Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Hol van most Isten? A kereszté...

Hol van most Isten? A keresztények személyes Istent hírdetnek? Az oké, hogy van neve, de név mellé járna tulajdonság is, forma is. Mit csinál Isten? Tanítanak e erről?

Figyelt kérdés
2009. dec. 27. 10:58
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
nem jól közelíted meg, név mellé egyáltalán nem jár forma, tulajdonság is csak annyi, amennyit ráakasztunk.
2009. dec. 27. 11:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
63%
Isten az égben van, Őt ember nem láthatja. a tulajdonságait, és szeretetét azonban a minket körbevevő teremtett világból felmérhetjük. Isten elkészítette a megmentés útját, és a megmentőt. most vár, de nem lassú az ígéretét illetően, mint némelyek a lassúságról vélekednek, hanem türelmes hozzánk, mivel nem kívánja, hogy bárki elpusztuljon, hanem azt kívánja, hogy mindenki megmentésre jusson. köztük te is.
2009. dec. 27. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
Istennek számtalan tulajdonsága van, köztük a szeretet, a bölcsesség, az igazságosság, a megértés, a megbocsájtás. Isten szeretné, ha megismernéd, és választ kapnál a kérdéseidre. sokan leszoktak a kérdezésről, vagy hogy a válaszok után kutassanak, de bármit mondjanak is mások, igenis vannak válaszok, és meg lehet találni őket. "állandóan kérjetek, és adnak nektek; állandóan keressetek, és találtok; állandóan zörgessetek, és megnyittatik nektek" máté 7:7
2009. dec. 27. 11:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
Isten neve, a Jehova név, sokmindent elmond a viselőjéről. Isten saját magának adta ezt a nevet, a 2mózes 3:14-ben. jelentése: azzá válok, amivé válni akarok neked mire van szükséged? a Teremtő mindenné képes válni! Ítéletvégrehajtóvá is, de baráttá, testvérré, orvossá, pszichológussá, megmentővé is. gondolj bele, a világegyetem alkotójának barátja lehetsz! ne engedd, hogy mások elhitessék veled, hogy Istent nem lehet megismerni, vagy hogy te túl kicsi és bűnös vagy ahhoz, hogy közeledhess hozzá. Ő vonz téged.
2009. dec. 27. 11:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:

"Isten saját magának adta ezt a nevet, a 2mózes 3:14-ben. jelentése: azzá válok, amivé válni akarok"


Ezt max az Őrtorony szekta tanítja, te meg jól bevetted. A JHVH név azt jelenti, hogy VAGYOK...


Nézzü csak meg 2Mózes 3:14-15-öt:

Ez az elbeszélés az Ószövetség egyik legnevezetesebb helye. Az értelmezésnél először a nyelvi kérdésre kell tekintettel lennünk, vagyis a Jahve szó eredetére. A Biblián kívül Jaho és Jah formában is előfordul. Mindegyik szónak a töve valószínűleg a "lenni" ige régi alakja. Nemcsak az elvont létezését jelzi, hanem a jelenlétet és hatékonyságot is.

A második kérdés az, hogy mi az elbeszélés értelme és jelentősége, vagyis mi a kinyilatkoztatott tartalom? A régi embernél a név a dolog lényegét és rendeltetését is meghatározta. De ha Isten felfoghatatlan és abszolút transzcendens, lehet-e róla igazán találó nevet adni, amely mintegy a kilétét is meghatározza? Azonkívül szemita felfogás szerint a név ismerete a dolog felett való hatalmat is jelentette. Isten nevének ismerete pedig együtt járt a bizonyossággal, hogy az ember segítségül hívhatja és számíthat a meghall-gatásra. A Mózesnek adott kinyilatkoztatásban benne van a tanítás, hogy Isten nem szolgáltathatja ki magát az embernek, amikor a nevét közli. Olyan nevet mond, amely éppen felfoghatatlanságát fejezi ki, de amely azt is jelzi, hogy ő örök és jelen van: vagyok, aki vagyok, "ehje aser ehje", harmadik személyben: aki van: Jahve. A név tehát nem Isten meghatározása, hanem emlékezteti Izraelt jelenlétére, jótéteményeire, a kiszabadításra, továbbá a hűségre, hatalomra, jóindulatra, amelyet a kiszabadítás feltételez. A keresztény hagyomány meglátta benne az utalást arra is, hogy Isten az abszolút lét, akinek az az igazi jellemzője és lényege, hogy van, létezik: ő az Örökkévaló. Vele szemben a többi istenség semmi, nem létező, Iz 42,8.

