Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Most hogy a SpaceX "nyerte" a...

Most hogy a SpaceX "nyerte" a lunar lander tendert ezt mégis hogy gondolják megvalósítani?

Figyelt kérdés
Tehát fellövik a StarShip módosított verzióját, megtankolják földkörüli pályán elmegy a Holdra üresen, aztán fellövik a SLS-t az Orionnal, az is elmegy a Holdra az emberekkel ott dokkolnak átszállnak leszállnak felszállnak visszaszállnak és jönnek vissza az Orionnal a StarShip meg üresen és landol? Ebben mi a logika?

2021. ápr. 24. 09:40
1 2 3 4
 11/32 Wadmalac ***** válasza:

Perszee.


Mindenki hülye, csak te vagy helikopter.

2021. ápr. 26. 13:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/32 Wadmalac ***** válasza:

Leegyszerűsítem neked, mert látom, gondjaid vannak a megértéssel.


A Lunar Spaceship egyszer tud felszállni a Földről, soha többé nem száll le itt.

Csak holdfelszín és hold-orbitális, esetleg holdfelszín és föld-orbitális közt tud közlekedni, oda-vissza.

Szóval kell hajó a Föld és az űr közt, értem?

2021. ápr. 26. 13:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/32 sadam87 ***** válasza:

""Senki nem beszélt itt a Starlinerről"

Ami elég nagy hiba, mert sokkal előrébb tart, mint az Orion és kb. azonos célra valók."

Nem igazán. A Starliner kifjezetten alacsony Föld körüli pályára állásra alkalmas, másra nem jó. Az Oriont meg direkt a távolabbi célpontok elérésére (elsősorban Hold) fejlesztették, nem az alacsony Föld körüli pályára. Nyilván azt is meg lehet oldani vele, de mivel az Orion az SLS-el fog indulni, elég költséges mulatságnak tűnik alacsony Föld körüli pályára állni vele. (Csak az SLS indítása alkalmanként fél milliárd dollár lesz a tervek szerint, és eben az űrhajó költsége még nincs is benne.)

"Megfelelő második fokozattal bármelyik el tudna menni hold körüli pályára, életfenntartó felszereltség is módosítható megfelelően."

Azért eléggé újra kéne tervezni a szervíz modult. És mondjuk a Starlinerrel már az alacsony Föld körüli pálya elérése is elég sok ideje csúszik. Maximum végszükség esetén tudom elképzelni, hogy ezt plimpeljéj fel a Hold körüli pályára jutáshoz, azaz akkor, ha minden más projekt (Orion, CrewDragon, Starship) becsődöl. Azért ez nem túl esélyes. Pláne, hogy a Starliner első emberes utazása nagyjából hasonló tempóban csúszik, mint az Orioné.

"De tudni kell eljutni orbitálisra is. És már ott gond van a választékkal."

Jelenleg van egy működőképes emberszállító űrhajó. 9 évig ilyen sem volt az amcsiknak. Amúgy jelenleg 4 ember szállításra (is) alkalmas űrhajó fejlesztése is zajlik az USA-ban. (Starliner, Orion, Starship és a Dream Chaser-ből is szertnének majd egyszer emberes verziót - oké, ez nem mostanában fog elkészülni. Sőt, talán a Blue Origin is tervez orbitális űrhajót is, ezt nem tudom.) Szóval nem sokára jó eséllyel űrhajó dömping lesz az USA-ban, nem hiány (persze a Holdhoz nem mind fog tudni repülni).

"Az ISS-t néha meg kell tolni, hogy ne essen le."

Az oroszok a Progressz teherszállító űrhajókat szokták pályakorrekcióhoz használni, nem a Szojuzokat. De képes erre például az amerikai Cygnus is.

[link]

[link]

2021. ápr. 26. 13:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/32 Wadmalac ***** válasza:

"Az Oriont meg direkt a távolabbi célpontok elérésére (elsősorban Hold) fejlesztették"

Hát éppenséggel az Apollo utódjának, mondhatni multifunkciósra. Mondjuk Apollo esetén nem sok látszott ebből, hiszen a Szojuz-Apollo közös repülésen kívül nem sok esetben használták Holdnál közelebbre.


Az igaz, hogy a holdi túrához akár Starliner, akár Crew Dragon, igencsak hozzá kéne nyúlni az energia és létfenntartás részhez.

De nem is ez volt a lényeg. A kérdező azt nem értette, hogy ezeknek igenis VAN köze a holdra jutáshoz, hiszen valamivel minimum orbitálisra el kell menni.

