Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Mi a buddhizmus lényege? Mit...

Mi a buddhizmus lényege? Mit tanít és mitől lesz vallás?

Figyelt kérdés

1. A dogmáikra lennék kiváncsi és arra, hogy mitől lesz valaki más, ha buddhista lesz.

2. Miért jó elérni a nagy semmit? Mi lesz azzal akinek nem sikerül?



2012. okt. 21. 13:01
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
33%
Erre én is kíváncsi vagyok. Bár szerintem ez egyáltalán nem vallás, inkább egy életfelfogás.
2012. okt. 21. 13:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 nagylzs ***** válasza:
100%

A kérdés azért nehéz, mert nincsen közösen elfogadott jelentése a vallásnak. A wikipedia szerint:


A vallás olyan egyetemes és átfogó fogalom, amelyre nehezen adható egyetlen, átfogó meghatározás: „élményszerű találkozás a szenttel és a szenttől meghatározott ember válasz-cselekménye.”


Hétköznapi értelemben, általában az olyan közösségeket amik hiten alapulnak, nagyon sok tagot számlálnak és kiterjedt egyházi szervezetük van, egy adott vallás egyházának szokták tekinteni, és az ilyen egyház alapjául szolgáló hitrendszert pedig vallásnak. A buddhizmusnak van ilyen egyházi szervezete, ebből következik hogy a szó hétköznapi értelmében vallásnak számít. De ha részletekbe menően szeretnéd meghatározni hogy mitől lesz ez vallás, akkor nehézségekbe fogsz ütközni, mert nincs közös nézet erre vonatkozóan. Vannak olyan szervezetek, amiket egyesek szektának, mások vallásnak tekintenek. Az ilyenfajta megkülönböztetésük általában önkényes.

2012. okt. 21. 16:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
100%

Szia! Az tök jó ha érdekel a buddhizmus. :)

1. A dogmáikra lennék kiváncsi és arra, hogy mitől lesz valaki más, ha buddhista lesz.

2. Miért jó elérni a nagy semmit? Mi lesz azzal akinek nem sikerül?


A buddhizmus inkább tapasztalatvallás. Sztem nem filozófia és nem is vallás. Inkább olyan h te magad tapasztald meg dolgokat a saját bőrödön. A dogmák olyanok h több irányzat van a buddhizmuson belül, de az egyetlen és meg nem másított, szóval az eredeti buddhizmus az a Théraváda, a Kis Szekér másnéven. A többi kettő (Mahajána és Vadzsrajána) állítólag keverékek amikről Buddha nem is beszélt. Szóval a dogmák olyanok h a szerzetesekre elég sok szabály tartozik, a világiakra kevesebb, de alapjában kb. az tartozik a világiakra h ne ölj, ne buzdíts másokat ölésre, ne lopj, ne vegyél rá másokat lopásra, ne hazudozz, senkit ne akarj hazudásra rávezetni, ne vigyél a szervezetedbe bódító szereket, és másokat se buzdíts ilyesmire, ne egyél éjszaka, ne rakd tele magadat ékszerekkel és illatszerekkel (de sztem minimálisan megengedett lehet), ne élj szexuális életet, de ha erre képtelen vagy, akkor más párját ne nézd ki magadnak, és ne csavard el a fejét. De azt ajánlja h inkább tartózkodjunk a szexualitástól.

Hogy mitől lesz valaki más ha buddhista lesz? :) Sok mindenben lesz más. Ha jól gyakorol, mindenképpen együttérzőbb és kedvesebb lesz, mint azelőtt, ismerni fogja azt a bölcsességet amit a Buddha tanított, tehát nagyon bölcs is lesz, és más gyakorlókat is segíthet majd az útjukon, ha ő maga eléri a megfelelő szintet.

