Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Antropomorf /nem antropomorf?

Antropomorf /nem antropomorf?

Figyelt kérdés

Már jó páran érveltek úgy a gyk-n ,hogy Istenre nem lehet antropomorf jelleget húzni.Persze csúnya dolog kiemelni két mondatot a Bibliából a teljes ismerete nélkül,de azért mégis megteszem:


26.És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon.

27. Teremté tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket.


Gondolom képletesen kell érteni ,ezért érdekelne ,hogy ti hogyan értelmezitek a fenti sorokat. Mellesleg az is furcsa ,hogy Isten többes számban beszél.

Vélemények?


(Hozzáteszem egyedül csak a kíváncsiság hajt,szóval no offense.)


2009. aug. 31. 14:00
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
91%
Isten azért beszélt többes számban amiért 100 éve a királyok, bárük, grófok is. Méltóságot fejeztek ezzel ki, ez csak egy formula, egyébként szerintem csak a középkori fordításokban van többes szám, mivel akkor volt szokás.
2009. aug. 31. 14:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
82%

"az is furcsa ,hogy Isten többes számban beszél. "


A Szentháromság Egy Isten híveinek nem furcsa.

Egy Isten van Három személyben.

-Atyaisten

-FiúIsten

-SzentlélekÚristen.

- Nem biztos, hogy értem a kérdésedet.

-Antropomorfizmus. Csak a kreatúrára (teremtmény)jellemző.

(idő, tér,teremtettség, nemiség, ugyanis ezek is teremtettségek.

- A transzcendensben nincs idő és tér. Csak örökkévalóság és létállapot.

2009. aug. 31. 14:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 anonim ***** válasza:
93%

"A Szentháromság Egy Isten híveinek nem furcsa.

Egy Isten van Három személyben."


Ajjj, első válaszoló vagyok, azért látom nagy a sötét. Az Ószövetség megírásakor hol volt még szó szentháromságról? Sehol. Konkrétan csak 313-ban fogadták el ezt a tant, előtte szó sem volt róla, főleg nem a világ teremtésénél.

A többes számról tartom a véleményem: a középkorban megszokott formula volt a többes számú beszéd a főnemeseknél, uralkodóknál, ezért csak abból a korból származó Bibliákban lehet többes számban.

Nem olvastam, de biztos vagyok benne, hogy az ókori tekercseken semmiféle többes szám nincs.

2009. aug. 31. 14:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 anonim ***** válasza:
80%

ha valamiről csinálsz egy festményt, képet, hologramot, szobrot, akármit, attól annak a dolognak a tulajdonságait nem húzhatod rá az eredeti dologra. ez csak fordítva működik.

mert a csinált dolog olyan ugyan, mint akiről csinálva lett, de akiről/akiből készült, az jóval több is lehet, tehát nem pont ugyanolyan mint a csinált.

ha igaz lenne oda-vissza, akkor ugyanaz lenne a két dolog.

pl. a szobor is tudna beszélni, meg járkálni, mint az alany, akiről mintázták.


nem tudom, ez így elég kusza lett. de ez a lényege.

2009. aug. 31. 14:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 A kérdező kommentje:

Legalább az egyik része világos most(hogy miért beszél T/1). Köszönöm


Antropomorfot elég szabados felfogásban értettem. Pontosítok akkor a kérdésen (lehet elveszti így az értelmet)


Miben hasonlítunk mi Istenre?

2009. aug. 31. 14:59
 6/16 anonim ***** válasza:
76%
Lehet, hogy ezt a hasonlatosságot az ember lelkére érti. Hiszen Istennek nem volt teste, amire hasonlítana az ember teste, ezért a testi valóját az embernek nem mintázhatta önmagáról. Szerintem ez alatt Isten arra utal, hogy olyan lényt teremt, amely önálló akarattal, lélekkel rendelkezik. Ez nem mondható el a teremtett világ többi részéről.
2009. aug. 31. 14:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:
80%
Azért az jellemzi az idejárók szellemi színvonalát hogy az első és a harmadik választ is én írtam, és nagyjából ugyanazt írtam bele, mégis az első 37%, a második meg 100%.....xd....értelmi színvonal rulez XD
2009. aug. 31. 15:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:

Csak annyit jegyeznék meg, hogy a Bibliában Elóhim van eredetileg, ami többes számot viselő alak, vagyis eredetileg is többesszámban beszélnek Istenről (Istenekről) és Isten is így "beszél" magáról: "Teremtsünk embert..."

Hallottam olyat is, hogy tényleg többen voltak/vannak, valamiféle magasabbrendű lények, akiknek már fizikai formájuk nincs is...Hát nem tudom...mindenesetre furcsa...

2009. aug. 31. 18:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 ceri ***** válasza:

1,3- nak !


Az lehet, hogy az ószövetségben nem volt szentháromság, de isten ill. a szentháromság nem azóta létezik, amikor azt papírra vetették. Ő tudta magáról, ezért jogosan fogalmazott többes számban.


Úgyhogy inkább a te logikáddal van a baj, és persze mindjárt sötétezel. Gondolom ateista vagy.


Szerintem a te elgondolásod, és a szentháromságról íróé is lehet igaz, függően attól, hogy milyen a hitünk. Persze ha abból indulsz ki, hogy istent a bibliával az ember teremtette, akkor erre az eredményre juthatsz amit írtál.

2009. aug. 31. 21:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:

"Miben hasonlítunk mi Istenre?"


Az ember Istennek köszönheti eredetét, akárcsak a többi lény

Ő a teremtés koronája, sokkal kiválóbb teremtmény, mint a többi lény: ezt a leíráson és az embernek adott utasításon kívül abból is látjuk, hogy az ember teremtése nem legyen-szóval történik, hanem három ízben az Isten által végbevitt teremtésről tesz említést a szöveg (1,26-27).Isten saját éltető erejét leheli az élettelennek alkotott emberbe (2,7)


Az embert saját képére és hasonlatosságára teremtette Isten, és ezt kapcsolatba hozza azzal a paranccsal, hogy vesse uralma alá az egész természetet.

Istennek különleges szándéka volt az ember megalkotásánál, többnek akarta ôt, mint a világ egyéb teremtményeit.

Az ember Isten képmása, tehát Isten hatalmát képviseli, amikor uralma alá hajtja a természet lényeit és erőit.

Minden életet Isten ajándékának tart a Biblia, de csak az emberrôl lehet elmondani, hogy életét közvetlenül kapta Istentôl, aki a szemléletes elbeszélésben az élettelen ember orrlyukán át fújta azt bele. Az embernek ez a kivételezettsége valószínűleg a többi teremtmény fölötti kivételes helyzetét kívánja hangsúlyozni.

Az ember teremtésének elsôdleges mondanivalója, hogy nem mindig létezett ember a földön. Létezését Isten teremtôi beavatkozásának köszönheti, teremtése egyben olyan szövetségkötés, amely a jövôre utal, mert a föld meghódítása során általa akarja áldásában részesíteni Isten az egész természetet.

2009. szept. 1. 08:44
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!