Aztán, hogy a Föld és Hold körüli pálya közt mi viszi a népet, Orion vagy Starship, az a jövő kérdése. Potenciálisan mindkettő alkalmas.


""Jelenleg van egy működőképes emberszállító űrhajó."

Egy, ami kevés. És a többi sajnos sehol sem tart (illetve a Dreamchaser elvben már ott van, ahol lennie kéne, furcsa is a háttérbe szorítottsága).



"Szóval nem sokára jó eséllyel űrhajó dömping lesz az USA-ban"

Hát erősen úgy néz ki, hogy az még igencsak odébb van.


"Az oroszok a Progressz teherszállító űrhajókat szokták pályakorrekcióhoz használni, nem a Szojuzokat. De képes erre például az amerikai Cygnus is."

Sorry, tényleg nem a Szojuz, de orosz. A cygnust meg úgy néz ki, nyugdíjazni akarják.



Mindegy, a lényeg, hogy a Lunar Starship nem képes földfelszín és Hold közt ingázni, csak holdfelszín és űr közt. Innen egyszer felmegy és nem jön vissza többet.

Szóval kell másik hajó is a Föld-űr szakaszra.

2021. ápr. 26. 14:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/32 sadam87 ***** válasza:

Amúgy visszatérve az eredeti kérdésre, én abban látom a probléma lényegét, hogy az SLS és az Orion fejlesztése iszonyítosan elhúzódott, és a költségek is nagyon durvák (persze az egy Hold missziónál mindenképpen komoly összeg, és egyben a pénz csepegtetése erősen hozzájárult ahhoz, hogy ennyire elhúzódjon a fejlesztés).

Különösen az SLS tűnik nekem gáznak, hiszen az gyakorlatilag 100%-ban újrahasznosításból készül (legalábbis a Block 1 verzió, ami az első három alkalommal repülni fog). A boosterek az STS rendszreben használtak, azzal a különbséggel, hogy nem 4, hanem 5 egységből állnak (ez nekem - laikusként - nem tűnik olyan veszettül nagy különbségnek). A központi fokozat szintén az STS rendszer üzemanyagtartáján alapul, az átmérő is egyezik, de a hossza nagyobb (így több üzemanyagot bír befogadni). A végére rábiggyesztették a Space Shuttle hajtóműveket (és az első repülések alkalmásval ezek tényleg a korábbi űrrepülőkről kukázott hajtóművek!), de a Shuttle esetében megszokott 3 helyett 4 hajtómű lesz a fokozaton. Talán még ez a rész, ami a legtöbb fejlesztést kívánhatta. A második fokozat a Block 1 repülések alkalmával egy (kis mértékben) módosított Delta 4 Heavy végfokozat lesz. És ezt fejlesztik 2011 óta (amikor a Starship ötlete maximum Elon Musk perverz álmaiban létezett), nagyjából 20 milliárd dollárból. (Ráadásul ezt megelőzően a NASA az Ares V rakéta tervén dolgozott, ami sok szempontból hasonlított volna az SLS-re.)

Az Orion esetében az emberes kapcsula valószínűleg elég régóta kész van (2014-ben már tesztrepülésre küldték az űrben, persze még nem a végleges verziót), ott főleg a szervíz modul késett sokat, amit végül az ESA fejleszt. És az Oriont nem 2011 óta fejlesztik, hanem 2006 óta, mert az (igaz, még nem ezzel a névvel, és kicsit más designnal) már a Constellation programban is szerepelt.

Persze nyilván végső soron a probléma, hogy nem nagyon volt hosszú távú egységes politikai szándék. Bush beindította a Constellatin programot, ami szerint visszatér az USA a Holdra, aztán jöhet a Mars. Ehhez megfelelően tervezni/fejleszteni kezdetek új rakétákat (Ares I, V), új űrhajót (az Orion elődjét), új leszállóegységet a Holdra (Altair). Tehát egy komplett Holdprogramot. (Persze messze nem volt tökéletes. Például nem kicsit pazarló, hogy az űrhajó LEO pályára állításához tök új rakétát fejlesztenek, amikor létezett hasonló kapacitású, bevált eszköz. Plusz a költségeket részben tudományos programokból csoportosították át...)