H miért jó elérni a nagy semmit? Azért, mert minden szenvedés, és a nagy semmi az a szenvedésből való kiút. A buddhizmus szerint ugyanis minden szenvedés, és a dolgok szépnek tűnő felszíne alatt mindig megtalálható a szenvedés. Mert ha pl. sikeres vagy, sok a pénzed, meg jó a külsőd, és sok mindent birtokolsz, sok jóbarátod van, stb., akkor te ezekhez a dolgokhoz mind ragaszkodni fogsz, és imádni fogod ezeket a dolgokat, ezeknek a dolgoknak a rabja leszel, és folyton ilyesmiket fogsz keresgélni egész életedben. Ha valami rosszul megy, akkor meg siránkozol és kiborulsz, esetleg más emberekre vetíted ki a saját dühödet, ezért sorban megbántasz másokat életed rossz szakaszai során, amikor pedig meg fogsz halni, akkor marhára eleged lesz, nem akarsz majd meghalni, vissza akarsz majd menni a múltba, ahelyett h teljesen nyugodtan, békében halnál meg, mindenféle borzalmas gondolat és rossz érzés nélkül. Amikor pedig a halál eljön, akkor lehet h újraszületsz, az újraszületés pedig az egód teremtménye, mert az egó retteg a haláltól. Az egód olyan h mindig keres valamit, amibe kapaszkodhat, de valójában nincs semmi maradandó ami a személyiséget alkotná, mert ha tetszik, ha nem, a halál bekövetkezik előbb-utóbb. És mivel belül rettegsz attól h meg fogsz halni, h véget érsz, ennek a félelemnek a hatására történik meg az újraszületés. És mivel újraszületsz, ezért az lesz h ismét szenvedni fogsz, ismét elveszítesz dolgokat, amikhez kötődni fogsz, ismét boldogtalanságok fognak érni, és végül ismét elveszítesz mindent. De ha nem is hiszel abban h újraszületünk, akkor meg egyszerűen csak gondolj bele abba h nem tudod h mi van a halál után. Lehet h soha többé nincs semmiféle létforma. De lehet h igen. Ez bizonytalan számodra. A Buddha pontosan ezért mondta h még itt, most, ebben az életben foglalkozzunk azzal h megszabadítsuk magunkat. Azért, mert nem tudhatjuk pontosan h mi van a halál után, és nem is érdemes ez után kutakodni. Az a legfontosabb h itt és most kezdjünk el meditálni, és azzal foglalkozzunk h elérjük a Nirvánát. Ha elkezdesz azon agyalni h mi van a halál után, akkor jó sok energiád és időd elmegy, és ráadásul sok idő lenne, mire találnál lehetséges válaszokat. Ezt csinálnád ahelyett h fokozatosan haladnál a Nirvána felé. És mire észbekapsz, meghalsz. Elpazaroltad az életedet arra h azt kutasd mi van a halál után. Szóval ezekért az okokért jó elérni a Nirvánát. Ha eléred a Nirvánát, többé nem fogsz szenvedni, érinthetetlen leszel, és örökké békében leszel, nem fognak gyötörni sem vágyak, sem önzés, sem rosszkedv, az égvilágon semmi. Ez a kiút a szenvedésből.

Akinek nem sikerül, az ha van újraszületés akkor újraszületik, és ismét lesz része szenvedésben, betegségben, öregségben és halálban. Ha meg nincs újraszületés.... mint fentebb írtam, ezen fölösleges agyalni. :)

2012. okt. 21. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 A kérdező kommentje:

Tehát a világ az egyfajta pokol? Telis-tele kínokkal?

Mégis miért jött létre és hogyan?

És miért kellene elhinnem, amit Buddha mondott?

Mondjuk elég szimpatikus dolgokat írtál le...

De ha egyszer nem tudom tapasztalni, hogy mi van halál után, ha nem tudok meggyőződni róla, akkor miért legyek biztos abban, hogy Buddhának igaza van?

Jó, gondolom azon van a hangsúly, hogy becsületes, normális, intelligens emberként éljünk, akik képes együtt élni szeretetben. Nem hiszem, hogy azon, hogy üljek be egy sötét szobába és várjam a megsemmisülést, mert mindenért az egó felel.

Vajon mi történne, ha gondolnék egyet és kiírtanám az összes embert, növényt, állatot és teremtményt?

Akkor hová reinkarnálodnék? Újra létrejönne az élet?


Szerintetek melyik jobb? Ha mindenki mindenkinek az ura vagy mindenki mindenkinek a szolgája?

