Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Szénkefés villanymotor mennyiv...

Szénkefés villanymotor mennyivel tud nagyobb nyomatékot leadni amíg le van terhelve, mint a terheletlen fordulatszám és a teljesítményből számított nyomaték, állandó teljesítmény mellett?

Figyelt kérdés
2010. okt. 19. 22:40
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
78%

Csak remélni merem, hogy a kérdésre válaszolok:

Szénkefés motor: legnagyobb nyomaték állóra fékezett állapotban van .. nincs fordulatszám, nincs teljesítmény.

Üresjárarti /legmagasabb/ fordulatszám: nincs nyomaték, nincs hasznos teljesítmény.

Névleges fotdulatszám x névleges nyomaték= névleges teljesítmény.

Tényleges számszerű adatok mindig egy motor adataiból derülnek ki.

2010. okt. 20. 08:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 A kérdező kommentje:
Nekem egy grafikon kellene a nyomatékról, ha a motorra egy nagyobb tömeg rátéve, amit fel kell gyorsítani.
2010. okt. 20. 09:28
 3/15 anonim ***** válasza:
76%

Pedig jól írta az első, az egyenáramú szénkefés villanymotorok nyomatéka az áram négyzetével arányos. Tehát a legnagyobb áramfelvétel mellett van a legnagyobb nyomatéka. Ez azt jelenti hogy az állóra fékezett motor nyomatéka a legnagyobb. Ez a motor egyéb paramétereiből (belső ellenállás, fizikai méretek) számolható. Ha tehát egy áram-terhelés diagrammot felveszel egy ilyen motor-terhelés rendszerről, az gyakorlatilag a terhelés nyomaték diagramm is egyben (persze "átskálázva", és lecserélve a mértékegységeket).


maci

2010. okt. 20. 10:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 anonim ***** válasza:
100%

Első vagyok.. Én nem tudom Neked milyen motorod van, arról semmit nem tudok, hogyan adhatnék hozzá bármilyen diagramot..

Az általános diagram a következőképpen néz ki, leírom:

Függőleges tengely: nyomaték 0-10, vízszintes tengely: fordulatszám 0-6000.

Görbe indul, ford: 0, nyomaték 10, érkezik nyomaték 0, fordulat 6000. Kettő pont nem egyenessel, hanem ÁLTALÁBAN! egy lefelé kicsit hasas görbével összekötve.

Mégegyszer! A pontos görbe, ahol az egyes munkaponthoz tartozó értékek leolvashatók, csak az adott motortípus gyártó katalógusában lelhető fel /vagy se/.

2010. okt. 20. 14:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 A kérdező kommentje:
És ha nekem nagy feszültségű kis áramú motorom van, és gyorsításnál az lenne a legjobb, ha pl. a feszültségét fele akkorára veszem, és kétszer nagyobb árammal küldöm meg, mint a névleges? Tehát ha nagy nyomaték is kell egy darabig, akkor nem feszültséggenerátoros táppal kéne meghajtani?
2010. okt. 20. 16:48
 6/15 anonim ***** válasza:
100%

Az alapfogalmakkal jó lenne tisztában lenni..

Bele lehet kötni a hasonlatomba /ha vannak hozzá ismeretek/, de!

"feszültségét fele akkorára veszem, és kétszer nagyobb árammal küldöm meg,"

Példám: van egy 230V-os, 230W-os villanykörtém, az ugye 1A áramot fog felvenni. A feszültséget példád szerint leveszed a felére /mire én azt mondom az áram felére esik/, de Te hogy a fenébe tudsz 1A helyett 2-őt beleküldeni, mitől lenne 2? Milyen varázslattal? Mert én olyat nem tudok, de lehet tanulok valamit!

A dolog és a példám azért sántít /de alapjaiban igaz!/, hogy a motornál változik/változhat a terhelés és akkor minden megváltozik, egy új munkaponti állapotba kerül, de nem léphet le a gyári görbéről!, mint Te szeretnéd, az izzó pedig messze nem líneárisan viselkedik, de nem tudtam Neked szemléletesebb példát hozni..

