Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Aquinói Szent Tamás miért...

Aquinói Szent Tamás miért mondta vajon élete végén, hogy "amit eddig írtam, az nem más, mint egy "marék szalma"?

Figyelt kérdés
2014. jún. 16. 14:48
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
0%

Valószínűleg azért, mert úgy érzte, hogy amit tett, az kevés és értéktelen, nem jó smmire.


Egy marék szalma nem jó semmire: nem melegít, ha begyújtunk vele, kb. 20 másodperc alatt elég, nem világít (ugyanezért), nem jó se matracba (kevés), se egy állat alá istállóba (kevés).

2014. jún. 16. 14:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:

Ezt értem, én is hasonlóra gondolok, de persze van sok magyarázata, mint pld (ez a - szerintem belemagyarázás): "Az a kijelentése, hogy mindaz amit írt szalmának tűnik előtte, a következőt jelenti: a szalma bevett kifejezés arra, hogy megkülönböztessük a valóság magját a szavak csomagolásától, és bemutassuk az előbbi tényleges súlyát. A szavak különböznek a valóságtól, ugyanakkor jelölik azt, és elvezetnek hozzá. Amikor Tamás magához a valósághoz érkezett, joggal érezhette úgy, hogy el kell szakadnia a szavaktól, ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy értéktelennek tartotta volna saját művét. Csupán túl volt már a szavak világán."


Engem ez azért érdekel, mert 43 éves vagyok, Katolikus, de elég nyitott vagyok vallásilag, és rengeteget gondolkodtam teológiai kérdéseken egész életemben, és lassan arra kezdtem rájönni, hogy (még nem ismertem Szent Tamás mondását), hogy a teológia szalmacséplés, tudományosítási probálkozása valami olyannak, amit eredendően úgysem lehet megfejteni, és nem a megfejtésre, hanem valami egész másra kell fektetni a hangsúlyt. Kezdtem egyre inkább kétségbe vonni a teológia létjogosultságát (nyilván nem minden részét, mert történetileg, nyelvileg stb fontos), de pld Isten szándékainak megfejtési probálkozásait stb. Olyan érzésem van, hogy ezt Isten szándékosan nem hagyja, és egy megválaszoltnak tűnő kérdés helyébe ad két újat. És mikor olvastam, hogy Szent Tamás ezt mondta, akkor hirtelen az jutott eszembe, hogy talán ő is erre jött rá, holott a történelem egyik legnagyobb teológusa volt. Talán ő is rájött, hogy valami nem stimmel azzal, hogy Istent meg akarjuk fejteni, és végül az ürességbe markolunk, soha nem fogunk tudni valós eredményt felmutatni, és ezalatt igazából elmegyünk Isten mellett.

2014. jún. 16. 15:07
 3/11 anonim ***** válasza:
Teljesen egyetértek, de attól még a hobbi lehet a teológia:)
2014. jún. 16. 15:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:
Apám protestáns teológus pld (ő túl komolyan veszi, ezért vele ezt nem tudom jól megbeszélni, megbántani sem akarom). Persze, lehet hobby, vannak olyan részei, amik fontosak történeti hűség, korismeret, nyelv, kultúra szempontjából, rengeteg érdekes dolgot hordoz a Bibliában szereplő emberek, népek, kultúrák viszonyáról Istenhez, és még millió egyéb dolgot, és ez érdekes is. De magát Istent megfejteni emberi aggyal? Az már valóban a marék szalma kategória. Az a véleményem, hogy amit magáról tudatni akar, azt tudatta már, vagy tudatja időben. Nem lehet belőle tudománnyal kierőszakolni. Nem tudom elképzelni, hogy nem tudatott valamit (valami fontosat), és akkor jön egy ember, az sokat gondolkodik, és rájön, hogy úgy van, és akkor tudatja a világgal, hogy rájött. Kezd meginogni bennek a teológia létjogosultsága ( az ilyen célú teológia), a Bibliamagyarázat létjogosultsága, de közben a hitem pedig nem. (Csak időnként veszítem el vagy legalábbis meginog, mint egy átlagos keresztényben:)) És nem tudom, hogy ez hová vezet.
2014. jún. 16. 15:26
 5/11 anonim ***** válasza:
Azért, mert sok szektavezérrel ellentétben, ő tudta és volt annyira szerény is, hogy nem gondolta azt, hogy tökéletesen birtokolja az összes tudást Istenről.
2014. jún. 17. 18:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
Szerintem ne keverd össze a teológiát a filozófiával. Aquinóit elsősorban filozófusként tartjuk számon, hiszen Isten létéről is filozófiai úton közelített (ld. bizonyítékok Isten létezésére) és nem a biblia alapján (pl. bibliai idézeteket elemezgetve). A marék szalma kifejezés az ismeretanyag kicsinységére is utalhat, illetve jelentéktelen tudásra. Jó lenne tudni a szövegkörnyezetet is, én nem ismerem ezt az idézetet. Az én véleményem pedig az, hogy a teológia engem éppen hogy megerősít a hitemben, hiszen választ ad a kérdésekre, megmagyarázza, értelmezi a szentírási részeket, ezáltal megalapozódik a hitem is. Teológia nélkül a Biblia nem lenne más, csak egy mesekönyv.
2014. jún. 18. 01:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:

Sosem gondoltam volna, hogy egy szentnek is megjöhet az esze.

Szalmacséplés!

Telitalálat.