2009. dec. 27. 13:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:

Isten lénye


Bevezetés

Egy régi mondás szerint "amilyen az Istened, olyan az életed". Nincs fontosabb annál, mint hogy mi jut az eszünkbe akkor, amikor Istenre gondolunk. Nem mindegy, hogy Isten személy, vagy csak személytelen erő, hogy távoli vagy közel van, hogy jóindulatú vagy gonosz, és hogy megbízható vagy kiszámíthatatlan, idegen vagy megszerethető, sőt imádható? Isten milyensége a mi életünk minőségének a meghatározója is.


1. Amennyit Istenről tudhatunk

Istenről csak annyit tudhatunk, amennyit ő maga kinyilatkoztat önmagáról, mert...


- Isten láthatatlan (Jn 1:18, Róm 1:20, 1Tim 6:16)

- Isten felfoghatatlan és elképzelhetetlen (Jób 9:10, Ézs 55:8-9, Csel 17:29-30, Róm 11:33-34, 1Kor 2:11)

- Isten ábrázolhatatlan (2Móz 20:4-5,23, Csel 17:29).


Isten azonban létezik, létezését és tulajdonságait tudtunkra adta a teremtett világon, az emberi lelkiismereten és a kinyilatkoztatás különleges formáin keresztül. Istent megismerve pedig azt találjuk, hogy ő sok tekintetben "egészen más", és a teremtett világban nem találunk hozzá foghatót.


2. Isten lénye

Isten lényének van két olyan tulajdonsága, amely csak őt jellemezheti:


- Isten az egyetlen, aki önmagában létező (2Móz 3:14, Ézs 43:10, 44:6, Jn 5:26, Csel 17:24-25, 1Tim 6:16)

- Isten "lélek" (héber: rúah, görög: pneuma, lásd Jn 4:24), azaz mindenütt jelen levő szellemi lény (vö. Zsolt 139, Csel 17:27-28).


3. Isten természete

Isten természete a többi tulajdonságát is meghatározza (pl. örökkévaló a szentségében is, végtelen az erejében is, tökéletes a tudásában is stb.):


- örökkévaló (1Móz 21:33, Zsolt 90:1-2, Ézs 40:28, Róm 16:26, 1Tim 1:17, 6:16)

- változatlan (Mal 3:6, Zsid 1:12, Jak 1:17)

- tökéletes (5Móz 32:4, 2Sám 22:31, Mt 5:48).


4. Isten személyes volta

Isten nem csupán valami személytelen kozmikus erő, hanem személy:


- értelmes lény (Ézs 40:13, 55:9-11, Zsolt 92:6, Péld 3:19-20, 1Jn 3:20)

- akarata és tervei vannak (Ézs 14:26, 46:10, Zsolt 139:17-18, Ef 1:11, Csel 2:23, Róm 11:33-34)

- érzelmei vannak (1Móz 6:6, 2Móz 20:5, Neh 9:31, Zsolt 86:15, Péld 6:16, Róm 1:18, 1Jn 4:16, 1Tim 1:11)

- erkölcsi lény, és az erkölcs meghatározója (2Móz 20-23. fejezet, Mt 5-7. fejezet)


5. Isten megjelenése

Istennek a lényéből és a tetteiből fakadó megjelenése számunkra egészen egyedülálló, különleges, példátlan:


- szentséges (3Móz 19:2, 1Sám 6:20, Ézs 6:3, 8:13-14, 2Kor 5:21, 1Pt 1:15, Jel 4:8, 15:3-4)

- dicsőséges (2Móz 15:11, Zsolt 24:7, 148:13, Ézs 42:8, Ez 1:28, Lk 2:9, Csel 7:55, 2Kor 3:18)

- imádatra indít (1Móz 24:26-27, 2Krón 20:18, Zsolt 150, Mt 4:10, Jn 4:21-24, Zsid 1:6, Jel 4:10-11).


6. Isten képességei

- Mindentudó (1Kir 8:29, Zsolt 139:1-4,16, Ézs 46:10, Ez 11:5, Jn 21:17, Csel 15:8, Zsid 4:13, 1Jn 3:20) és bölcs (Róm 11:33-34, Kol 2:3, vö. Jak 1:5).

- Mindenható, aki nem szorul másra (1Móz 18:14, Zsolt 50:10-12, Ézs 40:28, Csel 17:24-25, vö. Jn 15:5).


