Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Szerintetek mai napokban meg...

Lilol012345 kérdése:

Szerintetek mai napokban meg tudnák építeni megimt a Saturn V rakétát. De ha lenne rá pénz?!

Figyelt kérdés

2019. aug. 3. 17:36
1 2 3
 1/27 anonim ***** válasza:
100%

Igen. Most is évekbe telne, ha pont ugyanazt akarnák megépíteni. De nem azért, mintha azóta visszafejlődött volna a rakétatudomány. Egyszerűen a korabeli beszállító cégek jó része már meg sincs, ezért lenne egy csomó alkatrész, amit külön kéne egyedileg legyártatni, mert manapság nem pont olyat használnak.


Kicsit olyan ez mintha egy 1934-es autóhoz új dugattyút akarnál venni. Ma is lehet dugyttyút kapni, sőt modernebb dugattyúkat használnak ma, de ha pont olyan kell, mint a 34-es volt, akkor bizony el kell menni az öntödébe, ahol egyedileg, borsos áron elkészítik.

2019. aug. 3. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/27 anonim ***** válasza:
72%

Pl. amit pár éve csinálnak amerikában, az újra használható, függőlegesen leszálló rakéta, az jóval modernebbnek számít. Sapce-x csinálja.


Ha ma akar valaki a Saturn-V-el megegyező teljesítményű rakétát, akkor olcsóbban jön ki, ha megrendeli pl. a Space-X-től, mintha le akarja a saturn-V-öt másolni.

2019. aug. 3. 19:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/27 A kérdező kommentje:
Csak azért hoztam példának a Saturn V-öt mert azzal tudnal embert vinni a holdra meg csak ez volt a legnagyobb repülő jármű.
2019. aug. 4. 09:36
 4/27 TappancsMancs ***** válasza:
64%
Meg tudnánk akár ugyanazt, vagy egy azzal egyenértékűt is. A régi autós példa az sajna, nem igazán passzol hozzá, mert az ilyen rakéták és más űrtechnikai dolgok, mindegyike egyedi gyártás, nincs ott semmi gyártósor és sorozatgyártási rész, hanem a tervek alapján készítik el. Az adott anyagtípusból, és a megfelelő öntési módon, stb, mindent ahogy van. Ilyenkor elegendőek a műszak tervek és az alapján, ma is elkészíthető.
2019. aug. 4. 18:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/27 anonim ***** válasza:
76%

Tapapncs ez nincs így, egy űreszköz is jórészt szabvány alkatrészekből épül fel. Az elektronikája teljes mértékben, de a mechanikus rész is tele van szabvány alkatrészekkel, mint csapágyak, csövek, csatlakozók, silentblokkok.


-


Az az állítás sem igaz, hogy ne lett volna sorozatgyártás. Maguk a hajtóművek sorozatban készültek, és egy hajtómű típust több rakétában is használtak. Kisebb űrrakétákban is, és hadi célú ballisztikus rakétákban is.


-


A fent leírtak miatt nem értek egyet azzal, hogy az autós példa rossz lenne, igenis megállja a helyét a párhuzam.

2019. aug. 4. 18:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/27 TappancsMancs ***** válasza:
13%

Ha mutatsz elfogadható forrást... de nem igazán "mennek be a boltba" dolgokért. Az alumínium is egyedi anyag, a formák is egyediek, mindent sokszorosan ellenőriznek, még nem látható hajszál repedés sem lehet semmin. Az már ha egy beszállító külön legyárt csavarokat, csöveket, stb, de az nem bolti cucc.


A 10 db legyártását nem nevezzük sorozatgyártásnak.


A hajtóművekből több készült, de ilyen mennyiséget nem nevezünk sorozatgyártásnak. Inkább olyan ez, mint a ritka, kézzel és egyedi gyártásban készített luxus autók, amikből készül összesen 10-20 db, és kész, csak ennyi. Na drágábbak is, pont ezért.

2019. aug. 4. 23:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/27 anonim ***** válasza:
76%
J2 hajtóműből nagyjából 100 darab készült a hatvanas években. Most ez sorozet szerinted vagy nem sorozat?
2019. aug. 5. 01:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/27 anonim ***** válasza:
17%
Nem. Nincsenek már olyan szakemberek akik ezt az elvárt pontossággal megtudnák építeni. A Saturn V sok alkatrészésze ma rá lehetne rakni a matricát hogy kézműves termék. Csak ma már nincsenek olyan pontos szakmunkások meg szakmunkát is elvégző mérnökök. Hogy ezeket mennyire lehet gépesíteni az jó kérdés. Meg ott a másik probléma hogy a fejlesztéseket meg a kivitelezést végző több ezer cég közül sok nem létezik és sokmindennek nincs meg a pontos leírása, hogy hogyan is készült. Tehát kvázi egy komolyabb mérnökcsapatnak kellene rágeküdni a dolograés az utolsó csavarig visszafejteni, hogy mi hogy készült. Ez több év lenne vagy inkább egy évtized.
2019. aug. 5. 04:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/27 Wadmalac ***** válasza:
76%

A NASA nagy rakétahurcoló állványa is azért nem megy nyugdíjba, mert a volt tervezői már mind elmentek nyugdíjba vagy meg is haltak és az újragyártáshoz szükséges mérnöki infó jókora része elveszett.

Szerintem a Saturn V esetén is lehet ilyen gond is.

Persze belejön az azóta szabványból kiesett, már nem gyártásban lévő keráruk (itt a bármilyen beszállító által hozott elemeket értem) kiesése is. biztosan van, volna mind helyett más, újabb, de némiképp eltérő elemek behelyettesítése majdnem akkora mérnöki munka, mint a komplett tervezés volt anno.

És az bizony több pénz, mint maga a rakétaépítés.


Nem éri meg.

Vannak tervezőasztalon újabb konstrukciók előrehaladott állapotban, illetve van kész, hasonló kapacitású rakéta a piacon, ott van mondjuk a Falcon Heavy.

2019. aug. 5. 09:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/27 anonim ***** válasza:
16%
A Falcon Heavy azért messze van a Saturn V-től. Plusz soha nem lett kipróbálva mit is tud mert olyan műholdakat állítanak vele pályára amit a Falcon 9 is simán tudna csak a gazdag arabok így menőznek. A szakértők sincsenek meggyőződve arról hogy valóban tudja azt a 64 tonnát LEO, amit bereklamoztak, de ha tudja az még így is kevesebb mint fele mint amit a Saturn V tudott.
2019. aug. 5. 10:24
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!