Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Kinek mi a neve? Vagy ezt úgy...

Kinek mi a neve? Vagy ezt úgy kell érteni, ahogy a zsidók értették, hogy a név maga a személyt takarja?

Figyelt kérdés

Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében keresztelnek.

Első variáció: Mind a 3-nak vagy külön neve van (az Atyáét nem tudjuk, nem írja a Biblia, a Fiúét nagyon is ismerjük, hisz olyan nevet kapott, ami előtt minden térd meg fog hajolni, ő Jézus, az Ószövetségben Jhvh néven említi a Biblia), de a Szentlélek nevét ismét csak nem ismerjük.

2. variáció: mivel abban a korban a szokás az volt, hogy a név alatt magát a személyt értették és nem pont azt, ahogy elnevezték, így akkor az Atya személyében, a Fiú személyében és a Szentlélek személyében keresztelnek.


Kinek mi a véleménye erről?


2016. jún. 21. 11:12
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
67%

Szia!


Értelemszerűen a második variáció az igaz. Az Atyának a Fiúnak és a Szentléleknek is számtalan neve van a Szentírásban. A nevek sokasága jelzi Isten csodálatos természetét, melyet mindnyájan csak tanulunk a Vele való közösség által.


Üdv. Péter

2016. jún. 21. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:

A név a személyt takarja, nem csak az akkori zsidóknál, ma is. A hatóságok is a nevük alapján azonosítják a személyeket. A neved a garancia arra, hogy rajtad csak a te adódat vasalják be, nem a szomszédét :)


Az "Atya a Fiú és a Szentlélek nevében" keresztelni annyit tesz, hogy a háromszoros(!) alámerítéskor (vagy leöntéskor) annak kell elhangzania, hogy "megkeresztellek az Atya (első alámerítés) a Fiú (második alámerítés) és a Szentlélek (harmadik alámerítés) nevében!"


Ha nem így csinálják, az nem érvényes keresztség.

2016. jún. 21. 11:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 A kérdező kommentje:

Köszönöm Péter.

Tehát akkor ez az egy mondat alapján szerinted ki lehet mondani biztosra, hogy a Szentlélek is személy?

2016. jún. 21. 12:12
 4/20 anonim ***** válasza:
0%
YHWH az Atya neve, a fiú neve az, amit magyarul Jézusnak fordítanak.
2016. jún. 21. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 A kérdező kommentje:
A Bibliából egyértelműen kiderül, hogy JHWH Jézust takarja. Az Atya személyét a zsidókkal és velünk Jézus ismertette meg.
2016. jún. 21. 12:30
 6/20 anonim ***** válasza:
100%

Szia!


Igen, ki lehet mondani! Egyértelműen személyi tulajdonságokkal rendelkezik a Szentírás szerint:


Dönt, akar:

1 Kor. 12.8-11: Némelyiknek ugyanis bölcseségnek beszéde adatik a Lélek által; másiknak pedig tudománynak beszéde ugyanazon Lélek szerint; Egynek hit ugyanazon Lélek által; másnak pedig gyógyítás ajándékai azon egy Lélek által; Némelyiknek csodatévő erőknek munkái; némelyiknek meg prófétálás; némelyiknek pedig lelkeknek megítélése; másiknak nyelvek nemei; másnak pedig nyelvek magyarázása; De mindezeket egy és ugyanaz a Lélek cselekszi, osztogatván mindenkinek külön, amint akarja.


Fedd, feltár:

Ján. 16.8: És az, mikor eljő, megfeddi a világot bűn, igazság és ítélet tekintetében:


Késztet, esedezik:

Róm. 8.6: Mert a testnek gondolata halál; a Lélek gondolata pedig élet és békesség.

Róm. 8.26-27 Hasonlatosképen pedig a Lélek is segítségére van a mi erőtelenségünknek. Mert azt, a mit kérnünk kell, a mint kellene, nem tudjuk; de maga a Lélek esedezik mi érettünk kimondhatatlan fohászkodásokkal. Aki pedig a szíveket vizsgálja, tudja, mi a Lélek gondolata, mert Isten szerint esedezik a szentekért.


Megszomorítható:

Ésa. 63.10: Ők pedig engedetlenek voltak és megszomoríták szentségének lelkét, és ő ellenségükké lőn, hadakozott ellenök.

Eféz. 4.30: És meg ne szomorítsátok az Istennek ama Szent Lelkét, a ki által megpecsételtettetek a teljes váltságnak napjára.

Hazudni lehet neki: Csel. 5.3-4: Monda pedig Péter: Anániás, miért foglalta el a Sátán a te szívedet, hogy megcsald a Szent Lelket, és a mezőnek árából félre tégy? Nemde megmaradva néked maradt volna meg, és eladva a te hatalmadban volt? Miért hogy ezt a dolgot cselekedted szívedben? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek.


