Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi számít paráználkodásnak?

Mi számít paráználkodásnak?

Figyelt kérdés
A Katolikus egyház szemében mi számít bűnnek? Mi a paráználkodás legkisebb "egysége"?

2014. máj. 3. 20:53
1 2 3 4
 11/31 anonim ***** válasza:

A paráználkodás CSAK a házasságtörést jelenti!

Mármint az eredeti Biblia szerint. Aztán a középkorban ezt kiterjesztették mindenre, amire csak lehetett.

2014. máj. 3. 23:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/31 anonim ***** válasza:

9-es!


Ha elolvasod a fejezetet meg nem említ semmilyen szexualitást sem. A testi kívánságokról, vágyakról beszél, ami közel sem egyoldalúan szexuális. Persze az is benne lehet, de ez sem nem jelenti azt, hogy a házasságtörés helyes lenne, vagy azt sem jelenti, hogy a feleségeddel ne hálj. Milyen egyéb érved van, ami félrevezetett a blogon?


Ugyan ez a ἐπιθυμία (epithümia) szerepel például 1Tim 6:9-10-ben is:

1Tim 6:9 Akik pedig meg akarnak gazdagodni, kísértetbe meg tőrbe és sok esztelen és káros kívánságba esnek, melyek az embereket veszedelembe és romlásba merítik.

1Tim 6:10 Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme: mely után sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és magukat általszegezték sok fájdalommal.


És itt sem szexualitásról van szó, igaz, pedig azt mondod, hogy elsődleges jelentése vágy, kívánság.

Vagy itt is ez a szó szerepel, mégsem szexuális vágyakozásról beszél:

1Jn 2,16

Mert mindaz, a mi a világban van, a test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától van, hanem a világból.


Hanem arról beszél, ami a blogban szerepel:

"Tehát földi, testi szenvedélyektől tartózkodjunk, mint élvezetek hajszolása, pénz, vagyon, kényelem hajszolása, melynek mindenképpen egyéni, egoista céljai vannak."


Ugyanis a vágy és kívánság koránt sem szexuális elsődlegesen. Vágyok a pénzre, vágyok egy habostortára, kívánom a pihenést, semmi köze a nemiséghez, és sem Péter, sem János nem is emelte ki a nemi kívánságokat a vágyak közül.


Egyéb?

2014. máj. 4. 00:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/31 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat. :)
2014. máj. 4. 06:47
 14/31 anonim ***** válasza:

@00:02


A "elsődleges" jelentés nem úgy értendő, mint azoknál a szavaknál, amiknek különböző jelentései teljesen ellent mondanak egymásnak (pl ilyen a magyar "fal" szavunk...), és sorszámnevek vannak kitéve, hogy lássuk mit jelentenek elsődlegesen. A szótár vesszővel választja elő őket egymást, jelezve, hogy mind ugyanazt jelenti. Esztétikai okai vannak annak, hogy bizonyos kifejezéseket miért helyeztek előtérbe, és miért a háttérbe. Ha volt felvilágosító órád, ott is tudod, hogy ott is ezt a pszichológiai módszert alkalmazzák (legalábbis 10 éve még úgy volt...).


"A testi kívánság" kifejezésbe, csak TESTI dolgok férnek bele. Ilyen például evés, ivás, amely testi szükséglet, de ugyanígy ide sorolható a szexuális kívánság is, tetszik, nem tetszik. Ez minden embernek nyilvánvaló. Főleg a 21. század nyelvezete az, amely a testi kívánságot elsődlegesen a szexuális dolgokra alkalmazza, mivel "olyan" világba élünk. Nem volt ez másképp az apostolok idejében sem. A hellén-római kultúra olyan nagyon előtérbe helyezte a szexualitást, hogy a testi vágyak közül a szexualitás volt az, amelyek az embereknek a legnagyobb problémát okozták (ezeket inkább nem részletezem...) A testi emberek azonban bizonyára szeretnék ez utóbbi jelentést elhomályosítani, és rámutatni, hogy szó sincs szexualitástról. A görög szótár ezért a jelentéstartalom végén bekeményít, és rámutat félreérthetetlenül egy olyan megfogalmazásra, amely egyértelművé teszi, miről van szó. Bár természetesen a testi emberek logikájában ez továbbra sem fog semmit jelenteni, továbbra is azt fogják hirdetni, hogy a nemi vágyon való uralkodást nem hirdeti az ige.


Nem értem, miértidézed azokat az igéket? Talán azt gondolod, hogy nincsenek kapcsolatban a szexualitással? Lássuk akkor:


A timóteusi levél:


"Akik pedig meg akarnak gazdagodni, kísértetbe meg tőrbe és sok esztelen és káros kívánságba esnek,"


Már fentebb kitárgyaltuk, hogy az epithumia vizony a nemi dolgokra is vonatkozik. Az EREDETI szó értelmében tehát Pál helyesen beszél: Akik meg akarnak gazdagodni, azok gyakran szexuális kívánságokba esnek, már csak azért is, mert a pénz és a szexualitás nagyon gyakran együtt jár. Mennyi olyan nő van a világon, akik a PÉNZÉRT belemennek abba, hogy felvegyék a nyilvános önkielégítésüket, amiket aztán a boltokban is meg lehet várásolni, és olyan mélyre sülyednek, hogy ebből az állapotból már szabadulni sem tudnak, sőt élvezik a helyzetet, mert rászoknak arra, hogy "a testi gyönyörért még pénzt is kapnak?"


