Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Keresztény szülők miért adnak...

Keresztény szülők miért adnak húsvétkor a gyerekeiknek csokinyulat és csokitojást?

Figyelt kérdés
(Lehet hogy nem is keresztények?)

2014. márc. 29. 08:34
1 2 3 4
 1/36 anonim ***** válasza:
88%
Mert lehet kapni a boltba, és a gyerekek szeretik a csokit?
2014. márc. 29. 08:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/36 anonim ***** válasza:
80%
Mert ez a hagyomány?!?!?! Ennek semmi köze a valláshoz vagy pogánysághoz!
2014. márc. 29. 08:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/36 anonim ***** válasza:
56%
Van köze, dehogynem! A szokások a pogány szokáásokból eredeztethetőek, a filozófiája, és kiindulópontja keresztényi. Ami nem tetszik, az ez a mondat: "Lehet hogy nem is keresztények?"
2014. márc. 29. 09:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/36 anonim ***** válasza:
69%

Kérdező!


Te hogyan képzeled el az ítéletet?


Krisztus közli mindazokkal, akik csokitojást vettek húsvétkor, hogy mennek az örök kárhozatra? Vagy nekik vezekelniük kell? Azt mondja, hogy kínlódjatok egy kicsit, mert csokinyulat vettetek? És mennyit ér egy csokinyúl? 3 év szenvedés? Vagy több, kevesebb?


Marhaság. A csokinyuszi miliő is, de a csokinyuszi csokitojás bűnnek kikiáltott vásárlása is.

2014. márc. 29. 10:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/36 anonim ***** válasza:
92%
Csak a hidrogénezett növényi zsírokkal készülő kakaós bevonómasszából készült csoki tojásért jár a kárhozat. De azért is csak azoknak, akik forgalomba hozzák. A tej, illetve az étcsokoládés változatért lehet hogy még purgatóriumi beutaló sem jár. Hangsúlyozom: lehet. :D
2014. márc. 29. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/36 anonim ***** válasza:
88%
Egyeseknek tényleg ez a legnagyobb problémájuk? Azon agyalni, hogy ki mennyire keresztény, méghozzá a húsvét és a csokinyúl miatt? Itt valaki nagyon unatkozik -.-
2014. márc. 29. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/36 anonim ***** válasza:
88%

Mert miért ne?

Ha mindennek az eredetével foglalkoznánk, ahelyett, hogy megértenénk, mit jelent a szabadság, akkor egy idő után semmihez se mernénk hozzányúlni, használni, megenni, meginni... ez így marhaság.

Biztos marha szép istenképet alakít ki a gyerekekben, ha a szülei azt mondják neki húsvétkor, hogy ha csokinyuszit meg csokitojást eszik, azzal bánatot okoz Jehovának...

2014. márc. 29. 11:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/36 Ozmium42 ***** válasza:
91%

Keresztkérdés: miért élvezik Jehova tanúi, hogy kérdésnek álcázott szuggesztiókkal szemetelik tele ezt az oldalt?


Természetesen mindannyian azért veszünk csokinyulat, mert pogány isteneket és istennőket imádunk.

2014. márc. 29. 11:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/36 anonim ***** válasza:
100%
Szerintem mindenképp jogos a kérdés, hiszen a legtöbb gyerek imádja a csokit, márpedig az 1. Parancsolat elég egyértelműen fogalmaz. Vagyis gaz pogányság, amit a gyerekek művelnek. A fiataloknak már semmi se szent!? :D Viszont egy Buddhista szülő semmiképen nem adhat a gyerekének csoki nyulat, ebben biztos vagyok. Egy állatot megenni...? Hogyne! Könnyen megeshet hogy következő életedben csoki nyúl leszel és egy Cba polcán, majd egy bálványimádó, pogány kisgyermek szájában végzed, akinek a szülei ráadásul nem átallanak álnok módon kereszténynek mondani magukat.
2014. márc. 29. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/36 A kérdező kommentje:

Pogány szokások Húsvét idején!!


A nyúlfejű istennőtől, a hímes tojások totemisztikus rajzain át a locsolkodásig.


