nagy mintát rengeteg apró mozaikkocka alakítja ki. E. Gretillat megfogalmazása szerint a megváltás terve: "A történelem általános fejlődési menetét éppúgy átfogja, mint az egyes mozzanatokat, amelyekből ez a fejlődési menet összetevődik. Az isteni akarat minden determinációját magában foglalja, az abszolút determinációkat és az emberi akarattól függő cselekvésekkel kapcsolatosakat egyaránt"


Mindenekelőtt azt kell tehát tisztázni, hogy nincs külön terv a megváltás nagy eseményeire és ezek idejére vonatkozóan, és külön predesztinációs terv - népszerű kifejezéssel: "sors könyve" - az egyénekre vonatkozóan. Csak egy megváltási terv létezik, amely mindent magában foglal, a legnagyobb eseményektől a legkisebbekig, és mindezek mögött egyedül és kizárólag csak az üdvözíteni, megmenteni akaró isteni szándék áll (Lásd. I.Tim 2:3-4). A megváltási terv előre rendelkezése tehát az egyes személyekre is kiterjed. Isten előre ismeri az ember szabad akarati döntéseit, mind a pozitívakat, mind a negatívakat. Előre ismerése, amely "végéremehetetlen bölcsességéből" (Ésa 40:28, Rm 11:33-36) következik, számunkra felfoghatatlan. Az "előre ismerés" fogalma eleve arra utal, hogy van egy olyan tényező, amit Isten nem meghatároz a maga mindenható hatalmával, hanem csak "előre ismer".


Üdv. Péter

2012. márc. 4. 08:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 eternit válasza:
Nem vagyok református, de gyakorló hívő vagyok, ökumenikus szellemben gondolkodom. A kettős predesztináció Isten természetével nem egyeztethtő össze. Ő maga a Szeretet, mindenkit üdvözíteni akar. Szeretetből adta a szabad akaratunkat is. Válszthatom őt, vagy hátat is fordíthatok neki. Ez utóbbi esetben nem fogok üdvözülni. Egyéni "érdemeim ".alapján pedig sem fogok üdvözülni.Jézus Krisztus A MEGVÁLTÓ, senki sem válthatja meg önmagát.A kálvini elképzelés igazságtalan istenképet sugall. eternit
2012. szept. 30. 07:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 mustafa33 ***** válasza:
A katolikusok szerint az üdvözülést cselekedetekkel lehet elérni, Luther szerint csak a hit által, Kálvin szerint eleve elrendeltetett. Ezt tovább vive Teodor Béza azt mondta, Isten a bőn oka, mint ahogy ő okozza a többi ember üdvözülését is. Ebből Jacob Arminius azt következtette, hogy Isten a bűn szerzője....
2012. szept. 30. 20:56
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!