7. Isten legfontosabb tevékenységei

- Teremt, alkot (1Móz 1:1, 14:19,22, Ézs 40:28, Zsolt 95:6, Préd 11:5, Mt 19:4, Róm 1:25).

- Mindent fenntart, gondviselő (Zsolt 104:24-30, Zsid 1:3; Mt 10:9-10,29-30, Fil 4:19, 1Pt 5:7).

- Számon kér, ítél (Zsolt 9:8-9, Préd 12:14, Ézs 30:18, 55:7, Zsid 4:13, Róm 2:1-16, Jn 5:27-30, 1Kor 4:4-5, 2Kor 5:10, Jel 20:11-12).

- Megment, szabadít (2Sám 22:3-4, Ézs 12:2, 43:10-13, Lk 1:46-47, Jn 3:16, Tit 3:4, 1Pt 1:9).

- Megszentel (2Móz 15:11, 1Sám 2:2, 3Móz 19:2, 5Móz 7:6, Mt 6:9, Jn 17:19, 1Kor 1:30, Fil 4:21, 1Pt 2:9, Jel 4:8).


8. Isten legfontosabb tulajdonságai

- Jóságos (Neh 9:20, Zsolt 25:8, 86:5, 145:9, Mt 19:17) és szerető (Zsolt 63:4, Jer 31:3, Hós 11:4, Jn 15:9, 2Kor 13:11, Ef 3:19, Zsid 12:6, 1Jn 4:7-21).

- Igazságos (1Móz 18:25, 2Móz 34:6, Zsolt 36:6, 96:13, Ézs 61:8, Lk 18:7, Róm 2:2, 1Tim 2:4) és irgalmas, kegyelmes (2Móz 34:7, 2Krón 30:9, 2Sám 24:14, Hós 2:18, Jón 4:2, Lk 6:36, Jn 1:16-17, Tit 2:11, 2Kor 9:8, 1Pt 5:10).

- Türelmes (Neh 9:17, Ézs 7:13, Zsolt 103:8-10, Róm 2:4, 1Pt 3:20, 2Pt 3:9) és hűséges, megbízható (4Móz 23:195Móz 32:4, Zsolt 25:10, 1Kor 1:9, 1Pt 4:19, 1Jn 1:9).


9. Isten egyetlen volta

Isten az egyetlen, akit joggal Istennek lehet nevezni, minden más istenkép hamis, torz, bálvány, pótlék. A Biblia a héber "isten" (él, éloah) többes számú alakját (elohim) is gyakran használja; ez azonban nem többességet jelent, nem "istenekre" vagy a Háromságra utal, hanem a héber nyelvi sajátossága: a többesszámú alak elvont főnevek kifejezésére is szolgál (Elohim = Istenség).


Csak egy Isten van (2Móz 20:3, 5Móz 6:4, Zsolt 95:3, Ézs 43:10-11, 44:6, Jn 17:3, 1Kor 8:4, Gal 3:20, Ef 4:6, 1Tim 2:5, Jak 2:19); egy "isten" sem olyan, mint az Isten (2Móz 8:10, 18:11, 1Kir 18:24-39, 2Kir 5:15, Zsolt 135:5,15-18, Ézs 40:18-26, 44:9-20, 46:9, Jer 10:11), egyedül ő valóságos, igazi (Jn 17:3)


A többi "úgynevezett (a pogányok által annak hívott) isten" természeténél fogva nem Isten (1Kor 8:4-6, Gal 4:8, 1Thessz 1:9), sőt valójában démon (5Móz 32:16-17, Zsolt 106:36-37, 1Kor 12:2, 10:20).


A "bálvány" embercsinálta, magatehetetlen (mű)tárgy (2Móz 20:4 vö. Bír 6:25-32, Jer 16:19-20, Zsolt 115:1-8), de az Istenről alkotott emberi elképzelések is lehetnek bálványok (Csel 17:29, Róm 1:21).


Isten elítéli a hamis istenek (2Móz 20:3, 5Móz 6:14-15, 3Móz 26:30, Róm 1:23,25, Csel 14:15, 17:30, 1Kor 10:14,20-22), illetve állatok, emberek és angyalok imádatát (Róm 1:23,25, Csel 12:21-23, 14:15-18, Jel 22:9).


