Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A Bibliában olvashatunk...

A Bibliában olvashatunk olyat, amikor valaki a Szent Szellem számára mutat be imádatot? Vagy van erre vonatkozó felszólítás?

Figyelt kérdés

Vannak olyan részek, amelyek személyként írják le a Szent Szellemet.


Pl. Ne okozzatok bánatot neki, ne szomorítsátok meg

Vagy minden bűn megbocsájtatik, de a Szent Szellem káromlása nem.


Vannak olyan csoportok, pl. Jehova Tanúi, akik azt tanítják, hogy a szent szellem, az Jehova szelleme, saját akarattal nem rendelkező erő.


Vannak olyanok, akik énekeikben, istentiszteleteiken külön imádatot mutatnak be számára.

Pl. Katolikusok, Reformátusok, de különös tekintettel a pünkösdi jellegű közösségekre, pl.: Hit Gyülekezete.


A Bibliában, a Zsoltárok könyvében, az újszövetségi levelekben, a Jelenések könyvében több doxológia van, azaz imádat, lásd:

[link]


Ezek azonban érdekes módon az Atyát mondják csak Istennek, Jézust csak Úrnak, a Szent Szellem egyikben sem kap helyet, mint harmadik személy.


" 2. Korintus 1:3 Áldott az Isten és a mi urunk Jézus Krisztusnak Atyja, az irgalmasságnak atyja és minden vígasztalásnak Istene;"


"Róma 16:27 Az egyedül bölcs Istennek a Jézus Krisztus által dicsőség mindörökké. Ámen."


"Kegyelem és békesség adassék nektek bőségesen Istennek és a mi Urunknak, Jézusnak megismerésében."



"az egyedül üdvözítő Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által: dicsőség, fenség, erő és hatalom öröktől fogva, most és mindörökké. Ámen."



A Jelenések könyvében is kevés szerepet kap, nem jelenik meg, mint imádat tárgya.

"Csak" beszél.

Pl.:

"Akinek van füle, hallja, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek."


"És a Lélek és a menyasszony ezt mondják: Jövel! És aki hallja, ezt mondja: Jövel! És aki szomjúhozik, jőjjön el; és aki akarja, vegye az élet vizét ingyen."


Szinte csak ez a két előfordulás.


Ezzel szemben itt van a sok doxológia, amiben a Szent Szellem nem kap helyet:


"A királyiszékben ülőnek és a Báránynak áldás és tisztesség és dicsőség és hatalom örökkön örökké."


"És kiáltanak nagy szóval, mondván: Az idvesség a mi Istenünké, aki a királyiszékben ül, és a Bárányé!"


"És leborula a huszonnégy Vén és a négy lelkes állat, és imádá az Istent, aki a királyiszékben ül vala, mondván: Ámen! Aleluja!

És a királyiszéktől szózat jöve ki, amely ezt mondja vala: Dícsérjétek a mi Istenünket mindnyájan ő szolgái, akik félitek őt, kicsinyek és nagyok!"


"És hallám mintegy nagy sokaság szavát, és mintegy sok vizek zúgását, és mintegy erős mennydörgések szavát, mondván: Aleluja! mert uralkodik az Úr, a mi Istenünk, a mindenható."


"És énekelik vala Mózesnek az Isten szolgájának énekét, és a Báránynak énekét, ezt mondván: Nagyok és csodálatosak a te dolgaid, mindenható Úr Isten; igazságosak és igazak a te útaid, óh szentek Királya!"


2019. ápr. 3. 14:16
1 2
 1/17 anonim ***** válasza:
100%

Egyik legismertebb doxológia a katolikus liturgiákban ez: Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek. Miképpen kezdetben, most és mindörökkön örökké."

Mivel a Szentlélek az Oszthatatlan Szentháromság Harmadik Személye, amit ez a doxológia is megvall, ezért Istennek bemutatott imádság, áldozat a Szentléleknek is "szól".

2019. ápr. 3. 15:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 A kérdező kommentje:

Ez nincs benne a Bibliában.