Szerintem, ha mindenki mindenkinek a testvére.

2012. okt. 21. 20:46
 5/13 anonim ***** válasza:
21%

Tudod kérdező, jobb ha nem merülsz bele ebbe a barbárságba.


Buddha..buddha.. de arról nem szól a fáma, hogy amit elmesélt már buggyantan mesélte és mivel az egyik leggazdagabb sarj volt így saját írnokuk fogalmazta, fantáziájával kiegészítette szépítette azt a sok baromságot

amiból aztán vallás lett-- hisz egy nagyon gazdag valakinek a gondolataiként megtapasztalásaiként lett közzétéve és vált a hindu vallássá vagy élet-filozófiává.


Csak arról nem mesélnek amit én olvastam a könytárakban, hogy Buddha akinek más volt az eredeti neve-- fiatalon nagyon érdeklődő és kiváncsi volt ami tulajdonképpen egy nagyon szép emberi tulajdonság. Viszont az országjárása közben a kérdések kutatása véget csatlakozott egy eszement, önmagukat Fénylényeknek tituláló társasághoz akik valószínűleg már súlyos téveszmések és elmebetegek voltak, mert olyan gyakorlatokat végeztek a test-elhagyás eléréséhez ami bizony elmebajt okoz mindenkinél!!

A fiatal Buddha ezzel nem volt tisztába és hasonlóan hozzájuk csatlakozva ugyan azon gyakorlatokat végezte- amivel lehet hogy elérte a test-elhagyást- de részben nem értette meg részben a leírásokból ítélve valahol a felhők körül kereste a válaszokat-- majd beteggé vált és hazatévedt végre.


A felhők magasságát lélekként megnézni és esetleg ott téblábolni egyt jelent a megsemmisülés érzésével-- így térhetett vissza vacogó lelkével és megbetegedett elmével -- ebből keletkezett az a fogalom, hogy Nirvána a megsemmisülés.


A másik nagyon téves megállapítás, hogy az élet szenvedésre teremtetett..NEM az élet életre alkotásra és szeretetre szaporodásra teremtetett.


Mind az a szomorúság és nyomorúság amit megél az emberi faj azt 99% ban önmaga okozza önmagának és saját fajának.


A reinkarnáció pedig csak épp olyan maszlag mint a kereszténységnél a feltámadás; Ha jó leszel ember és hiszel abban amit beléd sulykolnak a vallások és nem veszed el az én vagyonomat amit összeloptam, hanem inkább éhen halsz az utca kövezetén, akkor a reinkarnációnak köszönhetően Te is gazdagnak fogsz egy másik életben újraszületni--- vagy a feltámadsz halóporaidból.. ecetera..


Egyik se igaz. az élet egyszeri és megismételhetetlen, itt és most kellene, minden élet számára, boldog gondtalan, igazságos életet teremtenie az emberi fajnak! Nem pedig babonaságokban hinni és csodákra várni!

2012. okt. 21. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
78%

Kedves Mami,

Sajnállak hogy neked csak ez a pár évtizeded létezik! Én bizony élni fogok a halálom után is, mégpedig nem ebben a téridő- és gravitáció által korlátozott világban.

2012. okt. 21. 21:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:

"Tehát a világ az egyfajta pokol? Telis-tele kínokkal?" - Hát olyasmi, de inkább illúziónak mondható.