10. Isten neve

Isten neve nem olyan értelemben vett név, mint az ókori isteneké, akiket a nevüknél fogva bármikor meg lehetett idézni. Isten úgy mutatkozott be Mózesnek, hogy "Vagyok, aki vagyok (ehjeh, aser ehjeh) … a Vagyok (ehjeh) küldött … az ÚR [JHVH] küldött" (2Móz 3:14-15). A héber írás csak mássalhangzókat rögzített, és amikor a zsidók az Írást felolvasva a négy betűhöz (JHVH) értek, tiszteletből Adonáj-t (az Úr, Uram) mondtak, így a szó pontos kiejtése feledésbe merült. A szó a kutatók szerint a létigéből ered, ezért a ma leginkább valószínűsített JaHVeH változat tkp. a létige jövő idejű, műveltető alakja: "aki léteztetni fog" = aki majd éltet? (Ez azonban bár nyelvtanilag elfogadható, de nem használt alak.) A modern Ószövetség-fordítások többsége a Jahveh szót is az "Úr" szóval, de kis kapitális betűformával jelzi: "Úr". A Károli fordításból, a magyar irodalomból és Jehova Tanúi révén közismert "Jehova" változat középkori eredetű teológiai műszó. A JHVH mássalhangzói alá odaírták az Adonáj magánhangzóit, hogy a JHVH-t olvasó Adonájt mondjon, de egyes középkori teológusok a JHVH mássalhangzókat ezekkel a magánhangzókkal egybeolvasták. Így keletkeztek a Jahovah vagy Jehovah stb. változatok. (A "Jehova" változat héber fülnek éppen olyan lehetetlenül hangzik, mint magyarul az "Isten" mássalhangzóiból és az "Uram" magánhangzóiból összerakott "Ustan").


A zsidók Istent a mai napig úgy is hívják: "a Név" (ha Sém). A bibliai héberben ugyanis nincs szó a "személy"-re, ezért használja a "név" szót: pl. "Isten nevét segítségül hívni" = magát Istent segítségül hívni; "Isten nevét magasztalni" = magát Istent magasztalni azért, aki Ő. Ez a számunkra furcsa szóhasználat átment az Újszövetségbe is, pl. Csel 1:15 "százhúsz név sokasága" = százhúsz főnyi sokaság, vagy Csel 4:12 "nem is adatott az embereknek az ég alatt más név" = nem adatott senki más.


A név a héber gondolkodásmódban nem csupán a megkülönböztetést (megszólítási módját), hanem az illető tulajdonságait, jellemét is kifejezi. Istennek is sok neve van a tulajdonságai és tettei, illetve a hívők tapasztalatai alapján, pl. az Úr, a Mindenható, a Legfelsőbb (Magasságos), Király, Vigasztalás Istene, Féltőn Szerető Isten, Kőszikla, Atya stb.

2009. dec. 27. 13:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
annak, hogy valaki örökké van, semmi értelme. annak már inkább, ha valaki örökké van, és céllal munkát végez. nézd meg a bibliádban a zsoltárok 83:18-at, ha látni akarod a Jehova nevet. ha pedig inkább a hagyományoknak hiszel, lapozd fel a malakiás 2-3-4 fejezetét. 2 oldal, de tanúlságos.
2009. dec. 27. 13:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:

Most be szeretnék szúrni ide egy idézetet én is. Ugyan nem keresztény keretekből származik, de engem elgondolkodtat, s szeretném kikérni a véleményüket róla, kérem olvassák el.


Isten meghatározása


A modern ember Istenről alkotott fogalma nagyon sokféle és változatos. A gyerekek hajlanak arra, hogy fehérszakállú öregemberként képzeljék el, a felnőttek pedig láthatatlan erőként, egy szellemi fogalomként, az emberiségként, az univerzumként vagy épp saját magukként gondolnak rá. Előadásában Srlia Prabhupada részletes leírást ad a Krisna-tudat felfogásáról — egy meglepően közvetlen Istenszemléletről.


Hölgyeim és uraim, nagyon köszönöm önöknek, hogy kedvesen támogatják ezt a Krisnaa-tudatú mozgalmat. Amikor 1966-ban, New Yorkban bejegyezték ezt a társaságot, egy barátunk azt javasolta, nevezzék az Isten-tudat Társaságának. Azt gondolta, hogy Krisnaa neve szektariánus. A szótár is azt írja: Krisna egy hindu Isten neve. De valójában ha valamilyen név tulajdonítható Istennek, az „Krisna".


Istennek tulajdonképpen nincsen sajátságos neve. Ha azt mondjuk, nincs neve, azalatt azt értjük, hogy senki nem tudja, mennyi neve van Istennek. Mivel Isten határtalan, nevei szintén határtalanok kell, hogy legyenek. Ezért nem illethetjük Őt egyetlen névvel.