A nyúl a termékenység szimbóluma, így a tavaszünnep és a húsvét pogány eredete termékenységi rítusokra vezethető vissza. Bizáncban ráadásul a nyúl a kereszténység felvétele után egyenesen Krisztus szimbóluma lett. A termékenység másik ilyen legismertebb szimbóluma a tojás, mely a tisztaság, és elsősorban az élet szimbóluma. A kereszténységben a tojás az újjászületés is szimbolizálja.


Miért éppen a nyuszi hozza a tojásokat?


A néprajztudósok szerint a húsvéti nyuszi egy véletlen félreértés következtében jutott tojáshozó szerepéhez. Ez Németországban történt, ahol egyes vidékeken húsvétkor gyöngytyúkkal és annak tojásával ajándékozták meg egymást az emberek. A gyöngytyúk német neve: Haselhuhn, de legtöbbször csak "Hasel"-nek hívták. Ezt a szót hozták aztán tévesen összefüggésbe a nyulat jelentő Hase szóval. Így lett tehát a gyöngytyúkból nyúl, s ezért hozza a húsvéti tojást a nyuszi.


A tojás szerepe


A tojás az élet jelképe. A hímes tojásnak megkülönböztetett bűverőt tulajdonítottak elődeink, hittek gyógyító- és varázserejében. A tojásdíszítés szokását a Kárpád-medencében az avarokig vezethetjük vissza. Az ősi elemeket hordozó díszítmények nemcsak az esztétikus megjelenést szolgálták, hanem a tojás varázserejét is növelték. Néhol ma is fellelhetjük a hímes tojásokon az ősi rontáselhárító jelek és totemisztikus rajzok maradványait.


A 13. századtól már írásos emlékek is vannak a tojások festéséről. Az első húsvéti tojás elnevezést Strasbourgban említik 1615-ben. Nyugat-Európában a leginkább kedvelt szín, a húsvét miatt is, a piros, míg Kelet-Európában (ahol az ünnep hasonló, de tradíciók eltérőek) az arany volt. Csak a 17. században kezdték többszínűvé festeni, illetve különféle mintákkal ellátni.

Magyarországon elterjedt a hímes tojás festése, melyhez a legkülönfélébb technikákat használják fel.


A tojást az ősi hiedelem az élet, a lélek székhelyének tartotta, az örök megújulás, az elpusztíthatatlan élet szimbólumának. A görög-római mitológia szerint a tojásból istenek születnek. A finnek nemzeti eposza, a Kalevala szerint, pedig tojásból lett az egész világ.

Tavasszal, a természet újjászületésekor tehát különös jelentőséget kap a húsvéti tojás.


Húsvéti locsolás


Eredete részint a keresztelésre, részint arra a legendára vezethető vissza, amely szerint a Jézus feltámadását hirdető jeruzsálemi asszonyokat locsolással akarták a zsidók elhallgattatni, illetve a Jézus sírját őrző katonák vízzel öntötték le a feltámadás hírét vivő asszonyokat


A liturgikus cselekmények mellett az ünnep során ősi termékenységvarázsló szokások is fennmaradtak. Ilyen a húsvéti locsolkodás, a lányok megöntözése. A szokás napja húsvéthétfő, amelyet valamikor vízbevető, vízbehányó hétfőnek neveztek, s ez utal a locsolás egykori módjára. A locsolásért a fiúk hímes tojást kaptak.

Kedveltek voltak a húsvéti tojásjátékok – tojásdobálás, -gurítás, -összeütés – is.


Dunántúlról ismeretes a vesszőzés nevű húsvéthétfői szokás, amely azonos értékű a locsolással. Fejér megyei Pázmándon "siba"-nak nevezik azt a négyszögűre font vesszőt, amellyel a legények húsvéthétfőn megcsapkodták a leányokat, ez volt a sibálás. Közben ezt mondogatva: "Keléses ne légy, bolhásos ne légy, esztendőre frissebb légy!"


A lányok a sibára szalagot kötöttek, borral kínálták a legényeket, és jutalmul hímes, vagy piros tojást adtak. A szlovák eredetű szokásnak ugyanaz a lényege, mint a locsolásnak: egészség- és termékenységvarázslás.


