Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mikor volt az utolsó vacsora...

Mikor volt az utolsó vacsora időpontja? Miért érzek ellentmondást? Mi a magyarázat?

Figyelt kérdés

Az ószövetségből tudjuk, hogy a páska vacsora utáni nap munkaszüneti nap volt, zsidó nem csinálhatott érdemben semmit. Ez volt a kovásztalan kenyerek ünnepének első napja. Szombati nap ugyan ilyen volt, szombaton nem dolgozhattak.


Viszont ha Jézus a páska vacsorát követő reggelen feszítették meg, akkor miért mondták ezt a zsidók:


Jn 19,31

A zsidók pedig, hogy a testek szombaton át a keresztfán ne maradjanak, miután péntek vala, (mert annak a szombatnak napja nagy nap vala) kérék Pilátust, hogy törjék meg azoknak lábszárait és vegyék le őket.


Hiszen a szombat (ami az eredeti szöveg fordításában nyugalom napjaként szerepel) nem dolgozhattak. Viszont a kovásztalan kenyerek ünnepének első napja is nyugalom napja volt.


2016. szept. 3. 22:15
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:

Jézus Krisztus tavasszal, a zsidó naptár szerinti niszán (v. abib) hónap 14-én, a pászka napján halt meg (Mt 26:2; Jn 13:1–3; 2Mó 12:1–6; 13:4). Abban az évben a pászka a hét hatodik napjára esett (amelyet a zsidók a csütörtöki naplementétől a pénteki naplementéig számítottak). Ez egyértelműen kiderül a János 19:31-ből, amely szerint a következő nap „nagy” sabbat volt. A pászka utáni nap mindig sabbatnak számított, függetlenül attól, hogy a hét melyik napjára esett

. Ha azonban ez a különleges sabbat egybeesett a rendes sabbattal (a hét hetedik napjával), akkor ’nagynak’ mondták. Jézus tehát niszán hónap 14-én, pénteken halt meg, délután 3 óra körül

2016. szept. 4. 10:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:

Opendoor!


Nem volt olyan, hogy pászka napja! Pászka vacsora volt, és pászka bárány:


IIIMóz 23;5.

Az első hónapban, a hónapnak tizennegyedikén, estennen az Úrnak páskhája.


Nem mellékesen Isten egyetlen rendelete sem tartalmaz olyat, hogy este kezdődne a nap, ez zsidó hagyomány, és babonából alakult ki így. Már a teremtés leírásánál is egyértelmű, hogy nem estével, hanem reggellel kezdődik a nap:


" És nevezé Isten a mennyezetet égnek: és lőn este, és lőn reggel, második nap. "


Ha estével kezdődne, akkor mit keres a harmadik nap eleje, az este, az éjjel, és a reggel a második napon?


De ha el is fogadjuk, hogy estétől estik számoljuk, akkor sem jön ki, amit írtál. 14-én este kellett leölni és megsütni a bárányt, a vérével bekenni az ajtók szemöldökfáit, és másnap menekültek ki Egyiptomból. Márpedig a kovásztalan kenyerek első napja Egyiptomból való kivonulás ünnepe:


2Móz 12,17

Megtartsátok a kovásztalan kenyér innepét; mert azon a napon hoztam ki a ti seregeiteket Egyiptom földéről; tartsátok meg hát e napot nemzetségről nemzetségre, örök rendtartás szerint.


Tehát nem igaz, hogy estétől estig lenne a pászka napja. Ez a kivonulásból kiderül. A páska bárányt levágták este, és másnap kivonultak, márpedig a kovásztalan kenyerek első napja a kivonulás ünnepe.


Visszatérve. Jézus megette a pászka bárányt, majd másnap megölték. Aznap este mondták, hogy másnap lesz az ünnep, azaz a kovásztalan kenyerek első napja. Ez nem stimmel.

2016. szept. 4. 21:18
 3/11 anonim ***** válasza:

Pedig jól írta. Az utolsó vacsora egy szédereste volt, azaz a Pészahot megelőző nap estéje, amikor hagyományosan vacsorát tartanak a zsidók, lezárva a Pészah előkészültét, és elkezdve az ünnepet. Ezt még ma is így csinálják.


[link]

2016. szept. 4. 23:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:

Hát Jézus pedig nem azt mondta, ő kijezetten a Pászka vacsoráról beszélt.

Márk 14;14 "és ahova bemegy, mondjátok a házigazdának: »A Tanító ezt kérdezi: ,Hol van az a vendégszoba számomra, ahol megehetem tanítványaimmal a pászkát?"