Vígasztal:

Ján. 14.16-17 És én kérem az Atyát, és más vígasztalót ád néktek, hogy veletek maradjon mindörökké. Az igazságnak ama Lelkét: a kit a világ be nem fogadhat, mert nem látja őt és nem ismeri őt; de ti ismeritek őt, mert nálatok lakik, és bennetek marad.


Vizsgál, kutat:

1 Kor. 2.10-11 Nekünk azonban az Isten kijelentette az ő Lelke által: mert a Lélek mindeneket vizsgál, még az Istennek mélységeit is. Mert kicsoda tudja az emberek közül az ember dolgait, hanemha az embernek lelke, a mely ő benne van? Azonképen az Isten dolgait sem ismeri senki, hanemha az Istennek Lelke.


Oktat:

Nehem. 9.20 És a te jó lelkedet adád nékik, hogy őket oktatná; és mannádat nem vonád meg szájoktól, s vizet adál nékik szomjúságokban.

Ján. 14.26 Ama vígasztaló pedig, a Szent Lélek, a kit az én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, a miket mondottam néktek.

Ján. 16.13-15 De mikor eljő amaz, az igazságnak Lelke, elvezérel majd titeket minden igazságra. Mert nem ő magától szól, hanem azokat szólja, a miket hall, és a bekövetkezendőket megjelenti néktek. Az engem dicsőít majd, mert az enyémből vesz, és megjelenti néktek. Mindaz, a mi az Atyáé, az enyém: azért mondám, hogy az enyémből vesz, és megjelenti néktek.


Szól, üzenetet közvetít:

2 Sám. 23.2: Az Úrnak lelke szólott én bennem, és az ő beszéde az én nyelvem által.

Csel. 1.2 Mind a napig, melyen fölviteték, minekutána parancsolatokat adott a Szent Lélek által az apostoloknak, kiket választott vala magának.

Csel. 8.29 Monda pedig a Lélek Filepnek: Járulj oda és csatlakozzál ehhez a szekérhez!

Csel. 10.19-20 És a míg Péter a látás felől gondolkodék, monda néki a Lélek: Ímé három férfiú keres téged: Nosza kelj fel, eredj alá, és minden kételkedés nélkül menj el ő velök: mert én küldöttem őket.

Csel. 11.12 Mondá pedig nékem a Lélek, hogy menjek el velök minden kételkedés nélkül. Eljöve pedig velem ez a hat atyafi is; és bemenénk annak az embernek a házába:


Bizonyságot tesz:

Nehem. 9.30 És mégis meghosszabbítád felettök kegyelmedet sok esztendőkön át, s bizonyságot tevél ellenök lelkeddel, prófétáid által, de nem figyelmezének; annakokáért adád őket a föld népeinek kezébe.

Ján. 15.26-27 Mikor pedig eljő majd a Vígasztaló, a kit én küldök néktek az Atyától, az igazságnak Lelke, a ki az Atyától származik, az tesz majd én rólam bizonyságot. De ti is bizonyságot tesztek; mert kezdettől fogva én velem vagytok.

Róm. 8.15-16 Mert nem kaptatok szolgaság lelkét ismét a félelemre, hanem a fiúságnak Lelkét kaptátok, a ki által kiáltjuk: Abbá, Atyám! Ez a Lélek bizonyságot tesz a mi lelkünkkel együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk.


Gyűjt:

Ésa. 34.16 Keressétek meg majd az Úr könyvében, és olvassátok: ezeknek egy hijjok sem lesz, egyik a másiktól el nem marad; mert az Ő szája parancsolta, és az Ő lelke gyűjté össze őket!


Választ:

Csel. 20.28 Viseljetek gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent Lélek titeket vigyázókká tett, az Isten anyaszentegyházának legeltetésére, melyet tulajdon vérével szerzett.


Tanít és vezet (Krisztus és a Lélek együtt küldetett ezzel a céllal):

Ésa. 48.16-17 (Krisztus beszél) Közelgjetek hozzám, halljátok ezt, nem szóltam eleitől fogva titkon! mióta ez történik, ott vagyok! És most az Úr Isten engem küldött, és az ő lelkét.

Így szól az Úr, Megváltód, Izráelnek Szentje: Én vagyok az Úr, Istened, ki tanítlak hasznosra, és vezetlek oly úton, a melyen járnod kell.


Irányít

Mát. 4.1 Akkor Jézus viteték a Lélektől a pusztába, hogy megkisértessék az ördögtől.


Bölcsességgel teljes

Ésa. 40.13 Kicsoda igazgatta az Úr lelkét, és ki oktatta Őt, mint tanácsosa?