Belebonyolódhatunk a feszültség- ill. áramgenerátoros meghajtás kérdéseibe, de legyen ez a következő válasz tartalma. /Eddig azt hittem feszültséggenerátoros táplálású a motor, de ha nem az, akkor már háromdimenziós a motor görbesereg diagramja./

2010. okt. 20. 18:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 A kérdező kommentje:

Az a helyzet, hogy a motor egy elektromos biciklit fog hajtani, aminél nem lesz változtatható áttétel a motor és a hajtott kerék között, tehát gondolná az ember, hogy vagy nagy nyomatékkal fog indulni és lassú sebességű lesz, vagy a végsebessége lesz nagy de lassan éri el.

A motorra magasabb üzemi fesz van ráírva, mint az akkupack feszültsége lesz, tehát kell neki egy táp is, amit feszültséggenerátorosra gondoltam megépíteni (áramkorláttal) + PWM gázkar...

Az áttételt a lehető legnagyobb lesz, de még így is magasabbra jön ki a fordulatszáma a keréknek üresjáratban, mint a tervezett végsebesség...ez mindegy, szóval gyorsuláskor nyilván a motornak nagyon alacsony lenne az ellenállása, mert "le lesz fogva", így szerintem bőven fel fog venni alacsonyabb feszültségről is nagy áramot, ezért kérdezem, hogy akkor egy "több lépcsős" tápot célszerű építeni és így még a váltó hiányát is ki lehetne küszöbölni? Lehetséges így elektronikus úton "helyettesíteni" a váltót?

2010. okt. 20. 18:41
 8/15 anonim ***** válasza:

Elektromos kerékpárhoz /manapság/ nem szoktak kefés motort használni, vezérlése elektronikus un. PWM szabályzás, és kivitelében "agymotort" vezérel, amely fordulatszámmal arányos impulzusokat juttat vissza a vezérlés számára.


Ha mégis kefés a motor, és főáramkörű, akkor annak jellegéből adódóan teljesül a nagy indítónyomaték, nyomatékigény csökkenésekor viszont nagy fordulatra /elméletileg végtelenre/ pörög fel. Kerékpárhoz ideális.

Ha kefés és mellékáramkörű, az indítónyomaték akkor is jó, de a mellékáramkör tulajdonságaiból adódik a maximális fordulata. E fölé nem megy, nem úgy mint a másik!

Ha kompaund a motor gerjesztése... Folytassam?....

2010. okt. 20. 20:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 A kérdező kommentje:

Ha állandómágnese, akkor milyen?

Akkor ha fix feszültséget kap, akkor is teljesítí a maximális nyomatékokat gyorsításkor állandó teljesítmény mellet?

2010. okt. 20. 20:04
 10/15 anonim ***** válasza:

Hm.. Minden kérdésedben van legalább 1 lehetetlen, helyreigazítadó/magyarázandó momentum.

"teljesítí a maximális nyomatékokat gyorsításkor állandó teljesítmény mellet?"

Könyörgöm! Fizika! Ha a nyomaték maximális /akkor nyilván állandó és értéke egy meghatározott maximális/ abban a pillanatban ahogy változik a fordulatszám változik a teljesítmény is. Teljesítmény=nyomaték x fordulatszám.

Ezért kizárja azt, hogy: "állandó teljesítmény mellet?"!!

Az állandó mágnesű motor a mellékáramkörű motor tulajdonságaival egyezik meg, a miértre engedd meg, hogy ne írjak részletes magyarázatot...

A hidraulikus hajtás az, amely állandó teljesítményű, azaz ha csökken a nyomaték, növekszik a fordulatszám és fordítva, szorzatuk mindig ugyanazt adja. Ott megvan az

állandó teljesítmény.

2010. okt. 20. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!