Kezdőoldal » Politika » Törvények, jog » Milyen arányú a munkavállaló...

Milyen arányú a munkavállaló kártérítési felelőssége?

Figyelt kérdés
Előző héten történt, hogy az egyik kolléganőm figyelmetlenségből lekapcsolt egy fagyasztót és leolvadt az áru ami kidobásra került. Eladási áron 300 000 forintnyi áru. Fagylaltról van szó, úgyhogy semmiképpen sem lehetett volna felhasználni. Aznao műszakban hárman voltunk és mind a harmunknak kötelessége ellenőrizni a hűtők megfelelő hőmérsékletét, viszont mint minden nap szokott lenni egy áruházi ügyeletes akinek az a feladata, hogy ellenőrizze az egész áruházban hogy minden rendesen fel van e töltve, rendesen be vannak e csukva a hűtők, fagyasztók, hőmérséklet rendben van-e stb. Nyilván biztos ennél több felelőssége van de ezek is hozzá tartoznak és a kérdés miatt csak ezeket emeltem ki. Nem vonom kétségbe a felelősségemet, hiszen én is mint műszakvezető ahogy az is hibás aki lekapcsolta a fagyasztót. A kérdésem az lenne hogy milyen arányban oszlik meg a kártérítési felelőssége a dolgozónak és az ügyeletesnek? Az ügyeletes nyilván magasabb pozíciót tölt be alapvetően.

2022. máj. 30. 05:31
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
53%

Azért nagyon nem mindegy, hogy mikor történt a figyelmetlenségből fakadó lekapcsolás.

Ha záróra után, akkor nyilván a többi munkavállalónak, és az ügyeletesnek sem állt már módjában ellenőrizni azt, így a teljes kárt a "kolléganődnek" kell megtérítenie.

Viszont szerintem nem az eladási hanem a beszerzési árat, ugyanis az eladási ár bevasalása már kárhaszon lenne, ami törvénytelen. Ha még nagyon kekec akarnék lenni, akkor kiszámolnám, hogy mennyi idő alatt lehet újat kitenni, ami nem tudom, hogy hogy történik: pl. egy másik hűtőből a raktárból, akkor gyakorlatilag nulla perc, tehát a forgalmazásban nem történt fennakadás, így további kár nem érte az üzemeltetőt, tulajt, akárkit. Ha a fagylaltot "Finnországban készítik", és az egész készlet leolvadt, és három hónap múlva érkezik a következő adag, ha most rendel, máshonnan meg nem lehet beszerezni, és csak ezt árulhatják, nos, akkor a kártérítés nagyobb, mert az üzlethelyiségnek és a dolgozóknak is vannak bérköltségei, rezsije, de a fagylaltozó a kolleganő miatt nem tud rendeltetésszerűen működni.


A történetből nem derül ki, hogy az ügyeletesnek milyen időközönként feladata ellenőrizni a hűtő hőmérsékletét, magyarán hány órakor, a "kolléganődnél" (nyilván nem te vagy az ;) ) sem tisztázott. Ha a véletlen lekapcsolás utána történt, akkor ő nem lehet felelős. Ha viszont felróható az, hogy az ellenőrzést elmulasztotta, akkor árnyaltabb a kép, lehet vitatkozni, de simán lehet, hogy a fagylalt annyi idő alatt már elérte azt a szintet, hogy tönkre menjen.

Lehet, hogy neki nem azért kell ellenőriznie, amiért nektek, hogy jó legyen a fagyi, hanem azért, hogy biztos, hogy ne adjatok el szart, és kukába kerüljön a kukába való, hiszen ellenérdekeltség lenne pont ilyen esetben. Ti eladnátok a szar fagyit is, hogy ne érjen benneteket kár, viszont a munkáltatót rommá büntethetik, rossz híre lenne...

2022. máj. 30. 07:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
Ja és beszerzési árból is csak a megmaradt mennyiség arányát kell nézni, tehát ha maradt 30 deka, akkor nem úgy kell számolni, mintha még egy gombócot sem adtak volna el belőle.
2022. máj. 30. 07:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
53%
Az eladási árat meg már csak azért sem, mert azt áfa terheli, de itt kukába került az egész, így nem kell áfát fizetni.
2022. máj. 30. 07:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen a válaszod! Útközben eszembe jutottak dolgok illetve napközben beszéltem mással is erről a dologról. A fagyikat helyben készítik, saját cukrászüzeme van a cukrászdának igy a délelőtt folyamán folyamatosan tudták pótolni a hiányt. Nyilván pár órába beletelt.. Záróra után kapcsolta le de utána meg egy fél órával tovább szól a munkaidő a zárási teendők miatt. Sokszor kész vagyunk hamarabb de papíron igy van. Tovább árnyalja a dolgokat hogy a kolléganőm pénztáros beosztásban van, ugyanis nem lett módosítva a munkaszerződése pultos beosztásra igy ha jól tudom mivel hivatalosan nincs is leírva a munkaköri leírásában a hűtők ellenőrzése, nem is vonható felelősségre.