Isten számtalan féle kapcsolatban áll sok-sok hívével, és e kapcsolatok alapján nevezik Őt bizonyos neveken. Mivel számtalan híve van, s velük megszámlálhatatlan féle kapcsolatban áll, ezért számtalan névvel is rendelkezik. Nem illethetjük Őt találomra egyetlen névvel. Ám a Krisnaa név azt jelenti: „mindenkit vonzó”. Isten mindenki számára vonzó; ez az Isten meghatározása. Sok képet láttunk már Krisnáról, és láthatjuk, hogy vonzódnak hozzá a tehenek, a borjak, a madarak, a vadállatok, a fák, a növények, sőt még a vizek is. Ő vonzó az egész emberi társadalom számára. Ezért ha van valamilyen sajátos név, amely Istennek adható, az a név „Krisna”.


Parásara Muni, a nagy bölcsnek, Vyásadevának — az egész Védikus Irodalom szerkesztőjének — apja a következő meghatározást adja Istenről:

(Visnu Purána 6.5.47)

Parásara Muni úgy definiálta Bhagavánt, az Istenség Legfelsőbb Személyiségét, hogy Ő az, aki teljes a hat bőségben — minden erővel, hírnévvel, gazdagsággal, tudással, szépséggel és lemondással rendelkezik.

Bhagaván, az Istenség Legfelsőbb Személyisége minden gazdagság tulajdonosa. Sok gazdag ember van a világon, de egyikük sem állíthatja, hogy rendelkezik minden gazdagsággal. Azt sem állíthatja senki, hogy nincsen más, aki nála gazdagabb lenne. Mégis, mi megérthetjük a Srimad-Bhágavatamból, hogy amikor Krisna jelen volt a Földön, Neki tizenhatezer-száznyolc felesége volt, s mindegyik felesége egy-egy márványból készült, ékszerekkel díszített palotában élt. A szobák elefántcsontból és aranyból készült bútorokkal voltak berendezve, s mindenhol hatalmas volt a pompa. E színes leírásokat a Srimad-Bhágavatamban találhatjuk meg. Az emberi társadalom történelmében nem találunk senkit, akinek tizenhatezer felesége vagy tizenhatezer palotája lett volna. És Krisna nem ment egyik napon az egyik, másik napon pedig egy másik feleségéhez. Nem, Ő személyesen volt jelen minden palotában, ugyanabban az időben. Ez azt jelenti, hogy tizenhatezer-száznyolc formában terjesztette ki magát. Ez lehetetlen egy közönséges ember számára, ám nem különösebben nehéz Istennek. Ha Isten határtalan, akkor határtalan formában képes magát kiterjeszteni, másképp nem lenne jelentése a határtalan szónak. Isten mindenható; nem tizenhatezer, de tizenhat millió feleséget is el tud tartani, s mégsem ütközik semmilyen nehézségbe, másképp nem lenne jelentése a mindenható szónak.

Ezek mindenkit vonzó sajátságok. Ebben az anyagi világban azt tapasztaljuk, hogy ha egy ember nagyon gazdag, akkor vonzó. Amerikában például Rockefeller és Ford nagyon vonzóak a vagyonuk miatt. Vonzóak annak ellenére, hogy nem rendelkeznek a világ összes kincsével. Mennyivel vonzóbb akkor Isten, aki minden gazdagság tulajdonosa?


Krisna határtalan erővel is rendelkezik, s ereje már születése pillanatától jelen volt. Amikor még csupán három hónapos volt, Putána démon meg akarta Őt ölni, de ehelyett Krisna ölte meg a démont. Ez Isten. Isten kezdettől fogva Isten. Nem valamiféle meditáció vagy misztikus erő által válik Istenné. Krisna nem az a fajta Isten. Krisna Isten volt megjelenésének kezdetétől fogva.

Krisnának a hírneve is határtalan. Természetesen mi, akik Krisna bhaktái vagyunk, ismerjük és dicsőítjük Őt, de rajtunk kívül a világon még sok millióan vannak tudatában a Bhagavad-gita hírességének. Szerte a világon minden országban filozófusok, pszichológusok, vallásos emberek olvassák a Bhagavad-gitát. És nagyon szép számban árusítják is a mi Bhagavad-gitánkat. Ez azért van, mert az áru színtiszta arany. A Bhagavad-gitának számtalan kiadása van, de azok nem tiszták. A miénket azért tudják jól eladni, mert a Bhagavad-gitát úgy adjuk elő, ahogyan az van. A Bhagavad-gitá hírneve Isten hírneve.