2016. szept. 5. 07:42
 5/11 anonim ***** válasza:
Széderkor is esznek pászkát (azaz maceszt), de bárányt nem.
2016. szept. 5. 17:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 A kérdező kommentje:

Csakhogy ott nem macesz van, hanem pászka, és a pászka nem más, mint egybe megsütött bárány keserű füvekkel. Nem más.


Τῇ δὲ πρώτῃ τῶν ἀζύμων προσῆλθον οἱ μαθηταὶ τῷ Ἰησοῦ λέγοντες Ποῦ θέλεις ἑτοιμάσωμέν σοι φαγεῖν τὸ πάσχα


Mt 26,17

A kovásztalan kenyerek első napján pedig Jézushoz menének a tanítványok, mondván: Hol akarod, hogy megkészítsük néked ételedre a husvéti bárányt?


Ez nem a kovásztalan kenyerek előtti napokról, és nem egy bárány nélküli kajáról szól.

2016. szept. 6. 14:06
 7/11 anonim ***** válasza:

Nem, egyértelműen széder volt, hiszen a széder szertartásos lépései, amiket ma is ugyanúgy végeznek, felismerhetőek: bor négyszeri ivása, a kenyér megtörése, bemártás, éneklés stb.


Bárányt csak Niszán 14. délután áldozták, így csak az azt követő este ehettek (ami már 15-ének számít).


Vagyis egyértelmű, hogy széder-est volt, és ott nem esznek bárányt, de ettől még ez a Pészah első ünnepi vacsorája, minden lépése a kivonulás valamelyik szimbóluma. A pászka elfogyasztása nem a bárány elfogyasztását jelenti. Annyira nem, hogy a pászka a kovásztalan kenyér szinonimájává vált, és ma már pászka alatt a kovásztalan kenyeret értjük.

2016. szept. 6. 19:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:

„a pászka nem más, mint egybe megsütött bárány keserű füvekkel. Nem más.”


Ez az, amiben tévedsz. A pászka a kovásztalan kenyér, nem a bárány.

2016. szept. 6. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:

Pászka vacsorára gondoltam, igen. De miért mondod, hogy nem a bárányt ették???


Mt 26;17

A kovásztalan kenyerek első napján pedig Jézushoz menének a tanítványok, mondván: Hol akarod, hogy megkészítsük néked ételedre a husvéti bárányt?


2Móz 12:21 Előhívá tehát Mózes Izrael minden véneit és monda nekik: Fogjatok és vegyetek magatoknak bárányt családjaitok szerint és öljétek meg a páskhát.


Tehát azt mondod, hogy itt a kovásztalan kenyeret kellett megölni???


2Móz 12:43 És monda az Úr Mózesnek és Áronnak: Ez a Páskha rendtartása: Egy idegen származású se egyék abból.


A pászka rendtartása a bárány elfogyasztása volt, az egyéb rituálékkal, és nem a egyszerűen csak a kovásztalan kenyér volt.


A zsidók sok emberi hagyományt csempésztek a törvénybe, amit Jézus több ponton is támadt, de egészen biztos, hogy Jézusnak a pászka az a törvény szerinti pászka bárány volt, és nem egy kovásztalan kenyér. Jézus a pászka szertartását szerette volna a tanítványokkal eltölteni, nem egy emberi hagyományt.

2016. szept. 6. 20:22
 10/11 anonim ***** válasza:

Éven belüli a kérdés, nem tudom sikerült-e megoldást találni.


Én annyit találtam most - más kapcsán kutakodtam, úgy találtam rá a kérdésre is -, hogy Jézus idejében 3 naptár volt érvényben: a római (Juliánusz), a zsidó vallási és volt még egy csoport Izraelben az úgynevezett esszénusok.

Nekik is más naptáruk volt, nekik napkeltével kezdődött ráadásul a nap - ahogyan a fogság előtt Izraelben is - és nem este. (A Juliánusz naptár szerint meg éjfélkor.)

Jézus a tanítványaival ez a naptár szerint fogyasztotta el a páska vacsorát. Ezt onnét is tippelhetjük, hogy egy olyan ember otthonában készítették el a felházban, aki férfi létére korsóban vizet cipelt - amikor ezt abban az időben a nők csinálták --- kivéve az esszénusokat!

Így az esszénus naptár szerint megehette a páska vacsorát egy esszénus házában (amit ortodox zsidónál nem tehetett volna meg), és másnap a zsidó naptár szerinti páska napján megáldoztathatott a kereszten, mint az igazi páskabárány.

(Egyébként is esélyes, hogy az nem pénteken, hanem szerdán volt, mert másnap a zsidó naptár szerint "szabbat" volt: a kovásztalan kenyerek ünnepének első napja... - a páskavacsora meg így kedden)


Remélem segítettem. :)

2017. máj. 29. 21:57
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!