Kezdőoldal » Számítástechnika » Egyéb kérdések » Hogyan tudok Blender 2.81-ben...

Hogyan tudok Blender 2.81-ben úgy textúrázni, hogy exportálás után is a felhasznált képfájlokat keresse*? Illetve hogyan lehet egy négyzetes oldalon a sarkokat lekerekíteni?

Figyelt kérdés
*(tehát a más programba beimportálva is jelenjen meg a modellre ráhúzott textúra)

2020. febr. 10. 23:09
1 2
 1/11 anonim válasza:
Nah de hova exportálsz??
2020. febr. 11. 00:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
X3D-be exportálok, majd sz elkészült modelleket szeretném beimportálni egy szimulátorba.
2020. febr. 11. 08:33
 3/11 anonim válasza:
Ez attól függ hogy mire akarod használni...
2020. febr. 11. 08:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:
Modellezésre szeretném használni.
2020. febr. 11. 10:37
 5/11 tabaki ***** válasza:

Előrebocsátom, hogy a következőkben egyáltalán nem biztos, hogy értelmes és hasznos módon szólok hozzá. Én az X3D formátumot egyelőre még soha, semmire nem használtam, csak ennek a kérdésnek az érdekében kezdtem el babrálni vele hályogkovács-módra, és ellenőrizni sem nagyon tudom, hogy működik-e a gyakorlatban, amit kiokoskodtam. Előre is pardon, ha hülyeséget írok.

Ha az ezen oldalon virító TODO feliratokra pillantok...

[link]

...számomra nem világos, hogy csak a részletesebb kifejtés késlekedésére utalnak, vagy pedig arra, hogy maga a funkció tartalmaz még nem egészen kifogástalanul megoldott részleteket – legyen ez szomorkás érv az angoltanulás fontossága mellett. Én mindenesetre az utóbbi magyarázatra hajlok, ebben némely rákeresés is megerősített, bár igazán naprakész bejegyzést nem találtam ezzel kapcsolatban.

A 2.81a-ban ezidáig hiába kerestem olyan beállítást, amely a textúrára hivatkozásért felelne, valószínűsítem, hogy nincs is ilyen. Ez azért is érdekes, mert a mentett X3D-fájl jól olvashatóan tartalmazza a textúra elhelyezésének leírását (egy egyszerű kockát használtam a vizsgálódásra):

<TextureCoordinate point="0.5000 0.7078 0.2500 0.7078 0.2500 0.4579 0.5000 0.4579 0.7500 0.7078 0.7500 0.4579 0.9999 0.4579 0.9999 0.7078 0.5000 0.7078 0.7500 0.7078 0.7500 0.9578 0.5000 0.9578 0.2500 0.7078 0.0001 0.7078 0.0001 0.4579 0.2500 0.4579 0.5000 0.2079 0.7500 0.2079 0.7500 0.4579 0.5000 0.4579 0.7500 0.7078 0.5000 0.7078 0.5000 0.4579 0.7500 0.4579 " />

Magának a felhasználandó képfájlnak a megnevezése viszont hiányzik. Mivel nem az első eset lenne, hogy a régebben megoldott import/export az újabb verzióban cigányútra szalad, elővettem a 2.79b-t, hogy az mit kezd vele. Nem nevezném éppen teljes körű tesztelésnek, de annyit mindenesetre kipróbáltam, hogy magába a Blenderbe (továbbra is 2.79b) visszatöltve hibátlanul, textúrázva jelenik-e meg, és IGEN. Az első lehetőség tehát, hogy használd ezt a verziót. Az így exportált fájlt egyébként a 2.81a nem fogadta el, a hosszas hibaüzenetből is arra lehet következtetni, hogy a textúrakezeléssel valami difi van.

A különbséget a tárgy leírásának Appearance blokkjában találtam meg. Ez 2.81a-ból exportálva így néz ki:

<Appearance>

     <Material DEF="MA_Material"

           diffuseColor="0.800 0.800 0.800"

           specularColor="0.401 0.401 0.401"

           emissiveColor="0.000 0.000 0.000"

           ambientIntensity="0.000"

           shininess="0.500"

           transparency="0.0"

           />

</Appearance>

2,79b-ből pedig így:

<Appearance>

     <ImageTexture DEF="IM_texturazas_uv_jpg_001"

           url='"kep/texturazas_uv.jpg" "texturazas_uv.jpg"'

           />

     <TextureTransform

           translation="0.000000 0.000000"

           scale="1.000000 1.000000"

           rotation="0.000000"

           />

     <Material DEF="MA_Shape_001"

           diffuseColor="0.800 0.800 0.800"

           specularColor="0.401 0.401 0.401"

           emissiveColor="0.000 0.000 0.000"

           ambientIntensity="0.000"

           shininess="0.500"

           transparency="0.0"

           />

</Appearance>

Vagyis itt korrektül szerepel a képfájl linkje. A TextureTransform blokk általános esetben elhagyható, tehát a 2.81-es X3D fájl textúrázottá alakításához (elvileg) elegendő az ImageTexture beszúrása, az én esetemben:

<ImageTexture DEF="IM_texturazas_uv_jpg" url='"kep/texturazas_uv.jpg" "texturazas_uv.jpg"'/>

Ez a második lehetőség. Ezen a módon legalábbis a 2.79b-be sikerült a 2.81a-ból exportált fájlt textúrázva beolvasnom. Hogy aztán a teáltalad használt programban működik-e az majd nálad derül ki.

2020. febr. 13. 10:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 tabaki ***** válasza:

„Illetve hogyan lehet egy négyzetes oldalon a sarkokat lekerekíteni?”

Ezt meg részletesebben kifejthetnéd.

2020. febr. 13. 23:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 A kérdező kommentje:

Köszi szépen a választ. :)

Úgy értem az a sarkok lekerekítését, hogy pl van egy négyzetünk, de én azt szeretném, hogy a sarkai ne szögletesek legyenek, hanem negyed körben legyenek levágva(a kör középpontja a sarok...)

2020. febr. 14. 13:28
 8/11 tabaki ***** válasza:

Egy lehetőség például a Bevel módosító használata, az Only Vertices bekapcsolásával. A linkelt ábrán bekarikáztam a lényeges dolgokat.

Az exportáláskor a Blender a saját esze szerint háromszögeli a formát. Az én heppem – bár lehet, hogy semmi haszna –, hogy szeretem az Apply gomb megnyomásával véglegesíteni a lekerekítést, és az osztóvonalak törlése után inkább ismert, szabályos szerkezetet kialakítani, például a bemutatott módon:

[link]

Az UV-textúrát természetesen csak ezután kell beállítani.

2020. febr. 14. 18:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:

Köszi szépen. :)

Az UV mappinghoz tudnál egy rövid képes tutorialt csinálni?

(néztem róla tutorial videókat, de nekem nem akart összejönni...)

2020. febr. 15. 15:22
 10/11 tabaki ***** válasza:

Az a helyzet, hogy ehhez a kérdéshez...

https://www.gyakorikerdesek.hu/szamitastechnika__programok__..

...már írtam egy PDF-et a textúrázásról (az első link már nem él, de a második oldalé elérhető), viszont tartok tőle, hogy kezdésnek egy kissé bonyodalmas. Nem tudom, hogyan érek rá, de megpróbálok egészen egyszerű gyakorlatokat kitalálni az alapokkal való ismerkedésre, majd valahova fölteszem, ha lesz belőle valami.

2020. febr. 15. 22:25
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!