A hagyományok közé sorolhatók a húsvéti ételek is, hiszen ilyenkor általában a következő az étrend a legtöbb háznál: sonka, torma, tojás, bejgli; faluhelyen a szentelt kalács is ott van a vendégek részére megterített asztalon.

Míg a szokások eredetének nagy része ismert, addig a jelképek eredetéről nem hallani olyan sokat.

Jézus feltámadásakor összefutottak az asszonyok, hogy a „hírről” tanácskozzanak. Ez Pilátus ablaka alatt történt. A hangoskodás nagyon zavarta a helytartót, ezért szolgájával szétoszlatta a tömeget. De nem szavakkal, hanem vízzel. Innen eredhet a locsolkodás, ami a mai napig is tart.

A pirostojás eredete pedig a következő lehet: Jézus halálakor az emberek szétvitték a hírt a faluban. Egy kisleány is híresztelte az esetet. A kötényében tojás volt. Az egyik ember így szólt hozzá:


- Nem hiszem el, hogy meghalt Jézus, csak akkor, ha a kötényedben pirossá változik a tojás. Ez akkor be is következett. Ennek emlékére vált szokássá pirostojást adni a locsolkodóknak húsvétkor.


Mi volt előbb: a nyúl vagy a tojás?



A nyúl és a tojás napja



Az angolszász "Húsvét" (Easter) szó eredete a kereszténység előtti Eostre szóra vezethető vissza, legalábbis Bede Venerabilis angol középkori történetíró szerint. A magyar húsvét szavunk a hús ekkori elfogyasztását jelöli. Bár Bede művében a történet szimpla kommentárként jelenik meg, jó tudni, hogy a 19. század előtt sehol, semmilyen formában nem kötötték össze Eostre nevét a húsvéti nyuszival. Elképzelhető, hogy ez egy ekkortájt megszülető történet volt, amelyet ügyes kezek illesztettek be a történetíró munkájába.


De ki is volt ez az Eostre? Eostre istennőt, a tavasz és a termékenység úrnőjét Bede szerint a legtöbbször nyúlfejjel ábrázolták, vagyis a húsvéti nyúl pogány őse lehetett. A nyúl a termékenység szimbóluma, így a tavaszünnep és a húsvét pogány eredetű termékenységi rítusokra vezethető vissza. Bizáncban ráadásul a nyúl a kereszténység felvétele után egyenesen Krisztus szimbóluma lett. A termékenység másik ismert szimbóluma a tojás, a tisztaság, a termékenység és elsősorban az élet, az újjászületés jelképe. Bede története szerint az istennő kedvenc madarát nyúllá változtatta, hogy ezzel is a gyerekeket szórakoztassa. A madárból lett nyúl azonban hamarosan színes tojásokat tojt, s a tojásokat az istennő a gyerekeknek adta.


A tojások festése ókori hagyomány, amit a 13. századtól írásos emlékek is megörökítenek. A húsvéti tojás első írásos említése 1615-ből Strasbourgból származik. Nyugat-Európában a leginkább kedvelt tojásfesték a piros, míg Kelet-Európában az arany volt. A többsznű tojások a 17. századtól terjedtek el.


A húsvéti nyúl eredetileg a német protestánsok trükkje volt, hogy ne kelljen végigéhezni a katolikus hagyomány szerinti nagyhetet. A tojást tojó nyúl ötlete pedig az 1700-as években született meg az Egyesült Államokban. A pennsylvaniai holland telepesek az "Osterhase" vagy "Oschter Haws" (azaz a Húsvéti Nyúl) eljöveteléről meséltek gyerekeiknek. A Mikuláshoz hasonló ünnepi szokás szerint a jó gyerekek színesre festett tojásokat kaphattak a húsvéti nyúltól gondosan kikészített sapkáikba. A 18. században kialakult Halloweenhez és Valentin-naphoz hasonlóan a húsvéti nyúl szokása is rövid idő alatt elterjedt, a keresztény-zsidó ünnepkörhöz szorosan kapcsolódva pedig széles körben népszerűvé vált.

forrás: [link]


Nem lehetséges, hogy a kereszténység még mindig a pogány Babilon fogságában van?

2014. márc. 29. 11:29
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!