Kezdőoldal » Politika » Pártok, kormányzás » Hogyan lehetnének hazánkban...

Hogyan lehetnének hazánkban élvonalbeli egyetemek?

Figyelt kérdés
A magyar egyetemek mostanára jelentős részben elfőiskolásodtak. Az EGYETEM a világ boldogabbik felén olyan elit kutatóintézetet jelent, ahol a hallgatók képzése leginkább azáltal folyik, hogy a legkiválóbb tudósok saját kutatási-fejlesztési tevékenységükbe bevonják őket. Az egyetemi oktató-kutatók hetente legfeljebb 1-2 nyilvános órát tartanak, viszont laborjaik éjjel-nappal, sőt hétvégén is nyitva állnak a hallgatók előtt és rendszeresen konzultálnak tanítványaikkal akik mentoraiknak, mestereiknek, tutoraiknak is tekintik őket. A tanszabadság teljes, szinte csak választható tárgyak vannak, hatalmas kurzuskínálat és rugalmas kreditrendszer.

2016. szept. 2. 10:34
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:
57%

A jelenlegi egyetemeknek és főiskoláknak többféle (látszólag ellentétes) célnak is meg kell felelniük:


1. A jövő társadalmának egyre inkább kizárólag magasan képzett (diplomás, többdiplomás) szakértő jellegű munkavállalóra van szüksége. A fizikai munkát gépek végzik el, az ügyintézés automatizált. Ez azt jelenti, hogy szükség van tömegképzést végző főiskolákra, mert a felsőoktatás első 3-5 éve gyakorlatilag a közoktatás részévé fog válni. A gyerekek 99%-a 6-23 éves koráig biztosan tanulni fog.


2. Szükség lesz magasszintű szakirányú továbbképzésekre, átképzések és ismeretfelújító képzések céljára, hiszen az élethosszig tartó tanuláshoz ez nélkülözhetetlen. Ennek hiányában a szakismeretek elavulttá válnának.


3. Egyre nagyobb tömegben szükség lesz viszont olyanokra is, akik képesek lépést tartani a tudomány és technika fejlődésével, tehát elsősorban élvonalbeli tudományos kutatással és fejlesztéssel foglalkoznak és ők lesznek képesek arra is, hogy az előző két cél, valamint a saját elit utánpótlásképzésük céljára egyetemi szinten oktassanak. Ez utóbbiakra igaz az, hogy csak heti 1-2 órát szabadna oktatniuk, viszont azt tényleg a legmagasabb nívón.

2016. szept. 2. 20:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 anonim ***** válasza:
25%

Azt hiszem a megoldást az elágazó képzési utak bevezetése jelentheti.


Kellene lennie minden szakon egy fő képzési útnak, ami az elitképzést jelenti és lényegében egységes összevont 10 éves BSc+MSc+PhD képzést jelentene egyetlen záróvizsgával és disszertációvédéssel a végén, közben pedig sok választható tárgyból egyéni igényekhez alkalmazkodó rugalmas képzés. Ide mindenkit fel kell venni aki csak érdeklődik és érettségizett. Akik tudnak eredményesen haladni ezen a vonalon azok csinálják, viszont aki 1-2-3-4 év után rájön, hogy nem neki való, az az addig megszerzett tárgyait beszámítva tudjon többféle FOSZ, többféle BSc, többféle MSc szinten is kiszállni a képzésből.

Azt is biztosítani kellene, hogy a valami másik területen már diplomát/diplomákat szerzett emberek, hatékonyan bekapcsolódhassanak bármelyik ilyen fő képzési útvonalba és korábbi tanulmányaik minél hatékonyabban beszámíthatók legyenek.


Mindezekhez az kell, hogy a diplomák megszerzési feltételei ne konkrét tárgyak legyenek, hanem ismeretkörökön belül teljesítendő kredit kritériumok.

Például egy ökológus PhD-hoz kelljen:

1. legalább x mennyiségű kredit bármiből.

2. ezen belül legalább y mennyiségű kredit természettudományos tárgyakból.

3. ezen belül legalább z mennyiségű kredit ökológiából.

4. Ezeken kívül viszont már csak a publikációs követelmények, disszertáció, sikeres zárószigorlat és védés.

2016. szept. 2. 20:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:
18%

Rossz a kérdés. Szerintem Mo-n 1 db élvonalbeli egyetem lehetne, ha a Közép-Magyarországi legjobb egyetemi karokat összevonnák és ténylegesen is integrálnák.


