Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Szobahőmérsékleten előfordulha...

Szobahőmérsékleten előfordulhat kúszás jelenség?

Figyelt kérdés

Mindenekelőtt csak az válaszoljon aki ténylegesen jártas a témában.

Jómagam régebben foglalkoztam anyagtudománnyal, tehát kicsit szégyen, hogy nem értek ehhez, de ez így van :)

Tehát a kúszás elvileg csak magasabb hőmérsékleten jön létre.

Viszont amennyire látom a gyakorlatban idővel minden rugó elkezd gyengülni ha folyamatosan terhelésnek van kitéve. Nyilván ez csak a kúszás jelensége miatt lehet.

Ezt hogyan lehet meghatározni, egy anyagra vonatkozóan hol lehet konkrét értékeket megtalálni lehetőleg a neten?



#rugó #alakváltozás #gyengülés #kúszás-jelenség
2022. jan. 31. 19:49
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
100%

Attól függ milyen anyagra gondolsz, mert túl általánosan kérdezel.


A standard acélrugók nagyon stabilak, ha már mesterségesen öregítették őket és nincsenek túlterhelve. Egy nagyobb viaszszobor természetesen kúszni fog.

2022. jan. 31. 21:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 A kérdező kommentje:

Alapvetően rugóacél.

A konkrét példa amikor egy autó rugója 20 év elteltével ereszkedik lefelé, nyilván maradó alakváltozást szenved, és ezt akkor is meg lehet figyelni ha az autót nem terhelik túl.

2022. jan. 31. 21:52
 3/14 anonim ***** válasza:

Az autónál nincsenek nagy követelmények a rugó stabilitására, csak kicsi legyen az önsúlya és ne legyen hajlamos eltörni. Teljesen határterhelésre vannak az ilyen rugók méretezve és kiöregszenek.


Egy mérőműszer referenciaerőt biztosító rugójánál természetesen teljesen mások az arányok.

2022. jan. 31. 22:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:
100%
Egy spirálrugónál a felületi cementált réteg felelős a rugómerevség legjaváért. Láttad már egy 20 éves autó korrodált rugóit? Alapból csak a korróziós elhasználódás elegendő a számottevő gyengüléshez!
2022. jan. 31. 22:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 A kérdező kommentje:
:O Tényleg egy cementált, felületi edzett rugó? :O Ilyet még nem is hallottam, de elhiszem. Így teljesen érthető a jelenség, ha ez tényleg így van. Mindenesetre erre nem gondoltam volna. (Ebből az következik, hogy ha nem enné meg a rozsda maradna a mérete.)
2022. febr. 1. 00:44
 6/14 anonim ***** válasza:
A cementálás nem feltétlenül jelent felületi edzést, csak a széntartalom növelését. A spirálrugókat általában hő és vegyi behatással kezelik a formázás után, vagy minimum vörös izzásban alakítják.
2022. febr. 1. 00:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 A kérdező kommentje:
A cementálást általában azért csinálják, hogy felületen edzenek, egyébként ha sem a felülete, sem a mag nem lenne edzett a rugó esetében az a rugó nem lenne rugó.
2022. febr. 1. 06:08
 8/14 A kérdező kommentje:

Most pont azt olvastam, hogy rugóacélból van és nem cementálhatóból.

Jó lenne tudni az igazságot, hogy tényleg van kúszás azért ereszkedik le az autó hátulja, és mégsem olyan stabil a rugóacél?

2022. febr. 1. 06:20
 9/14 anonim ***** válasza:

Acél esetén kúszási folyamatról akkor szokás beszélni, ha az üzemi hőmérséklet meghaladja az olvadáspont 40%-át.

A gépjárművek csavarrugóinak tönkremenetele összetett folyamat. Fontos megjegyezni, hogy ismétlődő dinamikus igénybevételnek vannak kitéve.

A rugóacélok jellemezhetőek a folyáshatár/szakítószilárdság aránnyal, amely kb. 0,85-0,89 mint követelmény. A másik követelmény hogy túlterheléskor képlékenyen alakváltozzanak, amelyet a szakadási nyúlás jellemez, nemesítés után 5%.

Ismétlődő, változóamplitúdójú dinamikus igénybevétel esetén előfordulhat, hogy néha túlterhelődik a rugó, így néha képlékeny alakváltozás történik. Ezek csekély mértékűek, de hosszú évek alatt "összegződnek" amelynek hatására a rugó már nem az eredeti helyére pozícionálja a rajta lévő tömeget.

Az acélrugókat többféleképp gyárthatják kombinálva hőkezelési eljárásokkal vagy azok sorrendjének változtatásával.

Pl.fárasztó igénybevétellel szemben a rugóanyag tartósszilárdsága fokozható a rugóhuzal külső rétegének hőkezelés után való leköszörülésével, eltávolítva a legkülső, dekarbonizálódott ártalmas réteget. Továbbá a rugóanyag tartós szilárdsága növelhető a felület megkeményítésével felületi görgőzéssel, vagy sörétfuvatással. Pl. vasuti járművek esetén a rugók szemcseszórása előírt felületi hőkezelés.

Látni kell, hogy a rugók sok esetben korrozív környezetben üzemelnek (mint pl. gépjárművek esetén is) és idővel épp a felületi réteg az, amelyet ez megvisel, maga után vonva így a rugó szilárdságának a romlását is.

A csavarrugók viselkedése pl. gépjárművekben hosszútávon összetett folyamat, és a tapasztalható jelenség több hatásnak az együttes eredménye.

2022. febr. 3. 23:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 A kérdező kommentje:
De azt nem értem miért nem úgy méretezik, hogy a teljesen berugózott esetben is még messze legyen az anyag a folyáshatár elérésétől, így nem állna fenn a probléma, hogy a folyáshatár elérésének veszélye fenyegetné!?
2022. febr. 4. 07:52
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!