"Mégis miért jött létre és hogyan?" - Erről nem sokat tudok, mert nem is érdekelt annyira h a buddhizmus mit mond erről. Az igazi buddhistákat nem az érdekli h miért jött létre a világ, és hogyan, mert akkor bele bonyolódnak, és szemléleteket meg eszméket gyártanak, amik nem biztos h igazak. A Buddha is azt mondta h ne ez érdekeljen minket, hanem az h véget vessünk a szenvedésnek. Ne a létrejövésen, a létrejöttön agyaljunk, és ne az felé forduljunk, ami létrejön, vagy létrejött, mert ami létrejött az szenvedés. Te is létrejöttél és meg fogsz halni, mindez szenvedést okozna számodra. Dobd el azt h mi jött létre, mi fog létrejönni, és mi jön létre. Ha csak az ITT ÉS MOSTBAN időznél, csak a JELENBEN, akkor nem agyalnál sem létrejöttön, sem létrejövőn, sem létrejövésen, csak a béke maradna, a jelen pillanata. Amúgy meg állítólag a világok úgy jönnek létre, h a tudat mocskai által jelennek meg a különböző dolgok, aztán meg még több és még több, aszerint ahogyan a lények tudata egyre csak mocskosabb, és egyre csak tisztátalanabb, egyre több élvezetet hajszolnak, és egyre több dolog után sóvárognak, felhalmozzák magukban a negativitást. A világok elpusztulnak állítólag és létrejönnek, de ez nem biztos h igaz, én nem tartom magam semmilyen nézethez, mert az a legjobb ha valaki nem ragaszkodik semmilyen nézethez, így a nézet nem köti meg őt. Úgy mondják h amikor létrejönnek a világok, akkor még tisztábbak vagyunk, a tudatunk tisztább, kezdetben nincs testünk sem, és könnyebben el lehet érni a megszabadulást. De akik nem a Nirvána felé fordulnak, és így nem érik el,azok a szenvedés felé fordulnak, és elkezdik felhalmozni a karmákat maguknak, és így egyre több lény is lesz és egyre tisztátalanabb lesz a világ is. Mivel a világ a lények tudati minőségét tükrözi vissza. Ahogy egyre jobban bepiszkul a világegyetem, úgy közelít a vége felé is a világ, mert a lények tönkreteszik a világot. (lásd például az atombombákat, a háborúkat, a természeti katasztrófákat, amiknek oka az emberi hülyeség) Na állítólag ez van, és így keletkeznek és így szűnnek meg a világok. De nem állítom h ez mind igaz, a Buddha azt mondta h ne agyaljunk ilyeneken, mert megköthetnek minket a nézeteink, megállapításaink, és rabok maradunk a szabadság helyett.

"És miért kellene elhinnem, amit Buddha mondott?" - Buddha azt mondta h ne azért higyjünk Neki, mert ő elérte a Nirvánát. Azt mondta h mi magunk vizsgáljuk meg az általa mondottakat úgy h elmélkedünk a gondolatain és MELLETTE MEDITÁCIÓS GYAKORLATOKAT végzünk. Meditáció közben ugyanis rá lehet jönni h Buddha elmélete tapasztalat valójában. Hiszen Buddha azt mondta el, amit tapasztalt. Amikor valaki sokat meditál, megfelelő a gyakorlása, akkor belátásai születnek, és az elmélet, amit eddig a Buddhától tanult, tapasztalattá válik, és így lehet belátni azt h a Buddha igazat mondott, legalábbis sok mindenben biztosan. Szóval Ő azt mondta h ezt tegyük, és ne azért higyjünk Neki mert Ő elérte a Nirvánát.

"De ha egyszer nem tudom tapasztalni, hogy mi van halál után, ha nem tudok meggyőződni róla, akkor miért legyek biztos abban, hogy Buddhának igaza van?" - Drága. :) A Buddha azt mondta h ne agyalj azon h mi van a halál után mert nem érdemes ezzel tölteni az időt. Lepereg az életed, és vége, nem lettél szabad, hanem azon agyaltál h mi van a halál után. Akkor most miben is van igaza a Buddhának? Mit is kéne elhinni? Ő nem mondta azt h higyjük el azt h van újraszületés. Azt sem mondta h NE higyjük el azt h van újraszületés. Egyszerűen csak azt mondta h azzal foglalkozz h megszabadítsd magad. Mert ha van újraszületés, akkor bizony megszívod. Ha van valami létforma, és nem újraszületés, akkor is megszívhatod. Nem érdemes ezen agyalni, ez után kutatni. Csak azzal érdemes foglalkozni h megszabadítsd magadat, mert akkor a végére érsz a problémáknak. Probléma az is h az után érdeklődik valaki h mi van a halál után. Máris azon aggódik h vajon mi lehet a halál után, ahelyett h megszabadulna az ilyen terhektől. Akkor soha többé nem lenne gondja ilyen macerás kérdésekre sem.