Az ügyeletesnek konkrétan nem tudom mi a dolga de a tapasztalatok alapján mindig megvárja hogy takarítsunk, felmossunk, elpakoljunk, stb. és utána kapcsolja le a villanyokat, megvárja mig az utolsó dolgozó is kimegy az épületből. Napközben meg ad hoc jellegel jön és ellenőrzi a tisztaságot, hogy minden süteményből van e elegendő, illetve délután mindig ugyanabban az időpontban lefényképezi a pult állapotát. Sajnos aznapra én hivatalosan a jelenleti ivben be se vagyok irva mert az egyik kolléganőm lebetegedett es be kellett mennem dolgozni, ilyenkor túlórában kerül kifizetésre hogy dolgoztam.

2022. máj. 30. 17:37
 5/11 anonim ***** válasza:

Hát ez egyre furcsább.

Mivel papíron nem ez a beosztása, nem is kapott kiképzést, stb. simán lehet, hogy háríthatja a felelősséget. Ne ismerje el az anyagi felelősséget, és akkor bizonyítsa a munkaügyi bíróságon a munkáltató, hogy az illető felelőssége az egész. Addig nem vonhat le önhatalmúlag semmit a bérből.


Ahogy elgondolom, nem lesz kedve bíróságra, stb. menni, mert sok susmus van ott, és akkor ő is pácba kerülhet pl. a NAV-nál.


Ha nem fizeti rendesen ki a bért, akkor a rendőrséghez lehet fordulni. Ill. közjegyzőnél fizetési meghagyást lehet kezdeményezni.


Egyébként ha beismerés hiányában a munkáltató tehet feljelentést, ill. polgári pert, és közel se biztos, hogy nyerne, mert nem tudja bizonyítani, hogy ki milyen arányban felelős, ill. ő nem volt hibás (betanítás hiánya miatt) könnyen lehet, hogy inkább lenyelné az egészet, hiszen simán levonhatja a veszteségből, sőt, biztosítás is van a kárra valószínűleg.


Tehát én a helyetekben összefognék, és együtt azt mondanám, hogy vagy elfelejti ezt az egészet, és mindenkinek rendben fizeti a bért, és levonja a tanulságot, hogy rendesen kellett volna oktatni azt akit beállít, stb. (mert ha rajta nem tudja behajtani, akkor bepróbálkozik azon aki még ott volt), vagy együtt felmondtok, és kereshet más balekot, de az eddigi bért akkor is ki kell fizetnie. Ha nem fizeti ki a bért, levonja önkényesen a kárt, ill. ezzel fenyeget akkor azonnali hatállyal jogosultak vagytok azonnali hatállyal felmondani, és ha tényleg nem számol el, akkor fizetési meghagyást kezdeményezni. Szerintem ha ezt így kilátásba helyezitek, akkor meggyőzitek, hogy az a veszteség semmi. Főleg, hogy a valós kár nem 300 ezer forint, hanem csak az alapanyag, ami a maradék fagyinyi előállítható és a pár munkaóra, amíg kikavartátok a fagyit.

2022. máj. 30. 18:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
A szaros cukrázdának miért nincs biztosítása?
2022. máj. 30. 18:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
*sz
2022. máj. 30. 18:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
48%

Szerintem van, csak a tulaj profitálni akar a káron.

Mondom:

1. Bizonyítania kell minden forintot, hogy mennyi kár érte

2. Bizonyítania kell azt, hogy ki a felelős


Ja és érdemes azt is megnézni, hogy mi van a szerződésben az anyagi felelősséggel kapcsolatosan, mert lehet, hogy semmi, és akkor is így járt.

2022. máj. 30. 18:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:
Aki esetleg kíváncsi lenne, hogyan oldódott meg a helyzet, leírom. A főnököm, a két kolléganőm akikkel műszakban voltunk es én fizettünk bele. Nekem meg a főnökömnek 20-20 gombócot kellett kifizetnem (9980.-), masik ket kolléganőmnek 10-10 (4999.-) gombócot. Tehát szó szerint fel kellett ütni a kasszába 20 gombóc fagyit amit aztán kifizettem. Szerintem valahogy úgy adminisztrálták papíron hogy valamennyit leírtak selejtbe, a többit meg kifizettették velünk..
2022. jún. 13. 14:43
 10/11 anonim ***** válasza:
Hát 10000 forintért valóban nem érte meg izmozni, ha meg akarod tartani az állást, de nem volt igazságos.
2022. jún. 13. 18:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!