A jánosi levél:


"Mert mindaz, a mi a világban van, a test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától van, hanem a világból."


Ismét mondom: Az epithumia a szexuális dolgokkal is kapcsolatban van. Az EREDETI szó értelmében tehát János apostol a világ szerinti szexuális kívánságokra IS gondol, miszerint az nem Istentől való. Ezt az igét csak akkor értelmezed helyesen ha a görög jelentéseket veszed figyelembe.


És akkor visszatérve a péteri igére:


"Szeretteim, kérlek titeket, mint jövevényeket és idegeneket, tartóztassátok meg magatokat a testi kívánságoktól, a melyek a lélek ellen vitézkednek;"


Már számtalanszor elmondtam, de ismét elmondom: az epithumia magában foglalja a szexuális kívánságokat is. Sőt, talán most fogsz megdöbbenni: Amikor a szótár rátér az egyértelműbb kifejezésre, egy szóval sem említi, hogy a pénz és a habostorta idetartozna. Vágyakról, testi kívánságokról beszél, és amikor kissé liberálisabb kifejezéssel írja körül, akkor a "nemi vágy", vagy kissé durvábban fordítást használva talán "nemi gerjedelem"-nek is lehetne fordítani.


A helyes értelmezés tehát ez: Péter apostol a testi kívánságoktól való tartozókodásra szólítja fel a keresztényeket. Természetesen ebbe beletarzozik a helytelen étkezés is (bár arról egy betűt sem ír a szótár), de amit mindenképpen tudunk bizonytani, hogy ez a szó, magában foglalja a nemi vágyakat is. Péter apostol tehát ezektől óvja a keresztényeket, hogy ne legyenek testiesek, mind a körülüttk élő pogányok.

2014. máj. 4. 10:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/31 anonim ***** válasza:
72%
Utolsó! Meg ne kívánd házastársadat, mert az testiség, és elszakadsz Isten kegyelméből! Gratula!
2014. máj. 4. 10:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/31 A kérdező kommentje:

Huuhaaa... Nem is gondoltam volna hogy ennyien tudjak ezeket a dolgokat... :-)

most mar ertem. Koszonom. :-)

2014. máj. 4. 10:30
 17/31 anonim ***** válasza:
Ami pedig a blogírót illeti: Ebből az egy posztjából azt látom, egy testi embernek tűnik, aki ahelyett, hogy arra bátorítaná az embereket, hogy lelki emberek legyenek, és hagyják a testies dolgokat, igazolást akar találni arra, hogy lényegében az emberek testieskedhetnek, ahogy a világiak teszik. Az önmegtartóztatás, amelyet a kereszténység 2000 éve hirdet (sőt, ha a zsidóságot hozzávesszük, akkor 3500 éve) neki semmit sem jelent, hanem próbálja a keresztény teológát úgy beállítani, hogy a mostani 21. századi megszenteletlen embernek is elfogadható legyen.
2014. máj. 4. 10:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/31 anonim ***** válasza:
Idéznéd a blogból, hogy alátámaszd a vádadat? Önmegtartóztatás? Ne kívánd meg feleségedet? Ez hol is van a Bibliádban? Ne kívánd meg a másét! Ezt a fajta önmegtartóztatást szeretik összekeverni az Isten előtt kedves "testiséggel", amit Ő maga talált ki, és áldott meg az embernek. A feleségeddel hálni, szeretni, kielégíteni nem egyenlő azzal, hogy a szomszéd feleségét kukkolom, és csapom neki a szelet, oké?
2014. máj. 4. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/31 anonim ***** válasza:

"Utolsó! Meg ne kívánd házastársadat, mert az testiség, és elszakadsz Isten kegyelméből! Gratula!"


Ennek az ironikus kijelentésnek semmi értelme nincs. A házastársakra más törvények vonatkoznak. Amikor az ige a testi emberekről beszél, akkor azokat érti, akiket nem a Szentlélek vezet, hanem a testi kívánságaik. Megjegyzem, egy megszentelt házasembernek, akinek joga van a feleségével nemi kapcsolatot létesíteni sem fog elsődlegesen a testi vágyak bűvöletébe esni, hanem az első helyen mindig Isten lesz. Lásd Péter apostol példáját, aki maga is házas ember volt, és az evangélium terjedéséért mi mindent megtett.

2014. máj. 4. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/31 anonim ***** válasza:

"Ne kívánd meg feleségedet? Ez hol is van a Bibliádban?"


Egy szót se mondtam erről, ez csak a saját magad értelmezése. Nem a házastársakról beszéltem, hanem azokról az emberekről, akik nem házasok, de a testi vágyaik uralják őket, és azt gondolják, ez így van jól. Ez pedig az evangélium meghamisítása, mert éppen abban van az evangélium ereje, hogy nem a vágyak, kívánságok irányítanak, hanem a Szentlélek az igén keresztül, aki az értelemre hat.

2014. máj. 4. 10:46
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!