"Jó, gondolom azon van a hangsúly, hogy becsületes, normális, intelligens emberként éljünk, akik képes együtt élni szeretetben. Nem hiszem, hogy azon, hogy üljek be egy sötét szobába és várjam a megsemmisülést, mert mindenért az egó felel." - Így van, jól látod. Ha megszabadulsz, akkor önzetlen szereteted lesz mindenki iránt, és képes leszel mindenkivel együttérezni, senkinek nem leszel a terhére, csak pozitívan nyilatkozhatnak rólad. Igen, mindenért az egó felel. Pontosan.

"Vajon mi történne, ha gondolnék egyet és kiírtanám az összes embert, növényt, állatot és teremtményt?

Akkor hová reinkarnálodnék? Újra létrejönne az élet?" - Igen, újra létrejönne az élet, ha van újraszületés. A pokolba születnél, mert oda kerülnek azok, akik ölnek. Enyhítő körülmények a gyilkosság során, ha önvédelemből öltél.

"Szerintetek melyik jobb? Ha mindenki mindenkinek az ura vagy mindenki mindenkinek a szolgája?

Szerintem, ha mindenki mindenkinek a testvére." - Nézd, ez olyan h ha mindenki mindenkinek az ura, akkor mindenki mindenkivel rosszat tesz előbb-utóbb, és mindenki figyelmen kívül hagyja mindenki akaratát. Elég szemét életünk lenne. Nagyon negatív irányba vinne el. Ha pedig mindenki mindenkinek a testvére, akkor mindenki segít mindenkit, és mindenki békében él mindenkivel. :) Ennyi.:) Nézd, én szívből ajánlom Neked a buddhizmust. Veszteni semmit nem veszíthetsz vele, ha a megfelelő irányzatod követed. :)

2012. okt. 21. 21:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
Kedves Mami, neked pedig csak azt tudom mondani h ha a Buddha őrült lett volna, arra előbb-utóbb rájött volna az a több millió ember, aki odajárt hozzá hallgatni a tanításait.:) Mert ha valaki annyira elmebeteg, mint ahogy leírtad, azon a környezete észrevenné előbb-utóbb, mert az ilyen emberek nem tudnak aludni éjszaka, meg rémálmaik is vannak, és nyugtalanok mivel begolyóztak, ezért elég sokszor úgy kellett volna látniuk az embereknek Buddhát, mint egy kialvatlan élőhulla, beesett arccal, nyugtalanul, félelmekkel tele. Egy ilyen embernek a tanításait ki akarta volna vajon komolyan venni? :)
2012. okt. 21. 22:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 nagylzs ***** válasza:

Tehát a világ egyfajta pokol? - a világnak csak egy kis részét látjuk. Az általunk tapasztalt világ nagy része olyan, amilyenné tettük.


Mégis miért jött létre és hogyan? - ezt nem tudom de szerintem más se nagyon


Miért kellene elhinnem amit Buddha mondott? - nem kell. Szabadon hihetsz bármiben. Nem lehetsz benne biztos hogy Buddhának igaza volt. Ha biztos lehetnél benne, akkor azt nem lehetne hitnek nevezni. Az inkábbtudás lenne.


Ha kiirtanál mindent? Nem vagy rá képes. Plusz nem csak a földön van élet.


Az úr és szolga kérdése: a szeretet az önkéntes szolgálat. De nem kényszerű szolgaság.

2012. okt. 21. 22:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:

6/ Kedvesem az amit írtál, ha becsültessen Emberként éltél, megvalósulhat-- de nem élni fogsz, hanem csak létezni, mert el kell jutnod a Föld szívébe a Fényhez, ahol eggyé válasz az isteni energiával és Te magad is Istenné leszel hatalmas erővel. De az nem minősül életnek!


S egyszer nagyon soká ha itt már nem lesz élet, akkor újra teremtheted önmagad és a sok sok élet teremtésébe besegítve. Egy tisztább, tökéletesebb valóban EMBERI világot teremtve!

2012. okt. 22. 01:16
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!