Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Miét volt az, hogy a szocializ...

Miét volt az, hogy a szocializmusban évekig kellett várni egy autó megvételére, miután az ember kifizette azt?

Figyelt kérdés
Lassan ment az információ, hogy mennyi autóra van igény, vagy lassan szerelték őket össze, vagy mi volt?
2011. szept. 21. 15:36
1 2
 1/12 A kérdező kommentje:
*Miért...
2011. szept. 21. 15:37
 2/12 anonim ***** válasza:
78%

Azért mert viszonylagos áruhiány volt, az embereknek volt elég pénzük, de gyakran csak csúszópénzért a pult alól kaptak árut ( ilyen ma is Észak Korea vagy Kuba ).

Autó esetében nem gyártottak eleget, mert helyette hadi eszközöket gyártottak.

A mai kapitalizmus pont ennek az ellentéte : van áru bőven, szinte utánad dobják, csak az emberek többségének nincs elég pénze, hogy megvegye.

2011. szept. 21. 15:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 A kérdező kommentje:

Azt viszont szintén nem értem, hogy miért volt áruhiány és miért nem tudtak elég autót termelni amiatt, mert hadi eszközöket is gyártottak. Ezt a kapitalizmusban szintén megtették, mégis volt elég autó.


Azért volt áruhiány, mert nem volt termelés? Nem dolgoztak az emberek? Tényleg nem értem...

2011. szept. 21. 15:52
 4/12 anonim ***** válasza:
61%
Mert tervgazdaság volt, és teneked az igényedet be kellett jelentened, hogy bele tudják számolni a költségvetésbe. És akkor a ciklusok, öt éves terv, három éves terv...
2011. szept. 21. 16:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
71%

A szocializmus hianygazdalkodas volt.

A termekek arait nem a piac hatarozta meg, hanem az aloallitasi, szallitasi es kereskedelmi koltseg. Pld elofordult, hogy az arut Budapesy es Miskolc kozott tobbszor ide-oda utaztattak csak azert, hogy a gyarto magasabb onkoltseget jelenthessen be, es igy az allamtol tobb penzt kapjon.

A termeles csak a vevonek volt erdeke, az allami termelonek nem. Az allami vallalatok vezetoi pld nem a nyereseg aranyaban kaptak jutalmat, hanem egy metersegesen felepitett kvota szerint.

2011. szept. 21. 17:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
100%

"Miét volt az, hogy a szocializmusban évekig kellett várni egy autó megvételére, miután az ember kifizette azt?"


Ez nem teljesen igaz, a Zaporozsecre ugyanis nem kellett várni :))))


A válasz persze az, hogy a hiánygazdaság miatt.


A szoci gazdaságban elvileg tervgazdálkodás volt. Előírták, hogy mondjuk A áruból 500-at kell gyártania a gyárnak. Az A áru mondjuk B, C, D, E, F alkatrészekből állt.


Ha ezekből mind van elég, de mondjuk pont C-ből nincs, akkor nem tudja gyártani a gyár az A terméket. Meg kell várnia, amíg megérkezik a C. Közben az udvaron állnak a félkész A-k, és a beérkező B, D, E, F alkatrészek halmokban állnak.


Miért nincs elég C? Vagy mert növényi alapanyagból készül, és nem volt jó az idei termés, vagy azért, mert a K terméket gyártó gyár szemfüles menedzserei már lestoppoltak maguknak egy csomó C-t, mert túlteljesítik a tervet és szocialista munka hőse kitüntetést akarnak kapni. Szóval tervezési hiba miatt, vagy mert különböző cégeknek is kell az illető alapanyag, vagy véletlen balszerencse az ok.


Ha piacgazdaság lenne, akkor a beszerző elvtárs kimehetne a piacra és vehetne C-t. Ha csak drágán kap, akkor az A termék árát emelni lehet, legfeljebb kevesebbet adnak el.


Ha nincs piacgazdaság, akkor pl. fel kell szólni a minisztériumba Kovács elvtársnak, hogy valahol találja meg nekünk a szükséges C-t, vagy ha megtaláltuk, akkor engedélyezze, stb. 6 hónap múlva a minisztérium elintézi, hogy szovjet importból kapjunk C-t, és akkor a gyár megtáltosodik és gyárt egy csomó A-t.


Végre sikerül teljesíteni a terveinket, kár, hogy mire az A a boltba kerül, már nyár van, és mondjuk ez egy télikabát volt.


A fenti péla absztrakt, de a lényeg benne van. Egy ilyen gazdaság kívülről látszólag tervezett, belülről viszont eléggé zavaros. Ha valamiből hiány lesz, akkor az megakasztja bizonyos dolgok termelését, és a keletkező probléma végiggyűrűzik az egész gazdaságon. A hiányt elhárítják, de lassabban, mint egy piacon. Ezért folyton megáll, zökken a termelés.


Nemcsak autóból volt egyébként hiány. Sokkal többet kellett várni a telefonra, sőt, Budapesten kívül szinte reménytelen volt megkapni. De az 50-es, 60-as években egészen alapvető cikkekből is néha hiány volt.


Szénhiány és húshiány a 70-es, 80-as években is előfordult.