Obama ehhez képest visszavonulót fújt, de nem teljeset. A logika az volt, hogy nincs értelme a Holdra visszamenni, ha már voltunk ott. A Mars viszont megmaradt, mint cél, csak hát az egy lépésben egy pöttyet messze van, úgyhogy a kettő közé lényegében pótcselekvéseket találtak ki. (Pl. aszeroidát vontatni szondával Hold körüli pályára, hogy aztán emberekkel meglátogassák. Nyilván ebből semmi sem lett.) Ennek megfelelően teljesen lefújták az Altairt, és az Ares I-et, ugyanakkor az Orion megmaradt, és az Ares V helyet az SLS-t kezdték fejleszteni (ami lényegében egy Ares V "Light" verzió). Viszont az Obama adminisztráció érdeme, hogy erőteljesen támogatták a magán űripart, és ez gyors fejlődéshez vezetett (főleg a SpaceX esetében).

Ehhez képest Trumpék kitalálták, hogy mégis visszatérnek a Holdra. Terveztek is erre egy programot (Artemis - az Obama éra alatt nem is voltak ezek a fejlesztések egységes programba foglalva...), mondjuk arról sokáig annyit lehetett tudni, hogy akkor mégis leszállnak a Holdra a program 3. repülése során. Végül kiderült, hogy magáncéget (-eket?) akarnak megbízni a fejlesztéssel, de nem is tudom, mikor rták ki a pályázatot, talán 2019-ben? Az ért az úgy elég bátor...


Bocs a sok rizsáért (pláne, hogy gondolom ti is tisztában vagytok a nagy részével, vagy akár az egésszel is), de néha úgy fel tud idegesíteni a NASA (illetve az amerikai politika) szerencsétlenkedése ezen a téren, mintha az én pénzemet tapsolnák el. :D Most kicsit lehiggadtam. :D

2021. ápr. 26. 14:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/32 sadam87 ***** válasza:

"Mondjuk Apollo esetén nem sok látszott ebből, hiszen a Szojuz-Apollo közös repülésen kívül nem sok esetben használták Holdnál közelebbre."

Azért ott volt a Skylab program 3 rapülése. (Plusz az elején két emberes tesztrepülés LEO-n, persze ott a cél egyértelműen a Holdra szállás volt.)

Az Obama adminisztárció direkt azért kérte fel a SpaceX-et és a Boeinget űrhajó fejleszésre, hogy ezek szolgálják ki az ISS-t, ne az Oriont kelljen erre a célra felhasználni. (Persze nyilván lehet, de mivel csak az SLS-el tervezik indítani, egy csepp túlzásnak tűnik a rakéta mérete az LEO pályához...)

"És a többi sajnos sehol sem tart"

Azért nem mondanám. A Starliner már túl van egy (igaz, mérsékelten sikeres) tesztrepülésen. Az igaz, hogy az elmúlt egy évben nagyjából egy évet csúszott a tervezett első emberes indítás.

Az Orion indítása is csúszik mint a takony, ez tény, nem biztos, hogy 2023-ban tényleg elindul (mármint emberekkel, anélkül korábbra ígérik), de azért pár éven belül valószínűleg igen.

A DreamCheaser-t még nem is tesztelték ember nélkül sem orbitális pályán. Emberekkel meg tudtommal nem tervezik indítani 2025 előtt. Nekem is rokonszenves a fejlesztésük, de nem hinném, hogy ők lennének leghamarabb kész.

De még mindig nem értem, hogy ha 9 éveig (többé-kevésbé) jól el voltak az amerikaiak működőképes űrhajó nélkül, akkor miért pont most kezdenének pánikolni.

"A cygnust meg úgy néz ki, nyugdíjazni akarják."

Én erről nem hallottam. Mindenesetre bármikor újra indíthatják, ha szükség van rá.

"Mindegy, a lényeg, hogy a Lunar Starship nem képes földfelszín és Hold közt ingázni, csak holdfelszín és űr közt. Innen egyszer felmegy és nem jön vissza többet."

Ez tényleg igaz, erről nem tudtam. Mondjuk a Starshipból terveznek olyat is, ami tud vinni embert a Holdig és vissza, szóval több különböző Starshippel elvileg megoldható lesz a dolog egyszer.

2021. ápr. 26. 14:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/32 A kérdező kommentje:

""A cygnust meg úgy néz ki, nyugdíjazni akarják."


Én erről nem hallottam. Mindenesetre bármikor újra indíthatják, ha szükség van rá."

Mert nem akarják. Ez csak tipikus wadmalac, mond valami baromságot, helyreigazítják aztán mond egy másik baromságot, hogy akkor is az övé legyen az utolsó szó. A Cygnus nyugdíjazása nincs tervben. 23-ig vannak misdziók megrendelve a NASA-tól utána meg az ISS sorsa is kétséges. De a Gateway alapját is a Cygnus módosított verziója kêpeznê.