Isten egy másik bőséggel, a szépséggel is határtalan mértékben rendelkezik. Krisna Maga nagyon gyönyörű, ahogyan minden társa is az. Az egész világon mindenki vonzódik az amerikaiakhoz, mert fejlettek a tudományban, gazdagok, szépek és így tovább. Ez a bolygó egy jelentéktelen bolygó az univerzumban, mégis e bolygón belül egy ország — Amerika — mennyi vonzó tulajdonsággal rendelkezik. Képzeljük csak el, mennyi vonzó tulajdonsága van Istennek, aki az egész kozmikus megnyilvánulás teremtője. Milyen csodálatos lehet Ő — Ő, aki minden szépséget megteremtett!

Valaki nem csupán szépsége miatt lehet vonzó, hanem tudása miatt is. Egy tudós vagy egy filozófus vonzó lehet a tudása miatt, de milyen tudás lehet fenségesebb annál, amit Krisna nyújt a Bhagavad-gitában. A világon nincs ehhez hasonlító tudás. Isten ugyanakkor teljes lemondással is rendelkezik. Rengeteg dolog működik az Ő irányítása alatt ebben az anyagi világban, de Isten tulajdonképpen nincs itt jelen. Egy nagy gyár folytathatja a munkát akkor is, ha a tulajdonos nincs jelen. Éppen így Krisna energiái az Ő segítőinek, a félisteneknek az irányítása alatt működnek. Így Isten maga távolmarad az anyagi világtól. Ezt a kinyilvánított írások mind leírják.

Istennek tehát számtalan neve van, cselekedetei szerint, de mivel annyi bőséggel rendelkezik, s mivel ezekkel mindenkit vonz, Krisnának nevezik. A Védikus Irodalom kijelenti, hogy Istennek számtalan neve van, de „Krisna” az alapvető név.


E Krisna-tudatú mozgalom célja hirdetni Isten nevét, Isten dicsőségét, Isten cselekedeteit, Isten szépségét és Isten szeretetét. Sok dolog van az anyagi világban, s mind Istenben vannak. Az anyagi világ legszembetűnőbb jellemzője a szex, s ez szintén jelen van Krisnában. Mi Rádhát és Krisnát imádjuk, s közöttük létezik vonzalom, de az anyagi vonzódás és a lelki vonzódás nem ugyanaz. Krisnában a szex valóságos, de itt az anyagi világban nem az. Minden, amivel itt foglalkozunk, jelen van a lelki világban, de itt nincsen valós értéke. Ez csak egy visszatükröződés. Az áruházak kirakataiban látjuk a sok próbababát, de senki sem törődik velük, mindenki tudja, hogy nem igaziak. A próbababa gyönyörű lehet, mégsem igazi. Amikor az emberek egy gyönyörű nőt látnak, vonzódnak hozzá, mivel azt hiszik, igazi. Tulajdonképpen az úgynevezett élő már szintén halott, mert ez a test csupán egy anyaghalmaz, s amint a lélek elhagyja a testet, senki nem törődik azzal, hogy egy nő úgynevezett gyönyörű testét nézze. Az igazi tényező, az igazi vonzóerő a lélek.

Az anyagi világban minden halott anyagból van, ezért pusztán csak utánzat. A dolgok realitása a lelki világban létezik. Azok, akik olvasták a Bhagavad-gitát, megérthetik, milyen a lelki világ, hiszen a Bhagavad-gitá leírja:


„Ám létezik egy másik természet is, amely ehhez a megnyilvánult és megnyilvánulatlan anyaghoz képest örök, transzcendentális, páratlan, és sohasem semmisül meg. Az a világ még akkor is megőrzi eredeti létét, amikor ebben a világban már minden megsemmisült.” (Bhagavad-gitá 8.20)


A tudósok próbálják kiszámítani ennek az anyagi világnak a kiterjedését, de elkezdeni sem tudják. Ezer és ezer évre lenne szükségük ahhoz, hogy csupán a legközelebbi csillagig eljussanak. Mit mondhatunk akkor a lelki világról? Ha nem ismerhetjük meg az anyagi világot, hogyan ismerhetnénk meg azt, ami mögötte van? A lényeg az, hogy hiteles forrásokból kell tudást szereznünk.

