Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Ki tudná megválaszolni ezt a...

Philozoli kérdése:

Ki tudná megválaszolni ezt a kérdést: Ha Isten végtelen, hogyan lehet létező, hiszen a létezőség (lat. entitas) véges?

Figyelt kérdés
E kérdés alapvetően filozófiai kérdés, ámde tudományos értelemben.

2021. okt. 27. 16:53
1 2 3 4 5
 41/45 anonim ***** válasza:
90%

Sem a régi manualista neoskolaszták (Gredt, Donat), sem a későbbi, híresebb Aquinói Tamással foglalkozó filozófusok (Gilson, Garrigou-Lagrange, Mairitain) nem használtak olyan fogalmakat, mint "abszolút nem-tárgyiság", "omnitas subjectivum", "alanyi mindenség", "végtelen semmi".


Ők a létezéssel kapcsolatban a létezés-lényeg (esse, essentia) fogalompárt használták. A teremtett világra jellemző az, hogy a létezőt lehatárolja a mibenlét, de Istennél, akinek a mibenléte a létezés, nem így van. De Isten nem a "végtelen semmi".


Ne erőltessük a samkhya-yoga, meg egyéb keleti bölcseletek tanítását a kereszténységre, sem a nyugati hülemorfizmusra.

2021. okt. 30. 17:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 42/45 anonim ***** válasza:

41 lehet, hogy az említett fogalmakat nem használták, de mégis rokonság van.

A végtelen az Egy és a semmi hogyan is különülne el? Hisz nincs határ - határtalan.

A skolasztikus Duns Scotus használta először, hogy

"Esse est Deus" "Isten a Lét"

- pont erre a végtelen, határtalan Egyre utal.

A misztikusokkal meg mélyen rokon.

Meister Eckhart: "Nyugodtan időzz a semmiben",

vagy " A mindenséget betöltő végtelen Isten önmagamnál is közelebb van hozzám" - mondta.

2021. okt. 30. 18:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 43/45 anonim ***** válasza:
A keleti okosság az elmét kívánja a háttérbe terelni a "semmi" vagy a csend említésével. Az elme számára tökéletesen felfoghatatlan és megfoghatatlan "az öreg", ezek az utak is ugyanoda vezetnek: "a" lelkigyakorlathoz. Van egy szemed belül Rá, csak ki kell zökkenj az emberéleted történetéből, de teljesen éberen. Néha elég a figyelmedre figyelned.
2021. okt. 30. 19:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 44/45 A kérdező kommentje:
37-es: Elvéted a lényeget. Ok, tényleg nem egyszerű a probléma. Koncepcióm szerint - de amúgy is - kétféleképpen lehet felfogni a semmit (a léttagadást): 1. relatív semmi (nem-valami, üresség), 2. abszolút semmi (abszolút identitás). A kereszténység az előbbi módon értelmezi a semmi fogalmát, még Hegel is (csakúgy, ahogy a buddhizmus is). Az általam Istennel (abszolútum) azonosított semmifogalom mint az abszolút identitás a totális, vagy abszolút indifferencia is ua. Így pedig mint abszolút nem-tárgyiság az abszolút alanyiságot jelenti - és itt már el is érkeztünk az istenfogalomhoz. Eckhart mester és a Kabbala ugyanezt mondja: Isten a Végtelen Semmi (Ajin Soph Aur). Valamint, hogy "Isten sem anyag, sem pedig szellem, hanem inkább mindkettő teremtője". A két klasszikus metafizikai tétel ("Ex nihilo omne ens qua ens fit", ill. "ex nihilo nihil fit") egyébiránt - mint látnivaló - ellent is mondanak egymásnak. Az abszolút semminek tehát az a lényege, hogy mint abszolút nem-tárgyiság (nem-létezés, nem-lét) maga a Lét (a Semmi), mint az abszolút szubjektum, aki tehát nem létező modján van, hanem mint az objektív valóság abszolút azonossága, lényege identifikált.
2021. okt. 31. 03:41
 45/45 anonim ***** válasza:

Ki mondta neked, hogy isten létező?

Isten egyszerre létezik és nem létezik. Minden tulajdonság az övé. Megnevezgetőség és meg nem nevezhetőség. Létezés és nem létezés.

2021. nov. 20. 08:28
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!