És Pál apostol miért nem használta ezt a formát?

Esetleg ők nem tartoztak a katolikus egyházhoz?

2019. ápr. 3. 15:46
 3/17 anonim ***** válasza:
44%
A Bibliában nincs Szentszellem, csak a szektákéban.
2019. ápr. 3. 16:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 anonim ***** válasza:
9%
Az angol fordításokban a Holy Spirit és a Holy Ghost kifejezések szerepelnek szinte minden fordításban, nem szerepel "Holy Soul". A görög eredetiben is pneuma szó szerepel, nem pedig a lelket jelölő psziché.
2019. ápr. 3. 17:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/17 anonim ***** válasza:
10%

A szentszellem imádatot, ahogy a szentháromságot is legelőször a gnosztikus eretnek szekták tanították, amit sem Krisztus, sem az apostolok nem tanítottak, egy teljesen új tanítást hoztak ezzel létre, más szóval ezek gnosztikus találmányok.


Ezt már megjelenésekor eretnekségnek ítélte a korai egyház, ámde többek között az egyház felhígulásának, és a kereszténység elvilágiasodásának hatására 230 év múltán mégis dogmatizálódhatott ez a gnosztikus eredetű doktrína.


Aki a Krisztus és az apostolok által átadott eredeti igazságot és hitet kutatja, annak a Nag-Hammadi gnosztikus könyvtár 1945. évi felfedezése és feltárása óriási jelentőségű ennek és egyéb, a kereszténységbe lopódzott gnosztikus és pogány tanítások felismerésében.


Két művet idézek a Nag Hammadi könyvtár leletei közül (csak erős idegzetűeknek, mert egyrészt kemény eretnekség, másrészt egyértelműen bizonyítja a háromság eretnek eredetét), ahol először bukkan fel mind a hármas istenfelállás, mind a szent szellem, mint isteni személy, aki az imádatban részesül (a gnosztikusok anyának nevezték).


János apokrif (140-180 körül)


"És nyomban ezután, amialatt ezeken a dolgokon elmélkedtem, íme, megnyíltak az egek, és az egész teremtés, ami az ég alatt van, ragyogott, és a föld megrendült. Megijedtem, és íme, láttam a ragyogásban egy ifjút, aki mellettem állt. Amíg néztem rá, öregemberré változott. És ismét megváltoztatta alakját, olyanná vált, mint egy szolga. Nem több alak volt előttem, hanem egy hasonlóság, aminek több alakja volt a világosságban, és a hasonlóság kiábrázolódott közöttük, és a hasonlóságnak három alakja volt.

Megszólított: 'János, János, miért kételkedsz, vagy mitől félsz? Nem ismeretlen neked ez a kép, ugye? - azaz, ne legyél bátortalan! Én vagyok az, aki mindig veletek van. Én vagyok az Atya, én vagyok az Anya, én vagyok a Fiú. Én vagyok a szeplőtlen és a meg nem rontható."

[…]

„Ez az első gondolat, az ő képmása; ő (nőnem) lett a mindenség anyaméhe, mert ő az, aki mindenek előtt van, az Anya-Atya, az első ember, a Szent Szellem, a háromszoros-férfi, a háromszorosan hatalmas, a háromszor elnevezett Androgynous (kétnemű), és az örök Aeon a láthatatlanok közül, és az első, aki előjött.”

[…]

„És körbevette őt ragyogó felhővel, és egy trónt helyezett a felhő közepébe, hogy senki se lássa azt, kivéve a Szent Szellemet, akit az élők Anyjának neveznek.”

[...]

„És szólt és megdicsőítette és dícsérte a láthatatlan Szellemet, mondván: „A te kedvedért lett, hogy minden létrejött, és minden visszatér hozzád. Dicsérni és dicsőíteni foglak téged, és az Autogenészt (önmagától született) és az Aeonokat (korszakok), a Hármat: az Atyát, az Anyát és a Fiút, a tökéletes hatalmat.”