A leghitelesebb forrás Isten, hiszen Ő minden tudás tárháza. Nincs senki, aki Krisnánál bölcsebb vagy intelligensebb lenne. Krisna tudósít bennünket arról, hogy e mögött az anyagi világ mögött van egy lelki világ, amelyet számtalan bolygó tölt ki. Ez a világ messze van, meszszebb, mint az anyagi űr, amely az egész teremtésnek csupán egynegyedét alkotja. Hasonlóan az élőlények összessége ebben az anyagi világban nem több, mint parányi hányada a teremtés élőlényeinek. Ezt az anyagi világot a börtönhöz hasonlítják, és ahogyan a fogoly is csupán kis százalékát képviseli a teljes népességnek, úgy az élőlények az anyagi világban az összes élőlénynek csupán töredék részét képezik.

Azok, akik fellázadtak Isten ellen — akik bűnösök —, ebbe az anyagi világba kerülnek. A bűnözők néha azt mondják, hogy ők nem törődnek a kormánnyal, mégis letartóztatják és megbüntetik őket. Hasonlóan kerülnek ebbe az anyagi világba azok az élőlények, akik kijelentik, hogy Istennel szembeszállnak.

Eredetileg az élőlények mind parányi szerves részei Istennek, s úgy viszonyulnak hozzá, mint ahogyan a fiak viszonyulnak az apjukhoz. A keresztények is a legfelsőbb atyának tartják Istent. A keresztények elmennek a templomba, és így imádkoznak: „Miatyánk, ki vagy a mennyekben.” Az Istenről mint legfelsőbb atyáról szóló felfogás a Bhagavad-gitában is megtalálható (14.4):


„Óh, Kunt¦ fia, tudnod kell, hogy minden faj születés által jöhet létre, s Én vagyok a magot adó Atya.”


Nyolcmillió-négyszázezer féle létforma van — beleértve a vízi élőlényeket, növényeket, madarakat, vadállatokat, rovarokat és az emberi lényeket. Az emberi lények közül a legtöbb civilizálatlan, s a néhány civilizált faj között csak kevés számú élőlény él vallásos életet. A sok úgynevezett vallásos ember közül a legtöbben megjelölésekkel azonosítják magukat, azt állítva: „én hindu vagyok”, „én muzulmán”, „én keresztény” és így tovább. Vannak, akik emberbaráti munkákat végeznek, néhányan adományoznak a szegényeknek, iskolákat, kórházakat nyitnak. Ezt az altruista folyamatot nevezik karma-kándának Millió és millió ilyen karma-kándi között talán egy akad, aki jńán¦ („aki tud”). Millió és millió bölcs között talán egy van, aki felszabadult, s millió és millió felszabadult lélek közül talán egy képes megérteni Krisnát. Ez tehát Isten helyzete. Ahogyan Krisna maga mondja a Bhagavad-gitában (7.3):


„Sok ezer ember közül talán egy törekszik tökéletességre, s a tökéletességet elértek közül igazán alig ismer Engem egy is.”


Krisnát megérteni tehát nagyon nehéz. De annak ellenére, hogy Isten megértése nehéz dolog, Isten magyarázatot ad magáról a Bhagavad-gitában. Azt mondja: „Ilyen és ilyen vagyok. Az anyagi természet ilyen, a lelki természet pedig amolyan. Az élőlények ilyenek, a Legfelsőbb Lélek pedig olyan.” Így a Bhagavad-gitá mindenről tökéletes leírást ad. Bár Isten megértése nagyon nehéz, nem nehéz akkor, amikor Isten Maga adja nekünk a róla szóló tudást. Tulajdonképpen ez az egyetlen folyamat, amely által megérthetjük Istent. Istent megérteni saját spekulációnkon keresztül lehetetlen, hiszen Isten határtalan, mi pedig behatároltak vagyunk. A mi tudásunk és érzékelésünk egyaránt nagyon behatárolt, hogyan érthetnénk meg a határtalant? Ha egyszerűen csak elfogadjuk a határtalan verzióját, megérthetjük Őt. Ez a megértés a mi tökéletességünk.