2021. ápr. 26. 15:20
 18/32 Wadmalac ***** válasza:

"De még mindig nem értem, hogy ha 9 éveig (többé-kevésbé) jól el voltak az amerikaiak működőképes űrhajó nélkül, akkor miért pont most kezdenének pánikolni."


Hát csakis tiszta, elkerülendő politikai függőségből.

Meg azért, mert így nem országon belül forog a pénz, külföldit kell fizetni.

Szerintem most, mikor az oroszok ismét emlegetik, hogy az ISS-ből is kiszállnak, még jobban vakarják a fejüket, hogy az orosz szállítás egyre kényesebb kérdés és maximum C-tervként kéne.


"Mondjuk a Starshipból terveznek olyat is, ami tud vinni embert a Holdig és vissza, szóval több különböző Starshippel elvileg megoldható lesz a dolog egyszer."

Bizony. A "normál" Starship, orbitális újratankolással simán tud földfelszín-hold-orbitális utat, a Lunar verzió meg holdfelszín-föld-orbitálisat, még átfedés is van. Nem is igényli a Gateway-t.

Csak ugye akkor az egész totál SpaceX monopólium és azért az a NASA-nak is sok lenne. :)


"Ez csak tipikus wadmalac..."


Javaslom, tanulj kis kultúrát Sadamtól, érdekes módon vele normálisan lehet tisztázni a dolgokat.

Itt puffogsz, miközben ignorálod, hogy megkaptad a választ a kérdésedre, a bunkó reagálásod ellenére.

Sadam megértette, te még mindig csak fröcsögsz.


"De a Gateway alapját is a Cygnus módosított verziója kêpeznê."

Ez igaz, és tényleg 2023-ig vannak tervezett missziói. De az egész Gateway projekt 2025-től lesz talán valami és a Cygnusnak már most vannak olcsóbb alternatívái.

Nem, nem jelentettek be nyugdíjazást. De NASA körüli "jólértesültek" rebesgetik, hogy ki akarják vezetni.

2021. ápr. 27. 07:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/32 A kérdező kommentje:

"Nem, nem jelentettek be nyugdíjazást. De NASA körüli "jólértesültek" rebesgetik, hogy ki akarják vezetni"

Pár kérdéssel feljebb még a létezéséről sem tudtál,

idéznélek:

"Az ISS-t néha meg kell tolni, hogy ne essen le.


És ezt becsatlakozó űrhajókkal szokták csinálni.


A Starliner és az Orion is tudni fog ilyet, de még nincs.


A Crew Dragon nem alkalmas erre.


De a Szojuz igen.


Erre is kell alternatíva az oroszok mellé."


Tehát jól láthatóan a Cygnus létezéséről sem tudtál, most meg belsős infóid vannak, annak ellenére, hogy élő megrendelések vannak és mindenki optimista a későbbi megrendelésekkel kapcsolatban, már ha az USA nem száll ki az ISS-ből, kicsit azért kamu szagú. Mármint olyan tipikusan wadmalac kamu amikor kiderül hogy beszélsz összevissza háttértudás nélkül. Az meg hogy majd az Orionnal csinálnak pályakorrekciót az az évszázad vicce. Ennyire te sem lehetsz ostoba. De ezeket Sadam nagyon jól kiigazította, ő láthatóan ért a témához veled ellentétben.

2021. ápr. 27. 10:31
 20/32 Wadmalac ***** válasza:

"Tehát jól láthatóan a Cygnus létezéséről sem tudtál"

Arról nem tudtam, hogy az is tud tolni.


"Mármint olyan tipikusan wadmalac kamu amikor kiderül hogy beszélsz összevissza háttértudás nélkül."

Mert eldöntötted, hogy így van, tök mindegy mit írok.

Hurrá, van kit utálnod! boldogabb az életed.


"Az meg hogy majd az Orionnal csinálnak pályakorrekciót az az évszázad vicce. Ennyire te sem lehetsz ostoba."

[link]

"The European Service Module (ESM) is the powerhouse for Orion...based on ESA's Automated Transfer Vehicle (ATV)...also to provide a propulsion system for altering the ISS's orbit."


Ha biztos infód van arról, hogy az ESM már képtelen arra, amire az építési bázisa, az ATV képes volt, én nem tudok róla, adhatsz rá linket.

Szardobálás helyett.

De ha az a lényeg, isten ments, hogy elvegyem az örömödet, biztos nincs sok más.

2021. ápr. 27. 11:11
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!