Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A "szemet szemért" elv és a...

A "szemet szemért" elv és a megbocsátás képessége hogyan viszonyul egymáshoz?

Figyelt kérdés
Az utóbbi meghaladja (magába foglalja) az előbbit? Vagy teljesen ellentmondó két külön "halmaz" a kettő? Van rájuk logikus magyarázat? (Ami nem erkölcsi, hanem az univerzum törvényein alapszik.)

2015. ápr. 17. 17:06
1 2
 11/15 anonim ***** válasza:

Kedves 66-os...


söt nem is szabad bosszúállónak lennünk.


A szemet-szemért az Isten és a Fia Jézus Krisztus jogi köréhez tartozik. Igazságosan és irgalmasan fognak ítélni. Azt is látják amit mi nem. Tudják akarattal teszi-e valaki a rosszat, vagy nem.....


Ök nem a felböszített buta kegyetlen fanatikus csöcselék. Ez az ember specialitása /már akinek sajnos /

2015. ápr. 18. 07:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/15 Tamás321 ***** válasza:
Az élet lényege az, hogy megosszuk annak javait, áldásait másokkal, illetve szolgáljunk azokkal mások felé. Ez a szeretet és az élet; ha ez nincs, akkor a sötétségben és a halálban vagyunk. Ha valaki nem akarja hordozni a másokért való terhet, akkor a szeretettel való kötelékét feloldja, hogy a világhoz, a hűtlenkedőkhöz csatlakozzon, ahol mindenki csak magáért hajlandó felelősséget vállalni. Ellenben a szeretet olyan szoros kötelék emberek között, ami a legerősebb barátságot tartalmazza, amiben elfogadják egymást az emberek, és egymás bajaival, terheivel törődnek, mert maga az Isten, vagyis a szeretet a köz, a kapocs közöttük. Egy ilyen közösséget alkotó együttlétben elképzelhetetlen, hogy valaki ne legyen befogadó valaki iránt az ő bűne miatt. Mert ha te szeretetet akarsz adni és kapni is, de azt mondja valaki, miután elmondod neki lelkedet terhelő bűnödet, hogy az kizáró ok kettőtök között, akkor nem szeretettel közeledett feléd, hanem megbélyegzett. Nagyon szívesen barátkozna veled amúgy, de mivel tudtára jutott egy előbbi sötét cselekedeted, ezért kizár a maga köreiből. Ki akar zárni a közösségből, hogy ne legyen részed a szeretetben, az életben a bűnöd miatt, ítéletet alkotva feletted. Ezt teszi a világ, ez a gyűlölet, ami magát menti és máson akar ítéletet. De ahol megbocsátás van, ott nem a világ van, hanem az attól elkülönülő szeretet. Ha Isten megbocsátott valakinek Jézus áldozata révén, akkor egy másik ember nem zárhatja ki őt a szeretet és az élet közösségéből. Mert nem egy másik ember halt meg érte, hanem az embereknél nagyobb Isten. Ezért ha valaki Istenhez, a szeretethez megy, hogy vele legyen közösségben, nem ítélheti el a másik embert az ő bűnéért, aki szintén Isten kegyelmére kíván hagyatkozni. Hiszen egyaránt bűnös mindenki, és egyaránt mindeni Isten kegyelmére kénytelen hagyatkozni a szeretetért és az életért. Ezért is mondja Jézus annak, aki Isten elé járul, hogy hagyd ott az ajándékodat az oltár előtt, és előbb békélj meg a te atyádfiával, és azután vidd fel az ajándékodat az Istennek. Tehát ha az Isten megbocsátott, akkor az ember sem ítélkezhet, mint ahogyan azt a világ teszi. A két fajta lelkület más: a világban lévő és a szeretetben, azaz Istenben lévő. Az ítélet és a bosszú mindig Istené azokkal a bűnösökkel szemben, akik nem térnek meg őhozzá és nem törődnek a bűnbocsánattal, ami Isten ajándéka az embernek, ha él vele, és ebből kifolyólag örök törvényét sem keresik. A vérbosszú az ószövetségben nagyon is helyén való volt, mint Isten parancsolata, törvénye. Ugyanis aki embervért ontott, annak vére ember által kellett, hogy kiontassék. Nem lehetett vétkezni az élet ellen, mert ez a törvény, különben nem lenne az életnek törvénye. De az élet az életért Jézus. Ezért nincs többé szemet szemért törvény, és ugyancsak nincs többé áldozatra sem szükség. Ezt példázták a menedékvárosok a törvényben. A vérbosszú ellen a menedékvárosokat biztosította Isten a gyilkosnak, hogy oda meneküljön a vérbosszú elől. Nem szabadott meghalnia a gyilkosnak, míg ítélet nem született a gyülekezet részéről. És amikor Izrael fiai egy férfit találtak a mezőn, aki fát szedegetett szombatnapon, annak ügyét is először Isten elé vitték. Az ítéletet Isten mindig személyesen közölte vagy Mózessel, amit a gyülekezetnek végre kellett hajtania, vagy az éppen aktuális bíróval a bírák korában, és később is az ő felkentjeivel. Tehát önként senki nem hozhatott ítéletet. Csak Istennek volt joga ítéletet hozni, amit közölt az ő felhatalmazottjával. A nép magától nem tehetett semmit, de Istennek szükséges ítélni az igazságért. És csak a bűntelen ítélhet, végre pedig az hajthat, aki maga nem bűnös. Aki felemelt kézzel cselekszik a törvény ellen, ami az életet védi, annak Isten sem bocsát meg. Ha valaki nem akar Istenhez menni, akinél van egyedül a bűnbocsánat, akkor ítélet vár rá.
2015. ápr. 18. 23:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/15 Pietrosol ***** válasza:

Szia!


Sehogy! Az akció-reakció egy ösztönös körfolyamat, míg az akció-megbocsátás keresztbe vágja a folyamatot.

2015. ápr. 19. 06:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/15 anonim ***** válasza:

A "szemet szemért" elv az Ószövetségben volt érvényes, így a zsidóság ma is ezt az elvet követi. Jézus azonban eljött, s elhozta a megbocsátás elvét, így a keresztények már ezt a vonalat követik (vagy kellene).

Valahol olvastam, hogy a koncentrációs táborokban azokban a helyiségekben, ahol zsidók voltak, ezt írták a falra: Uram, büntesd meg őket hetedízig (vagy valami ilyesmi), míg a keresztények ezt: Uram bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit cselekszenek.

Tehát Jézus eljövetelével a "szemet szemért" elv érvényét vesztette a keresztény gondolkodásban.

2015. ápr. 19. 09:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/15 A kérdező kommentje:

"míg az akció-megbocsátás keresztbe vágja a folyamatot."


Keresztbe vágja az adott folyamatot - de ennek nem lehet más téren negatív hozadéka? (Mint amikor egy adott problémát megszüntetünk, de olyan módszerrel, ami más egyéb problémát fog előidézni.) A fizikai világban is hatás-reakció folyamatok vannak, ha nekigurítunk egy vasgolyót egy hungarocell falnak, de nem akarjuk, hogy behorpadjon a fal, akkor max elterelhetjük a golyót, de a mozgási energiája nem válhat semmivé, hanem máshol "folyik el". A megbocsátás is egy ilyen energia áttranszformálási folyamat lenne? (Ha jól csinálják. Ha rosszul, akkor semmisnek próbálják tekinteni a vasgolyót, vagyis a sérelmet, nem pedig az útját terelni, pedig az energia ugye nem vész el, csak átalakulni tud.)

2015. ápr. 21. 02:15
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!