Trimorphic Protennoia (150 körül)


„Első gondolat vagyok, a gondolat a világosságban. A mindenségben lévő mozgás vagyok. Az, akiben a mindenség fennáll. Az elsőszülött azok közül, akik létrejöttek. Az, aki mindenek előtte létezik. Három néven nevezik, bár egyedül létezik, mivelhogy tökéletes.

[...]

"A hang, ami a gondolataimból van, három állandóságként létezik: Az Atya, az Anya, a Fiú. A hang érzékelhető beszéd, ami egy minden dicsőségben gazdag szót tartalmaz. Három férfiassággal rendelkezik, három hatalommal és három névvel. A három [alaknak] hármas módjában vannak.”

2019. ápr. 3. 17:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 anonim ***** válasza:
71%

A Szentírásban Szentlélek van, a szent szellem valami szektás kreálmány. Tehát szent szellemnek nem is mutathatnak be imádatot.

Kifejezetten olyan rész sincs benne, ahol a Szentlelket imádják, de számít ez valamit? Hiszen több olyan rész is van, ahol imádják Krisztust, sok szektás még is tagadja Krisztus istenségét.

Azonban függetlenül ettől, a Szentírásból egyértelműen látszik, hogy a Szentlélek is egy isteni személy, a Szentháromság tagja. Talán az vitán felül áll, hogy a Szentlélek is egy személy, hiszen saját akarattal rendelkezik, cselekszik, stb... De az is belátható, hogy az Atyával és a Fiúval egy rangban áll.

2019. ápr. 3. 19:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/17 anonim ***** válasza:
A gnoszticizmusban lehet, hogy volt Szentháromság, de ennél hangsúlyosabb volt a dualizmus, egy jó és egy gonosz istenség, akik mellett elsikkadt a Szentháromság.
2019. ápr. 3. 19:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 A kérdező kommentje:

3-as és 6-os:


A Szentírás nem magyar nyelven íródott. Így nincs is benne sem a magyar Szentlélek szó, sem a Szent Szellem szó, csakis az "Ἅγιον Πνεῦμα".

Ezt nem változtatta meg senki.

Viszont a Szentírást le lehet fordítani anyanyelvre, ilyenkor a fordítón áll, hogy hogyan fordítja. Nyelvtani érvekkel lehet vitatkozni, hogy melyik fordítás a helyes.

De attól, hogy Károli 1590-ben Szentléleknek fordította le, ez nem szenthagyomány, és nem szükséges ragaszkodni hozzá, hanem csakis a Biblia eredeti görög szövegéhez kell hűnek lenni.


Aki Szentléleknek mondja, ám tegye, ha szerinte ez áll legközelebb az eredeti görög kifejezésnek, de semmivel nem lesz különb.


Szóval elég nagy ostobaság ez a szektázás ilyen alapon.

2019. ápr. 3. 19:53
 9/17 anonim ***** válasza:
76%

Szerintem nagyon nem mindegy, mert láthatóan trichotomizmus eretnekséghez vezet (legalább is én ezt tapasztaltam). Ilyen szempontból pedig teljesen jogos a szektázás.

A görög pneuma szót, léleknek mondjuk magyarul, így volt ez régen is, így van ez ma is. A szellem szó jelentése kicsit más áthallású a magyarban és nem szerencsés a Szentlélekre használni.


De legalább a hozzászólásom érdemi részével nem volt gondod, az is valami.

2019. ápr. 3. 20:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/17 A kérdező kommentje:

5-ös valószínűleg Jehova Tanúja.


Ők most nyeregben vannak a kérdést illetően.


Sikerült is a válaszát 0%-ra lepontozni.


Tehát bizonyára itt vannak a háromság-hívők is, mégsem másolgatják be a Bibliából azokat az igéket, amikre a kérdés vonatkozik. Mert én nem ismerek ilyet, de gondolom ők sem.


Engem nem érdekelnek a kr. u. 400-ban írodott hitvallások, meg egyházi, gyülekezeti hagyományok. Csakis a Biblia.

2019. ápr. 3. 20:03
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!