Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Mi értelme a transzponáló...

Mi értelme a transzponáló szolmizációnak?

Figyelt kérdés
Magyarországon kívül szinte sehol nem transzponálják a szolmizációt, legfeljebb hagyományból használják. Miért kell transzponálni a dót, ha a végén úgyis a darabtól függően kell majd módosítani a szolmizásziós hangokat (szó-szi). Akkor nem lenne praktikusabb "ábécés" névvel?

2020. máj. 27. 08:51
 1/7 anonim ***** válasza:
A szolmizációnak pont az a lényege, hogy relatív, azaz ugyanazt a dallamot előjegyzéstől függetlenül ugyanúgy le tudod olvasni, mert a szolmizáció ugyanaz. Ha modulál (hangnemet vált) a dallam, akkor áthelyezzük a dót, semmi probléma. Atonális (hengnem nélküli) zenében nyilván nem használható a módszer, általában viszont nagyon megkönnyíti a zenei írást-olvasást.
2020. máj. 27. 08:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:
Ezt értem, viszont akkor miért szokták átnevezni a hangokat, szo-szi, fa-fi stb?
2020. máj. 27. 09:46
 3/7 Mojjo ***** válasza:

Magyarországon kívül a szolmizáció általában ún. abszolút szolmizáció, ami az ABC-s hangok helyett egy alternatíva a hangok elnevezésére.

Pl van egy A-dúr hármashangzatunk, az nálunk A - Cisz - E hangokból áll, a spanyoloknál viszont mondhatjuk azt, hogy la - do bemol - mi (azaz magyarul lá - di - mi). Azért mert az ABC-s hangokat váltják ki a szolmizációs hangok. Az A az mindig lá, a H az mindig ti, a C az mindig dó stb stb stb...


Magyarországon relatív szolmizáció van, ami nem arra való, hogy az ABC-s hangokat kiváltsa, annak alternatívája legyen. A relatív szolmizáció a hangok hangsoron belüli pozícióját mutatja meg - anélkül, hogy fokokról kellene magyarázni egy kezdőnek. Sőt, ennél is többet, mert a felemelt/leszállított hangokat is könnyen felismerhetővé teszi. Tehát bármely diatonikus skálán belül a hangok egymáshoz viszonyított helyét és magasságát baromi egyszerűen meg lehet mondani belőle. És ez nagyon jól jön, pl ha nem akarjuk azt fejtegetni, hogy az ABC-s hangok most hogyan is módosulnak öt kereszt előjegyzésnél, simán lenyomunk egy D hangot a zongorán, és azt mondjuk, hogy gyerekek, ez a dó, hadd szóljon a nóta.

2020. máj. 27. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 Mojjo ***** válasza:

Hopp, most látom az új kérdést.

Az i végződés felemelt hangot jelent. A szi az fél hanggal felemelt szó. Ha a kottában egy #-t látsz egy hang előtt, akkor az i-re módosul: szó-ból szi, fá-ból fi lesz pl.

Ha van egy C-dúrban írt dal, és valahol azt látod, hogy a G elé kiraknak egy kettőskeresztet, az Gisz lesz, szolmizációban ott a szó szi-re változik. Itt megint azért lehet jó a szolmizáció, mert nem kell az adott skála hangjain gondolkozni, a szi egyből megmutatja, mi történt, és egyből ki tudod énekelni.

2020. máj. 27. 10:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 Mojjo ***** válasza:

@3:

"simán lenyomunk egy D hangot"

Akarom mondani, H hangot, de a lényeg ugyanaz :)

2020. máj. 27. 10:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:
Értem. szóval praktikai okból a diatónikánál segít, hogy a gyerek ne számolgassa a keresztet meg a bét. Olaszországban a # diesis, a leszálított b pedig bemolle. :)
2020. máj. 27. 12:52
 7/7 Mojjo ***** válasza:
Nagyjából igen. Az a lényege, hogy teljesen mindegy, milyen hangról indul a hangsorunk, csak a hangok egymáshoz való viszonyával kelljen foglalkozni, semmi mással. A relatív hallást így könnyen és hatékonyan lehet fejleszteni.
2020. máj. 27. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!