2014. jún. 18. 04:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:
Szerintem a Biblia magyarázata ás a teológia egyes területei egy széles skálán helyezkednek el. Vannak dolgok, amiket magyarázunk a Bibliából (Bibliai alapokon) - hiszen kell valamifajta magyarázat, mert ehhez túl sok a metafora és kétértelműség -, de nekem az az érzésem, hogy a Bibliamagyarázat teológia címszóval egy pontotn túl átlépi a kompetenciahatárát. Azzal nincs bajom, hogy elmagyarázzák, hogy mit értett, mit érthetett Jézus vagy egyes próféták apostolok bizonyos mondásaikkal, hogy segítik és irányítjál a keresztény ember életét. De mikor - tudományoskodással - próbálnak megmagyarázni isteni célokat, akaratokat, teremtésről, üdvösségről, ítéletről és nagy nagy összefüggésekről, mert ezek már túlléphetik egy földi ember kompetenciahatárát. A Hegyi beszéd magyarázata is teológia, de Istennek az emberhez való viszonyának, teremtési szándékának, az üdvösség különböző összefüggéseinek magyarázata már egy másfajta teológia (Szerintem). Nem vagyok én teljesen járatlan a kérdésben, én is évtizedek után jutottam oda, hogy egyre kevésbé akarom a dolgokat megfejteni, ami miatt néha bűntudat gyötör. Én hívő ember vagyok, és Aquinói Tamás gondolatában azt láttam, hogy Ő is valami hasonlóra jött rá, és talán emiatt én sem vagyok teljesen hülye. És akkor kezd összeállni egy picit másfajta teológia, amikor értelmet nyer, hogy miért kell gyermekként hozzáállni Istenhez, miért a lelki egyszerűséget, békességet stb köti ahhoz, hogy az ember megismerje Istent, és soha nem beszél a tudományoskodásról, a tudásról, filozófiáról. Valami sokkal egyszerűbbről van szó, és nekem az a véleményem, hogy emberi ésszel Isten nem megismerhető. A kutyám sem tud tudományos értekezést írni az életemről, és hiába alapít gazdológiai egyetemet 10 másik kutyával és kinevezi magát gazdológusnak, soha nem fogja érteni az én érzelmeimet, viszonyomat a világhoz, szándékaimat stb. Max annyit, hogy szeretem őt, ha jó, akkor kap jutalomfalatot és megsímogatom. Ha nem jó, akkor is megsímogatom, mert szeretem őt. Na de nem érti a PR stratégiát, amit munka során írok. Holott ember is Isten közt sokkal nagyobb a különbség, mint a kutya és köztem. Persze ezek már van dondolatok. Mikor gyerek voltam, élt velünk egy öregember, a 70-es évek elején már öreg volt (rég meghalt már), mikor én egész kicsi gyerek, nagymamám nagybátyja volt. Fiatalon, Pasaréten volt szerzetes a rendek feloszlatásáig, aztán haláláig templomban ministrált, sekrestyés volt stb. A család többi része, szülők, nagyszülők magasértelmiségiek voltak mind, de ő nagyon egyszerű ember volt, az Istenképe is nagyon egyszerű, gyermeki volt. Jézuska, aki szeret, jót kell tenni, a Jóisten lát, stb stb. Nagyon egyszerűen. A család többi tagja még nevetett is az "együgyüségén". Én rengeteget időztem vele, míg ott laktunk a nagszüleimmel, és ő alapozta meg a hitemet. Az ő egyszerű gondolatai még mind a mai napig a legmeghatározóbbak, fontosabbak, mint az okosabbak teológiai bölcselkedései, azokkal nem tudok mit kezdeni az életemben. Azok kicsúsznak az ujjai közül, de az ő egyszerű istenképe nem. Kicsit nem lehet, hogy ez a "lelki szegények"? Vagy nem ezt jelenti az, hogy "Bizony mondom néktek: A ki nem úgy fogadja az Isten országát, mint gyermek, semmiképpen nem megy be abba.”? Nem lehet, hogy Aquinói Tamás is erre jött rá? Hogy az igazság az nem filozófiai vagy teológiai könyvek tucatjai, hanem valami egyszerű és szinte gyermeki világ? Erre nyilván nem jövünk rá. Az is biztos viszont, hogy először bele kell folyni a teológiába, hogy az ember elkezdjen gondolkodni azon, hogy van e értelme, vagy, hogy egy ponton túl van e értelme.
2014. jún. 18. 14:44
 9/11 A kérdező kommentje:

Sajnos a teljes mondatot csak angolul találtam meg, és itt sem az egész szöveg van, csak a szamás mondat. Valószínűleg csak ennyit jegyeztek fel.


[link]

2014. jún. 18. 14:46
 10/11 anonim ***** válasza:

Szia! A katolikusok soha nem mondtak le arról, hogy meg is értsék a hitet. Ezért az egyházatyák, a skolasztikusok rengeteg nagyon is figyelemre méltó értekezést írtak, ahol a gondolataikat leírták. (ajánlom Canterburry Szt Anzelm, Miért lett Isten emberré c. művét) de ettől nem tért/tér meg senki, - gondolkodhat ezek felett, és ez jó, ma már egyre többen értik is.

Majd imádkoztak: én Istenem, én Istenem - akkor a szívükre hagyatkoztak.. És érezték-értették az egész világot, Istenhez közel voltak, látták bűneiket, tehát: Követték Krisztust. És ez mégis a lényeg: Krisztus követése..(Th v Kempis: Krisztus követése ajánlott) Aquinói Szt Tamás valószínű erre utalt, amikor ezt mondta:)

2014. jún. 22. 17:45
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!