Az Istenről szóló spekulatív tudás sehová nem vezet el bennünket. Ha egy fiú tudni akarja, ki az apja, a legegyszerűbb folyamat, ha megkérdezi az anyját. Az anya akkor azt fogja mondani: „Ez itt az apád.” Ez az útja a tökéletes tudásnak. Természetesen az ember spekulálhat az apját illetően, kérdezősködhet, ez az ember-e az vagy az az ember, és bejárhatja az egész várost, kérdezősködve: „Te vagy az apám? Te vagy az apám?” Az ilyen folyamatból származó tudás mindig tökéletlen marad. Az ember sohasem találja így meg az apját. Az egyszerű folyamat csupán az, hogy hiteles forrástól fogadjuk el a tudást —  ez esetben az anyától. Az anya csupán annyit mond: „Kedves fiam, ez itt az apád.” Így tökéletes a tudásunk. A transzcendentális tudás hasonló ehhez. Épp az előbb beszéltem a lelki világról. A lelki világ nem tárgya a spekulációnknak. Isten azt mondja: „Van egy lelki világ, s az az Én lakóhelyem.” Ilyen módon juthatunk tudáshoz Krisnától, a leghitelesebb forrástól. Mi talán nem vagyunk tökéletesek, ám a tudományunk tökéletes, mert a tökéletes forrásból származik.

A Krisna-tudat mozgalma arra hivatott, hogy tökéletes tudásban részesítse az emberi társadalmat. E tudás által az ember megértheti, ki ő, ki Isten, mi az anyagi világ, miért jöttünk ide, miért kell keresztülmennünk annyi gyötrelmen és nyomorúságon, s miért kell meghalnunk. Senki nem akar öreg ember lenni, ám az öregkor mégis eljön. Senki nem akar betegségektől szenvedni, de biztos, hogy elegendő betegség jön majd. Ezek az emberi élet valódi problémái, s még nem találtak rájuk megoldást. A civilizáció megpróbálja tökéletesíteni az evést, az alvást, a párzást és a védekezést, de ezek nem a valódi problémák. Az ember alszik, a kutya szintén alszik. Az ember nem fejlettebb pusztán azzal, hogy szép lakása van. Mindkét esetben a dolog ugyanaz: alvás. Az ember felfedezte az atomfegyvert, hogy megvédje magát, ám a kutyának is vannak fogai és karmai, és szintén megvédi magát. Mindkét esetben védekezésről van szó. Az ember nem mondhatja, hogy mivel atombombája van, legyőzheti az egész világot vagy az egész univerzumot. Ez nem lehetséges. Az embernek lehet kidolgozott módszere a védekezésre és fényűző módszere az evéshez, az alváshoz vagy a párzáshoz, de ez nem teszi őt fejletté. Ezt a fejlettséget nevezhetjük pallérozott állatiasságnak, ennyi az egész.

Valódi fejlődés azt jelenti: ismerni Istent. Ha hiányzik belőlünk az Istenről szóló tudás, akkor tulajdonképpen nem vagyunk fejlettek. Rengeteg csaló tagadja Isten létezését, mivel ha Isten nem létezik, folytathatják bűnös tetteiket. Nekik nagyon jó azt gondolni, hogy Isten nem létezik, de Isten nem fog meghalni csupán azért, mert ők tagadják Őt. Isten létezik, s az irányítása szintén. Az Ő elrendeléséből kel fel a Nap, kel fel a Hold, folynak a folyók s tartja fenn az ár-apályt az óceán. Így hát minden az Ő irányítása alatt működik. Ha minden ilyen szépen megy, hogyan gondolhatná valaki valóságosan, hogy Isten halott? Ha rossz irányítást tapasztalunk, mondhatjuk, hogy nincsen kormány, de ha jó szervezés van, hogyan mondhatjuk, hogy nincsen kormány? Csak mert az emberek nem ismerik Istent, azt mondják, hogy Isten halott, hogy nincs Isten, vagy hogy Istennek nincsen formája. Mi azonban szilárdan meg vagyunk győződve, hogy van Isten, s hogy Krisna az Isten. Ezért imádjuk Őt. Ez a Krisna-tudat folyamata. Próbálják megérteni ezt. Köszönöm szépen.

2009. dec. 27. 15:49
 9/11 anonim ***** válasza:
krisna isten, mint ahogy sátán is isten, de a vége minkettőnek ugyanaz.
2009. dec. 28. 15:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 A kérdező kommentje:
Itt most nem a név volt a lényeg, meg nem is az, hogy a krisnásokat hírdessem. Egyszerűen csak annyi, hogy ők kibontják Isten fenségeit, s tudnak Róla beszélni. Ilyen témában szeretnék keresztény kereteken belül tudakozódni. Az Eredetről szeretnék hallani. Mint egy személyről akinek vannak tulajdonságai. Ha elöttem állna mit látnék?
2009. dec. 28. 18:42
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!