Külön ki kell emelni egy igét a személyes tulajdonságok vonatkozásában: "Mert kicsoda tudja az emberek közül az ember dolgait, hanemha az embernek lelke, amely őbenne van? Azonképpen az Isten dolgait sem ismeri senki, hanemha az Istennek Lelke." (1Kor 2,11)


Eszerint a Szentlélek éppúgy "tudja Isten minden dolgát", mint ahogy a mi emberi lelkünk "tudja minden dolgunkat". Ennek az Igének a fényében gyakorlatilag lehetetlen nem elfogadni a Szentlélek személyességét, személy voltát.


Ha a Szentlélek az Atya és a Fiú Lelke, akkor nem lehet egyidejűleg személytelen, hiszen Isten nem személytelen. Isten Lelkét, az ember lelkéhez hasonlóan a személyiség hordozójának mondja a Biblia. Tehát ha a Szentlélek az Atya és a Fiú lelke, akkor nem lehet személytelen, vagy fordítva, ha személytelen erő, vagy befolyás csupán, akkor nem lehet azonos az Atya és a Fiú Lelkével. Mert az egyik állításnál a személyesség a lényeg, a másiknál a személytelenség.


Figyelemreméltó 1Kor 2,11 szövegösszefüggése (a megelőző 9, 10. vers) is, mely szerint: "Amiket szem nem látott, fül nem hallott és embernek szíve meg se gondolt, amiket Isten készített az őt szeretőknek. Nekünk azonban az Isten kijelentette az ő Lelke által: mert a Lélek mindeneket vizsgál, még Istennek mélységeit is." Eszerint a Szentlélek azért tud sok mindent kijelenteni nekünk az Atya és a Fiú - emberi értelemmel egyébként fel nem fogható - dolgaiból is, mert "vizsgálja Isten mélységeit", tudja, érti Isten mélységes gondolatait. Miért "vizsgálná, kutatná" (ereunao ige az eredeti görög szövegben) a Szentlélek az Atya mélységes gondolatait, ha egyszerűen csak az Atya és Fiú (különválni képes) Lelke volna?


Az emberi lelkünk, amely bennünk van, minden további nélkül "tudja minden dolgunkat". Isten Lelke viszont azon az alapon tudja Isten dolgait, mert "vizsgálja, kutatja" ezeket. A személytelen erő nem vizsgál és nem kutat. Ez egyértelműen a Szentlélek különálló személy voltára utal.


Jézus búcsúbeszédeiben (Ján 14-16. fej.) személyre utaló névmással (ekeinos) szól Jézus a Szentlélekről, noha a görög pneuma szó maga, amelyet a Szentírás a Lélek jelölésére is használ egyébként semleges nemű.


Üdv. Péter

2016. jún. 21. 12:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 A kérdező kommentje:

Az 1Kor 2,11 számomra fontos ige és nagyon érdekes. Hogy még Istent is meg kell vizsgálni. :)

Kíváncsi lennék, hogy aki tagadja a Szentlélek személyét, az ezt az igét hogyan éli meg, mit gondol róla? Nem, nem az érdekel, hogy neki mit tanítanak, hanem ő maga mit gondol?

2016. jún. 21. 12:45
 8/20 anonim ***** válasza:

Ööö....pardon ,hogy zsidóként bele szólok ,de.... "A Bibliából egyértelműen kiderül, hogy JHWH Jézust takarja."


Ez teljesen "science fiction".

A TN"CH-ba (keresztény szóhasználattal ószövetség,ótestamentum) szó sincs Jézusról. + Ez így már egy politeista elképzelés.

Jézus az "Atyát" (Ábá) a tentagrammatonon szólította ,magát szólította?


Mondjuk én nem hiszek ezekbe ,csak egy megfigyelés...


Üdv!

2016. jún. 21. 13:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 A kérdező kommentje:

Kedves 8-as, az Abba" arámul azt jelenti "apa. Jézus, mikor emberként itt volt, akkor megismertette velünk az Atyát, aki akkor az ő atyja is volt. De zsidóként te az Újszövetséget nem fogadod el, ugye? Jól tudom? Nem tudom nektek lehet e olvasni, nem vagyok jártas a zsidó hitben.


Az Ószövetségben JHWH egyértelműen Jézus, de attól még az Atya létezik. Őt Jézus megismertette az Újszövetségben, hisz a zsidók nem ismerték, ahogy a Szentlélek sem volt a híveké, csak egy-egy ember kapta meg.

2016. jún. 21. 13:44
 10/20 anonim ***** válasza:

Tényleg arámiul apát jelent (meg óhéberül/ivritül ,épp ezért írtam).


"De zsidóként te az Újszövetséget nem fogadod el, ugye? Jól tudom? Nem tudom nektek lehet e olvasni, nem vagyok jártas a zsidó hitben."


Nem fogadom el ,és valóban jól tudod. ;) :DD

Olvasni lehet ,elfogadni és gyakorolni viszont nem. Tiszteletbe tartjuk ,de nem tartozik semmilyen szinten sem a zsidó hithez.


Üdv megint!

2016. jún. 21. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!