ELTE: TTK, BTK, ÁJTK

BME karai

SOTE: ÁOK, FOK, GYTK

SZIE: MKK, ÁOTK


A szabad tárgyválasztással, valódi kreditrendszerrel, kutatóegyetemi hozzáállással, magas oktató/hallgató aránnyal, sok külföldi oktatóval és hallgatóval egyetértek. Szükség lenne joint-master képzésekre rangos európai egyetemekkel.

2016. szept. 14. 09:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 anonim ***** válasza:
64%
Mondjuk úgy, hogy piaci alapon történjen az oktatók fizetése és nem pedig hülye bértáblák alapján.
2016. szept. 21. 16:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 anonim ***** válasza:
43%
Túl sok törpeegyetem van, be kéne zárni, vagy össze kéne vonni ezeket. Ilyenek máshol nincsenek is. És tényleg olyan oktatók kellenének nemcsak az általad favorizált természet- és műszaki tudományokban, hanem társadalomtudományokban is, akiket leírsz. Pénzkérdés is a dolog. Szakirodalmakat azért vegye már meg az egyetem, ne úgy kelljen külföldre menni, hogy nekem kerül pénzembe stb.
2017. okt. 1. 22:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim ***** válasza:
55%

Nem provokációnak, de a volt egyetememen belenéztem a társadalomtudományi doktori védések címeibe. Ennyi kamu ostoba baromságot életemben nem olvastam.

Ezt csak egy olyan ország engedheti meg magának, amely már nem tudja hová költeni a pénzt, kb.


A témák többségére biztosan nem adnék állami ösztöndíjat, hogy elhelyezkedés hiányában egy kamu témával szüttyögjön az illető (Azt a pár jól hasznosítható, vagy tudományosan értékes munkát kivéve)... Ehelyett bővíteni kéne a természettudományos, műszaki doktori képzést, mert 140-ért a kutya sem marad doktorandusznak, vagy tanársegédnek, ha iparban dupláját kapja fele annyi stresszel.


Egyszerűen lehetetlen megtartani a hallgatókat, és ezért ilyen siralmas a fokozatszerzés aránya az értékes STEM témák esetén is.

Ez pedig egy ördögi kör, aktív doktoranduszok, posztdokok alig vannak jó oktatói vénával. A kutatás leépül, a laborokba pedig nem fogják beengedni a diákokat. Csillogó szemű érdeklődő diákok hiányában pedig az utánpótlás is leépül és mindenki iparba megy inkább.


Ha lenne több pénz a PhD ösztöndíjra, megbecsült állás lenne a kutatói munka (nem pedig szégyen, hogy az ipari cég takarítónője többet keres), több kiváló oktató lehetne, aki foglalkozik a diákokkal. A hallgatóknak pedig juttatás járna a labormunkáért, igazi karrierlehetőség lenne, nem pedig egy olyan jövő, hogy 30 évesen épphogy kijössz az állami béredből, félretenni pedig semmit sem tudtál. Mindezt 5-8 évnyi tanulás után, egy komoly értékes diplomával, nem egy kamu szakon a sok közül.

2017. okt. 2. 00:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 anonim ***** válasza:
29%
Hagyjuk már ezt, hogy a termtud.meg a műszaki tudomány csak hasznos lehet, a társadalomtudomány pedig csak haszontalan, és azt a kevés pénzt is elvonnád, amit kapunk. Nyilván a társadalomtudományhoz is kiválóan értesz, és meg tudod ítélni, mi kamu, és mi nem. De az is lehet, hogy rossz egyetemre jártál.
2017. okt. 2. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/19 anonim ***** válasza:
56%

Elég csak megnézni az ELTE-t... majd szemezgetek belőle.


Még a kultúrális antropológus ismerősöm szerint is kamu baromság a disszertációk egy jelentős része.

Nekem a szűréssel van bajom, hogy olyan nyilvánvaló bullshit témák is átmennek már a felvételin, és eltüttyögnek vele 4 évet.

STEM témáknál ezt nem lehet megtenni, mert körberöhögnek az első cikkednél.


Emellett nagyon sok értékes társ.tud témáról is tudok, aminek nincs feltétlen haszna, csak alapkutatás...de komoly tudományos munkák.

2017. okt. 2. 13:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 anonim ***** válasza:
100%

Igen elírtam: kulturális antropológia... ciki.


+ Igen érdekel a téma, több érdekes disszertációt is olvastam, szóval nem olyan bonyolult eldönteni melyik volt kamu téma és melyik értékes újdonság.

2017. okt. 2. 14:51
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!