Persze a szén vagy a hús olyan alaptermék, amiből könnyebb volt belőni a fogyasztói igényeket és ha kicsit felültervezték a lakosság ellátását, akkor ugyan néha hegyekben állt a szén a tüker-telepen (na jó, ez ritka volt), de az alapellátás megvolt. Az autóknál viszont drága mulatság lett volna így felültervezni.

2011. szept. 22. 00:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:
Amúgy a vezetők nem voltak érzéketlenek ezekre a problémákra, és akkoriban virágzott a rendszerelmélet meg az operációkutatás, csodálatos számítógépes modellek készültek a gazdaságról meg a piacokról, de sajnos gyakran hiába :)))
2011. szept. 22. 00:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
100%
Engem a banánhiány zavart a legjobban :-), ha érkezett egy-egy kis szállítmány az üzletbe, azt azonnal elkapkodták a vevők.
2011. szept. 22. 10:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 Békaszárnya ***** válasza:
62%
A magyarországi kommunista diktatúra durván két részre osztható. Az első korszak a Rákosi Mátyás nevével fémjelzett (a mai Észak-Koreaihoz hasonló)véres diktatúra volt. Ebben az időben új járműhöz nagyon kevesen juthattak, elsősorban nem pénz(mivel annak akkoriban nem volt értéke), hanem kapcsolatok révén és teljes politikai (ideológiai) hűség jutalmaként. Akinek netán volt autója a korábbi évekből, az is csak akkor tarthatta meg, ha teljesen lojális volt a rendszerhez. A II. világháború következményei és a korszak esztelen fegyverkezési költekezése miatt az emberek nagy nyomorban éltek, alapvető élelmiszereket pl. húst is csak jegyre lehetett kapni...(lásd Bacsó: A Tanú c. filmje) Az 1956-os forradalom és az azt követő átmeneti évek után, 1960-tól, kezdetét vette Kádár(János)-ról nevezett korszak. A rendszer saját magát szocializmusnak hívta és egészen 1990-ig az embereknek mindig egy kicsivel több volt megengedve, évről évre jobban élhettek, és addig sokaknak elérhetetlen termékeket (pl. hűtőszekrény) is megvásárolhattak. Valamilyen lakás (munkásszálló) mindenkinek jutott, nem voltak hajléktalanok. Teljes foglalkoztatottság volt, ami azt jelentette, hogy mindenkinek volt munkája (fizetése), sőt kötelező volt dolgozni! Ezt az ún. "tervgazdasággal" érték el, tehát meg volt határozva hogy melyik üzem mit gyártson és mennyit. A szocializmus fenti vívmányai mellet, annak problémái is jelentkeztek, mégpedig politikai okokból. A tervgazdálkodás és árúhiány kapcsolatát egy előttem hozzászóló részletesen kifejtette, ezt nem ismételném meg. Paternalista állam, (aki vigyáz arra, hogy mindenkinek jusson és túl nagy társadalmi különbségek ne legyenek) jól megfér a piacgazdasággal mint erre a 1945-90 közti Svédország is példa. Viszont nálunk a Szovjetunió diktált, és katonáival itt állomásozott hazánk területén, egészen a rendszerváltásig. Azért voltak próbálkozások. 1968-ban az úgynevezett Új Gazdsági Mechanizmus Fock Jenő miniszterelnöksége alatt. Sajnos minden piac irányában ható "nyitást", ahogy akkoriban mondták, megakadályozott a baráti Szovjetunió. Így aztán az a képtelen helyzet állt elő, hogy a nyugati, kapitalista bankok hiteleiből tartották fenn mesterségesen az életszínvonalat, mivel féltek egy újabb forradalomtól. Vicces, de pl. az osztrák határ mentén felhúzott vasfüggöny (műszaki határzár) jelzőrendszere is nyugati import anyagokból állt. Egyszóval egy mesterségesen fenntartott, sok elemében humánus, de ideológiailag kötött társadalom nem képes a piac igényeihez alkalmazkodni. Ha ennél mélyebben érdekel, ajánlom olvasásra Kornai János: A Hiány (1980) c. művét, vagy szintén tőle: A szocialista rendszer – kritikai politikai gazdaságtan (1993)
2011. dec. 13. 00:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 Békaszárnya ***** válasza:

Update:

A '80-as évektől a mind nagyobb számban lévő "maszek" (magán szektor) vállalkozások némileg enyhítenek a hiányon. Ezt fokozatosan engedi meg a szocialista állam. Először GMK-k (gazdasági munkaközösség)jönnek létre egy vállalaton belül, majd KFT-k, és ez nagyjából el is vezet a rendszerváltásig... A szocializmus utolsó éveiben mind inkább engedélyezik a külföldi utazást és így akár Bécsben is hozzájuthat a szemfüles vásárló pl. használt gépkocsihoz. Továbbá külföldi rokon révén. Fokozatosan a a gazdasági társaságoknak is meg lesz engedve, hogy autót importáljanak. Furcsa a mai fiataloknak, de a szocializmusban inkább a kapcsolatok, vagy társadalmi státusz határozta meg, hogy ki és milyen gépkocsihoz jut, mint a pénz.

2011. dec. 13. 00:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!